Αναμνήσεις μιας Γκέισας
Στην Ιαπωνία του 1929, μια φτωχή οικογένεια αποφασίζει να πουλήσει την εννιάχρονη κόρη τους, Τσιγιό, στο σπίτι μιας γκέισας, μια πρακτική ιδιαίτερα συνηθισμένη την εποχή εκείνη.
Εκεί, η μικρή Τσιγιό δεν θα αργήσει να γευτεί τη σκληρότητα των γύρω της, εξαιτίας της απαράμιλλης ομορφιάς κι εξυπνάδας της, προσόντα που όπως είναι φυσικό προκαλούν τη ζήλια.
Ευτυχώς για την Τσιγιό, όταν μια άλλη γκέισα, η Μαμεχά, βρεθεί στον δρόμο της και αναγνωρίσει τα προσόντα της, την «αγοράζει» και τη μεταφέρει στο δικό της σπίτι.
Εκεί, υπό την καθοδήγηση της Μαμεχά, η Τσιγιό θα μετονομαστεί σε Σαγιουρί και θα εκπαιδευτεί σε όλα όσα οφείλει να γνωρίζει μια γκέισα για να μπορέσει να επιβιώσει και να διακριθεί.
Σύντομα, η φήμη της μεγαλώνει και έτσι της δίνεται η δυνατότητα να εισχωρήσει στην καλή κοινωνία και να γνωρίσει τον πλούτο αλλά και τους σημαντικούς ανθρώπους της εποχής της.
Ξαφνικά όμως, η δίνη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου παρασέρνει τα πάντα στην Ιαπωνία, αλλάζοντας ολοκληρωτικά και τη ζωή της Σαγιουρί.
Ακόμα κι έτσι, και όταν όλα γύρω της γκρεμίζονται, ο έρωτάς της για έναν άντρα θα είναι για πάντα το σταθερό σημείο αναφοράς της…
Σκηνοθεσία:
Rob Marshall
Κύριοι Ρόλοι:
Ziyi Zhang … Chiyo Sakamoto/Sayuri Nitta
Ken Watanabe … Ken Iwamura
Michelle Yeoh … Mameha
Gong Li … Hatsumomo
Suzuka Ohgo … Chiyo (νεαρή)
Koji Yakusho … Nobu
Kaori Momoi … Kayoko Nitta
Yuki Kudo … Pumpkin
Samantha Futerman … Satsu Sakamoto
Mako … Κος Sakamoto
Tsai Chin … η θεία
Cary-Hiroyuki Tagawa … ο βαρόνος
Kenneth Tsang … ο στρατηγός
Eugenia Yuan … Korin
Karl Yune … Koichi
Ted Levine … συνταγματάρχης Derricks
Paul Adelstein … υπολοχαγός Hutchins
Togo Igawa … Tanaka
Randall Duk Kim … Δρ Crab
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Robin Swicord
Παραγωγή: Lucy Fisher, Steven Spielberg, Douglas Wick
Μουσική: John Williams
Φωτογραφία: Dion Beebe
Μοντάζ: Pietro Scalia
Σκηνικά: John Myhre
Κοστούμια: Colleen Atwood
- Αυθεντικός Τίτλος: Memoirs of a Geisha
- Ελληνικός Τίτλος: Αναμνήσεις μιας Γκέισας
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: Memoirs of a Geisha του Arthur Golden.
Κύριες Διακρίσεις
- Όσκαρ φωτογραφίας, σκηνικών και κοστουμιών. Υποψήφιο για μουσική, ήχο και ηχητικά εφέ.
- Χρυσή Σφαίρα μουσικής. Υποψήφιο για πρώτο γυναικείο ρόλο (Ziyi Zhang) σε δράμα.
- Βραβείο Bafta μουσικής, φωτογραφίας και κοστουμιών. Υποψήφιο για πρώτο γυναικείο ρόλο (Ziyi Zhang), σκηνικά και μακιγιάζ/κομμώσεις.
Παραλειπόμενα
- Λίγο μετά την έκδοση του μυθιστορήματος του 1997, η Columbia Pictures στήριξε την αγορά των δικαιωμάτων από τη Red Wagon, με την αρχική σκέψη να ήταν να γυριστεί το φιλμ στην Ιαπωνία και στην ιαπωνική γλώσσα. Τον επόμενο χρόνο, όμως, ο Steven Spielberg αποφάσισε να σκηνοθετήσει αυτός την ταινία μόλις ολοκλήρωνε τη Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν. Παρότι αρχικά δεν εισάκουσε τη συμβουλή του συνιδιοκτήτη στην Dreamworks, David Geffen, που του έλεγε ότι αυτή η ταινία δεν ήταν αρκετά καλή για αυτόν, το 2002 ο Spielberg στριμώχτηκε με το πρόγραμμα του κι αποφάσισε να μείνει μόνο στην παραγωγή.
- Ο Rob Marshall σκηνοθετεί για πρώτη φορά κάτι που δεν είναι μιούζικαλ, και ήταν αυτό που είχε κατά νου να προσπαθήσει όταν του έγινε η πρόταση να το αναλάβει.
- Ziyi Zhang, Gong Li και Michelle Yeoh, οι τρεις Κινέζες του κεντρικού καστ, πέρασαν από ειδική εκπαίδευση γκέισας, μια και δεν γνώριζαν από πρώτο χέρι τις παλιές ιαπωνικές συνήθειες.
- Η ανθρωπολόγος Liza Dalby διετέλεσε σύμβουλος παραγωγής, αλλά όπως αργότερα δήλωσε, οι δημιουργοί δεν την άκουγαν ιδιαίτερα στις παρατηρήσεις της, και προχωρούσαν σύμφωνα με το απόλυτα δικό τους όραμα.
- Ενώ κάποιες σκηνές γυρίστηκαν στην Ιαπωνία, το μεγαλύτερο κομμάτι του έργου έγινε σε ειδικό στούντιο σε ράντσο της Καλιφόρνιας. Κι αυτό επειδή παρατηρήθηκε ότι η σύγχρονη Ιαπωνία ήταν πολύ μακριά από το να μοιάζει με αυτή του παρελθόντος της.
- Για να ομαλοποιηθεί η προφορά στα αγγλικά του καστ από την Άπω Ανατολή, επιστρατεύτηκαν ηχητικά εφέ, τα οποία έφτασαν ως τις υποψηφιότητες των Όσκαρ.
- Στην επιλογή των ηθοποιών δόθηκε μεγάλη σημασία στον “όγκο” των ονομάτων, κι επί αυτού Κινέζες ερμηνεύτριες που ήταν γνωστές στις ΗΠΑ πήραν τους κεντρικότερους ρόλους. Στην έντονη κριτική που ακολούθησε αυτή την απόφαση, ο Rob Marshall επικαλέστηκε παλιότερα παραδείγματα, όπως αυτό του Anthony Quinn που είχε γίνει πετυχημένα Έλληνας για τις ανάγκες του Αλέξη Ζορμπά.
- Την εποχή που είχε κανονιστεί η έξοδος στις αίθουσες της Κίνας, οι σχέσεις ανάμεσα σε Κίνα και Ιαπωνία τύχαινε να είναι τεταμένες. Αυτό οδήγησε στην απαγόρευση του φιλμ από τις κινεζικές αίθουσες, με την αιτιολογία ότι το θέμα ήταν “πολύ ευαίσθητο”.
- Θετική η εισπρακτική πορεία, ακόμα κι αν δεν έτυχε της πιο ένθερμης κριτικής υποδοχής. Με κόστος 85 εκατομμύρια δολάρια, το φιλμ απέσπασε από τα ταμεία 162,2.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Ο Yo-Yo Ma ερμηνεύει τα σόλο βιόλας, ενώ αυτά του βιολιού ανέλαβε ο Itzhak Perlman.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου