Σάββατο, Αυγούστου 03, 2019

Ζακ Όφενμπαχ: ο Τσιφόρος της οπερέτας

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΠΙΟ ΑΣΤΕΙΑ ΕΚΔΟΧΗ ΤΗΣ


Η Ωραία Ελένη/ LA BELLE HÉLÈNE
 του
Αποτέλεσμα εικόνας για Ζακ ΌφενμπαχJACQUES OFFENBACH

Ζακ Όφενμπαχ - Βικιπαίδεια



Κωμική όπερα σε τρεις πράξεις
σε λιμπρέτο των Ludovic Halevy & Henri MeilhacΑποτέλεσμα εικόνας για LA BELLE HÉLÈNE του JACQUES OFFENBACH


Η  μουσική  οπερέτα μπούφα  του Offenbach Η ωραία Ελένη  είναι μια σάτιρα που τινάζει στον αέρα τη σοβαροφάνειά μας , αποδεικνύοντας ότι η ανθρώπινη κωμωδία δεν είναι τίποτε άλλο παρά η αντεστραμμένη όψη της τραγωδίας .
Ο Όφενμπαχ  γελοιοποιεί ανελέητα τους Ομηρικούς ήρωες, γιατί πίσω από αυτούς κρύβονται όλοι οι μεγάλοι  πολεμικοί  ήρωες της ανθρώπινης ιστορίας.  Παίρνει έτσι εκδίκηση για όλα τα δεινά που προκάλεσαν στους ανθρώπους, βαφτίζοντας τα προσωπικά τους πάθη "εθνικές υποθέσεις" των λαών τους.
Ο συνθέτης δεν χαρίζεται σε κανέναν, ΄φτιάχνοντας ένα έργο με μελωδίες που δημιούργησαν σχολή, μια μουσική κωμωδία που, από τις πρώτες νότες ως το φινάλε, συνδυάζει ευρηματικά υπέροχες μουσικές ερμηνείες με σκηνές αυθεντικής αίσθησης του χιούμορ.
Ο έρωτας στη γελοία εκδοχή του , η  μοιχεία, η επηρμένη βλακεία, η ζήλια , η ανηθικότητα, η ρηχότητα και η ματαιοδοξία , ο πολεμοκάπηλος ανδρισμός , η θεότυφλη  θρησκοληψία και η απατεωνιά των παπάδων χαρίζουν άφθονο γέλιο σ΄αυτήν στη σοφά δομημένη οπερέτα , αποδεικνύοντας περίτρανα ότι όχι μόνο  δεν είναι  ένα είδος παρωχημένο και  μουσειακό, αλλά βάζει κάτω πολλές  μεταμοντέρνες  χαζομάρες που μας σερβίρουν
οι "γκουρού"  της σύγχρονης τέχνης και κριτικής.
Η  Ωραία Ελένη  δείχνει ξεκάθαρα ότι , αν η σκηνοθεσία είναι εμπνευσμένη και ριζοσπαστική ,  ο  λαϊκός , εύληπτος χαρακτήρας  του λεγόμενου "εύκολου" λυρικού θεάτρου  θα αντιστέκεται για πολύ ακόμα στη φθορά του χρόνου , κερδίζοντας διαρκώς την επιδοκιμασία  του κοινού...

*La belle Hélène - Wikipedia


 Αποσπάσματα από μια θαυμάσια,  αστεία και πνευματώδη παραγωγή της  "La Belle Hélène/Ωραίας Ελένης " του Offenbach, που δόθηκε στο Παρίσι , στο Théâtre du Châtelet το 2001.
Η Felicity Lott ερμηνεύει την Ωραία Ελένη και  ο Yann Beuron τον Πάρη  ...


Διευθυντής: Mark Minkowski / Σκηνογραφία: Laurent Pelly

1.  Η ωραία Ελένη μπλέκει στα δίχτυα  του έρωτα και υποκύπτει στη γοητεία του Πάρη.




 2. Ο Πάρης κλέβει την Ελένη και πλέει πανευτυχής προς τα Κύθηρα

Τον Πάρη ερμηνεύει καταπληκτικά ο Michel Sénéchal, που ο σκηνοθέτης τον φαντάζεται σαν Έλβις Πρίσλεϊ εκείνης της εποχής. Ξεκαρδιστικές επίσης είναι οι φιγούρες του μικροσκοπικού αφελή Μενέλαου  και των αγριανθρώπων πολεμάρχων .

3. To πατριωτικό τρίο
Ο Μενέλαος "κουρδίζεται" από τους πολέμαρχους να ζητήσει εκδίκηση για της αρπαγή της γυναίκας του . Η  εθνική προσβολή που υπέστη ως Έλληνας είναι απαράδεκτη . Ο ταλαίπωρος  Μενέλαος τελικά πείθεται και έτσι  ένα ιδιωτικό  κεράτωμα γίνεται εθνική υπόθεση και η αφορμή για την πιο αιματηρή εκστρατεία της μυθολογίας .

Προσέξτε την σύγχρονη τουριστική ελληνική παραλία όπου  συναντώνται οι τρεις πατριώτες  , ενώ πίσω τους μια τεράστια ταμπέλα με την επιγραφή στα ελληνικά ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ- ΕΙΣΗ(!)ΤΗΡΙΑ   υποδηλώνει τα κατάλοιπα της αρχαίας ελληνικής δόξας.

4. Η αναχώρηση    των  οργισμένων Ελλήνων για την Κρήτη
Ελένη η Felicity Lott, Πάρης ο Yann Beuron , Μενέλαος ο Michel Sénéchal , Αγαμέμνονας ο Laurent Naouri , Μάντης Κάλχας , ο Φρανσουά Λε Ρουξ είναι ο François Le Roux ...


  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Greek -> Greek...
    • Create a new word list...
  • Copy

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΜΙΑ ΚΑΛΗΜΕΡΑ :Ain't Got No, I Got Life/Δεν έχω… Έχω τη ζωή - Nina Simone , live in London, 1968

Ain't Got No, I Got Life   I ain't got no home, ain't got no shoes Ain't got no money, ain't got no class Ain't got ...