Κυριακή, Νοεμβρίου 23, 2008

ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ : Αβάς Πρεβό

"Δεν εκπλήσσομαι που αυτό το μυθιστόρημα , του οποίου ήρωας είναι ένας
κατεργάρης και ηρωίδα μία πόρνη[...] αρέσει,
αφού όλες οι κακές πράξεις του ήρωα [...]
έχουν για κίνητρο το έρωτα, που είναι πάντοτε
ένα ευγενικό κίνητρο,
έστω κι αν η διαγωγή είναι κακή."

Ο φιλόσοφος Μοντεσκιέ για το βιβλίο "Μανόν Λεσκώ" του Αβά Πρεβό
*

Antoine François Prévost ( 1697- 23 ή 25 Νοεμβρίου 1763)

Γάλλος μυθιστοριογράφος , ιστορικός, δημοσιογράφος
και μεταφραστής , που είναι ευρύτερα γνωστός
με το εκκλησιαστικό του τίτλο ως Αβάς Πρεβό.
Ο Πρεβό εκπαιδεύτηκε από τους Ιησουίτες και τελικά
εντάχθηκε στο τάγμα τους, αλλά απέδρασε από το μοναστήρι του,
όταν εξέδωσε κρυφά το πρώτο από τα μυθιστορήματά του
" Απομνημονεύματα και περιπέτειες ενός κοινωνικού άντρα" (1728).
Ύστερα από μία περιπετειώδη περιπλάνηση στην Ολλανδία και την Αγγλία,
επέστρεψε στην Γαλλία και εξέδωσε το αριστούργημά του
"Ιστορία του Ιππότη ντε Γκριέ και της Μανόν Λεσκώ" (1731).

Ο σάλος που προκάλεσε το "σκανδαλώδες επί ανηθικισμώ" μυθιστόρημα
οδήγησε στη δημόσια καταδίκη του και σε δύο δικαστικές αποφάσεις
για να καεί το βιβλίο στην πυρά. Η τεράστια όμως αναγνωστική
επιτυχία του ώθησε τον συγγραφέα να το ξαναεκδώσει το 1753
διορθωμένο και και με την προσθήκη ενός ακόμα επεισοδίου.

Η ηρωίδα του βιβλίου Μανόν Λεσκώ είναι μια νεαρή εταίρα ,
την οποία ερωτεύεται σφοδρά ο νεαρός Ιππότης ντε Γκριέ,
που τυφλωμένος από το πάθος του εγκαταλείπει
τις σπουδές του και την ακολουθεί δουλικά

στις περιπλανήσεις τη, κάνοντας την μία παραχώρηση
μετά την άλλη και υφιστάμενος πολλές ταπεινώσεις .
Η αναξιόπιστη ερωμένη , ανίκανη να αντιληφθεί τον
πόνο που προκαλεί στον ευαίσθητο Ιππότη, περιβάλλεται από πλήθος
εραστών , που ικανοποιούν το μοναδικό πάθος της ζωής της,
την πολυτέλεια.
Τελικά συλλαμβάνεται ως κοινή πόρνη και μεταφέρεται στη Λουιζιάνα
.
Ο ντε Γκριέ χάνει περιουσία , σταδιοδρομία, συγγενείς και φίλους,
αλλά την ακολουθεί στον τόπο της εξορίας της και της συμπαραστέκεται
με συγκινητικό τρόπο, μολονότι τύπτεται από έντονες τύψεις
για την απόλυτη αδυναμία του να απαλλαγεί από τη μοιραία γυναίκα.
Ο θάνατος της Μανόν αφήνει τον ήρωα να προσπαθεί
να περιμαζέψει τα υπολείμματα της κατεστραμμένης του ζωής.
Το κεφάλαιο που ακολουθεί το επεισόδιο του θανάτου της Μανόν

είναι γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο και θεωρείται αφετηρία ενός νέου,
" ζεστού" , συναισθηματικά ύφους ως προς την εξέλιξη της ευρωπαϊκής μυθιστοριογραφίας, που έως τότε απέδιδε με τρόπο ψυχρό
και μανιερίστικο "υποθέσεις έρωτος".
Γενικότερα το Μανόν Λεσκώ επηρέασε τους πάντες στην τέχνη,
από το μυθιστόρημα έως την όπερα, εάν σκεφτούμε ότι

ο Μασενέ και ο Πουτσίνι την πήραν ως βάση για τις
δημοφιλέστατες όπερές τους.

Ο αβάς Πρεβό διαβάζει το βιβλίο Μανόν Λεσκώ
σε ένα παρισινό φιλολογικό σαλόνι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Duy Huynh: δημιουργός αιθέριων χαρακτήρων που λικνίζονται μέσα σε ένα σουρεαλιστικό ή ονειρικό σύμπαν

Ο Philippe Entremont είναι ο βιρτουόζος του πιάνου που παίζει Satie και  Debussy. Η τέχνη είναι του Βιετναμέζου Duy Huynh, του οποίου οι ...