Μυρίζει μπαρούτι η Θεσσαλονίκη
Το «βρεγμένο μπαρούτι» που
έστρωσαν οι άστοχοι τεχνικοί και οικονομικοί σχεδιασμοί του παρελθόντος
για το Μετρό στη Θεσσαλονίκη «στέγνωσε» και η πόλη κρατά την ανάσα της
υπό τον φόβο μιας «έκρηξης» που θα σημάνει πάγωμα ή ακύρωση του έργου.
Η χθεσινή εξέλιξη της συζήτησης στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης κατέδειξε στο τέλος την ασφυκτική δυσανεξία της καθημερινότητας, η οποία βάλλει ακόμη και εναντίον του… ονείρου.
Μια «αρχαιολογική πλάζα» είναι η πρόταση του δήμου για τη διασταύρωση Εγνατίας-Βενιζέλου. Μια «πλάζα» που θα αναδεικνύει τις αρχαιότητες, θα αφαιρεί τις λαμαρίνες, θα ξαναδώσει ζωή στην περιοχή και θα επιτρέπει και την κατασκευή του σταθμού του Μετρό ακόμη και σε μεταγενέστερο χρόνο.
Εν ολίγοις, καταβύθιση με κεκλιμένα επίπεδα ή σκάλες σε βάθος έξι μέτρων, ακόμη και περισσότερο αν χρειαστεί, των πλατειών Αλκαζάρ και Καπνεργάτη (Μπεζεστένι) με γέφυρες πάνω από τις αρχαιότητες για πεζούς και περιμετρικά για επισκέπτες. «Η ιδέα δεν ακυρώνει τον σταθμό, καταλάβετέ το», είπε ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης στο τέλος της πολύωρης συνεδρίασης, η οποία μόνο ανέφελη δεν ήταν.
Η Αττικό Μετρό δέχτηκε πυρά κατά ριπάς. «Απέτυχε, χρειάζεται εκτελεστική διοίκηση με έδρα τη Θεσσαλονίκη», διαπίστωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος, «αν ήταν εδώ ο Τσίτουρας θα μας φλόμωνε πάλι στο ψέμα» είπε ο πρόεδρος του ΕΚΘ Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης.
Η ιδέα για την «πλάζα» έχει πάντως και ένα προαπαιτούμενο, όπως δηλώθηκε από τον σύμβουλο Ανδρέα Κουράκη, «αν στην καταβύθιση των πλατειών βρεθούν κι άλλες αρχαιότητες, να δεχτούν οι Αρχαιολογικές Υπηρεσίες ότι δεν θα είναι αιτία καθυστέρησης».
«Το αρχιτεκτονικό σχέδιο δεν αφορά το Μετρό», είπε από την πλευρά του ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης, σημειώνοντας αρχικά, και σε αντίθεση με όσα η εταιρεία έλεγε πριν από λίγο καιρό, ότι «τίποτα δεν είναι ακατασκεύαστο σήμερα, αλλά θα πάρουμε υπόψη το κόστος, τον χρόνο, τις επιπτώσεις και τις αβεβαιότητες», θέση την οποία διόρθωσε λίγο αργότερα λέγοντας ότι «πρακτικά δεν είναι εφικτή μια τέτοια λύση, θεωρητικά όλα γίνονται», αλλά σε ό,τι αφορά τις καθυστερήσεις τόνιζε ότι αιτία είναι «η έλλειψη χώρων για τη διευκόλυνση των κατασκευαστικών έργων».
«Το σύνθημα “και Μετρό και αρχαία” ανήκει στον ΣΥΡΙΖΑ και στη δημοτική μας ομάδα», είπε κ. Ρία Καλφακάκου, πρωτιά που της απέδωσε και ο δήμαρχος: «Καλά, δική σας ήταν η ιδέα, δεν θα μαλώσουμε γι’ αυτό».
Οσο για τις αιτίες του αδιεξόδου, κατά την κ. Καλφακάκου, «είναι αμαρτίες του παρελθόντος που προσπαθούν να φορτώσουν στην τωρινή κυβέρνηση».
Είναι ένα «εμβληματικό παράδειγμα των συνεπειών της ιδιωτικοποίησης τέτοιων έργων», κατήγγειλε ο Γιάννης Δελής, που ζήτησε «και ο σταθμός να γίνει και τα αρχαία να μείνουν».
Από την πλευρά της η Ελεάννα Ιωαννίδου είδε τη συνεδρίαση σαν «την ορχήστρα που παίζει ενώ ο “Τιτανικός” βυθίζεται» καθώς, όπως εκτίμησε, «το έργο φαίνεται ότι δεν μπορεί να ολοκληρωθεί και περικλείει όλες τις παθογένειες που οδήγησαν τη χώρα στην πτώχευση».
Ο Γιώργος Ρακάς χαρακτήρισε «ντροπή για ένα κράτος την αδυναμία επίβλεψης ενός έργου».
Η συνεδρίαση όμως ανέδειξε την παθογένεια της πόλης, όταν ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρης Μπίλλιας είπε για την πρόταση του δήμου, που υπογράφεται από τρεις καθηγητές Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ (Α. Αλεξοπούλου, Γ. Παπακώστας, Απ. Βέττας), πως «λίγο απέχει από ζωγραφική», ενώ άλλοι εκπρόσωποι φορέων που ήταν παρόντες δήλωναν ότι δεν τους ενδιαφέρει το παρελθόν του Μετρό, το θέμα είναι να γίνει το έργο που τώρα είναι δυνάστης της καθημερινότητας, υπονοώντας ότι ο δήμος έχει ευθύνες για τις καθυστερήσεις.
«Η επαγγελματική βλακεία αποτρέπει κάποιους να δουν πέρα από τα συμφέροντά τους… Η πρότασή μας δεν θέλει να αρπάξει καμιά μελέτη, σοβαρευτείτε, χορτασμένοι είμαστε» απάντησε στο ίδιο ύφος ο Απόστολος Βέττας.
Σε υψηλούς τόνους ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Παναγιώτης Αβραμόπουλος δήλωσε: «Με παρέμβαση του δήμου σώθηκαν οι αρχαιότητες, αυτή είναι η αλήθεια, είμαστε περήφανοι γι’ αυτό, πλούτο δεν φέρνουν μόνο τα εμπορικά μαγαζιά αλλά κι αυτές οι αρχαιότητες, κάποιοι με τον τρόπο που έκαναν τις αναθέσεις δεν πρέπει να κοιμούνται ήσυχοι…».
Πάντως, αν το Μετρό σίγουρα δεν σκόνταψε στα αρχαία, αλλά σε… άλλα προβλήματα, η συζήτηση σκουντούφλησε κανονικά και ευτυχώς κάποια στιγμή χτύπησε ο συναγερμός της πυρασφάλειας, αφού το κάπνισμα έκανε τον διάδρομο «τεκέ».
Εννοείται ότι το σώμα στο τέλος δεν κλήθηκε καν να πάρει απόφαση, επιβεβαιώνοντας πικρόχολο ακροατή της συνεδρίασης, ο οποίος διαπίστωσε: «Η ιδέα του δήμου ήταν πολύ καλή για να γίνει αποδεκτή, σαν τις “Αόρατες Πόλεις” του Καλβίνο, χαίρεσαι να τις φαντάζεσαι, αλλά…».
Η χθεσινή εξέλιξη της συζήτησης στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης κατέδειξε στο τέλος την ασφυκτική δυσανεξία της καθημερινότητας, η οποία βάλλει ακόμη και εναντίον του… ονείρου.
Μια «αρχαιολογική πλάζα» είναι η πρόταση του δήμου για τη διασταύρωση Εγνατίας-Βενιζέλου. Μια «πλάζα» που θα αναδεικνύει τις αρχαιότητες, θα αφαιρεί τις λαμαρίνες, θα ξαναδώσει ζωή στην περιοχή και θα επιτρέπει και την κατασκευή του σταθμού του Μετρό ακόμη και σε μεταγενέστερο χρόνο.
Εν ολίγοις, καταβύθιση με κεκλιμένα επίπεδα ή σκάλες σε βάθος έξι μέτρων, ακόμη και περισσότερο αν χρειαστεί, των πλατειών Αλκαζάρ και Καπνεργάτη (Μπεζεστένι) με γέφυρες πάνω από τις αρχαιότητες για πεζούς και περιμετρικά για επισκέπτες. «Η ιδέα δεν ακυρώνει τον σταθμό, καταλάβετέ το», είπε ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης στο τέλος της πολύωρης συνεδρίασης, η οποία μόνο ανέφελη δεν ήταν.
Ο πρωτομάστορας
Ο δήμαρχος πάντως έβαλε κατά της Αττικό Μετρό: «Φταίει για το αδιέξοδο ο σχεδιασμός και η διαχείριση της εταιρείας». Κι ακόμη: «Ηταν διχαστικό το δίλημμα Μετρό ή αρχαία» ή «ακόμη και για τον υδράργυρο που βρέθηκε εκεί είπανε, κι αυτό είναι πρόστυχο». Αλλά και πιο λυρικά, «σαν το γεφύρι της Αρτας έγινε το έργο, αλλά επειδή ο πρωτομάστορας δεν έχει γυναίκα να σφάξουνε χτυπάνε όλοι τον δήμαρχο που υπερασπίζεται την πολιτιστική κληρονομιά».Η Αττικό Μετρό δέχτηκε πυρά κατά ριπάς. «Απέτυχε, χρειάζεται εκτελεστική διοίκηση με έδρα τη Θεσσαλονίκη», διαπίστωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος, «αν ήταν εδώ ο Τσίτουρας θα μας φλόμωνε πάλι στο ψέμα» είπε ο πρόεδρος του ΕΚΘ Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης.
Η ιδέα για την «πλάζα» έχει πάντως και ένα προαπαιτούμενο, όπως δηλώθηκε από τον σύμβουλο Ανδρέα Κουράκη, «αν στην καταβύθιση των πλατειών βρεθούν κι άλλες αρχαιότητες, να δεχτούν οι Αρχαιολογικές Υπηρεσίες ότι δεν θα είναι αιτία καθυστέρησης».
«Το αρχιτεκτονικό σχέδιο δεν αφορά το Μετρό», είπε από την πλευρά του ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης, σημειώνοντας αρχικά, και σε αντίθεση με όσα η εταιρεία έλεγε πριν από λίγο καιρό, ότι «τίποτα δεν είναι ακατασκεύαστο σήμερα, αλλά θα πάρουμε υπόψη το κόστος, τον χρόνο, τις επιπτώσεις και τις αβεβαιότητες», θέση την οποία διόρθωσε λίγο αργότερα λέγοντας ότι «πρακτικά δεν είναι εφικτή μια τέτοια λύση, θεωρητικά όλα γίνονται», αλλά σε ό,τι αφορά τις καθυστερήσεις τόνιζε ότι αιτία είναι «η έλλειψη χώρων για τη διευκόλυνση των κατασκευαστικών έργων».
To αδιέξοδο
«Η συνεδρίαση είναι παρωδία», είπε από την πλευρά του ο Σταύρος Καλαφάτης, βάλλοντας κατά του κ. Μπουτάρη: «Δεν είστε το θύμα σ’ αυτήν την υπόθεση, πείτε μας πού θα βρείτε τα λεφτά γι’ αυτήν την πρόταση, πόσο θα κοστίζει, να πάει χρονικά αργότερα η πλάζα, πρώτα ο σταθμός».«Το σύνθημα “και Μετρό και αρχαία” ανήκει στον ΣΥΡΙΖΑ και στη δημοτική μας ομάδα», είπε κ. Ρία Καλφακάκου, πρωτιά που της απέδωσε και ο δήμαρχος: «Καλά, δική σας ήταν η ιδέα, δεν θα μαλώσουμε γι’ αυτό».
Οσο για τις αιτίες του αδιεξόδου, κατά την κ. Καλφακάκου, «είναι αμαρτίες του παρελθόντος που προσπαθούν να φορτώσουν στην τωρινή κυβέρνηση».
Είναι ένα «εμβληματικό παράδειγμα των συνεπειών της ιδιωτικοποίησης τέτοιων έργων», κατήγγειλε ο Γιάννης Δελής, που ζήτησε «και ο σταθμός να γίνει και τα αρχαία να μείνουν».
Από την πλευρά της η Ελεάννα Ιωαννίδου είδε τη συνεδρίαση σαν «την ορχήστρα που παίζει ενώ ο “Τιτανικός” βυθίζεται» καθώς, όπως εκτίμησε, «το έργο φαίνεται ότι δεν μπορεί να ολοκληρωθεί και περικλείει όλες τις παθογένειες που οδήγησαν τη χώρα στην πτώχευση».
Ο Γιώργος Ρακάς χαρακτήρισε «ντροπή για ένα κράτος την αδυναμία επίβλεψης ενός έργου».
Η συνεδρίαση όμως ανέδειξε την παθογένεια της πόλης, όταν ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρης Μπίλλιας είπε για την πρόταση του δήμου, που υπογράφεται από τρεις καθηγητές Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ (Α. Αλεξοπούλου, Γ. Παπακώστας, Απ. Βέττας), πως «λίγο απέχει από ζωγραφική», ενώ άλλοι εκπρόσωποι φορέων που ήταν παρόντες δήλωναν ότι δεν τους ενδιαφέρει το παρελθόν του Μετρό, το θέμα είναι να γίνει το έργο που τώρα είναι δυνάστης της καθημερινότητας, υπονοώντας ότι ο δήμος έχει ευθύνες για τις καθυστερήσεις.
«Η επαγγελματική βλακεία αποτρέπει κάποιους να δουν πέρα από τα συμφέροντά τους… Η πρότασή μας δεν θέλει να αρπάξει καμιά μελέτη, σοβαρευτείτε, χορτασμένοι είμαστε» απάντησε στο ίδιο ύφος ο Απόστολος Βέττας.
Σε υψηλούς τόνους ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Παναγιώτης Αβραμόπουλος δήλωσε: «Με παρέμβαση του δήμου σώθηκαν οι αρχαιότητες, αυτή είναι η αλήθεια, είμαστε περήφανοι γι’ αυτό, πλούτο δεν φέρνουν μόνο τα εμπορικά μαγαζιά αλλά κι αυτές οι αρχαιότητες, κάποιοι με τον τρόπο που έκαναν τις αναθέσεις δεν πρέπει να κοιμούνται ήσυχοι…».
Τα αρχαία
«Οι άνθρωποι της ομάδας ονειρευτήκανε διαφορετικά την πόλη», είπε ο κ. Μπουτάρης απευθυνόμενος στον κ. Μπίλλια, «αν εσείς δεν μπορείτε να την ονειρευτείτε, λυπάμαι, αλλά το έργο θα γίνει και δεν υπάρχει κανένα δίλημμα».Πάντως, αν το Μετρό σίγουρα δεν σκόνταψε στα αρχαία, αλλά σε… άλλα προβλήματα, η συζήτηση σκουντούφλησε κανονικά και ευτυχώς κάποια στιγμή χτύπησε ο συναγερμός της πυρασφάλειας, αφού το κάπνισμα έκανε τον διάδρομο «τεκέ».
Εννοείται ότι το σώμα στο τέλος δεν κλήθηκε καν να πάρει απόφαση, επιβεβαιώνοντας πικρόχολο ακροατή της συνεδρίασης, ο οποίος διαπίστωσε: «Η ιδέα του δήμου ήταν πολύ καλή για να γίνει αποδεκτή, σαν τις “Αόρατες Πόλεις” του Καλβίνο, χαίρεσαι να τις φαντάζεσαι, αλλά…».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου