
Τίγρη (Der Tiger, 1912)
Φραντς Μαρκ, ζωγράφος

—του Γιώργου Θεοχάρη—
Πηγή: dimartblog.com
Ο Φραντς Μαρκ (Franz Marc, 1880-1916), Γερμανός εξπρεσιονιστής ζωγράφος, ήταν πάνω απ’ όλα άτυχος. Η σύντομη ζωή του συνοψίζει καίρια τον σύντομο (και σκοτεινό) ευρωπαϊκό 20ό αιώνα.
Γεννήθηκε στο Μόναχο στις 8 Φεβρουαρίου του 1880. Ο πατέρας του ήταν επαγγελματίας ζωγράφος τοπίων (γονίδια) και η μητέρα του νοικοκυρά και αυστηρή καλβινίστρια (περιβάλλον). Το 1900 άρχισε τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου.
Έκανε δύο ταξίδια στο Παρίσι (το 1903 και το 1907), όπου όργωσε τα μουσεία αντιγράφοντας πίνακες. (Αυτός ήταν ο παραδοσιακός τρόπος μαθητείας στη ζωγραφική εκείνη την εποχή.) Εκεί γνώρισε τη Σάρα Μπερνάρ (γοητευμένος, σίγουρα) και λάτρεψε τα έργα του Βίνσεντ βαν Γκογκ. Στο ενδιάμεσο, το 1906, επισκέφθηκε το Άγιο Όρος (άρα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά και άλλα μέρη στην Ελλάδα), μαζί με τον μεγάλο του αδερφό, τον βυζαντινολόγο Πολ.

Το
1910 γνώρισε τον συνομήλικό του, και επίσης ζωγράφο, Άουγκουστ Μάκε
(1887-1914) και συνδέθηκαν με στενή φιλία στα λίγα χρόνια που τους
έμεναν να ζήσουν ακόμα. Ο Μαρκ σύστησε τον Μάκε στον σπουδαίο Ρώσο
ζωγράφο Βασίλι Καντίνσκι (1866-1944), κι έτσι δημιουργήθηκε μία παρέα με
πολύ ταλέντο και μεγάλα σχέδια. Την ίδια χρονιά, ο Μαρκ συμμετείχε με
έργα του στη δεύτερη έκθεση της Ένωσης Νέων Καλλιτεχνών (Neue
Künstlervereinigung) στο Μόναχο. Την επόμενη χρονιά, έφυγε από την Ένωση
και μαζί με τον Καντίσκι, τον Μάκε και άλλους αποσκιρτήσαντες από την
Ένωση, ίδρυσαν το περιοδικό Γαλάζιος Καβαλάρης (Der Blaue Reiter),
“όργανο” των Γερμανών εξπρεσιονιστών με μεγάλη επιρροή στο καλλιτεχνικό
αυτό ρεύμα. Μεταξύ 1911-1912, το περιοδικό διοργάνωσε εκθέσεις σε
διάφορες γερμανικές πόλεις, σημαντικές για την εξέλιξη του
εξπρεσιονισμού, στις οποίες συμμετείχε και ο Μαρκ με διάφορα έργα.
Κι ενώ όλα πάνε πρίμα (καλλιτεχνικά, όχι κατά τα άλλα – όλα τα άλλα!), το 1914 ξεσπάει ο Μεγάλος Πόλεμος. Όλα στον αέρα! Ο Μαρκ κατατάσσεται στο γερμανικό ιππικό. Σε ένα γράμμα του 1916 προς τη γυναίκα του, της γράφει ότι τον έχουν βάλει και ζωγραφίζει μουσαμάδες για καμουφλάζ, και ότι πολύ τη γούσταρε αυτή την αγγαρεία. Τους μουσαμάδες τους χρησιμοποιούσαν για να κρύβουν το πυροβολικό από τα αεροπλάνα του εχθρού. Είχε φτιάξει, έγραφε, 9 τέτοιους καμβάδες σε στυλ που κυμαίνονταν «από Μανέ μέχρι Καντίνσκι», δηλώνοντας, με κάποια περηφάνια για τον φίλο του, ότι οι μουσαμάδες αλά Καντίσκι ήταν οι πιο αποτελεσματικοί.

Όταν ανέβηκαν στην εξουσία οι Ναζί (αυτή η μάστιγα), τα έργα του (πίνακες, ξυλογραφίες και λιθογραφίες) θεωρήθηκαν «εκφυλισμένη τέχνη» (αλίμονο!) και το 1937 περίπου 130 από αυτά αποσύρθηκαν από τα γερμανικά μουσεία. Σήμερα ο Μαρκ χαίρει εκτίμησης και τα έργα του εκτίθενται με περηφάνια. (Μέχρι την επόμενη φορά που η μισαλλοδοξία θα το παίξει πάλι κριτικός τέχνης.)

ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΕΝΑ ΦΙΛΜΑΚΙ 25 ΛΕΠΤΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου