Κυριακή, Ιανουαρίου 15, 2023

Εξηγώντας τη «μεγάλη παραίτηση» των νέων από τη "λογική της επιτυχημένης καριέρας" στο ασφυκτικό πλαίσο της πειθαρχίας και του ελέφχου των επιχειρήσεων


Τι κρύβεται κάτω από το χαλί της «μεγάλης παραίτησης»

Συνέντευξη της καθηγήτριας του Παντείου Πανεπιστημίου Γεωργίας Πετράκη στη Χριστίνα Κοψίνη
 

Στις έρευνες βλέπουμε εργαζόμενους, που ενώ έχουν τα προσόντα να μπουν στη λογική της επιτυχίας κι ενώ έχουν το κατάλληλο εκπαιδευτικό επίπεδο, δεν επιλέγουν τη λογική της καριέρας. Αρνούνται να μπουν σε αυτό το στρατηγικό σχέδιο της επιχείρησης. Από τις συνεντεύξεις τους βλέπουμε ότι αυτή η άρνησή τους συνδέεται και με μία άλλη σχέση που οικοδομούν με την αναπαραγωγή. Δεν είναι τυχαίο ότι τα πιο προοδευτικά συνδικάτα στην Ευρώπη συνδέουν τις 29 ώρες εργασίας με μία φεμινιστική κριτική στην εργασία.

Οι νέοι αρνούνται να ενταχθούν στο στρατηγικό σχέδιο επιχειρήσεων , στις οποίες κυριαρχούν νέες μορφές ελέγχου και πειθαρχίας που οδηγούν σε ένα διευρυμένο αίσθημα υποβάθμισης της εργασίας, ακόμη κι όταν οι συνθήκες υγείας και ασφάλειας βελτιώνονται, εκτιμά η καθηγήτρια του Παντείου Πανεπιστημίου, Γεωργία Πετράκη. «Το φαινόμενο της “μεγάλης παραίτησης” καταταδεικνύει ότι οι νέοι αρνούνται να μπουν στο στρατηγικό σχέδιο της επιχείρησης. Αυτό αποκαλύπτει την αποτυχία του, αλλά επικαιροποιεί εκ νέου την αίτημα για δημοκρατική διακυβέρνηση των επιχειρήσεων».

«Αυτή η απαρέσκεια των νέων απέναντι στην εργασία είναι μία μορφή αντίστασης που νοηματοδοτείται διαφορετικά στην κάθε χώρα και στην κάθε κοινωνική ομάδα, αλλά αποτυπώνει μία αποτυχία της στρατηγικής χρήσης της εργασίας με τον τρόπο που καθοδηγείται από το ηγεμονικό πρόσταγμα στους χώρους εργασίας» αναφέρει η κ. Πετράκη ξεκινώντας μία από τις πιο ενδιαφέρουσες συζητήσεις που είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε αναζητώντας το «νέο» σε αυτό που καθιερώθηκε να αποκαλείται «μεγάλη παραίτηση» από την εργασία.

«Το βασικό χαρακτηριστικό είναι το καπιταλιστικό σχέδιο που βασίζεται στην υπερεντατικοποίηση, στη συμμετοχικότητα και στη μείωση του κόστους, βάζει σε δοκιμασία τους τρόπους ζωής και είναι κοινό σε όλες τις χώρες» προσθέτει η κ. Πετράκη και εξηγεί το γιατί:

«Η κοινωνική αναπαραγωγή βρίσκεται συνθλιμμένη κάτω από τους όρους που διέπει την παραγωγή. Κι αυτό αφορά τους χρόνους ζωής, τους χρόνους που διαθέτουν οι άνθρωποι στα παιδιά τους, στην οικογένειά τους. Στη Δύση, υπάρχει ήδη μία διάσταση σε σχέση με την έννοια και την προοπτική της καριέρας. Κάποιες κοινωνικές κατηγορίες -κι όχι πάντα οι πιο ευνοημένες- διαφοροποιούνται από το να επενδύσουν στην καριέρα. Στις έρευνες βλέπουμε εργαζόμενους που ενώ έχουν τα προσόντα να μπουν στη λογική της επιτυχίας (γιατί, φυσικά, υπάρχουν και οι χαμένοι όταν γίνεται ένας τεχνολογικός εκσυγχρονισμός, μία αναδιάρθρωση) κι ενώ έχουν το κατάλληλο εκπαιδευτικό επίπεδο, δεν επιλέγουν τη λογική της καριέρας. Αρνούνται να μπουν σε αυτό το στρατηγικό σχέδιο της επιχείρησης. Από τις συνεντεύξεις τους βλέπουμε ότι αυτή η άρνησή τους συνδέεται και με μία άλλη σχέση που οικοδομούν, με την αναπαραγωγή. Δεν είναι τυχαίο ότι τα πιο προοδευτικά συνδικάτα στην Ευρώπη συνδέουν τις 29 ώρες εργασίας με μία φεμινιστική κριτική στην εργασία».

 Εννοείτε το 4ήμερο;

Oχι, το 29ωρο δεν έχει καμία σχέση με το 4ήμερο. Οι 29 ώρες προωθούνται από συνδικάτα στη Γαλλία ως διεκδίκηση για τη συνολική μείωση του χρόνου εργασίας στον οικογενειακό προϋπολογισμό που θα επιτρέψει και στους άνδρες να ασχολούνται με την οικογένεια. Δηλαδή, η κριτική στον χρόνο εργασίας γίνεται πλέον και από μία φεμινιστική σκοπιά που μέχρι τώρα δεν είχε γίνει. Η τηλεργασία, παρόλο που θεωρείται κάτι αρνητικό, είναι μία διαδικασία που επιτρέπει στους άνδρες να έλθουν σε επαφή με την αναπαραγωγή. Ακόμη κι αν στον τόπο μας ουσιαστικά δεν λειτούργησε, έγινε στις άλλες χώρες. Υπήρξαν φεμινιστικές ομάδες που έστειλαν επιστολές στα υπουργεία Κοινωνικών Υπηρεσιών και έλεγαν «μας χρωστάτε τόσα». Δηλαδή αποτιμούσαν το κόστος της οικιακής οικονομίας σε χρήμα που εξοικονομεί η κυβέρνηση μέσα από τις πολιτικές για την αντιμετώπιση του Covid.

 Μήπως, η «μεγάλη παραίτηση» είναι προνόμιο των πιο ευνοημένων νέων που υποστηρίζονται από οικονομικά ανθεκτικές οικογένειες;

Υπάρχει μια συνολική αλλαγή στον συνολικό συσχετισμό δύναμης. Κι αυτό φαίνεται τόσο στο συνολικό ποσοστό ανεργίας και στην Ευρώπη και στην Αμερική, στην έλλειψη εργατικού δυναμικού σε όλους τους κλάδους. Ακόμη και στην Ελλάδα, αυτήν τη στιγμή δεν έχουμε μετανάστες για τις δουλειές στον αγροτικό τομέα, κι όχι μόνο. Ακόμη και οι μετανάστες που ήρθαν τη δεκαετία του ’90 είναι πενηντάρηδες. Τα παιδιά τους εκπατρίζονται, γιατί θα βρουν καλύτερο μεροκάματο στο εξωτερικό, ή σπουδάζουν. Επίσης, τα παιδιά κάνουν σπουδές, μορφώνονται. Δηλαδή, μιλάμε για μία κοινωνία που είναι υπερεκπαιδευμένη. Οχι πως δεν υπάρχουν ανισότητες και αδικίες, αλλά δεν μιλάμε με τους όρους του ’50. Σας τα λέω αυτά γιατί, προσωπικά, δεν πιστεύω ότι το φαινόμενο που περιγράφετε ως «μεγάλη παραίτηση» αφορά μόνο αριστοκρατικές μερίδες. Στην Αμερική το είδαμε και στους senior. Δηλαδή σε 50ρηδες που παραιτούνται για να κάνουν άλλη ζωή.

 Αναζητούν μία άλλη νοηματοδότηση ζωής;

Ακριβώς, καθώς και ποιότητα στην εργασία. Στην Ευρώπη εδώ και 15 χρόνια έχει τεθεί το θέμα «οδύνη στην εργασία». Ορος που έχει χρησιμοποιηθεί και στη βρετανική βιβλιογραφία και στη γαλλική κι έχει αναδειχτεί μέσα από τις έρευνες που κάνει το Ευρωπαϊκό Ιδρυμα για τη Βελτίωση των Συνθηκών Διαβίωσης και Εργασίας (Εurofound). Σε αυτές εντοπίστηκε ένα υποκειμενικό αίσθημα υποβάθμισης των όρων εργασίας, το οποίο δηλώνεται από όλους τους εργαζόμενους στην Ευρώπη. Αίσθημα που έρχεται σε αντίφαση με το γεγονός ότι από άποψη συνθηκών υγείας και ασφάλειας τα πράγματα βελτιώνονται. Αρχισαν να αναπτύσσονται έρευνες για το πού οφείλεται αυτό το υποκειμενικό αίσθημα υποβάθμισης. Και υπάρχει μία μεγάλη βιβλιογραφία που δείχνει ότι ενώ οι επιχειρήσεις μετασχηματίζονται και εισάγουν το εμπορικό μοντέλο, το οποίο απαιτεί διασύνδεση και αλληλεπίδραση με την αγορά, συγχρόνως διατηρούν και την πυραμιδοειδή δομή και έτσι οι μισθωτοί υφίστανται περιορισμούς βιομηχανικού και εμπορικού τύπου. Δηλαδή υφίστανται τον προϊστάμενο, συγχρόνως με τον προμηθευτή, που τους λέει «πρέπει να παραδώσεις τότε» και δημιουργούνται νέες μορφές πειθαρχιών και ελέγχων. Κι αυτό δεν μπορούν να το διαχειριστούν οι εργαζόμενοι. Σας θυμίζω ότι η France Τelecom καταδικάστηκε για 20 αυτοκτονίες εργαζομένων.

 Η πίεση αποτελεί, κατά τη γνώμη σας, και μία έκφραση της παραδοσιακής μαρξιστικής παραδοχής για την ασφυξία που προκαλούν οι παραγωγικές σχέσεις στις παραγωγικές δυνάμεις;

Εδώ έχουμε νέες μορφές ελέγχου και ιεραρχίας. Εχουμε την ιεραρχία της νόρμας, η οποία είναι η παραδοσιακή, του προϊστάμενου που σου τραβά το μανίκι, αλλά και την πειθαρχία που πρέπει να έχεις και σε σχέση με τον πελάτη. Γιατί στα καινούργια μοντέλα, τα πελατοκεντρικά των επιχειρήσεων, η βάση της πυραμίδας έρχεται σε επαφή με τους πελάτες, οι πελάτες απαιτούν και, με αυτόν τον τρόπο, η κοινωνία εισβάλλει στην επιχείρηση. Το πώς οι παραγωγικές σχέσεις ξεπροβάλλουν μέσα στις παραγωγικές δυνάμεις είναι ένα σχήμα το οποίο έχουμε διαβάσει σαν μαρξιστική κατεύθυνση. Αυτό που θα έλεγα εγώ εικονοκλαστικά είναι ότι η ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμενων είναι και προβληματική. Πρέπει να τεθεί και κάτω από ποιοτικά κριτήρια της κοινωνίας. Αυτή η λατρεία της τεχνολογίας «τείνει» να αυτονομηθεί, γιατί εκείνοι που αποφασίζουν είναι οι μηχανικοί και οι διευθυντές. Και όλοι οι σοβαροί κοινωνικοί επιστήμονες σκέπτονται ότι πρέπει να βάλουμε ένα φρένο. Γιατί η τεχνολογία δεν «τρώει» μόνο την επαναλαμβανόμενη αλλά και τη ζωντανή εργασία... Και μετά, το προϊόν γίνεται όλο και πιο σκοτεινό, αδιαπέραστο. Σπαταλώνται ζωντανές δυνάμεις.

 Μήπως αυτό είναι ένα όνειρο απατηλό;

Υπάρχει ένα ευρύτερο πρόβλημα του πώς το πρότζεκτ «επιχείρηση» θα ενταχθεί στο δημοκρατικό κοινωνικό σχέδιο. Γιατί η διακυβέρνηση της επιχείρησης εκπροσωπείται μόνο από τους εκπροσώπους του κεφαλαίου, ενώ η δράση της έχει επιπτώσεις σε όλους, στο περιβάλλον, τους εργαζόμενους, στους καταναλωτές.

 Μα το δημοκρατικό κοινωνικό σχέδιο απέτυχε όταν εφαρμόστηκε από τη σοσιαλδημοκρατία.

Δεν απέτυχε το σχέδιο, απέτυχε η προσπάθεια. Δείτε τι συμβαίνει σήμερα: οι τράπεζες ανακεφαλοποιήθηκαν χωρίς όρους. Αυτή τη στιγμή οι επιχειρήσεις ζητάνε επιβίωση και ενώ δανειοδοτούνται μόνο οι μεγάλες επιχειρήσεις ταυτοχρόνως αυτές είναι που προχωρούν σε μαζικές απολύσεις. Το κράτος πρέπει να παίξει ένα ρόλο σε αυτό. Με ποιους όρους ενισχύουμε τις επιχειρήσεις; Δεν μπορεί οι εργαζόμενοί και η υπόλοιπη κοινωνία να είναι εκτός διακυβέρνησης των επιχειρήσεων.

 Τι απαντάτε σε αυτούς που θεωρούν ότι αυτά τα περί δημοκρατίας στην επιχείρηση είναι πολυτέλεια;

Υπάρχει ένα θέμα που τίθεται πανευρωπαϊκά και εμείς το αγνοούμε, γιατί στον τόπο μας έχουμε μία πολύ κυριαρχική θέση του κεφαλαίου και τα συνδικάτα μας ήταν πάντα επικεντρωμένα στον χρόνο εργασίας και την αμοιβή.

 Εννοείτε προσανατολισμένα στον οικονομισμό;

Ναι. Δεν αναδείχτηκε το αίτημα για την ποιότητα της εργασίας που περιλαμβάνει και τη δημοκρατία στην εργασία. Δηλαδή ένα σχέδιο σοσιαλδημοκρατικό, όπως είπατε, το οποίο απέτυχε όχι γιατί απέτυχε το πρότζεκτ, αλλά γιατί απέτυχε η σοσιαλδημοκρατία μετά την εισχώρησή της στο στρατηγικό σχέδιο του νεοφιλελευθερισμού. Ομως το αίτημα για τη δημοκρατία στην εργασία, που ήταν ένα αίτημα που ετέθη στη δεκαετία του ’60 όταν υπήρχαν άλλοι συσχετισμοί, δεν απέτυχε και είχε πολύ ενδιαφέρον αποτέλεσμα στις επιχειρήσεις. Βέβαια αυτό έμεινε σε ένα επίπεδο ελίτ, στενής αγοράς κι όχι σε ένα επίπεδο μαζικής παραγωγής. Αλλά το αίτημα παραμένει και είναι ζωντανό και αναγκαίο σήμερα.

 «Πόσο κοντά είμαστε στη μείωση του χρόνου εργασίας μετά τη μεγάλη παραίτηση;» Aπαντήσεις, στη συνέχεια της συνέντευξης της καθηγήτριας του Παντείου Πανεπιστημίου, Γεωργίας Πετράκη, στο φύλλο της «Εφ.Συν.» την προσεχή Τρίτη 17/1

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Philip Glass - Songs From Liquid Days (Live) : Όταν ο μουσικός μινιμαλισμός ερωτεύτηκε την Ποίηση

Το Songs from Liquid Days(1986 είναι μια συλλογή τραγουδιών που συνέθεσε ο συνθέτης Philip Glass σε στίχους των Paul Simon, Suzanne Vega, ...