Oι "γκρίζες ζώνες" του προσχεδίου προϋπολογισμού
του Άρη Παπαθανασίου
Είναι πολλά τα στοιχήματα που πρέπει να κερδίσει το
οικονομικό επιτελείο –και μάλιστα από τώρα- για να εκτελέσει τον
προϋπολογισμό του 2020 με βάση τις προβλέψεις που παρουσιάστηκαν χθες.
Το β’ εξάμηνο του 2019 πρέπει να κλείσει με ανάπτυξη κοντά στο 2,5% όταν το πρώτο εξάμηνο είχε ρυθμό μόλις 1,5%. Μέσα στο 2020, θα πρέπει να δημιουργηθούν περισσότερες από 80-90.000 νέες θέσεις εργασίας και μάλιστα καλά αμειβόμενες για να στηριχτούν τα έσοδα και από τον φόρο εισοδήματος και από τις ασφαλιστικές εισφορές. Παρά την διαφαινόμενη επιβράδυνση στην Ευρώπη, οι εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών (συμπεριλαμβανομένου και του τουρισμού) θα πρέπει να συνεχίσουν να αυξάνονται με ρυθμό άνω του 5%. Ο ρυθμός αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης θα πρέπει να είναι τριπλάσιος το 2020 από το 2019 (1,8% από 0,6%) κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να βρεθεί πρόσθετο διαθέσιμο εισόδημα ή «καθαρός και φθηνός δανεισμός» (άρα να αντιμετωπιστεί ταχύτατα και το θέμα των κόκκινων δανείων).
Από την άλλη όμως, η αυξημένη κατανάλωση δεν θα πρέπει να προκαλέσει και κύμα αύξησης των εισαγωγών (πράγμα δύσκολο στην Ελλάδα) κάτι που επισημαίνει και το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο. Όσον αφορά στα μέτρα που ανακοινώθηκαν, η χρηματοδότηση του μισού πακέτου των εξαγγελιών της ΔΕΘ στηρίζεται στην εκτίμηση ότι οι πολίτες θα κάνουν επιπλέον ηλεκτρονικές συναλλαγές τουλάχιστον 4 δις. ευρώ σε σχέση με το 2019 προκειμένου να τονώσουν τα έσοδα του ΦΠΑ. Για να συμβεί αυτό, αυτά τα 4 δις ευρώ θα πρέπει να αφορούν σε συναλλαγές με επαγγελματικές ειδικότητες που σήμερα φοροδιαφεύγουν και όχι με supermarket ή πολυκαταστήματα που ούτως ή άλλως εκδίδουν αποδείξεις.
Οι βασικές παραδοχές του ελληνικού προϋπολογισμού εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης με τους εκπροσώπους των θεσμών γι’ αυτό και το θέμα του προϋπολογισμού μόνο «κλεισμένο» δεν θεωρείται αυτή τη στιγμή. Οι διαβουλεύσεις αναμένεται να συνεχιστούν τουλάχιστον μέχρι τις 15 Οκτωβρίου οπότε ο ελληνικός προϋπολογισμός –όπως και οι αντίστοιχοι των χωρών της Ευρωζώνης- θα κατατεθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έγκριση, στο πλαίσιο των διαδικασιών του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Μέχρι τότε, υπάρχει η εκτίμηση ότι μπορούν να καλυφθούν οι διαφορές που χωρίζουν αυτή τη στιγμή τις δύο πλευρές κάτι βεβαίως που σημαίνει με τη σειρά του ότι οι τελικές προβλέψεις που θα αναγραφούν στον προϋπολογισμό της χώρας –στην τελική του μορφή θα κατατεθεί τον Νοέμβριο στη Βουλή- θα είναι διαφοροποιημένες σε σχέση με αυτές που αναγράφηκαν στο χθεσινό προσχέδιο.
Το προσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή περιλαμβάνει ένα «σενάριο βάσης» αλλά και ένα «σενάριο» εκτέλεσης του προϋπολογισμού του 2020 το οποίο ενσωματώνει και τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ αλλά και ένα πακέτο παρεμβάσεων με θετικό δημοσιονομικό αντίκτυπο (σ.σ αύξηση ηλεκτρονικών πληρωμών, αλλαγή αντικειμενικών αξιών ακινήτων και επέκταση συστήματος σε όλη τη χώρα, επεναξέταση «οροφών» στις δαπάνες και αυστηρότεροι έλεγχοι στις ενοικιάσεις βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα). Ενώ στο «σενάριο βάσης» εντοπίζεται δημοσιονομικό κενό στον προϋπολογισμό του 2020 (περίπου 302 εκατ. ευρώ καθώς με βάση τον μνημονιακό ορισμό το πρωτογενές πλεόνασμα ανέρχεται στο 3,35%), μετά τη λήψη των μέτρων που ενσωματώνονται στον προϋπολογισμό προκύπτει και ένας μικρό υπερπλεόνασμα. Όσον αφορά στον προϋπολογισμό του 2019, εκτιμάται ότι θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα 3,67% δηλαδή 326 εκατ. ευρώ πάνω από τον συμφωνημένο στόχο (και παρά την πρόσφατη μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά κατά 22%).
Το πακέτο των εξαγγελιών στην ΔΕΘ, κοστολογείται στα 1,2 δις. ευρώ. Το μεγαλύτερο ποσό (635 εκατ. ευρώ) αφορά στη μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρήσεων καθώς 566 εκατ. ευρώ κοστίζει η μείωση του συντελεστή φορολόγησης των κερδών των νομικών προσώπων (από το 28% στο 24%) και επιπλέον 69 εκατ. ευρώ απαιτούνται για τη μείωση του συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων στο 5% (από 10%). Για τη θέσπιση συντελεστή 9% στην κλίμακα των φυσικών προσώπων προϋπολογίζονται μόλις 281 εκατ. ευρώ (κάτι που προσδίδει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον στο ποια θα είναι η τελική μορφή της κλίμακας δεδομένου ότι από τη θέσπιση αυτού του συντελεστή ευνοούνται όλοι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι) ενώ η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για τους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης κοστολογείται στα 123 εκατ. ευρώ (κάτι που σημαίνει ότι ειδικά για το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους δεν θα υπάρξει καμία μείωση). Σε περίπου 123 εκατ. ευρώ προϋπολογίζεται και η δαπάνη για το επίδομα των 2000 ευρώ στις νέες οικογένειες κάτι που επίσης προκαλεί εντύπωση δεδομένου ότι οι γεννήσεις στην Ελλάδα (ακόμη και τώρα που είναι αισθητά μειωμένες) ξεπερνούν τις 85-90.000 τον χρόνο (άρα το ποσό θεωρητικά θα μπορούσε να φτάσει στα 170 εκατ. ευρώ).
Το «μισό πακέτο» της ΔΕΘ εκτιμάται ότι θα χρηματοδοτηθεί από την αύξηση των υποχρεωτικών ηλεκτρονικών πληρωμών. Είναι ένας φιλόδοξος στόχος καθώς για να συγκεντρωθούν τα 642 εκατ. ευρώ που προϋπολογίζονται θα πρέπει όχι μόνο να γίνει μεγαλύτερη χρήση των πιστωτικών και χρεωστικών καρτών αλλά και η χρήση αυτή να αφορά σε συναλλαγές με επαγγελματίες που φοροδιαφεύγουν (σ.σ χρήση της κάρτας στα supermarket δεν έχει πρακτικό αντίκρισμα στα δημόσια έσοδα καθώς ούτως ή άλλως εκδίδονται αποδείξεις). Επίσης, 142 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα αποφέρει η διόρθωση των αντικειμενικών αξιών κάτι που με τη σειρά του προδιαθέτει αλλαγή στη βάση υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ της επόμενης χρονιάς (σ.σ καθώς αυτό το ποσό δεν μπορεί να συγκεντρωθεί μόνο από τους φόρους μεταβίβασης ακινήτων).
Φωτό: Ευρωκίνηση
Το β’ εξάμηνο του 2019 πρέπει να κλείσει με ανάπτυξη κοντά στο 2,5% όταν το πρώτο εξάμηνο είχε ρυθμό μόλις 1,5%. Μέσα στο 2020, θα πρέπει να δημιουργηθούν περισσότερες από 80-90.000 νέες θέσεις εργασίας και μάλιστα καλά αμειβόμενες για να στηριχτούν τα έσοδα και από τον φόρο εισοδήματος και από τις ασφαλιστικές εισφορές. Παρά την διαφαινόμενη επιβράδυνση στην Ευρώπη, οι εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών (συμπεριλαμβανομένου και του τουρισμού) θα πρέπει να συνεχίσουν να αυξάνονται με ρυθμό άνω του 5%. Ο ρυθμός αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης θα πρέπει να είναι τριπλάσιος το 2020 από το 2019 (1,8% από 0,6%) κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να βρεθεί πρόσθετο διαθέσιμο εισόδημα ή «καθαρός και φθηνός δανεισμός» (άρα να αντιμετωπιστεί ταχύτατα και το θέμα των κόκκινων δανείων).
Από την άλλη όμως, η αυξημένη κατανάλωση δεν θα πρέπει να προκαλέσει και κύμα αύξησης των εισαγωγών (πράγμα δύσκολο στην Ελλάδα) κάτι που επισημαίνει και το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο. Όσον αφορά στα μέτρα που ανακοινώθηκαν, η χρηματοδότηση του μισού πακέτου των εξαγγελιών της ΔΕΘ στηρίζεται στην εκτίμηση ότι οι πολίτες θα κάνουν επιπλέον ηλεκτρονικές συναλλαγές τουλάχιστον 4 δις. ευρώ σε σχέση με το 2019 προκειμένου να τονώσουν τα έσοδα του ΦΠΑ. Για να συμβεί αυτό, αυτά τα 4 δις ευρώ θα πρέπει να αφορούν σε συναλλαγές με επαγγελματικές ειδικότητες που σήμερα φοροδιαφεύγουν και όχι με supermarket ή πολυκαταστήματα που ούτως ή άλλως εκδίδουν αποδείξεις.
Οι βασικές παραδοχές του ελληνικού προϋπολογισμού εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης με τους εκπροσώπους των θεσμών γι’ αυτό και το θέμα του προϋπολογισμού μόνο «κλεισμένο» δεν θεωρείται αυτή τη στιγμή. Οι διαβουλεύσεις αναμένεται να συνεχιστούν τουλάχιστον μέχρι τις 15 Οκτωβρίου οπότε ο ελληνικός προϋπολογισμός –όπως και οι αντίστοιχοι των χωρών της Ευρωζώνης- θα κατατεθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έγκριση, στο πλαίσιο των διαδικασιών του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Μέχρι τότε, υπάρχει η εκτίμηση ότι μπορούν να καλυφθούν οι διαφορές που χωρίζουν αυτή τη στιγμή τις δύο πλευρές κάτι βεβαίως που σημαίνει με τη σειρά του ότι οι τελικές προβλέψεις που θα αναγραφούν στον προϋπολογισμό της χώρας –στην τελική του μορφή θα κατατεθεί τον Νοέμβριο στη Βουλή- θα είναι διαφοροποιημένες σε σχέση με αυτές που αναγράφηκαν στο χθεσινό προσχέδιο.
Το προσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή περιλαμβάνει ένα «σενάριο βάσης» αλλά και ένα «σενάριο» εκτέλεσης του προϋπολογισμού του 2020 το οποίο ενσωματώνει και τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ αλλά και ένα πακέτο παρεμβάσεων με θετικό δημοσιονομικό αντίκτυπο (σ.σ αύξηση ηλεκτρονικών πληρωμών, αλλαγή αντικειμενικών αξιών ακινήτων και επέκταση συστήματος σε όλη τη χώρα, επεναξέταση «οροφών» στις δαπάνες και αυστηρότεροι έλεγχοι στις ενοικιάσεις βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα). Ενώ στο «σενάριο βάσης» εντοπίζεται δημοσιονομικό κενό στον προϋπολογισμό του 2020 (περίπου 302 εκατ. ευρώ καθώς με βάση τον μνημονιακό ορισμό το πρωτογενές πλεόνασμα ανέρχεται στο 3,35%), μετά τη λήψη των μέτρων που ενσωματώνονται στον προϋπολογισμό προκύπτει και ένας μικρό υπερπλεόνασμα. Όσον αφορά στον προϋπολογισμό του 2019, εκτιμάται ότι θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα 3,67% δηλαδή 326 εκατ. ευρώ πάνω από τον συμφωνημένο στόχο (και παρά την πρόσφατη μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά κατά 22%).
Το πακέτο των εξαγγελιών στην ΔΕΘ, κοστολογείται στα 1,2 δις. ευρώ. Το μεγαλύτερο ποσό (635 εκατ. ευρώ) αφορά στη μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρήσεων καθώς 566 εκατ. ευρώ κοστίζει η μείωση του συντελεστή φορολόγησης των κερδών των νομικών προσώπων (από το 28% στο 24%) και επιπλέον 69 εκατ. ευρώ απαιτούνται για τη μείωση του συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων στο 5% (από 10%). Για τη θέσπιση συντελεστή 9% στην κλίμακα των φυσικών προσώπων προϋπολογίζονται μόλις 281 εκατ. ευρώ (κάτι που προσδίδει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον στο ποια θα είναι η τελική μορφή της κλίμακας δεδομένου ότι από τη θέσπιση αυτού του συντελεστή ευνοούνται όλοι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι) ενώ η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για τους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης κοστολογείται στα 123 εκατ. ευρώ (κάτι που σημαίνει ότι ειδικά για το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους δεν θα υπάρξει καμία μείωση). Σε περίπου 123 εκατ. ευρώ προϋπολογίζεται και η δαπάνη για το επίδομα των 2000 ευρώ στις νέες οικογένειες κάτι που επίσης προκαλεί εντύπωση δεδομένου ότι οι γεννήσεις στην Ελλάδα (ακόμη και τώρα που είναι αισθητά μειωμένες) ξεπερνούν τις 85-90.000 τον χρόνο (άρα το ποσό θεωρητικά θα μπορούσε να φτάσει στα 170 εκατ. ευρώ).
Το «μισό πακέτο» της ΔΕΘ εκτιμάται ότι θα χρηματοδοτηθεί από την αύξηση των υποχρεωτικών ηλεκτρονικών πληρωμών. Είναι ένας φιλόδοξος στόχος καθώς για να συγκεντρωθούν τα 642 εκατ. ευρώ που προϋπολογίζονται θα πρέπει όχι μόνο να γίνει μεγαλύτερη χρήση των πιστωτικών και χρεωστικών καρτών αλλά και η χρήση αυτή να αφορά σε συναλλαγές με επαγγελματίες που φοροδιαφεύγουν (σ.σ χρήση της κάρτας στα supermarket δεν έχει πρακτικό αντίκρισμα στα δημόσια έσοδα καθώς ούτως ή άλλως εκδίδονται αποδείξεις). Επίσης, 142 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα αποφέρει η διόρθωση των αντικειμενικών αξιών κάτι που με τη σειρά του προδιαθέτει αλλαγή στη βάση υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ της επόμενης χρονιάς (σ.σ καθώς αυτό το ποσό δεν μπορεί να συγκεντρωθεί μόνο από τους φόρους μεταβίβασης ακινήτων).
Φωτό: Ευρωκίνηση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου