Πενήντα αποχρώσεις του «μαύρου»
«[το αστυνομικό μυθιστόρημα] διασώζει την τάξη σε μια εποχή αταξίας. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να του το αναγνωρίσουμε και που του αξίζει»
Χόρχε Λούις Μπόρχες
Οι μεγάλοι μετρ
Η διπλή δολοφονία στο απροσπέλαστο σπίτι της οδού Μοργκ αποτελεί το πρώτο έγκλημα της φανταστικής λογοτεχνίας, με τον Πόε να εγκαινιάζει -χωρίς να το ξέρει, όπως λέει ο Μπόρχες-, αφενός το είδος στο οποίο θα διαπρέψουν οι Ντυπέν και Χολμς του μέλλοντος, αφετέρου, -όπως πάλι σημειώνει ο Μπόρχες-, και το μυστήριο του κλειδωμένου δωματίου.Γύρω από αυτόν τον ιδιαίτερο διανοητικό γρίφο ο Τζον Ντίξον Καρ (1906-1977) θα χτίσει εμμονικά πάνω από εβδομήντα μυθιστορήματα. Ενα εξαίρετο υπόδειγμα του υποείδους αποτελεί και «Το παραθυράκι του Ιούδα» (μτφρ. Νεοκλής Γαλανόπουλος, Τόπος), το οποίο συνδυάζει το μυστήριο του «κλειστού δωματίου» με το δικαστικό δράμα: ο ανορθόδοξος δικηγόρος σερ Χένρι Μεριβέιλ εξιχνιάζει το μυστήριο κατά τη διάρκεια της δίκης.
Μπορεί το κλασικό αστυνομικό αφήγημα της Χρυσής Εποχής (περ. 1920-1945) που σημάδεψε η Βασίλισσα του εγκλήματος να μην είναι κυρίαρχο σήμερα, ωστόσο η διανοητική δύναμη ενός Πουαρό ή μιας Μις Μαρπλ παραμένει ζηλευτή και πάντα βρίσκει μιμητές ή και παρωδούς.
Αυτό κάνει και ο Αντουάν Μπελό στην «Ερευνα για την εξαφάνιση της Εμιλί Μπρυνέ» (μτφρ. Τιτίκα Δημητρούλια, Πόλις), όπου η εξαφάνιση της κληρονόμου μιας τεράστιας περιουσίας φέρνει αντιμέτωπους τον βασικό ύποπτο Κλωντ Μπρυνέ και τον επιθεωρητή Ασίλ Ντυν, οι οποίοι μοιράζονται το ίδιο πάθος για την αστυνομική λογοτεχνία. Μυθιστορηματικό δοκίμιο για το τέλειο έγκλημα; Φόρος τιμής στο διανοητικότερο των λογοτεχνικών ειδών. Και τα δύο και επιπλέον μια μεγάλη ευκαιρία για μια καλή επανάληψη της ζωής και του έργου της θρυλικής Αγκάθα Κρίστι.
Μετά τη βρετανική εκδοχή, το αμερικανικό σκληρό αστυνομικό αφήγημα των Χάμμετ/Τσάντλερ/Μακντόναλντ είναι η φόρμα που με διάφορες παραλλαγές κυριάρχησε στην αστυνομική λογοτεχνία, χαρίζοντάς μας μια ατέλειωτη πινακοθήκη από θρυλικούς ιδιωτικούς ντετέκτιβ.
Τον κορυφαίο ανάμεσά τους αναβιώνει στο όγδοο μυθιστόρημά του ο Μπέντζαμιν Μπλακ, ψευδώνυμο που χρησιμοποιεί ο Τζον Μπάνβιλ για τα αστυνομικά του μυθιστορήματα: επιστροφή στην Καλιφόρνια του 1950 και ξανά ο θρυλικός Φίλιπ Μάρλοου εν δράσει, ίσως πιο στοχαστικός και «διαβασμένος» από τον πρωτότυπο του Τσάντλερ, εξίσου όμως επιρρεπής στο ωραίο φύλλο, αφού μια γοητευτική νεαρή κληρονόμος θα τον παρασύρει στη δυσκολότερη υπόθεση της καριέρας του («Η ξανθιά με τα μαύρα μάτια», μτφρ. Μαρία Φακίνου, Καστανιώτης).
Ο Ζορζ Σιμενόν δεν μας χάρισε μόνο την ευρωπαϊκή εκδοχή του μοναχικού ντετέκτιβ (τον θρυλικό Μαιγκρέ), αλλά προσέδωσε και μια υπαρξιστική χροιά στο είδος. Στο «Στριπτίζ» (μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ, Αγρα), η ματιά του Βέλγου δασκάλου ξεγυμνώνει αργά και βασανιστικά τον ψυχισμό των κοριτσιών στα καμπαρέ της Ριβιέρας, καθώς το ντεμπούτο στη σκηνή μιας νέας κοπέλας αναζωπυρώνει υπόγειες συγκρούσεις και ίντριγκες… Από την πένα του ίδιου το ερωτικό θρίλερ «Μπλε δωμάτιο» (μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ, Αγρα, 2003), που μεταφέρθηκε πρόσφατα με ιμπρεσιονιστικό τρόπο στον κινηματογράφο (2014) από τον Ματιέ Αμαλρίκ.
Στην εξέλιξη του είδους, ο κυνισμός και η ωμότητα της ντοκουμενταρισμένης αφήγησης του Αμερικανού Τζέιμς Ελρόυ αποτελεί αδιαμφισβήτητο κομβικό σημείο, αν όχι αξεπέραστο όριο. Οι αυτοβιογραφικές ιστορίες (τα παιδικά του χρόνια, το πάθος του δασκάλου του, η αποτρόπαιη δολοφονία της μητέρας του) που συνθέτουν «Τα σκοτάδια μου» (μτφρ. Ανδρέας Αποστολίδης, Αγρα) φωτίζουν αναδρομικά το σκοτεινό έργο του «καταραμένου» συγγραφέα της «Μαύρης Ντάλιας» και αποτελούν, ίσως, το σπουδαιότερο βιβλίο του.
Αταξινόμητη μάλλον και η ανορθόδοξη γραφή της Πατρίσια Χάισμιθ, δασκάλας του σασπένς και δημιουργού του κυνικού Ρίπλεϋ, η οποία οδήγησε τον φόνο σε απόλυτη μπαναλιτέ και μας έμαθε να βλέπουμε το κακό παντού γύρω μας. Ωστόσο, οι δέκα ιστορίες της συλλογής («Ιστορίες φυσικών και αφύσικων καταστροφών», μτφρ. Ανδρέας Αποστολίδης, Αγρα) διευρύνουν την προοπτική της, αποτελώντας μικρογραφίες πολιτικοκοινωνικών θρίλερ και αυστηρή κριτική της Αμερικής του 1966: συγκάλυψη ραδιενεργούς διαρροής, ιοί που ξεφεύγουν από εργαστήρια, παιχνίδια ανθρωπιστικής βοήθειας, πολιορκία του Λευκού Οίκου από άστεγους κτλ.
Ιδιόρρυθμοι, σκληροί και ανθρώπινοι ντετέκτιβ με σκοτεινό παρελθόν
Από την πένα του Τζέιμς Πάτερσον, του εμπορικότερου συγγραφέα της Αμερικής, μια ακόμα περιπέτεια που θα δοκιμάσει τις αντοχές του μαύρου αστυνομικού Αλεξ Κρος («Τρέξε, Αλεξ Κρος», μτφρ. Μαρία Κωνσταντέα, Bell). Στον νέο τόμο για τη σειρά της «Γυναικείας Λέσχης φόνων» που συγγράφει χρόνια τώρα ο Πάτερσον, σε συνεργασία με τη Μαξίν Παέτρο («Η 10η Επέτειος», μτφρ. Παλμύρα Ισμυρίδου, Bell), έρχεται να προστεθεί και η σύμπραξη με τη Σουηδή Λίζα Μάρκλουντ: οι δυο τους βοηθούν έναν Νεοϋορκέζο αστυνομικό και μια Σουηδή ρεπόρτερ να ανακαλύψουν ένα ζευγάρι αδίστακτων κατά συρροή δολοφόνων που συνδυάζουν την τουριστική τουρνέ τους στην Ευρώπη με αποτρόπαιες δολοφονίες ζευγαριών («Τελευταία ευχή», μτφρ. Νίκη Προδρομίδου, Μεταίχμιο).Αντιμέτωπος με μια σειρά φόνων κοριτσιών, με τρόπο που θυμίζει βίαια τελετουργικά έθιμα των ιθαγενών, θα έρθει στη Νέα Ζηλανδία ο μοναχικός Μαορί μπάτσος Τζακ Φιτζέραλντ, στο πρώτο μυθιστόρημα του Γάλλου Καρύλ Φερέ («Χάκα. Από τη σάγκα Μαορί», μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ, Αγρα), ο οποίος μας ξάφνιασε πέρυσι με το συγκλονιστικό «Μαπούτσε» (Αγρα).
Λυρικό, χαμηλόφωνα στοχαστικό και ατμοσφαιρικό νουάρ το πρώτο βιβλίο της σειράς με ήρωα τον λευκό πρώην αστυνομικό, πρώην κατάδικο και πρώην ψυχοθεραπευτή, Τζων Τέρνερ, ο οποίος μετακομίζει στην επαρχία για να δραπετεύσει από το παρελθόν του. Γρήγορα θα κληθεί να βοηθήσει στην εξιχνίαση ενός εγκλήματος και να ξαναανακαλύψει τον εαυτό του (Τζέιμς Σάλλις, «Στη λίμνη», μτφρ. Κίκα Καμβουσάνου, Πόλις).
Εγκλήματα σε γκέτο και συνδικαλιστές αστυνομικοί
Η απονομή δικαιοσύνης μέσα σε συνθήκες παράλογης βίας και άκρατου ρατσισμού, στο πιο πολιτικοποιημένο μυθιστόρημα του Αφροαμερικανού Ουόλτερ Μόσλυ: κατά την εξέγερση του 1965 στο γκέτο του Γουότς στο Λος Αντζελες, μια νεαρή μαύρη, που δίνει καταφύγιο σε λευκό, βρίσκεται δολοφονημένη, και ο μαύρος ντετέκτιβ Ιζυ Ρόουλινς καλείται από τη λευκή αστυνομία να βοηθήσει («Little Scarlet», μτφρ. Αλκηστη Τριμπέρη, Πόλις).Στη Βοστόνη του 1918 μας μεταφέρει ο Ντένις Λεχέιν («Εκείνη τη μέρα», μτφρ. Φίλιππος Χρυσόπουλος, Κέδρος), με ένα ντοκουμενταρισμένο μυθιστόρημα-ποταμό για μια εποχή πολιτικών και κοινωνικών αναταραχών, στη δίνη των οποίων θα περιστραφούν για εκατοντάδες σελίδες οι δύο πρωταγωνιστές, ένας λευκός συνδικαλιστής αστυφύλακας με ιρλανδική καταγωγή και ένας Αφροαμερικανός που εμπλέκεται στη δολοφονία ενός μαφιόζου.
Απώλεια μνήμης και παραισθητικές εμπειρίες
Πώς λύνεις ένα μυστήριο, όταν δεν μπορείς να θυμηθείς τις ενδείξεις; Να το ερώτημα που βασανίζει την ώριμη ηρωίδα στο εντυπωσιακό ντεμπούτο της Εμα Χίλι («Χάρτινη Μνήμη», μτφρ. Εφη Τσιρώνη, Μίνωας): η ηλικιωμένη Μοντ μπορεί να χάνει σταδιακά τη μνήμη της, οπλισμένη όμως με τις χειρόγραφες σημειώσεις της αγωνίζεται να εξιχνιάσει μια υπόθεση εξαφάνισης και ένα θαμμένο για δεκαετίες μυστικό.Πρώτη εμφάνιση και της Βρετανίδας Πόλα Χόκινς από τη Ζιμπάμπουε, που καταφέρνει με τρεις παράλληλες αλληλοσυμπλεκόμενες και συχνά αντιφατικές αφηγήσεις από ισάριθμους αναξιόπιστους αφηγητές να δημιουργήσει τη χαρακτηριστική ασάφεια του ψυχολογικού θρίλερ: έγκλημα υπάρχει, αλλά η έμφαση είναι μέχρι το τέλος στην ψυχοπαθολογία των γυναικείων χαρακτήρων («Το κορίτσι του Τρένου», μτφρ. Αναστάσιος Αργυρίου, Ψυχογιός).
Κατάσκοποι, συνωμοσίες και τζιχαντιστές
Ιστορικό νουάρ το νέο μυθιστόρημα του Βρετανού Ρόμπερτ Χάρις, από την πένα του οποίου γνωρίσαμε τη γνωστότερη ναζιστική δυστοπία («Fatherland»). Στο νέο του μυθιστόρημα «αναψηλαφεί» την Υπόθεση Ντρέιφους, κεντώντας στα κενά και τις παραλείψεις της διάσημης δίκης («Ο Γερμανός κατάσκοπος», μτφρ. Γιώργος Μπαρουξής, Ψυχογιός). Τον Βρετανό Τέρυ Χέις τον γνωρίσαμε ως σεναριογράφο («Μαντ Μαξ 2»).Τώρα υπογράφει ένα επικών διαστάσεων κατασκοπευτικό θρίλερ με κινηματογραφική αφήγηση, δράση που εξακτινώνεται σε όλο τον κόσμο και αφηγητή έναν πρώην πράκτορα στα χνάρια του Τζέιμς Μποντ: πόλεμος μυστικών υπηρεσιών, Ελληνες έμποροι ναρκωτικών και Αφγανοί τζιχαντιστές στο παγκοσμιοποιημένο τοπίο μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2001 («Ο προσκυνητής», μτφρ. Βαγγέλης Γιαννίσης, Διόπτρα).
Σκανδιναβικά θρίλερ για δυνατούς λύτες
Ενας ασυνήθιστος πληρωμένος δολοφόνος ερωτεύεται το υποψήφιο θύμα του στο γκροτέσκο -σε ρυθμούς Ταραντίνο- νέο αστυνομικό αφήγημα του Τζο Νέσμπο («Αίμα στο χιόνι», μτφρ. Γωγώ Αρβανίτη, Μεταίχμιο), και όγδοο μυθιστόρημα της Καμίλα Λάκμπεργκ, που συνεχίζει να ανατέμνει, με τη βοήθεια του επιθεωρητή Πάτρικ και της συγγραφέως Ερίκα, τον μικρόκοσμο ενός σουηδικού ψαροχωριού, αναζητώντας την ψυχοπαθολογία του κακού σε οικογενειακές μικροϊστορίες («Αγγελος θανάτου», μτφρ. Γρηγόρης Κονδύλης, Μεταίχμιο).Πρώτη εμφάνιση (1993) του επιθεωρητή Βαν Βέτερεν στο βραβευμένο ψυχολογικό θρίλερ του Χόκαν Νέσερ («Αραιό δίχτυ», μτφρ. Γωγώ Αρβανίτη, Μεταίχμιο) και ευχάριστη έκπληξη η ντοκουμενταρισμένη πλην θερμή αφήγηση της Τούβε Αλστερνταλ («Οι γυναίκες στην παραλία», μτφρ. Λύο Κολοβυρνάς, Μεταίχμιο) με θέμα το τράφικινγκ: οι παραλίες της Ευρώπης ξεβράζουν ανθρώπινα πτώματα και η γυναίκα ενός ανεξάρτητου δημοσιογράφου, ο οποίος αγνοείται, αναλαμβάνει δράση…
Από τις νέες εμφανίσεις της ανεξάντλητης βορειοευρωπαϊκής πηγής σημειώνω επίσης τα «Θλιμμένα Αγάλματα» (μτφρ. Λύο Κολοβυρνάς, Ψυχογιός) του Δανού Μάικλ Κατς Κρέφελ, όπου ο ιδιωτικός ερευνητής Τόμας Ράουνσχολτ έρχεται αντιμέτωπος με κατά συρροή δολοφόνους και διεθνή κυκλώματα σωματεμπορίας, αλλά και τη «Μεγάλη παλίρροια», (μτφρ. Αμπυ Ράικου, Παπαδόπουλος) των Σουηδών Cilla και Rolf Βorjlind: μια νεαρή ντετέκτιβ, ολοκληρώνοντας την αστυνομική της εκπαίδευση, αναλαμβάνει να ερευνήσει μια άλυτη αποτρόπαιη υπόθεση, καθώς μια έγκυος γυναίκα έχει θαφτεί στην άμμο μέχρι τον λαιμό…
Δικτατορίες, ναζί και εγκλήματα σε λάτιν ρυθμούς…
Περού 1978. Την ώρα που η χώρα ετοιμάζεται για τις πρώτες ελεύθερες
εκλογές και οι κάτοικοι της Λίμα παρακολουθούν την εθνική τους ομάδα στο
Μουντιάλ της Αργεντινής, η δολοφονία ενός αριστεριστή καθηγητή
Κοινωνιολογίας κινητοποιεί τον συντηρητικό εισαγγελέα Φέλιξ Τσακαλτάνα,
για να τον φέρει γρήγορα στο κέντρο μιας εφιαλτικής περιδίνησης στις πιο
σκοτεινές πτυχές της μεταδικτατορικής Λατινικής Αμερικής: απαγωγές
βρεφών και εξαφανίσεις φοιτητών, παρακρατικές και παραστρατιωτικές
οργανώσεις, διπλοί πράκτορες, αριστεροί, δημοκράτες, βασανιστές, αλλά
και νοσταλγοί του φασισμού, στο νέο πολιτικό θρίλερ βιβλίο του
Περουβιανού Σαντιάγο Ρονκαλιόλο («Η εσχάτη των ποινών», μτφρ. Κώστας
Αθανασίου, Καστανιώτης).Κατάδυση σε άγνωστες πτυχές της κολομβιανής ιστορίας επιχειρεί και ο δημοσιογράφος-ερευνητής στο νέο ψυχολογικό νουάρ του Κολομβιανού στυλίστα Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες («Οι πληροφοριοδότες», μτφρ. Αχιλλέας Κυριακίδης, Ικαρος), με επίκεντρο τις μαύρες λίστες που καταρτίστηκαν για τον εγκλεισμό υποστηρικτών των ναζί σε ιδιόμορφα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Στη Λατινική Αμερική του 1950 θα βρεθεί και ο γνωστός ντετέκτιβ Μπέρνι Γκούντερ, στη νέα ιστορική αστυνομική μυθοπλασία του Φίλιπ Κερ («Η φλόγα που σιγοκαίει», μτφρ. Γιώργος Κυριαζής, Κέδρος). Μπορεί να αναζητά μια νέα αρχή μακριά από τη φρίκη του ναζισμού, αλλά τελικά θα αναμειχθεί στην έρευνα μιας απαγωγής που θα τον οδηγήσει στην εξιχνίαση, μακρινών στον χώρο και τον χρόνο, άλυτων ειδεχθών εγκλημάτων. Ο Κερ κινεί αριστοτεχνικά την αφήγηση ανάμεσα στη Γερμανία του 1930 και της ανόδου του φασισμού και στην περονική Αργεντινή του 1950 που έγινε καταφύγιο για τα θλιβερά απομεινάρια των ναζί εγκληματιών.
Φριχτά εγκλήματα και σκοτεινές συνωμοσίες στο μεσογειακό φως
Ενα ακόμα πολιτικοκοινωνικό νουάρ από τον Ζιλ Βενσάν, με φόντο, αυτήν τη φορά, τον Ισπανικό Εμφύλιο. Τι κοινό μπορεί να έχει η Γρανάδα του 1936 και η δολοφονία του Λόρκα, με τη Μασσαλία του 2011 και τη δολοφονία μιας γυναίκας στον σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης; («Το φιλί του θανάτου», μτφρ. Ρίτα Κολαΐτη, Καστανιώτης).Ακόμα ένα μη συμβατικό νουάρ του Αχμέτ Ουμίτ, όπου πρωταγωνιστεί η περιοχή του Ταρλάμπασι της Ιστανμπούλ. Ο φόνος μιας ακτιβίστριας και ενός μέλους μιας συμμορίας κινητοποιεί τον επιθεωρητή Νεβζάτ και τους βοηθούς του, σε ένα βιβλίο που θεωρήθηκε προφητικό για τα γεγονότα του Πάρκου Γκεζί λίγα χρόνια αργότερα («Εγκλημα στο Πέρα», μτφρ. Θάνος Ζαράγκαλης, Πατάκης).
Αγωνία και σασπένς στο έβδομο μυθιστόρημα του Ουμπέρτο Εκο, στο οποίο ένας δημοσιογράφος «συλλαμβάνει» το σχέδιο μιας μεγάλης συνωμοσίας, καταφέρνοντας να συνδέσει -υπερερμηνεύοντας- τα βασικά γεγονότα της ιταλικής ιστορίας του 20ού αιώνα («Φύλλο μηδέν», μτφρ. Εφη Καλλιφατίδη, Ψυχογιός).
Οσο για τον επιθεωρητή Μονταλμπάνο, αυτός συνεχίζει ακάθεκτος, είκοσι χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση. Αειθαλής, ερωτιάρης, αν και βασανιζόμενος από σκοτεινά προαισθήματα και δυσοίωνα όνειρα, αντιμετωπίζει επιτυχώς βιαστές, λαθρέμπορους και εμπόρους έργων τέχνης (Αντρέα Καμιλλέρι, «Ακτίνα φωτός», μτφρ. Φωτεινή Ζερβού, Πατάκης).
Κρίση, παραμύθι, θρίλερ και καλτ αφηγήματα με φόντο το ελληνικό καλοκαίρι
«Εφτά φωτογραφίες της κρίσης» υποτιτλίζονται οι ισάριθμες ιστορίες του Τεύκρου Μιχαηλίδη που αποτυπώνουν με ηθογραφική πιστότητα τον ζόφο στην καρδιά της οικονομικής κρίσης: η υπαστυνόμος Ολγα Πετροπούλου, λάτρης του Μπόρχες και των Μαθηματικών, αντιμέτωπη επαναληπτικά με γρίφους και προβλήματα, δολοφόνους, εκβιαστές και τοκογλύφους. Πού σταματάει η πολιτική αυθαιρεσία και πού αρχίζει το κοινό έγκλημα; Πόσο σχέση έχει ο αποσαρθρωμένος κρατικός μηχανισμός με το σκοτεινό παρακράτος; («Εγκλήματα δημοσιονομικής προσαρμογής», Πόλις).Ο αστυνόμος Χαρίτος, είκοσι χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, επιστρέφει σε κάποια από τα διηγήματα του νέου βιβλίου του Πέτρου Μάρκαρη, όπου το μπρούτο έγκλημα υποχωρεί συχνά σε δεύτερο πλάνο, δίνοντας χώρο στο μυστήριο και τον ιστορικό στοχασμό: στο φόντο του διηγήματος, που δίνει τον τίτλο στη συλλογή, τα δραματικά γεγονότα του 1955 στην Κωνσταντινούπολη («Τριημερία και άλλα διηγήματα», Γαβριηλίδης).
Η Μαρλένα Πολιτοπούλου στο τέταρτο βιβλίο της («Η Πηνελόπη των τρένων», Μεταίχμιο) στήνει έναν φιλόδοξο αστυνομικό καμβά κεντώντας, με το βλέμμα διαρκώς στο δυστοπικό παρόν, σε πραγματικά ιστορικά γεγονότα: Κατοχή και μετανάστευση. Ενας Ελληνας μετανάστης δολοφονείται στον σιδηροδρομικό σταθμό του Μονάχου το 1965 τη μέρα που φτάνει στην πόλη για περιοδεία ο Καζαντζίδης!
Πενήντα χρόνια μετά, και με μουσική υπόκρουση τα τραγούδια του λαϊκού βάρδου, ο ειδικός σύμβουλος του Τμήματος Ανθρωποκτονιών Παύλος Γ. ανοίγει πάλι την υπόθεση.
Η λογικοφανής αστυνομική ιστορία και η παραμυθική αφήγηση βαδίζουν παράλληλα, κάποτε συγχωνεύονται και τελικά συγκρούονται στο δεύτερο μυθιστόρημα της Χριστίνα Καράμπελα, όπου οι αφηγηματικοί τρόποι του παραμυθιού μπολιάζουν τις νόρμες της αστυνομικής αφήγησης: ο αστυνομικός διοικητής Πολίτης και η παρορμητική αστυνομικός Ελισάβετ Ξένου, αντιμέτωποι με την εξαφάνιση μιας ηλικιωμένης («Ο Ψίθυρος της Ευδοκίας», Πόλις).
Οπως είναι γνωστό, οι μεγάλοι ντετέκτιβ δεν γνωρίζουν διακοπές. Τις συμβάσεις του είδους τις πληρώνει αυτήν τη φορά ο αστυνόμος Ανδρέας Ρούσσος, του οποίου οι διακοπές τελειώνουν πριν αρχίσουν: πίσω από την αιγαιοπελαγίτικη βιτρίνα της γραφικότητας και του κοσμοπολιτισμού, μια ελληνική κοινωνία σε βαθιά κρίση (Νίκος Φαρούπος, «Εγκλημα στην Αντίπαρο», Κέδρος).
Μια μπερδεμένη υπόθεση, όπου εμπλέκονται καλλιτέχνες του δρόμου, χαμένα παιδιά, αδίστακτοι εκτελεστές και σκοτεινά επιχειρηματικά συμφέροντα, καλείται να εξιχνιάσει ο Κώστας Δράγκας, νούμερο ένα αστυνομικός του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ζωής (Πολυχρόνης Κουτσάκης, «Baby Blue», Πατάκης).
Στο πρώτο μυθιστόρημα του Βασίλη Αναστασίου, ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Μίλτος Στογιάννης περιπλανιέται, παρέα με τους αγαπημένους αστυνομικούς συγγραφείς, στους δαιδαλώδεις δρόμους μιας ανώνυμης Πόλης: μια επιφανειακά απλή υπόθεση εξαφάνισης μετατρέπεται σε μια εφιαλτική σύγκρουση με παρακρατικές οργανώσεις («Au Revoir», Τόπος).
Μια σπάνια συλλογή κομπολογιών, μια χαμένη περγαμηνή και η ιστορία του Εύειου Παναρμόνιου οδηγούν τα άπληστα βήματα των ηρώων σε ένα γοητευτικό γαϊτανάκι συμπτώσεων και απιθανοτήτων στην Αθήνα της κρίσης, στο πρώτο βιβλίο του Τάκη Γεράρδη («Τα κομπολόγια», Κέδρος), και αστυνομικό θρίλερ με μαθηματικούς γρίφους, αινίγματα, ατμόσφαιρα και κινηματογραφικό ρυθμό η πρώτη εμφάνιση του Δώρου Αντωνιάδη («Στο μάτι του ταύρου», Καστανιώτης).
Όσο για τους λάτρεις του καλτ ελληνικού αστυνομικού αφηγήματος, μια ακόμα ιστορία από τον Τζίμμυ Κορίνη· παιδί-θαύμα (γράφει από την ηλικία των 14 ετών), διευθυντής για χρόνια της θρυλικής «Μάσκας» και πρώτος μιμητής των Χάμετ και Τσάντλερ εν Ελλάδι. Ποιος δολοφόνησε τη γνωστή σαγηνευτική δικηγόρο Τζίνα Περσίδη και γιατί αυτή προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον Πλάτωνα Καρτέση είκοσι χρόνια μετά τον θυελλώδη χωρισμό τους; («Το μεγάλο δίλημμα», Γαβριηλίδης).
Τέλος, εγκλήματα πάθους και ιστορίες ερωτικού μυστηρίου σε μια συλλογική έκδοση. Μετά «Το βιβλίο της προδοσίας» (2010) και το «Γεύμα με έναν ήρωα» (2014) μια νέα οχτάδα Ελλήνων συγγραφέων εξερευνά αυτήν τη φορά εγκλήματα ερωτικής παραφοράς («Ερωτικά εγκλήματα», Πατάκης).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου