Σάββατο, Σεπτεμβρίου 11, 2021

Hiroshi Yoshida και Kawase Hasui: Δύο γίγαντες της παραδοσιακής ζωγραφικής

Hiroshi Yoshida: A collection of 278 works (HD) 

 

Hiroshi Yoshida - 24 artworks - painting

Ο Χιρόσι Γιοσίντα (ιαπωνικά: 吉田 博‎) (1876 - 1950 ήταν ένας Ιάπωνας ζωγράφος του 20ου αιώνα και φημισμένος καλλιτέχνης του ουκίγιο-ε. Ήταν πασίγνωστος για τα έργα του που απεικονίζουν τοπία. Ο Γιοσίντα ταξίδεψε εκτεταμένα και είναι γνωστός για τις ξυλογραφίες τύπου ουκίγιο-ε με απεικονίσεις μη Ιαπωνικών θεμάτων όπως του Ταζ Μαχάλ, των Ελβετικών Άλπεων, του Γκραντ Κάνιον και άλλων εθνικών πάρκων στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.

Βιογραφία και έργο

Ο Χιρόσι Γιοσίντα γεννήθηκε στην πόλη Κουρούμε στην Κιισού την 19η Σεπτεμβρίου 1876. Έδειξε μία πρώιμη τάση προς την τέχνη που ενθαρρύνθηκε από τον θετό του πατέρα που ήταν δάσκαλος ζωγραφικής σε δημόσια σχολεία της Ιαπωνίας. Σε ηλικία 19 χρονών πήγε στο Κυότο για να μαθητεύσει υπό τον Ταμούρα Σκοριι που ήταν ένας γνωστός δάσκαλος της δυτικότροπης ζωγραφικής. Στη συνέχεια μαθήτευσε στον Κογιάμα Σοτάρο, στο Τόκυο για άλλα 3 χρόνια.

Το 1899, ο Γιοσίντα είχε την πρώτη του έκθεση στο Μουσείου Τέχνης του Ντιτρόιτ και στη συνέχεια ταξίδεψε στην Βοστώνη αλλά και στην Ευρώπη. Το 1920 ο Γιοσίντα παρουσίασε την πρώτη ξυλογραφία του στο εργαστήριο Γαουαταναμπί, που οργανώθηκε από τον Γουαταναμπί Σοτζαμπούρο (1885-1962), εκδότης και υπέρμαχος του ρεύματος σιν χάνγκα. Ωστόσο η συνεργασία του Γιοσίντα με τον Γουαταναμπί διεκόπη σύντομα λόγω του σεισμού στο Καντό το 1923.

Το 1925, προσέλαβε μία ομάδα επαγγελματιών χαρακτών και τυπωτών και δημιούργησε το δικό του εργαστήριο. Τα έργα του τυπωνόταν από την επίβλεψή του. Ο Γιοσίντα συνδύασε το ουκίγιο-ε με την αρχή σοσάκου χάνγκα και δημιούργησε μία τρίτη σχολή τέχνης ενδιάμεση των σιν χάνγκα και σοσάκου χάνγκα.

Ο Hiroshi Yoshida εκπαιδεύτηκε στην Δυτική παράδοση ζωγραφικής (ζωγραφική με λάδι) που υιοθετήθηκε από την Ιαπωνία κατ'α τη διάρκεια της Μειτζί περιόδου (εκμοντερνισμός). Ο Γιοσίντα χρησιμοποίησε παρόμοια μοτίβα και χρησιμοποίησε διαφορετικές χρωματικές αποχρώσεις για να υπαινιχθεί διαφορετικές ψυχικές διαθέσεις. Το έργο Ιστιοφόρα πλοία είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της τεχνικής. Τα ταξίδια του Γιοσίντα επηρέασαν βαθειά το έργο του. Το 1931 κυκλοφόρησε μία σειρά εντύπων που απεικόνιζαν σκηνές από την Ινδία, το Πακιστάν, το Αφγανιστάν και την Σινγκαπούρη.

(Wikiwand)


Χιρόσι Γιοσίντα (1876 - 1950)- Βικιπαίδεια


Kawase Hasui: A collection of 671 etchings (HD)

Description: "Shin-hanga artist Kawase Hasui was born as Kawase Bunjiro in Tokyo, Japan on May 18, 1883. From youth Kawase Bunjiro dreamed of an art career, he received help in studying painting in 1897 from Aoyanagi Bokusen and in 1902 from Araki Kan'yu but his parents had him take on the family silk braiding and thread wholesaling business.

 Its bankruptcy when he was 26 freed him to pursue art. He approached Kiyokata Kaburagi to teach him, but Kaburagi, instead encouraged him to study Western-style painting, which he did with Okada Saburōsuke for two years. Two years later he again applied as a student to Kaburagi, who this time accepted him and later gave him the name Hasui. 

Here Hasui studied ukiyo-e and mainly concentrated on making watercolors of actors, everyday life and landscapes, many of them published as illustrations in books and magazines in the last few years of the Meiji period and early Taishō period After seeing an exhibition of Shinsui Ito's Eight Views of Lake Biwa Hasui approached Shinsui's publisher Shozaburō Watanabe, who had Hasui make three experimental prints that Watanabe published in August 1918.

The series Twelve Views of Tokyo, Eight Views of the Southeast, and the first Souvenirs of Travel of 16 prints followed in 1919, each issued two prints at a time. Hasui's twelve-print A Collection of Scenes of Japan begun in 1922 went unfinished when the 1923 Great Kanto earthquake destroyed both Hasui’s house as well as Watanabe's workshop, including the finished woodblocks for the yet-undistributed prints and Hasui's sketchbooks. Watanabe then financed him to go on a sketching trip to produce more series. Hasui travelled the Hokuriku, San'in, and San'yo regions later in 1923 and upon his return in February 1924 developed his sketches into his third Souvenirs of Travel series. 

During the Pacific War, during which he lost his home in Tokyo a second time from airstrikes, he spent much time back in Shiobara. After the war he was used by the Government to represent a gentler side of Japan in tourist publications, and in 1953 his 'Zojoji in Snow' was commissioned as an 'Intangible Cultural Asset' to represent the co-operative skills of the traditional print method.

 During his career he produced over 600 landscape prints, including seventeen series, covering most areas of Japan, which he constantly travelled. During the forty years of his artistic career, Hasui worked closely with Shozaburo Watanabe, publisher and advocate of the shin-hanga movement.

 His works became widely known in the West through American connoisseur Robert O. Muller. In 1956, he was named a Living National Treasure in Japan. Kawase Hasui died in Japan on November 7, 1957 after a battle with cancer."


Hasui Kawase - Wikipedia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Όταν η Ποίηση του Μιχάλη Γκανά έσμιξε με τη Μουσική του Θεοδωράκη: «Σημαδεμένος απ' την αγάπη»

Σαν θαλασσάκι να κυματίσεις και σαν αέρας να σηκωθείς, να με ζαλίσεις, να με σκορπίσεις και τη ζωή μου μη λυπηθείς. Να γίνεις φλόγα να με δρ...