Πέμπτη, Ιουνίου 27, 2019

Τσέρνομπιλ

ΑΠΟ ΤΟ ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΟ ΑΤΥΧΗΜΑ...Σχετική εικόναΠυρηνικό ατύχημα του Τσερνόμπιλ - Βικιπαίδεια

 

  ...ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΤΗΛΕΤΑΙΝΙΑ

Σπάει όλα τα ρεκόρ η σειρά «Τσέρνομπιλ», που βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο

diastixo.gr


Σπάει όλα τα ρεκόρ η σειρά «Τσέρνομπιλ», που βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο
Το ατύχημα στο εργοστάσιο παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στο Τσέρνομπιλ έγινε θέμα σειράς στο HBO, η οποία ήδη θεωρείται ως μία από τις σημαντικότερες σειρές στην ιστορία της μικρής οθόνης, σπάζοντας όλα τα ρεκόρ. Βασισμένη στη χειρότερη πυρηνική καταστροφή στην ιστορία της ανθρωπότητας, την έκρηξη στον πυρηνικό αντιδραστήρα «νούμερο 4» του πυρηνικού εργοστασίου του Τσέρνομπιλ, στις 26 Απριλίου 1986, στην ουκρανική πόλη Πρίπιατ, η σειρά-φαινόμενο έχει γίνει viral, καθώς βρίσκεται στο νούμερο 1 στην τηλεοπτική κατάταξη όλων των εποχών του IMDb αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές από τον Τύπο.
Συγκεκριμένα, στον διαδικτυακό τόπο IMDb, όπου οι θεατές ψηφίζουν τις εκπομπές που προτιμούν, το «Chernobyl» έχει μέση βαθμολογία 9,7 αστέρια (στα 10) από περίπου 140.000 χρήστες. Έχει σπάσει κάθε ρεκόρ, παίρνοντας μεγαλύτερη βαθμολογία ακόμη και από σειρές όπως το «Breaking Bad» (9,5) του AMC, το «Planet Earth II» του BBC (9,5), ακόμη και το «Game of Thrones» (9,3).
Η συγκλονιστική σειρά του HBO για το Τσέρνομπιλ βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο αριστουργηματικό χρονικό της Σβετλάνα Αλεξίεβιτς Τσέρνομπιλ: Ένα χρονικό του μέλλοντος, που κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Πατάκη (μτφρ. Ορέστης Γεωργιάδης). Πρόκειται για το µεγάλο, όσο και σπαρακτικό αριστούργηµα της Αλεξίεβιτς, ένα από τα σηµαντικότερα βιβλία μαρτυριών του 20ού αιώνα, που, µετά την Άννα Φρανκ και τον Πρίµο Λέβι, επανακαθόρισε την έννοια της λογοτεχνίας της µαρτυρίας. Ένα ολόπικρο βιβλίο απερίγραπτου ζόφου, που σελίδα τη σελίδα γίνεται ένα ευαγγέλιο απεγνωσµένης και παράφορης αγάπης.
H σειρά «Chernobyl», που ολοκλήρωσε τα πέντε επεισόδιά της την Κυριακή 3 Ιουνίου, ξεδιπλώνει τα γεγονότα που οδήγησαν στο ατύχημα αλλά και τα όσα ακολούθησαν τις φρικτές εκείνες ώρες, με ήρωες τους ανθρώπους που προσπάθησαν να κατανοήσουν τι συνέβη και προέβησαν σε απίστευτες πράξεις αυτοθυσίας, προκειμένου να εμποδίσουν την περαιτέρω εξάπλωση αυτής της άνευ προηγουμένου καταστροφής. Ο Γιόχαν Ρενκ («The Last Panthers») σκηνοθέτησε και τα πέντε επεισόδια της σειράς, ενώ το σενάριο υπογράφει ο ίδιος ο δημιουργός της, Γκρεγκ Μάζεν, ο οποίος έγραψε στον λογαριασμό του στο twitter ότι το βιβλίο της Σβετλάνα Αλεξίεβιτς Τσέρνομπιλ: Ένα χρονικό του μέλλοντος, ήταν ένα απαραίτητο και συγκλονιστικό ανάγνωσμα, που τον βοήθησε στη δημιουργία της σειράς. Επίσης σημείωσε ότι «δεν είναι τυχαίο που η Αλεξίεβιτς έχει τιμηθεί με Νόμπελ Λογοτεχνίας».
Από τις Εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία της Σβετλάνα Αλεξίεβιτς Ο πόλεµος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας (μτφρ. Ελένη Μπακοπούλου, πρώτη έκδοση 1985), το οποίο περιέχει µαρτυρίες γυναικών που πολέµησαν στον Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο, και Το τέλος του κόκκινου ανθρώπου (μτφρ. Αλεξάνδρα Δ. Ιωαννίδου, 2016), στο οποίο η βραβευμένη με Νόμπελ Λογοτεχνίας συγγραφέας απεικονίζει µέσα από τις µαρτυρίες δεκάδων ανθρώπων τη µετάβαση από την «αυτοκρατορία» της ΕΣΣΔ στη σηµερινή καπιταλιστική Ρωσία.
Info

1.Σβετλάνα Αλεξίεβιτς - Βικιπαίδεια

2. .:BiblioNet : Alexievich, Svetlana, 1948-

3. Σβετλάνα Αλεξίεβιτς : η δημοσιογράφος που πήρε το Νόμπελ Λογοτεχνίας




Σχετική εικόνα
Είναι καλό ότι η Επιτροπή του Βραβείου Νόμπελ διαφώνησε τόσο πολύ με τη Σβετλάνα Αλεξίεβιτς ώστε αποφάσισε να της δώσει το φετινό Νόμπελ Λογοτεχνίας.
Σε ένα σύντομο μανιφέστο στην ιστοσελίδα της με τίτλο «Αντί βιογραφικού», η Αλεξίεβιτς υποστηρίζει ότι στην εποχή μας - «που οι άνθρωποι και ο κόσμος έχουν αποκτήσει τόσες διαφορετικές μορφές» - οι μαρτυρίες είναι ο καλύτερος τρόπος να απεικονίζεται η πραγματικότητα, ενώ «η τέχνη αποδεικνύεται συχνά αδύναμη». Εχοντας γράψει τα τελευταία 20 χρόνια, πέντε βιβλία που βασίζονται σε μαρτυρίες, η Αλεξίεβιτς επιμένει: «Η τέχνη απέτυχε να κατανοήσει πολλά πράγματα γύρω από τους ανθρώπους».
Η Αλεξίεβιτς, βλέπετε, είναι ρεπόρτερ. Ξεκίνησε γράφοντας σε εφημερίδες στην πατρίδα της, τη Λευκορωσία, και τα βιβλία της στηρίζονται σε εκατοντάδες συνεντεύξεις, αποτελώντας μια υβριδική μορφή ρεπορτάζ και προφορικής ιστορίας. Η γυναίκα αυτή δεν είναι όμως μια απλή καταγραφέας φωνών και ιστοριών. Μετατρέπει τις έρευνές της για τη σοβιετική και μετασοβιετική ζωή σε επικά κείμενα, εξίσου οικουμενικά με τις ελληνικές τραγωδίες. Ακριβώς λοιπόν επειδή η δουλειά της καθιστά άνευ νοήματος τη διάκριση μεταξύ μαρτυριών και τέχνης, έγινε η πρώτη δημοσιογράφος πλήρους απασχόλησης που κερδίζει το Νόμπελ λογοτεχνίας.
Το να θεωρήσει κανείς πως η βράβευση της Αλεξίεβιτς αποτελεί όψιμη αναγνώριση του ρεπορτάζ ως μιας μορφής ισότιμης με τη λογοτεχνία, την ποίηση και τη γραφή θεατρικών έργων υποτιμά τη δύναμη των άλλων αυτών μορφών. Η Αλεξίεβιτς έχει δηλώσει ότι αν ζούσε τον 19ο αιώνα, θα ήταν σίγουρα συγγραφέας, αλλά ότι τη σημερινή εποχή αισθάνεται πως η λογοτεχνία είναι ανεπαρκής. Πριν από δέκα χρόνια, είχε πει σε ένα πάνελ στη Νέα Υόρκη: «Θέλω να θυμίσω τον μεγάλο Τσέχωφ και το θεατρικό του έργο «Οι Τρεις Αδελφές». Ο βασικός χαρακτήρας στο έργο αυτό λέει ξανά και ξανά: «Η ζωή τώρα είναι άθλια, αλλά σε εκατό χρόνια, σε εκατό χρόνια, πόσο όμορφα θα είναι όλα!». Και τι έχει συμβεί εκατό χρόνια αργότερα; Έχουμε το Τσερνόμπιλ. Έχουμε την κατάρρευση των Δίδυμων Πύργων. Αυτά που έχουμε ζήσει υπερβαίνουν όχι μόνο τις γνώσεις μας, αλλά και τη φαντασία μας».
Ακούγοντας την Αλεξίεβιτς, θυμήθηκα τον Φίλιπ Ροθ, ο οποίος έγραψε το 1960 για την αδυναμία του λογοτέχνη να ανταγωνιστεί την επικαιρότητα: «Ο Αμερικανός συγγραφέας στα μέσα του εικοστού αιώνα προσπαθεί να καταλάβει, να περιγράψει και στη συνέχεια να καταστήσει πιστευτή την αμερικανική πραγματικότητα. Η επικαιρότητα ξεπερνά διαρκώς το ταλέντο μας και ο πολιτισμός παράγει καθημερινά πράγματα τα οποία θα ζήλευε οποιοσδήποτε συγγραφέας».
Σε αυτές τις σκέψεις, η Αλεξίεβιτς αντέταξε: «Και γιατί να τα ζηλεύει;» Αμέσως μετά την πυρηνική καταστροφή του Τσερνόμπιλ, πήγε στην περιοχή του πυρηνικού εργοστασίου και συνάντησε δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες δημοσιογράφους. Κατάλαβε τότε ότι τα βιβλία των δημοσιογράφων αυτών θα εκδίδονταν γρήγορα, οπότε το δικό της έπρεπε να πάρει χρόνια. Στην πραγματικότητα, για το βιβλίο «Φωνές από το Τσερνόμπιλ» χρειάστηκε μια δεκαετία. Γιατί; Επειδή, όπως έγραψε ο Ροθ, κανείς δεν μπορεί να καταλάβει τι τον αναστατώνει την ώρα που τον αναστατώνει. «Τις πρώτες επτά ημέρες μετά την καταστροφή» έγραψε η Αλεξίεβιτς, «οι μέλισσες δεν βγήκαν από τα μελίσσια και τα σκουλήκια έμειναν κάτω από το χώμα. Τα μικρότερα πλάσματα του πλανήτη κατάλαβαν ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και ήξεραν τι έπρεπε να κάνουν. Ενώ εμείς τι κάναμε; Είδαμε τηλεόραση, ακούσαμε τον Γκορμπατσόφ και είδαμε ποδόσφαιρο. Ούτε εμείς που εργαζόμαστε στον χώρο του πολιτισμού ήμασταν προετοιμασμένοι. Δεν ξέραμε πώς να πούμε στον κόσμο τι συνέβαινε, και οι άνθρωποι δεν ήξεραν καν πώς να μιλήσουν μεταξύ τους γι' αυτό».
Στη δουλειά της, η Αλεξίεβιτς έμαθε πώς να μας διηγείται αυτά που συμβαίνουν. Και το έκανε περιμένοντας, με το μαγνητόφωνό της ανοιχτό και τα μάτια και τα αυτιά της ανοιχτά, μέχρις ότου οι άνθρωποι που ήθελε να ακούσει τις ιστορίες τους να βρουν τον τρόπο να τις πουν. Ή, όπως το έθεσε η ίδια, μέχρις ότου «όλοι όσοι ήταν αναμιγμένοι να γίνουν φιλόσοφοι, αφού δεν υπήρχε τίποτα στο παρελθόν του ανθρώπου που να μας επιτρέψει να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση». Και μόνο από αυτή την παρατήρηση καταλαβαίνει κανείς γιατί η Αλεξίεβιτς είναι μια σπουδαία χρονικογράφος και μια σπουδαία καλλιτέχνις.
(Πηγή: The New Yorker) από το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

  Αποτέλεσμα εικόνας για The New Yorker svetlana alexievich

* Svetlana Alexievich's Nobel Win |




 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Armand Guillaumin (1841-1927) - Της μεγάλης των Γάλλων ιμπρεσιονιστών σχολής

Αρμάν Γκιγιομέν(1841-1927) ****************************************   Μορέ – Αρμάν Γκιγιομέν Κατερίνα Βασιλείου ...