Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ, ΜΗΤΑΦΙΔΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟ, ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ Β. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ Κ.Θ.Β.Ε. (29/8/08)
Κύριε Πρόεδρε, κύριε Δήμαρχε, αγαπητοί συνάδελφοι και συναδέλφισσες, αγαπητοί συμπολίτες και συμπολίτισσες που εξαντλείτε την υπομονή σας σ’ αυτή τη συνάντηση.
Οφείλω μια απάντηση σε κάποιον συμπολίτη μας που διαμαρτυρήθηκε ότι δεν θα απομείνει χρόνος για να τοποθετηθούν και οι πολίτες. Θεωρώ δικαιολογημένη τη διαμαρτυρία του και ευχαρίστως, αν μπορούσα, θα του παραχωρούσα το χρόνο μου. Γιατί την Κίνησή μας την ονομάζουμε « Θεσσαλονίκη των πολιτών και της οικολογίας» και αυτό προσπαθούμε να είναι. Έμβλημά μας είναι «πόλις είναι οι άνθρωποί της» και θα προσπαθήσω να μιλήσω γι' αυτό.
Αυθόρμητα θα μπορούσα να χαρακτηρίσω «προεκλογική» την ομιλία του κ. Δημάρχου, καθώς συνοδεύεται μάλιστα και από το εντελώς δημαρχοκεντρικό λεύκωμα που μας δόθηκε στην είσοδο. Πίστευα ότι θα αξιωνόμασταν ως εκπρόσωποι αυτής της πόλης στο Δημοτικό Συμβούλιο - κάτι που, όσοι έχουμε υπηρετήσει στο Συνδικαλιστικό Κίνημα, το θεωρούμε αυτονόητο: να είχαμε το κείμενο της ομιλίας του τουλάχιστον δύο - τρεις μέρες πριν, για να μπορέσουμε να προετοιμαστούμε.
Θα μπορούσα επίσης να την χαρακτηρίσω ως ένα παραλήρημα μεγαλείου, τη στιγμή που η χώρα και η πόλη , είναι πια κοινό μυστικό, βρίσκονται σε μια βαθύτατη κρίση. Σε όλα τα επίπεδα. Και αυτό δεν είναι αντιπολιτευτική κορόνα. Να θυμίσω ότι πριν ένα χρόνο έγιναν Βουλευτικές Εκλογές στο όνομα του «ισχυρού» προϋπολογισμού και τώρα μας λένε ότι «η χώρα έχει πέσει έξω σε όλους τους δείκτες». Και υπάρχει το εξής μεγάλο ερώτημα, κύριε Δήμαρχε: Πώς όλα αυτά, όλη αυτή η εικονική πραγματικότητα - γιατί είναι η μία «πλευρά του φεγγαριού» - που μας εμφανίσατε προηγουμένως, αξιοποιώντας και τα ηλεκτρονικά μέσα, συμβιβάζεται με την εικόνα που εμφανίζει η χώρα; Πού θα βρεθούν όλοι αυτοί οι πόροι, τη στιγμή μάλιστα που η κυβέρνηση καταστρέφει-σύμφωνα και με τον φιλοκυβερνητικό τύπο-τη «ραχοκοκαλιά της χώρας», τη μεσαία τάξη; Μπορείτε να μας πείτε;
Ξέρω τι θα μας απαντήσετε, όπως μας απαντήσατε και για το λιμάνι. Με την ιδιωτικοποίηση. Και σε λίγο, δεν είναι κινδυνολογία, έρχεται η σειρά της ΕΥΑΘ, γι' αυτό και οι ενισχυμένες αρμοδιότητες προς τον κ. Σκόδρα. Έρχεται η διαχείριση των απορριμμάτων. Ο βιολογικός καθαρισμός. Δηλαδή οι δημόσιες υποδομές της πόλης. Σ’ αυτήν ελπίζετε: στην εκποίηση της δημόσιας περιουσίας και των υποδομών της πόλης. Μια πόλη η οποία, θα έπρεπε να το αναγνωρίσετε, έχει δυστυχώς θλιβερά «πρωτεία». στην έλλειψη πρασίνου, στην ατμοσφαιρική και θαλάσσια ρύπανση… και στις «καμπάνες» επίσης που «πέφτουν» από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, όπως στην περίπτωση του Θερμαϊκού. Αναφερθήκατε και στον ΧΥΤΑ της Μαυροράχης. Δυστυχώς, εάν δεν υπάρξει η απαραίτητη χρηματοδότηση και όλα τα συνοδά έργα, θα έχουμε νέους Ταγαράδες.
Όσο για τη «χρηστή διαχείριση» των οικονομικών του Δήμου για την οποία ακούσαμε, νομίζω ότι δεν μιλούν στο «σπίτι του κρεμασμένου για σχοινί». Aυτά που ακούστηκαν ηχούν ως «τραγική ειρωνεία». Όλοι μας ξέρουμε τι συμβαίνει. Μόνο εσείς θεωρείτε ότι η Θεσσαλονίκη, ο Δήμος, είναι «όμορφος κόσμος ηθικός, αγγελικά πλασμένος», ότι απλώς ορισμένοι «επίορκοι» συνωμοτούν πίσω από τις πλάτες σας. Κι επειδή ακούγεται συνέχεια το γνωστό κυβερνητικό βιολί ότι «εμείς τους στέλνουμε στον Εισαγγελέα», θέλω να σας πω ότι το θέμα δεν είναι αν στέλνετε κάποιους στον Εισαγγελέα. Αλλά αν ο τρόπος και η επιχειρηματική λογική με την οποία λειτουργεί ο Δήμος καθώς και η έλλειψη ελέγχου τον έχουν μετατρέψει σε «φυτώριο» σκανδάλων.
Και θα ήθελα να καταθέσω μια βασική αρχή που έχουμε ως Παράταξη και δεν την εφεύραμε εμείς. Προέρχεται από τις εξαιρετικές εμπειρίες από Δήμους της Ευρώπης που λειτουργούν δημοκρατικά, όπως της Σεβίλλης: ο συμμετοχικός προϋπολογισμός. Εδώ δεν υπάρχει καμιά συμμετοχή των πολιτών. Οι πολίτες είναι απλώς ψηφοφόροι. Δεν συμμετέχουν στις αποφάσεις, απλώς έχουν αναθέσει την εκπροσώπησή τους. Γιατί δεν θέλετε να αναγνωρίσετε ότι το σύστημα της λεγόμενης «αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας» είναι πλέον χρεοκοπημένο; Είναι ένα σύστημα παραγόντων το οποίο αναπαράγει τη διαφθορά. Τι αξία έχει αν στείλετε κάποιον στον Εισαγγελέα; Το θέμα είναι γιατί «σκάει» το ένα σκάνδαλο πίσω από το άλλο. Κι εμείς δεν κάνουμε τους ντετέκτιβ. Και η Παράταξή μας, βέβαια, δεν έχει καμία σχέση με τις επιλεκτικές «διαρροές» εγγράφων. Για αυτό ζητούμε διαφάνεια και κοινωνικό έλεγχο στα οικονομικά. Δεν μας αρέσει η σκανδαλολογία. Γιατί ξέρουμε ότι το «μάρμαρο» στο τέλος θα το πληρώσουν οι δημότες της πόλης.
Θα ήθελα να χρησιμοποιήσω την έκφραση ενός αξιόλογου Πανεπιστημιακού και καλλιτέχνη: « Αυτή η πόλη πάσχει από έλλειψη αυτοεκτίμησης». Όλες αυτές οι μεγαληγορίες που ακούγονται εδώ δεν έχουν καμία σχέση με κοινό αίσθημα. Αν κατεβεί κανείς απ' την Mercedes του και μπει στο λεωφορείο, αν περπατήσει στους δρόμους, θα δει να υπάρχει ένα άλλο κλίμα, που δεν έχει καμία σχέση με αυτό το εμπόριο ελπίδων που κάνετε. Και δυστυχώς αυτό γίνεται από τον πρώτο πολίτη της πόλης. Δεν μπορείτε να εμφανίζετε στους πολίτες μια εικόνα αναντίστοιχη με την πραγματικότητα. Και δεν το λέω αυτό από αντιπολιτευτικό μένος. Είναι κάτι για το οποίο πονάμε όταν το λέμε. Γιατί αφορά το σπίτι μας. Δεν είμαστε χαρούμενοι για τα χάλια που υπάρχουν σ' αυτήν την πόλη. Το αντίθετο. Και θέλω να πω και κάτι άλλο: ο πρώτος πολίτης του Νομού, ο νομάρχης, έχει αναγάγει σε ιδεολογικό άλλοθι το λεγόμενο «Αθηνοκεντρικό Κράτος». Σ’ αυτήν την πόλη κάθε φορά που υπάρχει ένα ζήτημα, η ηγεσία της «φορτώνει» τις αβελτηρίες και τις αδυναμίες της στο «Αθηνοκεντρικό Κράτος». Παρά το γεγονός ότι το στηρίζει, πολιτικά μιλώντας. Και δεν είναι τυχαίο ότι δεν υπάρχει πιο φιλοκυβερνητική Διοίκηση από τη Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης. Πρώτη υπερασπίζεται τα αντιασφαλιστικά μέτρα.
Επομένως γιατί εμφανίζετε την πόλη ως θύμα κάποιων που παίρνουν αποφάσεις ερήμην της; Γιατί δεν υψώσατε φωνή διαμαρτυρίας, όταν στραγγίζονταν κυριολεκτικά η Περιφέρεια από πόρους στο όνομα της «νέας μεγάλης ιδέας του έθνους» - χρησιμοποιώ την έκφραση του κ. Βενιζέλου – δηλ. των Ολυμπιακών Αγώνων, οι οποίοι μας άφησαν πίσω ολυμπιακά ερείπια - βορά σε διάφορους επιτήδειους; Δεν ξέρατε ότι αυτό θα οδηγούσε σε μαρασμό της Περιφέρειας; Το ξέρατε. Κι όμως αυτό που σας ενδιέφερε ήταν να φωτογραφίζεστε με τους μελλοντικούς Ολυμπιονίκες.
Υπάρχει επομένως ανάγκη μιας διαφορετικής αντίληψης και φιλοσοφίας για την πόλη από αυτήν που εσείς υπηρετείτε. Στην πραγματικότητα έχετε υποκαταστήσει τις πραγματικές ανάγκες αυτής της πόλης με τις δικές σας προσωπικές φιλοδοξίες ή προσδοκίες. Και το ξέρετε αυτό. Κάτι άλλο επίσης: συντηρείτε, κατά τη γνώμη μου, με το κακοφορμισμένο ζήτημα της ονομασίας της γειτονικής χώρας, της ΠΓΔΜ, ένα κλίμα εσωστρέφειας και εθνικισμού. Μια λογική κάποιας νέας «απειλής», ότι «γλιτώσαμε την από βορρά απειλή, αλλά τώρα μας έχει βρει μια άλλη». Και αυτό προκαλεί μεγάλη ζημιά. Από την άλλη μεριά, ξέρετε πολύ καλά ότι τη γειτονική χώρα τη νέμονται υπερπατριώτες Έλληνες επιχειρηματίες, χωρίς να έχουν κανένα απολύτως πρόβλημα με το όνομά της.
Γίνονται επίσης παρεμβάσεις σε αυτήν την πόλη χωρίς ποιότητα και σεβασμό στον πολίτη. Χωρίς σεβασμό στη διαχρονική της φυσιογνωμία. Υπάρχουν χαρακτηριστικά, «εμβληματικά», θα έλεγα, παραδείγματα αυτής της επιδρομής κακογουστιάς στην πόλη. Και έχουμε συγκρουστεί και δημόσια μαζί σας, κύριε Δήμαρχε, να σας το θυμίσω, γι' αυτό το θέμα. Για τις υπέργειες τουαλέτες και το «Σινικό Τείχος» - μια και γυρίσατε από το Πεκίνο - που κατασκευάζετε δίπλα στο Λευκό Πύργο. Εμένα μου θυμίζει από το Στρατό τα «αντιαρματικά κωλύματα»! «Ανάπλαση του Λευκού Πύργου» το ονομάσατε.
Και το άλλο βέβαια, για το οποίο σεμνύνεστε και για το οποίο υπήρχαν εναλλακτικές λύσεις. Αναφέρομαι στο ανεγειρόμενο θηριώδες κτίριο του Νέου Δημαρχείου, που έρχεται «να καπελώσει», στην κυριολεξία, δύο υπέροχα κτίρια για τα οποία περηφανεύεται η πόλη: τα δύο γειτονικά Μουσεία. Πέρα, βέβαια, από το ότι θα δημιουργήσει ένα τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη. Και θέλω να πω και ως εκπαιδευτικός, απέναντι από αυτό το μεγαθήριο που κατασκευάζετε εξακολουθούν να υπάρχουν δύο προκατασκευασμένα σχολεία, απομεινάρια του σεισμού - προς δόξαν των διακηρύξεων για «αναβάθμιση» της Δημόσιας Εκπαίδευσης και για την αντιμετώπιση του προβλήματος της Σχολικής Στέγης.
Πώς μπορεί να βελτιωθεί η εικόνα της πόλης; Γιατί δεν αρκεί να κάνουμε απλώς κριτική. Πώς μπορεί να βελτιωθεί η εικόνα της πόλης, όταν αιμορραγεί από το πνευματικό της δυναμικό. Για να βελτιωθεί η εικόνα της πόλης, πρέπει η καλλιτεχνική δημιουργία να γίνει στοιχείο της καθημερινότητάς της. Και αυτό σημαίνει πρώτα - πρώτα σεβασμό του δημόσιου χώρου. Όχι να χτίζουμε με μπετόν και το τελευταίο τετραγωνικό προς δόξαν της εργολαβικής αισθητικής. Αντί λοιπόν να κατασκευάζουμε αυτά τα φαραωνικής λογικής «μεγάλα έργα», αυτές τις δαπανηρές κατασκευές, θα μπορούσε να ενισχυθεί η καλλιτεχνική δημιουργία. Μπορούσαμε με μικρές παρεμβάσεις να αξιοποιήσουμε το πνευματικό δυναμικό, για να το κρατήσουμε και στην πόλη. Γιατί δυστυχώς δεν έχουμε μόνο αιμορραγία εργατικού δυναμικού, έχουμε και πνευματικού δυναμικού. Αυτά πηγαίνουν μαζί.
Αναφερθήκατε και στο θέμα των μεταναστών. Υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα στις σχέσεις αυτής της πόλης με το «άλλο», με την «ετερότητα», για να χρησιμοποιήσω έναν τρέχοντα όρο. Αναφέρομαι βέβαια στους πρόσφυγες και στους οικονομικούς μετανάστες. Το καινούριο δυναμικό που μπήκε στη ζωή αυτής της πόλης. Το δυναμικό αυτό, αντίθετα με την εικόνα που εμφανίσατε, και δεν θέλω να μηδενίσω καμία προσπάθεια, τόσο από τις επαφές που έχουμε όσο και από τα παιδιά τους στα σχολεία μας νιώθει ως παρείσακτος. Γιατί στα μυαλά πολλών επικρατεί μια στενόκαρδη εθνοκεντρική αντίληψη. Λειτουργούν λογικές εθνικής αφομοίωσης. Αντί να δούμε αυτό το δυναμικό σαν ένα πλούτο που έρχεται στην πόλη, το βλέπουμε σαν μια απειλή στην «εθνική μας ιδιοπροσωπία», όπως την ονομάζουν οι ιερωμένοι αυτής της πόλης. Έχει την πιο μεγάλη ιστορική ευκαιρία αυτή η πόλη να γίνει κυριολεκτικά ένα «χωνευτήρι» πολιτισμών, όπως υπήρξε κάποτε. Και αυτό σημαίνει δυνατότητα πολιτιστικής αλληλεπίδρασης. Σημαίνει ότι πρέπει να γίνεται σεβαστός ο πολιτισμός και το φορτίο που φέρνουν μαζί τους πρώτα μέσα στα σχολεία μας. Στα βιβλία μας δεν υπάρχει ούτε ένα κείμενο από τις χώρες προέλευσής τους - παρά τις χρηματοδοτήσεις και τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Εμείς, λοιπόν, για αυτό το χειμαζόμενο τμήμα του πληθυσμού της πόλης διεκδικούμε να έχει δικαίωμα ψήφου στις τοπικές εκλογές. Μέχρις ότου γίνει αυτό, όπως λειτουργεί π.χ. το «Δημοτικό Συμβούλιο Νεολαίας», θα πρέπει πολύ συνειδητά να υπάρξει ένα «Δημοτικό Συμβούλιο» από εκλεγμένους εκπροσώπους των μεταναστών, ώστε να μη γίνονται αντικείμενο δημοτικής φιλανθρωπίας.
Και να κλείσω με το πιο σημαντικό: Πρέπει να αποκαταστήσει το Δημοτικό Συμβούλιο την τιμή και την υπόληψη αυτής της πόλης, την ιστορία της. Στο προσεχές Δημοτικό Συμβούλιο, έστω και εκτός ημερήσιας διάταξης, πρέπει να πάρουμε την απόφαση να ενταχθεί η Θεσσαλονίκη στο Δίκτυο Μαρτυρικών Πόλεων. Το οφείλουμε στις ιερές σκιές των Εβραίων μαρτύρων που τριγυρίζουν ανάμεσά μας. Στους απογόνους τους. Η τραγωδία και η βαρβαρότητα που έζησαν υπερβαίνει τα ανιστόρητα, για να μην πω τίποτε χειρότερο, κριτήρια «εντοπιότητας» που θέσατε στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο.
(ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου