Mahler: Sinfonie Nr. 9 | SWR Symphonieorchester
Dirigent: Teodor Currentzis*
*Γκούσταβ Μάλερ (1860-1911)- Βικιπαίδεια
«9η Συμφωνία -ΑνάλυσηΤην Ενάτη Συμφωνία και την ημιτελή Δεκάτη την αποτύπωσε όσο ποτέ- στην ιστορία της μουσικής- κάτι που είχε ήδη αρχίσει να κάνει από την Έκτη Συμφωνία, (κατά την Alma: “το πιο προσωπικό του έργο”,) συμβολίζοντάς τη, με τα κουδούνια των προβάτων. Και σε μια φράση που του αποδίδεται, την περιέγραψε: “Στην Αυστρία είμαι Βοημός, στη Γερμανία είμαι Αυστριακός και στον κόσμο είμαι Εβραίος”.
Τα τελευταία έργα του Mahler αναφέρονται στον θάνατο. Ο συνθέτης γνώριζε πόσο σοβαρή είναι η καρδιοπάθεια του, ενώ εξακολουθούσε να θρηνεί για την κόρη του που έχασε το 1907.Στα ύστατα έργα του κυρίως στην Ένατη και στην ημιτελή Δέκατη συμφωνία, η ψυχολογία του μεταβάλλεται δραματικά, γεγονός το οποίο ωθεί την τονικότητα και την μορφή σονάτας στα έσχατα όρια τους. Ο 20ος αιώνας αναμφίβολα έχει αρχίσει και ο Arnold Schönberg έχει δίκιο να ισχυρίζεται πως ο Mahler, και όχι ο ίδιος καθιέρωσε τις νέες κατευθύνσεις. Οπωσδήποτε, το πιο συγκινητικό σημείο της Ένατης, αποτελούν τα τελευταία μέτρα της κατακλείδας, όπου ο Mahler αποδίδει μια μελωδία από τα Kindertotenlieder , “Τραγούδια των νεκρών παιδιών”, η μελωδία αυτή συνδέεται με το ηλιόφως που φωτίζει τα ύψη όπου τα νεκρά παιδιά έχουν πάει ν’ αναπαυθούν. Η Ένατη τελειώνει με σόλο βιολοντσέλο, με τη φράση από τα Kindertotenlieder, καθώς και εκείνη που σβήνει σ’ένα πεντάκις pianissimo. Ακόμη και οι τριγμοί του πατώματος και οι ανάσες των ακροατών αποτελούν μέρος της τελικής ακινησίας.
Ο προσδιορισμός της Ένατης συμφωνίας ως του πρώτου μεγάλων διαστάσεων έργου της Νέας Μουσικής, καθώς και η πολύ θετική αντίδραση που είχε ο Arnold Schönberg, μετά την πρώτη δημόσια εκτέλεση της Έβδομης συμφωνίας στη Βιέννη το 1909 , (περίοδο που σημειωτέον ο ίδιος ακολουθεί διαφορετικό δρόμο γράφοντας τα πρώτα του ατονικά εξπρεσιονιστικά έργα), αποτελούν γεγονότα που συνηγορούν στην ύπαρξη πολλών πτυχών του μοντερνισμού που μπορούν να ανιχνευθούν στην μουσική του.»
Ιωάννης Δημητρίου Κόκκορης , «Οι Συμφωνίες του Gustav Mahler: Ζητήματα Ερμηνείας» ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ / Τμήμα Μουσικών Σπουδών ,ΕΚΠΑ 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου