Ετήσια διάλεξη στην μνήμη του Ι. Καμπίτση από τον Paul Cartledge: The Spartan legend/myth (up to its latest, appalling Golden Dawn incarnation) (7/10/15)
Την Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2015 και ώρα 20.30 θα πραγματοποιηθεί η ετήσια διάλεξη "Εις μνήμην Ι. Καμπίτση" από τον καθηγητή του Παν/μίου Cambridge, Paul Cartledge, με θέμα: The Spartan legend/myth (up to its latest, appalling Golden Dawn incarnation). Η εκδήλωση θα γίνει στην Αίθουσα Συνεδριάσεων Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΜΠΙΤΣΗΣΣτις 7 Αυγούστου 1990, Τρίτη πρωί, ο Γιάννης Καμπίτσης συνάντησε τον θάνατο σε τροχαίο δυστύχημα, κοντά στο λιμάνι της Σούδας, στην Κρήτη. Ήταν μόνο πενήντα δύο ετών. Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπου υπηρετούσε ως καθηγητής της κλασικής φιλολογίας, από το 1982-83, άφησε πίσω του ένα δυσαναπλήρωτο κενό, επιστημονικό, διοικητικό και διδακτικό. Από το δυστύχημα σώθηκε ο γιος του Σπύρος, δεκατεσσάρων ετών, σαν από του Χάρου τα δόντια και αφού έδωσε γενναίο αγώνα για τη ζωή του.
(1938-1990)
Ο Γιάννης Καμπίτσης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1938, αλλά διατηρούσε δεσμούς με το νησί της οικογενειακής του καταγωγής, την Κεφαλονιά. Σπούδασε κλασική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1956-61) και, μετά τη στρατιωτική του θητεία, στο Παρίσι (1964-67), ως υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών. Εκεί ευτύχησε να παρακολουθήσει τις παραδόσεις και τα σεμινάρια των μεγάλων φιλολόγων που ήταν συγκεντρωμένοι στη Σορβόνη και την Ecole Pratique des Hautes Etudes κατά τη δεκαετία του ’60: P. Chantraine, J. de Romilly, J.-P. Vernant, G. Dumézil, L. Robert, P. Devambez, J. Scherer, R. Flacelière, J. Perret, R. Schilling. Την άνοιξη του 1968 υποστήριξε τη διατριβή του για την Αντιόπη του Ευριπίδη, που είχε συντάξει με την καθοδήγηση της Jacqueline de Romilly, και ανακηρύχθηκε διδάκτωρ της Σορβόνης με την ανώτατη διάκριση που απονέμεται στη Γαλλία.
Στο Παρίσι έμεινε άλλα τρία χρόνια, εργαζόμενος ως βοηθός στο Πανεπιστήμιο και ως επί συμβάσει ερευνητής στο Εθνικό Κέντρο Ερευνών της Γαλλίας. Στην Ελλάδα γύρισε το 1971, και από το 1972 ανέλαβε υπηρεσία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στην αρχή ως επιμελητής και, από το 1975, ως τακτικός καθηγητής της κλασικής φιλολογίας. Στα Γιάννενα παρέμεινε ως το 1982, οπότε μετακλήθηκε στην Κρήτη. Η σχέση του όμως με το Πανεπιστήμιο Κρήτης είχε αρχίσει νωρίτερα, αφού υπήρξε ο πρώτος κοσμήτορας της Φιλοσοφικής του Σχολής (με ειδική απόσπαση από τα Γιάννενα) κατά τα δύο πρώτα χρόνια της λειτουργίας της (1977-79). Η συμβολή του στην οργάνωση και εύρυθμη λειτουργία όχι μόνο της Φιλοσοφικής Σχολής, αλλά και ολόκληρου του νεοσύστατου πανεπιστημίου, ήταν ανεκτίμητη. Γιατί ο Γιάννης Καμπίτσης υπήρξε σπάνιο δείγμα δημοσίου λειτουργού, που συνδύαζε στο έπακρο τη διοικητική επάρκεια με την ηθική ευαισθησία και ανιδιοτέλεια∙ την ακαδημαϊκή σοφία με την κοινή λογική∙ τη μεγαλοψυχία και την ανοχή με την αυστηρότητα στην τήρηση του νόμου και την εκτέλεση του καθήκοντος. Τις αρετές του αυτές, άλλωστε, επέδειξε και κατά τη θητεία του ως κοσμήτορα στα Γιάννενα το 1979-80, όπως και σε όλες τις υπηρεσίες που η πολιτεία κατά καιρούς του ανέθετε, και τις οποίες εκτελούσε πάντοτε με προθυμία και σοφία (κεντρική επιτροπή εισαγωγικών εξετάσεων, εξεταστικές επιτροπές του ΙΚΥ, ΔΙΚΑΤΣΑ, κτλ.).
Αν όμως η ελληνική ανώτατη παιδεία έχασε ένα πολύτιμο στέλεχος, η ήδη φτωχική κλασική φιλολογία στον τόπο μας έγινε, με τον θάνατο του Γιάννη Καμπίτση, κατά πολύ φτωχότερη, γιατί έχασε έναν από τους λίγους επιστήμονες διεθνούς βεληνεκούς που είχε στις τάξεις της, πάνω στην ώρα της ακμής και παραγωγικής ωριμότητάς του∙ και ακόμα, μιαν raram avem για την Ελλάδα, δηλαδή έναν φιλόλογο που καλλιεργούσε με την ίδια αγάπη τόσο την αρχαία ελληνική όσο και τη λατινική φιλολογία. Είναι χαρακτηριστικό της λατινομάθειας του Καμπίτση ότι το τελευταίο του δημοσίευμα, η εργασία του για τρία χειρόγραφα του πλατωνικού Κριτία στο Αφιέρωμα στον Στυλιανό Αλεξίου (Αριάδνη, 5, 1989, σ. 69-77) είναι γραμμένη στα λατινικά. Ήταν, εξάλλου, κινητήρια δύναμη των πανελλήνιων λατινικών ‘συμποσίων’, που ξεκίνησαν το 1982 από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων∙ και στα τρία συμπόσια, που έγιναν από το 1982 ως το 1987, έκαμε υποδειγματικές ανακοινώσεις (μόνο η πρώτη, «Από την προφητεία του Αγχίση στους θριάμβους του Αυγούστου», είναι δημοσιευμένη, στα Πρακτικά του Α’ Πανελληνίου Συμποσίου Λατινικών Σπουδών, Γιάννενα 1984, σ. 17-27).
Οι περιοχές, ωστόσο, της αρχαιογνωστικής επιστήμης που προσείλκυσαν το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του Γιάννη Καμπίτση ως ερευνητή ήταν η θρησκεία, η μυθολογία, η τραγωδία, οι θεσμοί και το δίκαιο. Αν μάλιστα παρατηρήσουμε προσεκτικότερα τις δημοσιεύσεις του, θα διαπιστώσουμε ότι οι περιοχές αυτές επικαλύπτονται στο έργο του, που κινείται με συνέπεια από τη μελέτη θρησκευτικών τελετών και μορφών λατρείας στη μελέτη των μύθων και των παραλλαγών τους, οι οποίες καθρεφτίζουν αρχαϊκότερα θρησκευτικά συστήματα∙ ή γίνονται ύλη λογοτεχνικής μορφοποίησης, που επίσης καθρεφτίζει κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα, στα οποία η ποίηση —ιδιαίτερα η τραγωδία— προσπαθεί να δώσει απάντηση. Το δίκαιο, εξάλλου, είναι, κατά τον Καμπίτση, η ‘εκλογίκευση’ των παραδοσιακών θρησκευτικών θεσμών, που την έκανε όλο και πιο απαραίτητη η εξασθένηση, με την πάροδο του χρόνου, της αρχαϊκής πίστης στη θεϊκή δικαιοσύνη.
Η πρώτη μείζων εργασία του Γιάννη Καμπίτση ήταν η διατριβή του, L’Antiope d’Euripide, Edition commentée des fragments (Αθήνα 1972). Στην εργασία αυτή, που έχει καταλάβει περίοπτη θέση στη διεθνή βιβλιογραφία για τον Ευριπίδη, ο συγγραφέας εκδίδει και σχολιάζει τα σωζόμενα αποσπάσματα με σοφία και ευθυκρισία. Το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό, όχι μόνο γιατί στηρίζεται σε βαθύτατη ελληνομάθεια και γνώση του ευριπιδικού έργου και της τεράστιας γι’ αυτό βιβλιογραφίας, αλλά γιατί επιχειρεί ανασύνθεση ενός από τα σπουδαιότερα —αν και χαμένα για μας— δράματα του μεγάλου τραγικού με βάση την κατανόηση της στάσης του απέναντι σε κοινωνικά προβλήματα του καιρού του. Η σειρά των αποσπασμάτων μεταβάλλεται έτσι σε σχέση με τις παλαιότερες εκδόσεις του, και φωτίζονται τόσο η βιοθεωρία του ποιητή, όσο και ορισμένες πλευρές της δραματικής τεχνικής του (διαδοχικές ρήσεις του αγώνα λόγων, έξοδος του δράματος). Στο έργο αυτό απονεμήθηκε από την Société pour l’encouragement des études grecques en France το Βραβείο Ζάππα, ενώ η επιστημονική κριτική επεφύλαξε στο βιβλίο και στον συγγραφέα του χαρακτηρισμούς που εντυπωσιάζουν: «Ο κ. Κ. είναι ένας λόγιος με την πληρέστερη σημασία του όρου, κάτι που δεν το συναντούμε πολύ συχνά», «μια έκδοση αποσπασμάτων αποτελεί λεπτό εγχείρημα —και προϋποθέτει ασκημένη φαντασία, λογική πειθαρχία και (…) ιδιαίτερη δεξιοτεχνία. Η έκδοση του Γ. Κ. εκπληρώνει όλες αυτές τις προϋποθέσεις» (J. Jouanna, R.E.G. 86, 1973, xi-xli). Τα ιστορικά, μυθογραφικά και θρησκειολογικά σχόλια έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, εξαιτίας «της ευρυμάθειας του συγγραφέα», το ερμηνευτικό υπόμνημα αποτελεί «ένα status quaestionis πρώτης τάξεως, που μας παρέχει τη δυνατότητα να διακρίνομε τα αναμφισβήτητα δεδομένα από τις αβέβαιες ενδείξεις» (H. van Looy, L’Antiquité Classique 42, 1973, 607-608). «Το υπόμνημα είναι πλήρες και πολύτιμο (…) δείχνει ευρεία γνώση όχι μόνο της βιβλιογραφίας για το συγκεκριμένο έργο, αλλά και όλης της σχετικής σύγχρονης επιστήμης» (P. T. Stevens, Classical Review 26, 1976, 9-10).
Η έννοια και λειτουργία του όρκου ως θρησκευτικού θεσμού (επειδή η ιερουργία του όρκου αποσκοπεί «στη δημιουργία ενός ιδιόμορφου δεσμού ανάμεσα στον ορκιζόμενο και τις υπερανθρώπινες δυνάμεις που επιβλέπουν την τήρηση της υποσχέσεως και τιμωρούν τους επίορκους») και η σημασία του για τη συλλογική ευθύνη ενός συνόλου πολιτών που δεσμεύονται από αυτόν αποτελούν τη βάση δύο πολύ σημαντικών και πρωτότυπων άρθρων του Γιάννη Καμπίτση. Με το πρώτο από αυτά (Κατακαλύπτειν τα σφάγια ταις ασπίσιν, Δωδώνη 3, 1974, 71-85) ερμηνεύεται η χειρονομία των Ελλήνων οπλιτών, να σκεπάσουν με τις ασπίδες τους τα ζώα που είχαν θυσιαστεί κατά την τελετή του όρκου που παραδίδεται ότι έδωσαν πριν από τη μάχη των Πλαταιών, όταν «αράν εποιήσαντο», να βρουν μεγάλες συμφορές τις πόλεις τους, αν παρέβαιναν όσα είχαν ορκιστεί (να πολεμήσουν δηλαδή μέχρι θανάτου). Με τον τρόπο αυτόν, και επειδή δεν ήταν δυνατό να λάβουν μέρος στην ιερουργία όλοι όσοι μετείχαν στις ελληνικές δυνάμεις, ανέλαβαν όσοι ορκίστηκαν, αγγίζοντας με τις ασπίδες τους τα θύματα, τη συλλογική ευθύνη για τον όρκο και την κατάρα που έδωσαν ως εκπρόσωποι των πόλεών τους, γιατί «η ασπίδα είναι το μοναδικό όπλο που φέρει το έμβλημα της πόλεως του κατόχου της» και, επειδή ακριβώς εξασφαλίζει τη συνοχή της φάλαγγος, γίνεται στην κλασική εποχή το σύμβολο του οπλίτη». Έτσι, «η ιερουργία των Πλαταιών αποτελεί (…) θρησκευτική επικύρωση αντιλήψεων που συνδέονται με την επικράτηση της οπλιτικής μεταρρυθμίσεως».
Στο δεύτερο από τα άρθρα αυτά (Priam et le pacte juré, Αρχαιογνωσία, 1, 1980, 153-164) ο Καμπίτσης, κινούμενος με θαυμαστή άνεση στον κόσμο του Ομήρου, ερμήνευσε απλά και πειστικά την ορκίων σύγχυσιν στο Δ της Ιλιάδας ως μετάθεση της ευθύνης του Πάρη για τον Τρωικό πόλεμο σε ολόκληρο τον λαό του Πριάμου, «έτσι που η συνέχιση του πολέμου ως την καταστροφή της Τροίας να εμφανίζεται πια ως επακόλουθο συλλογικής παρανομίας». Αυτό επιτυγχάνεται με την περιγραφή της ένορκης συμφωνίας στη ραψωδία Γ, πριν από τη μονομαχία του Πάρη με τον Μενέλαο. Η ανάλυση του επεισοδίου αυτού οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο ποιητής «αξιοποιεί προσεκτικά τις ιδιοτυπίες της τελετής, προκειμένου να υποβάλει την ιδέα ότι, με τον τρόπο που γίνεται, η επίσημη αυτή εκεχειρία διαγράφει τα όρια ενός θρησκευτικού πεδίου, που μόνο μέσα σ’ αυτό μπορούν πια να κινηθούν οι αντίπαλοι. Το ότι οι ίδιες δεσμεύσεις βαραίνουν και τους δύο λαούς φαίνεται καθαρά στους ενεργούς και αλληλοσυμπληρούμενους ρόλους που επωμίζονται κατά την ιεροτελεστία ο Αγαμέμνονας και ο Πρίαμος».
Πρόθεσή μου δεν είναι να συνοψίσω εδώ όλες τις εργασίες του Γιάννη Καμπίτση, αλλά να σκιαγραφήσω τη φιλολογική του φυσιογνωμία. Γι’ αυτό θα παραλείψω το ωραίο του άρθρο για τα Όμματα Πειθούς στις Ευμενίδες του Αισχύλου (Ελληνικά, 26, 1973, 5-17), ή τις γενικότερου χαρακτήρα —αλλά πάντα πρωτότυπες— μελέτες του για την ανθρωποκτονία στο αττικό δίκαιο (Θρησκεία και δίκαιο στην Αρχαία Αθήνα, Αναζητήσεις, 3-4, 1982, 159-176) και για την ιπποκρατική γραμματεία ως έκφανση του αρχαίου πολιτισμού (μέρος της οποίας έχει δημοσιευθεί στα Κωακά, 1, 1980, 24 κ.ε.), για να σταθώ στη μονογραφία του Μινυάδες και Προιτίδες (Δωδώνη, Παράρτημα 3, Ιωάννινα 1975), μια πραγματεία αντάξια της μεγάλης γαλλικής παράδοσης ερευνητών της αρχαίας θρησκείας και μυθολογίας, στην οποίαν άλλωστε ανήκε και ο ίδιος ο Γιάννης Καμπίτσης. Η μελέτη αυτή εξετάζει, αναλυτικά, δύο μυθικά σύνολα, το πρώτο για τις κόρες του Μινύα, βασιλιά του Ορχομενού της Βοιωτίας, και το δεύτερο για τις κόρες του Προίτου, βασιλιά του Άργους. Οι μύθοι αυτοί συνδέονται με την εορτή των Αγριωνίων (που είχε και στους δύο τόπους όπου τελούνταν, στη Βοιωτία και στην Αργολίδα, το ίδιο όνομα) και ανήκουν, μαζί με τον θηβαϊκό μύθο των θυγατέρων του Κάδμου, στην κατηγορία των ‘μύθων αντίστασης’ στην εξάπλωση της λατρείας του Διονύσου. Η κριτική ανάλυση των μυθολογικών δεδομένων, παρ’ όλο που ο μύθος, σε αντίθεση προς τις γενικά συντηρητικές πράξεις λατρείας παύουν να είναι στενές, δηλαδή όταν ο μύθος γίνεται αντικείμενο λογοτεχνικής εκμεταλλεύσεως», επέτρεψε στον συγγραφέα να ανασυγκροτήσει ένα είδος ‘ιστορίας του μύθου’ και να καταλήξει στο εκπληκτικό —αλλά πειστικό— συμπέρασμα, ότι τα διονυσιακά στοιχεία των μύθων των Μινυάδων και των Προιτίδων είναι δευτερογενή και προέρχονται από σύμφυση διαφορετικών διηγήσεων, ενώ «η τελετή των Αγριωνίων και οι σχετικοί μύθοι καθρεφτίζουν ένα ιδιότυπο θρησκευτικό σύστημα, που αποσυντέθηκε στους πρώιμους αρχαϊκούς χρόνους», αλλά συνδέεται αναπόσπαστα με τη λατρεία του Ηραίου της Τίρυνθας.
Ο Καμπίτσης είχε έτοιμο, αλλά δεν πρόλαβε να εκδώσει, το δεύτερο μέρος της παραπάνω μεγάλης μονογραφίας του. Είχε επίσης προχωρήσει στην ετοιμασία κριτικών εκδόσεων τόσο του Κριτία, όσο και των Αργοναυτικών του Ορφέα, ενός εκτενούς επικού ποιήματος του τετάρτου αιώνα μ.Χ., του οποίου τα 57 χειρόγραφα είχε εντοπίσει και μελετήσει (πρβ. Φίλτρα, Αφιέρωμα εις Σ. Γ. Καψωμένον, Θεσσαλονίκη 1975, σ. 61-68). Ετοίμαζε, τέλος, νέα, διορθωμένη έκδοση της Αντιόπης. Ας ευχηθούμε τα έργα αυτά (και ίσως και άλλα από τα κατάλοιπα) του Γιάννη Καμπίτση να μπορέσουν στο μέλλον να προστεθούν στα επιτεύγματα της νεοελληνικής κλασικής φιλολογίας.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Γ. Μ. ΣηφάκηςΣυνέδριο: Ο φυτικός κόσμος στις θρησκευτικές αναπαραστάσεις και πρακτικές των αρχαίων Ελλήνων (1-4/10/15)
Το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων σε συνεργασία με το Διεθνές Κέντρο Σπουδών για την Αρχαία Ελληνική Θρησκεία (CIERGA) διοργανώνουν το 15ο Διεθνές Συνέδριο του Κέντρου Μελέτης της Αρχαίας Ελληνικής Θρησκείας (CIERGA) "Le monde végétal dans les représentations et les pratiques des anciens Grecs" ("Ο φυτικός κόσμος στις θρησκευτικές αναπαραστάσεις και πρακτικές των αρχαίων Ελλήνων" ).
Το Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο Συνεδριακό Κέντρο το Πανεπιστημίου Ιωαννίνων "Κάρολος Παπούλιας" από την 1η έως την 4η Οκτωβρίου 2015. Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. http://www.uoi.gr/gr/conferences/extended.php?post_id=7372Πρόγραμμα διημερίδας ΚΕΓ «Ψηφιακά μέσα και διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων» (2-3 Οκτωβρίου 2015, Αθήνα)
Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας διοργανώνει διημερίδα με τίτλο
«Ψηφιακά μέσα και διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων. Διαδικτυακές κοινότητες εκπαιδευτικών & νέοι ψηφιακοί πόροι του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας»
στο πλαίσιο της Πράξης «Δημιουργία πρωτότυπης μεθοδολογίας εκπαιδευτικών σεναρίων βασισμένων σε ΤΠΕ και δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων για τα μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας στην Α΄/βάθμια και Β΄/βάθμια εκπαίδευση» που εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και το Ελληνικό Δημόσιο.
Κατά τη διάρκεια της διημερίδας:
α) θα γίνει παρουσίαση της παραπάνω Πράξης και των αποτελεσμάτων της,
β) θα πραγματοποιηθούν εργαστήρια από ερευνητές που συμμετείχαν στις δράσεις του προγράμματος, με έμφαση σε καλές πρακτικές για τη διδασκαλία με ψηφιακά μέσα
(για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση)
και
γ) θα παρουσιαστούν οι νέοι ψηφιακοί πόροι του ΚΕΓ. Η διημερίδα θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, 2-3 Οκτωβρίου 2015 (Divani Palace Acropolis, βλ. συνημμένη πρόσκληση). Είσοδος ελεύθερη, εγγραφές επί τόπου κατά την πρώτη μέρα της διημερίδας (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας για την παρακολούθηση των εργαστηρίων της δεύτερης μέρας). Θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.
Πληροφορίες και υλικό στον δικτυακό τόπο http://www.greeklanguage.gr/digital_school_conferences.
Η πρώτη ημέρα της διημερίδας θα μεταδοθεί ζωντανά (live streaming στο κανάλι http://www.ustream.tv/channel/e-ekpaideusi).Συνημμένα
- Πρόσκληση-συνοπτικό πρόγραμμα διημερίδας (pdf, 384KB)
- Ενημερωτικό φυλλάδιο για τον δικτυακό τόπο ΠΡΩΤΕΑΣ (pdf, 1.95MB)
- Ενημερωτικό φυλλάδιο για τον δικτυακό τόπο των Ψηφίδων (pdf, 641KB)
- Αφίσα διημερίδας (pdf, 140KB)
- Αναλυτικό πρόγραμμα διημερίδας (pdf, 307KB)
Παρουσίαση του εξαμηνιαίου περιοδικού Φάρμακο* (26/9/15)
Το Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2015 και ώρα 13.00, θα πραγματοποιηθεί στο βιβλιοπωλείο Πολύεδρο (Κανακάρη 147, Πάτρα), παρουσίαση του εξαμηνιαίου περιοδικού Φάρμακο για τη διερεύνηση του ποιητικού φαινομένου, με αφορμή τα πρώτα 5 τεύχη. Συζητούν οι ποιητές: Ορφέας Απέργης, Σπύρος Λ. Βρεττός, Κατερίνα Ηλιοπούλου, Παναγιώτης Ιωαννίδης, Γιάννα Μπούκοβα και Θοδωρής Χιώτης.*[φρμκ] | Φάρμακο | Εξαμηνιαίο περιοδικό για τη διερεύνηση του ποιητικού φαινομένου
Νέες εκδόσεις του ΚΕΓ: ΚΛΙΚ στα Ελληνικά. Επίπεδο Α1 για παιδιά (6-12 ετών), A'+B' μέρος
ΚΛΙΚ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ Α1 ΚΑΙ Α2
Περιγραφή ISBN: 978-960-7779-60-1
Συγγραφέας: ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΟ
Εκδοτικός οίκος: ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Σειρά: ΚΛΙΚ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Σελίδες: 384
Ημερομηνία Έκδοσης: Νοέμβριος 2013
Το πρώτο βιβλίο της σειράς «ΚΛΙΚ στα Ελληνικά» απευθύνεται σε εφήβους και ενηλίκους εντός ή εκτός της Ελλάδας που έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με την ελληνική γλώσσα και έχουν στόχο είτε να συμμετάσχουν στις Εξετάσεις Πιστοποίησης Επάρκειας της Ελληνομάθειας επιπέδου Α1 και Α2 του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, είτε να αναπτύξουν την επικοινωνιακή τους ικανότητα στην ελληνική γλώσσα.Σε κάθε ενότητα του βιβλίου εξετάζεται μια περίσταση επικοινωνίας και στις τέσσερις επικοινωνιακές δεξιότητες και επίσης διδάσκεται το λεξιλόγιο και η γραμματική, με αφορμή την κατανόηση του γραπτού και του προφορικού λόγου. Στο τέλος του βιβλίου παρατίθενται δύο αυθεντικά τεστ ελληνομάθειας για τα επίπεδα Α1 & Α2.Το ΚΛΙΚ στα Ελληνικά. Επίπεδα Α1 & Α2 εφαρμόζει τις αρχές της σύγχρονης διδακτικής, και καινοτομεί παρέχοντας στους χρήστες του βιβλίου -εκτός από τρία CD με υλικό εξεταστικό, ακουστικό, και τραγούδια- πρόσβαση στο ηλεκτρονικό «ΚΛΙΚ στα Ελληνικά», εντός της Πύλης του ΚΕΓ. Ο χρήστης του βιβλίου μπορεί να συνδέεται με τα ψηφιακά περιβάλλοντα εργασίας του ΚΕΓ και να περιηγείται σε ηλεκτρονικό συμπληρωματικό διδακτικό υλικό.Με το παρόν έργο, το ΚΕΓ συνεχίζει την ουσιαστική του συμβολή στη διδασκαλία, εκμάθηση και αξιολόγηση της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας προσφέροντας ένα πολύτιμο και σύγχρονο εκπαιδευτικό εργαλείο.
60ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός συγγραφής παιδικού βιβλίου (1/9-1/10/15)
Η Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά προκηρύσσει τον 60ο πανελλήνιο διαγωνισμό της για τη συγγραφή βιβλίων για παιδιά.
Χρόνος Υποβολής Έργων: Από 1η Σεπτεμβρίου έως 1η Οκτωβρίου 2015. Για πληροφορίες για τον διαγωνισμό, βλ. συνημμένο και http://womensliteraryteam.blogspot.gr/ http://www.womensliteraryteam.com/Συνημμένα
Πληροφορίες για το διαγωνισμό (msword, 25KB)2ο Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής (1-4/10/15)
Το πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών "Δημιουργική Γραφή" του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας σε συνεργασία με το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας, Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου και την Περιφερειακή Διεύθυνση Α'βθμιας και Β' βθμιας Εκπαίδευσης Ιονίων Νήσων, διοργανώνουν το 2ο Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής από 1-4 Οκτωβρίου 2015 στην Κέρκυρα στους χώρους του Πανεπιστημίου. Το Συνέδριο είναι αφιερωμένο στον Συγγραφέα και Ακαδημαϊκό Θανάση Βαλτινό και στον Ποιητή Τίτο Πατρίκιο.
Το Συνέδριο είναι ανοιχτό σε φοιτητές, μεταπτυχιακούς, υποψήφιους διδάκτορες, εκπαιδευτικούς και συγγραφείς, οι οποίοι μπορούν να συμμετάσχουν είτε με προφορικές είτε με βιντεοσκοπημένες ηλεκτρονικές εισηγήσεις.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με την κ. Βασιλική Νάνου, στη Γραμματεία του ΠΜΣ "Δημιουργική Γραφή" του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
στο τηλέφωνο +302385055125, και στο email: creative_writing_secretariat@outlook.com και στο http://cwconference.web.uowm.gr/index.phpΠροκήρυξη Εξ αποστάσεως Προγράμματος «Σύνταξη Ερευνητικής Πρότασης για Εκπόνηση Επιστημονικής Έρευνας στις Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες»
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣΔΟΜΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ«Σύνταξη Ερευνητικής Πρότασης για Εκπόνηση Επιστημονικής Έρευνας στις Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες»Στο πλαίσιο της Δομής Δια Βίου Μάθησης του Α.Π.Θ. θα υλοποιηθεί εξ αποστάσεως πρόγραμμα με τίτλο «Σύνταξη Ερευνητικής Πρότασης για Εκπόνηση Επιστημονικής Έρευνας στις Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες» από 1 Οκτωβρίου 2015 έως 29 Φεβρουαρίου 2016.Σκοπός του παρόντος προγράμματος είναι η επιμόρφωση στο ευρύτερο πεδίο της ερευνητικής μεθοδολογίας και να παρέχει εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες, απαραίτητες για τον σχεδιασμό μιας επιστημονικής έρευνας. Η διαδικασία αυτού του σχεδιασμού είναι περισσότερο γνωστή ως ερευνητική πρόταση. Βασικό στοιχείο του προγράμματος είναι η εξατομικευμένη συμβουλευτική υποστήριξη και καθοδήγηση των εκπαιδευόμενων κατά τη σύνταξη της ερευνητικής πρότασης με θέμα της επιλογής τους.Το πρόγραμμα απευθύνεται σε αποφοίτους κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, όπως παρακάτω:- πτυχιούχοι ΑΕΙ-ΑΤΕΙ
- εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- απόφοιτοι ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, τουλάχιστον τριετούς (συνολικά) διάρκειας
- ενδιαφερόμενοι που σχεδιάζουν να καταθέσουν ερευνητική πρόταση για την εξασφάλιση επιχορήγησης ή κληροδοτήματος για την εκπόνηση ερευνητικής εργασίας
- αποφοίτους σχολών και τμημάτων διαφορετικών γνωστικών πεδίων (δηλαδή, εκτός των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών) κατά περίπτωση.
Οι 160 ώρες διδασκαλίας κατανέμονται σε 60 ώρες σύγχρονης τηλεκπαίδευσης (6 online ομαδικές συναντήσεις μέσω Bigbluebutton και 1-2 ατομικές online συναντήσεις κάθε εκπαιδευόμενου με τους εκπαιδευτές μέσωSkype) και 100 ώρες ατομικής εκπαίδευσης σε χρόνο επιλογής των εκπαιδευόμενων. Τα μαθήματα γίνονται από μέλη ΔΕΠ και ειδικό πανεπιστημιακό προσωπικό συναφών ειδικοτήτων, με εξειδικευμένη ακαδημαϊκή και επαγγελματική εμπειρία.Το κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα 190 ευρώ και καταβάλλεται σε δύο ισόποσες δόσεις. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται ένα βιβλίο (η κύρια βιβλιογραφική πηγή), ηλεκτρονικές παρουσιάσεις, δημοσιευμένα άρθρα και αναλυτικός - εξατομικευμένος σχολιασμός στον σχεδιασμό ερευνητικής πρότασης στο γνωστικό αντικείμενο του εκπαιδευόμενου. Επίσης, δίνεται υποτροφία στον αριστεύσαντα.Οι ακριβείς ημερομηνίες της σύγχρονης εκπαίδευσης (Bigbluebutton & Skype) θα καθορισθούν με την έναρξη του προγράμματος, λαμβάνοντας υπόψη και τις ανάγκες των εκπαιδευόμενων. Η πρώτη online συνάντηση θα πραγματοποιηθεί 1 Οκτωβρίου 2015, 20:00.Παρακαλούμε πριν την έναρξη της πρώτης online συνάντησης να έχετε αποστείλει (σε φωτοαντίγραφα με ταχυδρομική επιστολή ή σε ηλεκτρονική μορφή ως συνημμένα με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) τα παρακάτω:1. απόδειξη κατάθεσης λογαριασμού της πρώτης δόσης (να αναγράφεται το ονοματεπώνυμο του συμμετέχοντα και ο κωδικός του έργου* περισσότερες πληροφορίες θα δοθούν στους επιλεγέντες)2. αντίγραφο βεβαίωσης σπουδών/πτυχίου3. φωτοαντίγραφο ταυτότητας.Στους/ις συμμετέχοντες/ουσες σε αυτό το πρόγραμμα, θα χορηγηθούν:(α) Βεβαίωση συμμετοχής(β) Πιστοποιητικό επιμόρφωσηςΑιτήσεις γίνονται δεκτές από 1/6 έως 20/9/2015 και μόνον ηλεκτρονικά.Την αίτηση θα την βρείτε εδώ.Η αίτηση θα πρέπει να συνοδεύεται από τα ακόλουθα δικαιολογητικά:1. Σύντομο βιογραφικό σημείωμα στην ελληνική γλώσσα2. Αντίγραφα τίτλων σπουδώνΓια περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να επικοινωνούν με το συνεργάτη του προγράμματος, κ. Γεώργιο Δαμασκηνίδη (damaskinidis@hotmail.com), τηλ. επικοινωνίας 6947521216.Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Η Επιστημονικά ΥπεύθυνηΔια Βίου Μάθησης του ΠρογράμματοςΣτ. Ανδρέου, Καθηγητής Α. Χριστοδούλου, Αν. ΚαθηγήτριαΗμερομηνίες υποβολής αιτήσεων:Δευτέρα, Ιούνιος 1, 2015 to Κυριακή, Σεπτέμβριος 20, 2015Πρόγραμμα υποτροφιών Ιδρύματος Ωνάση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου