1.Κυριακή Μαυρογεώργη - The secret room: Έκθεση στην gallery genesis
Για τον γλυπτικό σχηματισμό της γλώσσας στο έργο της Κυριακής Μαυρογεώργη
Το επίτευγμα της Μαυρογεώργη συνοψίζεται στη δημιουργία ενός αντιληπτικού και αισθητηριακού συστήματος που τροφοδοτείται από το παιχνίδι των αναλογιών, των ασυνήθιστων συνδέσεων, της μικρο-παραλλαγής τυπικών αντικειμένων, σωμάτων στην απλούστερη εκδοχή τους, συμπλεγμάτων στην πιο συνθετική τους έκφραση […] Κινούμενοι μέσα στο σύμπαν της Μαυρογεώργη παραμένουμε σιωπηλοί για να ακούσουμε τον λόγο της παιδικής φαντασίας, γινόμαστε μικροί, αποκτούμε στιγμιαία όλοι τις ίδιες διαστάσεις, εξερχόμαστε όλοι από το ίδιο μυστικό δωμάτιο, για λίγο μοιάζουμε μεταξύ μας, αισθανόμαστε ισότητα, επικοινωνούμε στην ίδια γλώσσα.
Θωμάς Συμεωνίδης, συγγραφέας, διδάσκων αισθητικής και φιλοσοφίας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
Αυτή η γυναίκα δεν είμαι εγώ
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Άμα είστε καλοί μαζί μου θα σας δώσω το κλειδί για ένα μικρό μυστικό δωμάτιο μέσα στο ίδιο μας το σπίτι[…]
Οι κλωστές του παραμυθιού κρέμονται σαν σταλακτίτες στο κενό σύμπαν της συστολής και της αγριότητας, της γλύκας και της απειλής.
Καλύπτουμε το Φοβερό κάτω από σεντόνια προτομών προς αποκάλυψη[…]
Έχω ένα σπίτι χωρίς πόρτες και παράθυρα για κεφάλι, αν κάνεις υπομονή θα ζωγραφίσω μία είσοδο και θα την ανοίξω μια σταλιά[…]
Αυτό είναι ένα κορίτσι που λικνίζει την ύπαρξή του περιμένοντας να το προσέξουν και να το αγαπήσουν. Να το κάνουν να απολαύσει. Γίνεται τοπίο, μεταμορφώνεται σε άλλα όντα και αποκτάει αυθυπαρξία, τώρα δεν χρειάζεται κανέναν. Μια μικρή πάπια που λιάζεται ανύποπτη για το φίδι που καραδοκεί ακίνητο. Εμείς οι θεατές το βλέπουμε και η ανημπόρια να την ειδοποιήσουμε μας παραλύει τα μέλη. Η ακινησία του μικρού τους νοικοκυριού όμως αμέσως μας καθησυχάζει. Αυτά τα μικρά γλυπτά δεν μπορούν να κινηθούν από μόνα τους.
Αυτή η γυναίκα δεν είμαι εγώ.
Παναγιώτης Ευαγγελίδης, συγγραφέας και σκηνοθέτης
Κυριακή Μαυρογεώργη – Βιογραφικό:
Η Κυριακή Μαυρογεώργη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το 1992 μόλις ολοκλήρωσε τις σπουδές της ίδρυσε το αρχιτεκτονικό γραφείο Kyriaki Mavrogeorgi Architects, που σχεδιάζει και κατασκευάζει έργα σε ιδιωτικούς και δημόσιους χώρους, όπου εργάζεται μέχρι σήμερα. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το 1994 έως το 1998, αρχικά στο εργαστήριο του Νίκου Κεσσανλή και στη συνέχεια στο εργαστήριο της Ρένας Παπασπύρου. Το τελευταίο έτος των σπουδών της παρακολούθησε το εργαστήριο γλυπτικής του Γιώργου Λάππα. Από το 1997 η δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα καθώς και σε ομαδικές εκθέσεις και Διεθνείς Εκθέσεις Σύγχρονης Τέχνης στην Ελλάδα, την Αυστρία, την Γερμανία, την Ουγγαρία κα την Τουρκία.
Έχει πραγματοποιήσει τέσσερεις ατομικές εκθέσεις στην Genesis gallery στην Αθήνα.
Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, στο Βερολίνο, στο Λονδίνο, στο Παρίσι, στη Βιέννη, στην Κωνσταντινούπολη και στην Άγκυρα.
Από το 2016 έχει αναλάβει τον σχεδιασμό και την επιμέλεια των εξωφύλλων , καθώς και το λογότυπο των εκδόσεων angelus novus.
Ατομικές εκθέσεις:
The Secret Room: Gallery Genesis, Αθήνα: Σεπτέμβρης 2023
The Shape of Dreams: Gallery Genesis, Αθήνα: Σεπτέμβρης 2019
Before Dawn: Gallery Genesis, Αθήνα: Σεπτέμβρης 2015
Family Stories: Gallery Genesis, Αθήνα: Απρίλιος 2012
Διεθνείς Εκθέσεις Σύγχρονης Τέχνης:
Art Market Budapest 2022 : ALMA Gallery Booth : Βουδαπέστη, Ουγγαρία: Οκτώβρης 2022
Art Athina 2022: Genesis Gallery: Ζάππειο Μέγαρο – Booth F4, Αθήνα: Σεπτέμβρης 2022
Discovery Art Fair Frankfurt 2021: ALMA Gallery, Φρανκφούρτη, Γερμανία: Νοέμβρης 2021
Art Athina Virtual: Genesis Gallery, Αθήνα: Νοέμβρης 2021
Art Athina Viewing Rooms 2020: ιε΄: Genesis Gallery, Αθήνα: Οκτώβρης 2020
Platforms Project 2019 | Art Fair II: VZ Studio: Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας (ΑΣΚΤ), Αθήνα: Ιούνιος 2019
Art Athina 2018: Gallery Genesis, Booth B3, Ωδείο Αθηνών, Αθήνα: Ιούνιος 2018
Διεθνείς Ομαδικές Εκθέσεις:
ANOTHER ROUND: Επιμέλεια Deniz Artun: Galeri Nev, Κωνσταντινούπολη, Τουρκία: Σεπτέμβριος 2022
O!: Επιμέλεια Deniz Artun: Galeri Nev, Άγκυρα, Τουρκία: Μάρτιος 2022
Ομαδικές Εκθέσεις <Ενδεικτικά>:
Ιδού η Ρόδος!: Επιμέλεια Απόστολος Αρτινός: Space 52,Αθήνα: Μάιος 2023
ΓΗ-ΝΕΚΥΙΑ: Επιμέλεια Μαρία Γιαγιάννου: TheProjectGallery, Αθήνα, Μάιος 2022
Η σκέψη μου είναι ψευδαίσθηση: Επιμέλεια Χάρης Κοντοσφύρης: Lola Nikolaou Gallery, Θεσσαλονίκη: Ιανουάριος 2022
Melana: Επιμέλεια Ίρις Κρητικού: Ελληνοαμερικάνικη Ένωση Αθήνα: Μάιος 2021
Be my guest: Installation Far away from home: Επιμέλεια Βασίλης Ζωγράφος: Studio VZ, Θεσσαλονίκη: Σεπτέμβριος 2017
Mind the gap: Επιμέλεια Μαρία Κενανίδου: Kodra ’16, Θεσσαλονίκη: Σεπτέμβριος 2017
Η σημασία του να είσαι ζώο: Επιμέλεια Μαρία Γιαγιάννου: Gallery Genesis, Αθήνα: Μάιος 2016
ARTmART: Επιμέλεια Γιώργος και Δημήτρης Γεωργακόπουλος: Künstlerhaus Wien, Βιέννη, Αυστρία: Νοέμβριος 2008
< – >: Αίθουσα Τέχνης Ναυπλίου, Επιμέλεια Μαρία Γκούμα: Ναύπλιο: Δεκέμβριος 2006
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Who are you
«Το κρυφό δωμάτιο» της Κυριακής Μαυρογεώργη
Η ΑΥΓΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
avgi.gr
Οι
θύτες συνεχίζουν την εξουσιαστική τους δράση πάνω στα θεωρούμενα
υποχείριά τους, βασιζόμενοι στα ελαφρυντικά του πρότερου «έντιμου βίου»,
εγκλήματος που έγινε «εν βρασμώ ψυχής» ή για λόγους «τιμής». Ενώ τα
περισσότερα θύματα διατηρούν, πάση θυσία και για όσο αντέξουν, την
κατασκευασμένη από το ευρύτερο και το στενότερο περιβάλλον εικόνα της
υποταγμένης στον κυρίαρχο άνδρα γυναίκας. Κρατούν, ακόμα και αυτές που
σήμερα διαθέτουν «ένα δικό τους δωμάτιο» έκφρασης μιας επίπλαστης
αυτονομίας στην επαγγελματική ή προσωπική τους ζωή, τη δική τους κρυφή,
σαν επτασφράγιστο μυστικό, σοφίτα όπου εκδηλώνεται χωρίς ωραιοποιήσεις ο
πραγματικός, σκοτεινός εφιάλτης της καταδυνάστευσής τους.
Έτσι όπως παρουσιάζεται στην τελευταία έκθεση της Κυριακής Μαυρογεώργη, στην Gallery Genesis, στο Κολωνάκι, με τον τίτλο «The secret room», που μας παραπέμπει στο ομώνυμο έργο της Καρόλ Φρεσέτ. Τα μικροσκοπικά, πορσελάνινα γλυπτά που σφραγίζουν το ιδίωμά της υποδηλώνουν με το ίδιο το λείο, εύθραυστο, λευκό και ακριβό υλικό τους τα σημαίνοντα και τα σημαινόμενα με τα οποία ταυτίζεται στο συλλογικό φαντασιακό η γυναικεία ύπαρξη. Καταδηλώνουν με το πλάσιμό του και τη διεισδυτική αποτύπωση των λεπτομερών γνωρισμάτων τη δεξιότητα της εικαστικού στον χειρισμό του.
Ο θεατής αντικρίζει έναν μακρόστενο πάγκο στο μέσο της ημιυπόγειας αίθουσας όπου έχουν τοποθετηθεί τα γλυπτά και περιβάλλεται έτσι από την αρχή με μια ατμόσφαιρα μυστικότητας. Που εντείνεται με το μικρό μέγεθός τους και την ανάγκη που αυτό δημιουργεί να τα πλησιάσουν και να διαβάσουν από πολύ κοντά. Έρχεται αντιμέτωπος με όντα υβριδικά και ανθρωπόμορφα, που ενώνουν το παράλογο-διονυσιακό και βίαιο με το απολλώνιο-ορθολογικό και νηφάλιο κομμάτι της ύπαρξης.
Καθισμένες γυναικείες φιγούρες που το πρόσωπό τους έχει καλυφθεί εξ ολοκλήρου από το σχηματοποιημένο σπιτάκι της οικοκυράς. Και φιγούρες που μοιάζουν να πνίγονται μέσα στο σεμεδάκι που οι ίδιες έχουν πλέξει. Ημικλινή, ακέφαλα σώματα που αποτελούνται από γοφούς, μακριές, καλλίγραμμες γάμπες και καλυμμένα με ένα μικρό μαύρο ή ροζ γουνάκι αιδοία και απειλούνται στις «σκοτεινές νύχτες» από τους καθισμένους απέναντί τους «κακούς» λύκους.
Μορφές που τιτλοφορούνται «Η μέρα της ανεξαρτησίας», φτιαγμένες με φόρμες αφαιρετικές, όπου κυριαρχεί ανάμεσα στα κάτω άκρα και στο μικροσκοπικό κεφαλάκι το πλασμένο σαν αισθησιακό όστρακο αιδοίο. Ενωμένους κορμούς άλογων με τέσσερα πόδια και δύο ουρές που συμβολίζουν με τον τίτλο και τη χαραγμένη από τον χρόνο μορφή τους το προβεβλημένο στερεότυπο της συνύπαρξης «μέχρι τον θάνατο» του ζευγαριού. Μοιάζουν με την έλλειψη των κεφαλών τους να έχουν αμφότεροι απωλέσει την προσωπικότητά τους. Να υλοποιούν τη λακανική θεωρία για την αγάπη, που «είναι ανίσχυρη ακόμη κι αν είναι αμοιβαία, αφού αγνοεί ότι δεν είναι παρά η επιθυμία να είναι», «τη φαντασιακή ερωτική ενότητα που προέρχεται από τον Άλλο, αλλά δεν ανάγεται στον Άλλο». Γονατισμένους πάνω από ένα καθρέφτη γυναικείους κενταύρους που δένουν το ένστικτο με τη συνείδηση και επιχειρούν χωρίς το έξωθεν επιβεβλημένο «έτερόν τους ήμισυ» να ανακαλύψουν τη χαμένη αυτογνωσία της «Εγώ η άνθρωπος».
Info
Κυριακή Μαυρογεώργη «The secret room», σε καλλιτεχνική επιμέλεια Γιώργου Τζάνερη
Gallery Genesis, Χάρητος 35, Κολωνάκι
Διάρκεια έκθεσης: 21 Σεπτεμβρίου-14 Οκτωβρίου 2023
Ωρες λειτουργίας :Τρ., Πέμ., Παρ. 12 μ.-8 μ.μ. Σάβ. 12 μ.-3 μ.μ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου