" Όχι, θα κάτσω να σκάσω!
Τι λες, καλέ, που γράμματα θα μάθω.
Εγώ με τις σπουδές δε θα την πάθω,
έχοντας δωμάτια για να νοικιάσω!"
Τι λες, καλέ, που γράμματα θα μάθω.
Εγώ με τις σπουδές δε θα την πάθω,
έχοντας δωμάτια για να νοικιάσω!"
*
Ελλάδα
Οι πρωταθλητές των θρανίων
Οι πρωταθλητές των θρανίων
Οι Θεσσαλοί μαθητές και αυτοί της Δυτικής Μακεδονίας αριστεύουν στο σχολείο κατέχοντας τα «πανελλαδικά βαθμολογικά πρωτεία» και σύμφωνα με τους αριθμούς είναι οι πρωταθλητές των θρανίων, αναφέρει η Καθημερινή (19.10.2008). Τα παιδιά από την Καρδίτσα, τα Τρίκαλα, τη Λάρισα, την Καστοριά, τα Γρεβενά, μαζί με τους Χιώτες συνομηλίκους τους, έχουν βρει τη συνταγή της σχολικής επιτυχίας, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Είναι τα παραδείγματα στα οποία αξίζει να σταθεί κάποιος, γιατί σε γενικές γραμμές κυριαρχεί η μετριότητα με κύριο χαρακτηριστικό ότι λίγο πριν από το τέλος της 12χρονης σχολικής διαδρομής οι περισσότεροι Ελληνες μαθητές δεν καταφέρνουν να επιτύχουν μέσον όρο «πάνω από 16» – βαθμολογούνται από «μέτρια» έως απλώς «καλά» στη Β΄ Λυκείου.
Οπως προκύπτει από την έρευνα του αναπληρωτή καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Ηλία Αθανασιάδη, ο οποίος επεξεργάστηκε τα τελευταία στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας για το 2006, δύο στους τρεις μαθητές (ακριβές ποσοστό 65,75%) είχαν μέσον όρο έως 16 και από αυτούς το 37% δεν ξεπέρασε το 13, ενώ το 28,75% βαθμολογήθηκε από 13 έως 16.
Στη μέτρια αυτή εικόνα θα πρέπει να υπολογιστεί και το 2,6% των μαθητών οι οποίοι στο τέλος της χρονιάς απορρίφθηκαν. Από την άλλη πλευρά, το 17,2% των μαθητών είχε μέση βαθμολογία από 16 έως 18 (δηλαδή «πολύ καλά»), ενώ το 14,1% αρίστευσε έχοντας πάνω από 18.
Συνολικά, το 31,1% των μαθητών είχαν πάνω από 16. Στη Β΄ γυμνασίου οι επιδόσεις είναι σαφώς πολύ καλύτερες. Περισσότεροι από τους μισούς μαθητές (το 51,9%) είχαν μέση βαθμολογία πάνω από 16 (το 32% από 16 έως 18 και το 19,9% πάνω από 18) ενώ μόλις το 13% βαθμολογήθηκε έως 13 και το 30,3% από 13 έως 16 (σύνολο 43,3%).
Τέλος, απορρίφθηκε το 4,8% των μαθητών. Γεννιέται αμέσως το ερώτημα: Γιατί αυτή η διαφορά των 21,6 ποσοστιαίων μονάδων ανάμεσα στους πολύ καλούς και αριστούχους μαθητές μεταξύ της Β΄ γυμνασίου και της Β΄ λυκείου (51,9% και 31,3% αντίστοιχα);
Οπως ανέφερε μιλώντας στην εφημερίδα ο κ. Αθανασιάδης, η διαφορά αυτή οφείλεται σε συνδυασμό αιτιών. Κατ’ αρχάς, στο γυμνάσιο οι εκπαιδευτικοί είναι πολύ πιο επιεικείς με τους μαθητές, αφού είναι υποχρεωτική η φοίτηση, και είναι πιο «γενναιόδωροι» στους βαθμούς με τους μέτριους, τους καλούς και τους πολύ καλούς μαθητές.
Ομως, πώς εξηγείται το γεγονός ότι στη Β΄ γυμνασίου απορρίφθηκαν περισσότεροι μαθητές από τη Β΄ λυκείου (4,8% έναντι 2,6%); Στο γυμνάσιο οι κακοί μαθητές είναι… ακόμα πιο αδιάφοροι για τις σπουδές τους (μην αφήνοντας περιθώρια στους καθηγητές να δείξουν επιείκεια), ενώ όσοι συνεχίζουν στο λύκειο γνωρίζουν καλά ότι για την πρόσβαση στα ΑΕΙ η αδιαφορία στα μαθήματα δεν συγχωρείται.
Η επεξεργασία των στοιχείων της ΕΣΥΕ από τον κ. Αθανασιάδη, η έρευνα του οποίου δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Σύγχρονη Εκπαίδευση», κατέδειξε και σημαντικές διαφορές των αρίστων και των μέτριων μαθητών ανά γεωγραφική περιοχή.
Συγκεκριμένα, προκύπτουν τα ακόλουθα:
* Στη Β΄ γυμνασίου αριστεύουν τα κορίτσια των Γρεβενών και τα αγόρια της Καστοριάς. * Στη Β΄ λυκείου αριστεύουν οι μαθητές της Χίου, τόσο στα κορίτσια όσο και στα αγόρια. Επίσης, εισέρχονται στο «δεκάρι» των νομών και με τους περισσότερους «πολύ καλούς» μαθητές.
* Με βάση τις περιφέρειες, η Θεσσαλία κερδίζει τις εντυπώσεις, αφού στις πρώτες δέκα θέσεις των αρίστων (νομοί) βρίσκουμε μαθητές τόσο του γυμνασίου όσο και του λυκείου από την Καρδίτσα, τα Τρίκαλα και τη Λάρισα. * Στον αντίποδα, η Κέρκυρα έχει τους λιγότερους άριστους μαθητές στη Β΄ γυμνασίου, ενώ στη Β΄ λυκείου η Ζάκυνθος έχει τα λιγότερα άριστα αγόρια και το Ρέθυμνο τα λιγότερα άριστα κορίτσια.
* Η Ροδόπη, το Λασίθι και η Σάμος κατέχουν τα αρνητικά πρωτεία στον κατάλογο με τις περισσότερες απορρίψεις μαθητών σε Β΄ γυμνασίου και λυκείου. Ευρύτερα, οι περισσότερες απορρίψεις καταγράφονται σε περιοχές με μουσουλμανικό πληθυσμό, με αλλοδαπούς και με χαμηλό οικονομικό προφίλ καθώς και σε τουριστικές περιοχές όπου η σχολική διαρροή και αποτυχία οφείλεται στο ότι οι έφηβοι στοχεύουν από νωρίς να εργαστούν στις τουριστικές οικογενειακές επιχειρήσεις.
Τέλος, και σε αυτή την έρευνα επιβεβαιώνεται ότι τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις από τα αγόρια. Ενδεικτικά, στη Β΄ γυμνασίου το 61,6% των κοριτσιών είχε μέσον όρο πάνω από 16, έναντι του 42,3% των αγοριών ενώ στη Β΄ λυκείου τα αγόρια απλώς μειώνουν τη διαφορά. Εκεί, τα κορίτσια προηγούνται με 37% έναντι 25,6% των αγοριών με κριτήριο τον βαθμό πάνω από 16.
e-paideia.net
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου