Παρασκευή, Ιουνίου 21, 2019

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΧΑΜΕΝΟΥ ΚΟΡΙΤΣΙΟΥ : Μια εμβληματική ταινία του βωβού κινηματογράφου

Στράτος Κερσανίδης , «Με Παμπστ και Κοκτό»
Απόσπασμα από την παρουσίαση των  νέων ταινιών  που παίζονται αυτή την  εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη 

Πηγή: stokokkino.gr


Σχετική εικόνα

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΧΑΜΕΝΟΥ ΚΟΡΙΤΣΙΟΥ
DIARY OF A LOST GIRL / TAGEBUCH EINER VERLORENEN

Η εμβληματική ταινία του βωβού κινηματογράφου,
που παρά τα ενενήντα της χρόνια παραμένει ένα αριστούργημα

Σκηνοθεσία: Γκεόργκ Βίλχελμ Παμπστ

Γκέοργκ Βίλχελμ Παμπστ - Βικιπαίδεια


Πρωταγωνιστούν: Λουίζ Μπρουκς, Αντρέ Ροάν, Φριτς Ρασπ

Η Θύαμις Χένινγκ, ανακαλύπτει πως η οικονόμος της οικογένειας, η Ελισάβετ, αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι τους μετά την αποκάλυψη πως ο φαρμακοποιός πατέρας της την άφησε έγκυο. Την ίδια μέρα το πτώμα της κοπέλας καταλήγει στο φαρμακείο και όλοι μιλούν για αυτοκτονία. Στις απορίες της Θυάμιδος  δέχεται να απαντήσει ο βοηθός του πατέρα της, Μάινερτ, ο οποίος όμως την αποπλανά και την αφήνει έγκυο. Η οικογένειά της την πιέζει να τον παντρευτεί αλλά εκείνη αρνείται επειδή δεν τον αγαπά κι έτσι καταλήγει στο αναμορφωτήριο ενώ το μωρό της καταλήγει στα χέρια μιας μαίας. Στο μεταξύ ο φίλος της, κόμης Όσντορφ, διώχνεται από τον πλούσιο θείο του επειδή ο τελευταίος τον θεωρεί ανίκανο.

Η Θύαμις ζητά από τον Όσντορφ να μεσολαβήσει ώστε να γυρίσει πίσω στον πατέρα της, αλλά εκείνος έχει ξαναπαντρευτεί με τη βοηθό του Μέτε, η οποία αντιδρά. Έτσι μην αντέχοντας στο καταπιεστικό περιβάλλον του αναμορφωτηρίου, η Θύαμις μαζί με τη φίλη της Έρικα δραπετεύουν με τη βοήθεια του Όσντορφ.
Όταν αναζητά το μωρό της, της λένε πως έχει πεθάνει. Μετά από αυτό αναζητά την Έρικα η οποία ανακαλύπτει ότι εργάζεται σε ένα πορνείο κι έτσι και η Θύαμις θα καταλήξει  να γίνει πόρνη. Παρά τα βάσανα όμως και τις κακοτυχίες,  τίποτε δεν την αγγίζει καθώς η ομορφιά της παραμένει μοναδική και τίποτε δεν μπορεί να τη ‘λερώσει’. Η ίδια θέλει να αλλάξει τη ζωή της αλλά δεν μπορεί. Γι’ αυτό παραμένει θλιμμένη.  Σχετική εικόνα
Το βιβλίο επάνω στο οποίο βασίστηκε ο Παμπστ για να γυρίσει την ταινία ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων όταν κυκλοφόρησε, έκανε μεγάλη αίσθηση λόγω της τολμηρότητάς του και των ταμπού που έθιγε. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1920, δηλαδή όταν γυρίστηκε η ταινία, είχε πουλήσει πάνω από 1.200.000 αντίτυπα. Λέγεται μάλιστα πως επρόκειτο για το πραγματικό ημερολόγιο μιας γυναίκας η οποία αναγκάστηκε να γίνει πόρνη.
Αποτέλεσμα εικόνας για buch , Tagebuch einer Verlorenen
Ο Γκέοργκ Βίλχελμ Παμπστ βρήκε στο πρόσωπο της Λουίζ Μπρουκς την ιδανική ερμηνεύτρια για το ρόλο της Θυάμιδος. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης κινηματογραφεί με ξεχωριστή δεξιοτεχνία δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα κοντινά πλάνα και στα βλέμματα των ηρώων. Ένας μεγάλος σκηνοθέτης συναντιέται με μια εμβληματική ερμηνεύτρια σε μια ταινία η οποία διατηρεί την υψηλή καλλιτεχνική της αξία,  παρά το γεγονός πως συμπλήρωσε τα 90 της χρόνια.
Το 1929 ήταν μια χρονιά στη Γερμανία που κατά κάποιον τρόπο σήμανε την απαρχή της ραγδαίας αύξησης των οπαδών του Χίτλερ και του ναζιστικού κόμματος. Η χώρα ζούσε ήδη μία δύσκολη οικονομική κρίση, η οποία επιτάθηκε από το οικονομικό κραχ στη Γουολ Στριτ,  το οποίο συμπαρέσυρε όλη την παγκόσμια οικονομία. Οι μεγαλύτερες τράπεζες χρεοκόπησαν, ο πληθωρισμός εκτινάχθηκε στα ύψη, η ανεργία απογειώθηκε. Επόμενο ήταν να διαταραχτεί και η πολιτική ζωή και έτσι ήρθε στην επιφάνεια ο γερμανικός μιλιταρισμός, ενισχυμένος και από τις ταπεινώσεις που είχε υποστεί η χώρα ως ηττημένη του Μεγάλου Πολέμου.
Από τη γενικότερη κατάσταση δε θα μπορούσε να μην επηρεαστεί ο κινηματογράφος ο οποίος κατέγραφε τα όσα συνέβαιναν στη γερμανική κοινωνία, που βάδιζε στην κόψη του ξυραφιού.
Μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα πεσιμισμού, ο Γκεόργκ Βίλχελμ Παμπστ, μετέφερε στον κινηματογράφο το βιβλίο «Ημερολόγιο ενός χαμένου κοριτσιού», το οποίο έγραψε η Μαργκαρέτε Μπέμε και πρωτοκυκλοφόρησε το 1905. Η κεντρική ηρωίδα του Παμπστ, η Θύαμις Χένινγκ, αποτελεί την περίπτωση μιας τραγικής ηρωίδας η οποία δέχεται το ένα χτύπημα πίσω από το άλλο. Μια ηρωίδα η οποία θα μπορούσε να ιδωθεί ως η ίδια η χώρα η οποία βυθίζεται όλο και περισσότερο.
Ο Παμπστ αναδεικνύει μέσα από την τραγική ιστορία της ηρωίδας του τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής, τις αγωνίες και τους φόβους μιας ολόκληρης χώρας, που έχοντας βγει από μια μεγάλη περιπέτεια ετοιμαζόταν να βυθιστεί σε μια ακόμα  χειρότερη, όπως τελικά αποδείχτηκε.


 ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΤΑΙΝΙΑ ΜΕ ΓΑΡΜΑΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΑΓΓΛΙΚΟΥΣ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Armand Guillaumin (1841-1927) - Της μεγάλης των Γάλλων ιμπρεσιονιστών σχολής

Αρμάν Γκιγιομέν(1841-1927) ****************************************   Μορέ – Αρμάν Γκιγιομέν Κατερίνα Βασιλείου ...