10+1 αστυνομικά μυθιστορήματα για το Πάσχα
του Μάρκου Κρητικού
Ένα αναγνωστικό ταξίδι από τα αχανή υψίπεδα της Παταγονίας στα μυστηριώδη αρκτικά τοπία της Ισλανδίας και από την κοσμοπολίτικη Γαλλική Ριβιέρα στα σκοτεινά υπόγεια της Σκότλαντ Γιάρντ, στο Λονδίνο. Μια επιλογή από έντεκα ξεχωριστά αστυνομικά μυθιστορήματα της τελευταίας τριετίας για να μας συντροφεύσουν στις πασχαλινές διακοπές.
Carlo Lucarelli – H τριλογία του φασισμού (Εν λευκώ – Ένα μουντό καλοκαίρι – Το μπουρδέλο της οδού Όκε)
Μετάφραση: Δήμητρα Δότση
Διόπτρα (2024)
σελ. 528
Ξεκινάμε τις αναγνωστικές προτάσεις με την πρόσφατη επανέκδοση της εμβληματικής Τριλογίας του φασισμού του Κάρλο Λουκαρέλι, του σπουδαιότερου εν ζωή Ιταλού συγγραφέα αστυνομικής λογοτεχνίας από τη σειρά Crime Moments των εκδόσεων Διόπτρα, σε νέα εξαιρετική μετάφραση της Δήμητρας Δότση. Η τριλογία του φασισμού, περιλαμβάνει τις τρεις πρώτες από τις έξι μέχρι σήμερα περιπέτειες του επιθεωρητή Ντε Λούκα, «του πιο έξυπνου επιθεωρητή της ιταλικής αστυνομίας» που διαδραματίζονται στην Βόρεια Ιταλία, την περίοδο μετά την απελευθέρωση από τα συμμαχικά στρατεύματα. Τον Απρίλιο του 1945, και ενώ το τέλος της Δημοκρατίας του Σαλό πλησιάζει, ο επιθεωρητής Ντε Λούκα ερευνά την υπόθεση της δολοφονίας ενός νεαρού, μέλους του φασιστικού κόμματος που ήταν μπλεγμένος σε σκοτεινά κυκλώματα και διατηρούσε στενές σχέσεις με υψηλά ιστάμενους φασίστες και ερωτικό δεσμό με την κόρη ενός κόμη (Εν λευκώ). Τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, μετά την απελευθέρωση από τους Γερμανούς και τον θάνατο του δικτάτορα Μουσολίνι και ενώ η Βόρεια Ιταλία είναι υπό τον έλεγχο των ανταρτών ο επικηρυγμένος –μαζί με άλλους φασίστες της Δημοκρατίας του Σαλό– επιθεωρητής Ντε Λούκα, υποχρεώνεται από έναν αρχιφύλακα της αντιστασιακής αστυνομίας να συνεργαστεί μαζί του για την εξιχνίαση της άγριας δολοφονίας μιας οικογένειας αγροτών (Ένα μουντό καλοκαίρι). Τρία χρόνια αργότερα τον Μάιο του 1948, ο Ντε Λούκα θα αναλάβει την υπόθεση της δολοφονίας ενός νεαρού κομμουνιστή σε έναν οίκο ανοχής στην Μπολόνια, ενώ επικρατεί πολιτική αναταραχή λόγω των επικείμενων δεύτερων βουλευτικών εκλογών (Το μπουρδέλο της οδού Όκε). Τρία εξαιρετικά ιστορικά νουάρ όπου ο συγγραφέας συνυφαίνει περίτεχνα το σασπένς του αστυνομικής πλοκής με την ρεαλιστική αποτύπωση της εξαχρειωμένης και αποπροσανατολισμένης κοινωνίας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο.
*Στα πλαίσια του 5ΟΥ Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας «Agatha», την Τετάρτη 15 Μαΐου στις 19:00, ο Κάρλο Λουκαρέλι θα μιλήσει για την Τριλογία του φασισμού, στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο (28ης Οκτωβρίου 47, Αθήνα).
Μετάφραση: Ασπασία Καμπύλη
Carnivora (2024)
σελ. 336
Μετά το συγκλονιστικό μυθιστόρημα, Η Ελένα ξέρει (Carnivora, 2020), η Κλαούδια Πινιέιρο αποδεικνύει άλλη μια φορά γιατί είναι γνωστή ως η «βασίλισσα του αργεντίνικου νουάρ» και αποτελεί την τρίτη πιο μεταφρασμένη συγγραφέα της Αργεντινής μετά τον Χόρχε Λουίς Μπόρχες και τον Χούλιο Κορτάσαρ. Το μυθιστόρημα Καθεδρικοί έχει στον πυρήνα της υπόθεσής του μια οικογενειακή τραγωδία. Το πτώμα της δεκαεφτάχρονης Άννας Σαρδά βρέθηκε καμένο και τεμαχισμένο σε μια αλάνα κοντά στο σπίτι της. Τριάντα χρόνια αργότερα το έγκλημα παραμένει ανεξιχνίαστο. Έξι άνθρωποι από το στενό περιβάλλον της Άννας και ένας αστυνομικός που αν και άπειρος τότε, είχε διακρίνει την αντίφαση των αποδεικτικών στοιχείων της έρευνας, συμπληρώσουν το παζλ της αφήγησης. Δίνουν τη δική τους εκδοχή στα γεγονότα και το πόσο στιγμάτισαν την μετέπειτα ζωή τους, ενώ αποκαλύπτουν τα μυστικά τους και ομολογούν ή δικαιολογούν τις ενοχές τους για τις πράξεις ή τις παραλείψεις τους. Την ύστατη ώρα, ο πατέρας της Άννας αποφασίζει με τη συνδρομή του αστυνομικού να ρίξουν φως στην υπόθεση. Ένα ψυχολογικό νουάρ που ανατέμνει έξοχα τις ανθρώπινες σχέσεις σε ένα οικογενειακό περιβάλλον μυστικοπάθειας, υποκρισίας και θρησκευτικής μισαλλοδοξίας. Η Κλαούδια Πινιέιρο στα έργα της εστιάζει στην ενδελεχή απόδοση της ψυχοσύστασης των πρωταγωνιστών, βάζει ψηλά τον πήχη της λογοτεχνικότητας και προσελκύει νέους, πιο απαιτητικούς αναγνώστες στη νουάρ λογοτεχνία.
Ντανιέλ Τσαβαρία – Καλιμπάν ο καλός (Καθ’ έξιν δολοφόνος αλλά καλός άνθρωπος)
Μετάφραση: Μαρία Μπεζαντάκου
Opera (2024)
σελ. 483
Ο Ουρουγουανός Ντανιέλ Τσαβαρία, γνωστός υποστηρικτής της Κουβανικής επανάστασης, συγγραφέας –μετά τα πενήντα– και καθηγητής αρχαίων ελληνικών στο Πανεπιστήμιο του Σαντιάγο της Κούβας θεωρείται από τους σπουδαιότερους εκπρόσωπους της σύγχρονης ισπανόφωνης λογοτεχνίας. Το μυθιστόρημα Καλιμπάν ο καλός είναι ίσως το πιο ιδιότυπο δημιούργημά του. Έχει ως θέμα τις της εκδοτικές περιπέτειες ενός αυτοβιογραφικού έργου με τίτλο Καθ’ έξιν δολοφόνος αλλά καλός άνθρωπος που αποδίδεται στον Κουβανό Γκονσάλο ντε Άρμας Ουτρέρα, και δημοσιεύεται σε έναν ανύπαρκτο εκδοτικό οίκο του Αμβούργου. Ξεκινά με το χρονικό της παιδικής ηλικίας του Γκονσάλο που συνέταξε ο πατέρας του και στη συνέχεια αναλαμβάνει ο ίδιος την αφήγηση των πιο αξιοσημείωτων γεγονότων της ζωής του από τα πρώτα του βήματα στην ανθρωποκτονία μέχρι την ηλικία των τριάντα πέντε ετών. Αφού ενημερώσει τον αναγνώστη ότι «δεν πρόκειται για αστυνομικού τύπου αφήγηση, παρά το άφθονο αίμα που ρέει στις σελίδες του» τον παρασύρει στην πολυτάραχη και δαιδαλώδη ζωή του μέχρι να βρει την Ιθάκη του εκεί που εκτιμούν το ιστορικό ενός ανθρωποφάγου δολοφόνου συνδυασμένο με τα χαρακτηριστικά του εξυπηρετικού ανθρωπιστή. Γιατί, «κανείς δεν ξέρει καλύτερα από έναν μετανιωμένο δολοφόνο τις αντιθέσεις της ανθρώπινης ψυχής, ούτε καταλαβαίνει το βάθος του Σαίξπηρ όταν ορίζει τον άνθρωπο ως “πλάσμα που έρπει μεταξύ Ουρανού και Γης”». Ένα μαύρο παρωδιακό αφήγημα από έναν σπουδαίο παραμυθά. Απολαυστικό!
Μετάφραση: Σοφία Αυγερινού
Μεταίχμιο (2023)
σελ. 464
O Joachim B. Schmidt είναι Ελβετός συγγραφέας και δημοσιογράφος που ζει μόνιμα στο Ρέικιαβικ και έχει αποκτήσει την Ισλανδική υπηκοότητα. Τον γνωρίζουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με το βραβευμένο αστυνομικό μυθιστόρημα Κάλμαν που φέρει το όνομα του απίθανου πρωταγωνιστή του. Η υπόθεση εκτυλίσσεται σε έναν ισλανδικό παραθαλάσσιο οικισμό που εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και της υπεραλίευσης κατά το παρελθόν, οδηγείται σταδιακά στην ερήμωση. Πρωταγωνιστής και αφηγητής των γεγονότων είναι ο Κάλμαν Όντινσον ένας τριαντατριάχρονος άντρας με νοητική ικανότητα μικρού παιδιού. Κυκλοφορεί στο χωριό με καουμπόικο καπέλο και πιστόλι μάουζερ παριστάνοντας τον σερίφη και ασχολείται με την αλιεία του καρχαρία και το κυνήγι της αρκτικής αλεπούς. Όταν μια μέρα θα βρει στο χιόνι μια λακκούβα γεμάτη με αίμα θα αρχίσουν τα βάσανά του αφού η ανακάλυψη συμπίπτει χρονικά με τη μυστηριώδη εξαφάνιση του ιδιοκτήτη του τοπικού ξενοδοχείου του οποίου οι σκιώδεις οικονομικές συναλλαγές απειλούν την επιβίωση των κατοίκων του οικισμού. Μέσα από την κοσμοθεωρία του Κάλμαν και τις παρατηρήσεις του για τους ανθρώπους της κοινότητας θα αποκαλυφθούν σταδιακά κρίσιμες πληροφορίες για τη λύση της υπόθεσης. Η εξαιρετική αποτύπωση του ακατέργαστου ψυχισμού και των ενδοσκοπήσεων ενός ιδιαίτερου πρωταγωνιστή, με χαρακτηριστικά που σπάνια συναντούμε στην αστυνομική λογοτεχνία, οι λυρικές περιγραφές της άγριας ομορφιάς του αρκτικού τοπίου και η απρόβλεπτη πλοκή συνθέτουν μια πρωτότυπη και συναρπαστική αστυνομική περιπέτεια με χιούμορ, αγωνία και συγκινησιακές εξάρσεις.
Μετάφραση: Όλγα Καρυώτη
Έρμα (2023)
σελ. 267
Το τέταρτο μυθιστόρημα της σειράς Factory novels (Factory αποκαλούσαν οι αστυνομικοί τα κεντρικά της Σκότλαντ Γιάρντ) θεωρείται το magnum opus του συγγραφέα και ένα από τα σημαντικότερα έργα της βρετανικής αστυνομικής λογοτεχνίας. Ο αφηγητής της ιστορίας, ένας ανώνυμος αρχιφύλακας του Τμήματος Ανεξιχνίαστων Υποθέσεων το οποίο ασχολείται αποκλειστικά με δολοφονίες ανθρώπων του περιθωρίου, έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα γιατί επιτέθηκε και έσπασε το σαγόνι ενός αστυνομικού επιθεωρητή που ανακατευόταν στα πόδια του. Όμως μετά τις αποτρόπαιες δολοφονίες δυο γυναικών που συγκατοικούσαν στο Σάουθ Κένσινγκτον θα κληθεί εσπευσμένα στο Εργοστάσιο γιατί είναι ο μόνος που μπορεί να αναλάβει υποθέσεις τέτοιας αγριότητας. Ένα κραυγαλέα βίαιο μυθιστόρημα που εγκλωβίζει τον αναγνώστη σε μια τόσο ακραία νοσηρή ατμόσφαιρα που σπάνια έχουμε ξανασυναντήσει. Ένας αστυνομικός που συμπονά τα θύματα και είναι διατεθειμένος να διαρρήξει τα όρια της ηθικής προκειμένου να αποδώσει δικαιοσύνη με την ορμή της προσωπικής εκδίκησης, αναμετράται με ένα παρανοϊκό δολοφόνο, βγαλμένο από τη ζώνη του λυκόφωτος, με ένστικτά άγριου θηρίου που καταλύουν κάθε έννοια λογικής και αισθητικής. Μια δοκιμασία για γερά νεύρα σε ένα από τα πιο σκοτεινά αφηγήματα της νουάρ λογοτεχνίας.[.........................................]
ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου