Φέρνει "Νέα Θρησκεία"
για το Πάσχα
Της Μαίρης Αδαμοπούλου
Τα Νέα 2/4/2011
Η αλήθεια είναι ότι δεν έρχεται ο ίδιος προσωπικά: Μας στέλνει χαπάκια που θα υποκαταστήσουν τη Θεία Κοινωνία. Σταυρούς λιτανείας από πολύχρωµα χάπια και κάψουλες. Στατιστικά στοιχεία για τα ποσοστά που αντιστοιχούν στον Πατέρα, τον Υιό και το Αγιο Πνεύµα στην Αγία Τριάδα. Με δυο λόγια στις βαλίτσες του κρύβεται η «Νέα Θρησκεία» του. Βαλίτσες που θα αδειάσουν οι συνεργάτες του στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε µια έκθεση που πραγµατοποιείται σε συνεργασία µε το Βρετανικό Συµβούλιο και την Paul Stolper Gallery σε επιµέλεια Αρτεµης Ποταµιάνου.
Εκκεντρικό; Ακραίο; Κακόγουστο; Ο,τι κι αν είναι, είναι µια εµφάνιση του κακού παιδιού της βρετανικής τέχνης - του έµεινε ο τίτλος παιδί κι ας έχει πατήσει τα 46. Και ειδικά σε µια χώρα περιφερειακή του εικαστικού κόσµου όπως η Ελλάδα, δεν µπορεί η άφιξη της πρώτης του ατοµικής έκθεσης - έστω και χωρίς την παρουσία του - να µην αποτελέσει είδηση. Για τους περισσότερους το όνοµα Ντέµιαν Χερστ είναι ταυτισµένο µε έναν καρχαρία βουτηγµένο σε φορµόλη, µε σκουπίδια στο πάτωµα µιας γκαλερί, µύγες και σκουλήκια σε ένα γύαλινο δοχείο κι αυτά να πολλαπλασιάζονται στο κρανίο αγελάδας σε αποσύνθεση, κοµµένες σε κοµµατάκια αγελάδες και γουρουνάκια, ένα χρυσό µοσχάρι, ένα κρανίο γεµάτο περίλαµπρα δαµάντια. Κι ένα βραβείο Turner (το «Νοµπέλ» των εικαστικών).
Για όσους αγαπούν τους αριθµούς περισσότερο από την εννοιολογική τέχνη, ο Χερστ είναι ταυτισµένος µε τον καλλιτέχνη που τόλµησε να ανατρέψει τα δεδοµένα στην αγορά. Να βγάλει στο σφυρί 223 έργα του χωρίς τη µεσολάβηση γκαλερί ώστε να µη µοιραστεί τα κέρδη του µε κανέναν. Και να βάλει στην τσέπη του πάνω από 89 εκατ. ευρώ.
Και για όσους αγαπούν τα σκάνδαλα, είναι εκείνος που δεν δίστασε να έρθει σε ρήξη µε τον µαικήνα του, συλλέκτη Τσαρλς Σάατσι. Να καταβαραθρωθεί από τους κριτικούς, κι όµως να επιβιώσει. Να κατακτήσει την πρώτη θέση στους 100 ισχυρότερους ανθρώπους στον κόσµο της τέχνης αποκαθηλώνοντας τον ισχυρό έµπορο έργων τέχνης Λάρι Γκαγκόζιαν. Και να αλλάξει µε έναν νέο καρχαρία εκείνον που αποτέλεσε το έργο - σύµβολο της δεκαετίας του '90 επειδή δεν είχε προνοήσει να τον εµποτίσει όσο έπρεπε στη φορµόλη!
Πίσω από όλα αυτά όµως, κρύβεται το πνευµατικό παιδί του Μαρσέλ Ντισάν το οποίο δεν έχει ξεχάσει τον άτακτο έφηβο που µεγάλωσε στο Λιντς. ∆εν ξεπέρασε ποτέ το γεγονός ότι εγκαταλείφθηκε από τον πατέρα του και είδε τη µητέρα του να βάζει στον φούρνο έναν από τους αγαπηµένους του δίσκους των Sex Pistols για να του δείξει ποιος κάνει κουµάντο στο σπίτι.
Ισως γι' αυτό, και παρά το γεγονός ότι έχει µπει στα µεγαλύτερα σαλόνια, εξακολουθεί δίπλα σε κάθε λέξη του να προσθέτει το επίθετο «γαµηµένος». Και είτε µας αρέσει είτε όχι τελικά η τέχνη του Ντέµιαµ Χερστ, ένα είναι σίγουρα το στοιχείο που θα τον χαρακτηρίζει και θα αποτελέσει έναν από τους λόγους που θα µείνει στην Ιστορία: θράσος.
*Η έκθεση «New Religion» στο Μακεδονικό Μουσείο ΣύγχρονηςΤέχνης (Εγνατίας 154, τηλ. 2310. 240002) από τις 7 Απριλίου έως 31 Ιουλίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου