Τετάρτη, Μαρτίου 30, 2011

ΔΕΣΜΩΤΕΣ ΤΩΝ... ΔΕΣΜΩΝ

Ξανά δέσμες και βαθμοθηρία

Τις αλλαγές στη Β' και Γ' Λυκείου που θα εφαρμοστούν από την ερχόμενη σχολική χρονιά (2011-2012) ανακοίνωσε  το υπουργείο Παιδείας μετά τη μικρή αναβολή που επιβλήθηκε από τις έντονες αντιδράσεις στις συγχωνεύσεις των σχολείων αναφέρει η Ελευθεροτυπία (29/3/2011). Οι αλλαγές θα οριοθετήσουν το νέο εξεταστικό που -ακόμα μελετάται και- θα ισχύσει από το 2013-2014, γυρίζοντας, ωστόσο, το χρόνο πίσω.

Το σχέδιο ήταν ίδιο από την αρχή, από την πρώτη πρόταση Δραγώνα (που αφαίρεσε την Ιστορία από τα υποχρεωτικά μαθήματα) έως και την τελευταία που, εν τέλει, σύμφωνα με πληροφορίες, κρατά την Ιστορία σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Η συνταγή έχει δύο βασικά συστατικά που θυμίζουν άλλες εποχές: α) Τη δημιουργία των Κατευθύνσεων με τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, που παραπέμπουν στις πάλαι ποτέ δέσμες, τις οποίες καθιέρωσαν οι πρώτες κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ (1982, 1983) και β) το συνυπολογισμό της επίδοσης των υποψηφίων στις δύο τάξεις, Β' και Γ' Λυκείου, πρόταση που επαναφέρει το βαθμοθηρικό μοντέλο Αρσένη, το οποίο και εκτόξευσε την παραπαιδεία στα ύψη. Από τότε τα φροντιστήρια έγιναν καθεστώς.
Οι μικροαλλαγές που έχουν γίνει τον τελευταίο καιρό δεν αλλάζουν τα βασικά χαρακτηριστικά, τα οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, οδηγούν σ' ένα μοντέλο που:
- Από τη μια, φιλοδοξεί στην καθιέρωση σύγχρονων διδακτικών μεθόδων και προγραμμάτων με λίγα βασικά μαθήματα, πολλά επιλογής, ένταξη ερευνητικών μαθημάτων (με ομάδες εργασίας) και άλλων δραστηριοτήτων.
- Και από την άλλη, ενισχύει την ανάγκη φροντιστηριακής διδασκαλίας με την πρόταση για αξιολόγηση των μαθητών σε Β' και Γ' Λυκείου, χωρίς αντίστοιχη ενίσχυση των ενδοσχολικών δυνατοτήτων και κυρίως με τα ίδια, παλιά, βιβλία.

Στις προτάσεις, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, περιλαμβάνονται:
α) Νέα διάρθρωση με μαθήματα υποχρεωτικά, μαθήματα επιλογής (που θα εντάσσονται σε ομάδες) και νέες ενότητες, όπως εργασίες-έρευνες στο πλαίσιο του λεγόμενου «Σχεδίου Ερευνας».
β) Αλλαγή φιλοσοφίας, με την Α' Λυκείου να είναι τάξη αποκλειστικά γενικής παιδείας και τις δύο επόμενες, εξειδίκευσης και σύνδεσης με το σύστημα εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση.
γ) Διεύρυνση των προγράμματος σπουδών με εισαγωγή ομάδων μαθημάτων (επιλογής) που θα συνδέονται στενότερα με τις τέχνες και τον πολιτισμό. Στο ίδιο πλαίσιο θα ενταχθούν και νέες μαθησιακές ζώνες (ελεύθερες δραστηριότητες).

Σε ό,τι αφορά τη σύνδεση των β' και γ' τάξεων με το σύστημα πρόσβασης, οι υποψήφιοι πλέον θα επιλέγουν κατευθύνσεις (δύο στη Β' Λυκείου, τρεις στη Γ') οι οποίες και θα τους οδηγούν στις σχολές επιλογής τους. Η συνολική επίδοση (συνυπολογιζόμενης και αυτής στο Σχέδιο Ερευνας) θα συνυπολογίζεται κατά την αξιολόγηση των υποψηφίων, ενώ οι σχολές θα έχουν σημαντικό ρόλο με τον καθορισμό των συντελεστών βαρύτητας. Στη Γ' Λυκείου οι υποψήφιοι θα εξετάζονται πανελλαδικώς σε τέσσερα (από έξι που είναι σήμερα) μαθήματα.
Αύριο Τετάρτη, στο ΕΣΥΠ, παρουσιάζεται από τον πρόεδρο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Κλήμη Ναυρίδη, η πρόταση για την (αναδι-)οργάνωση του σχολικού χρόνου, σύμφωνα με την οποία προτείνεται επιμήκυνση του καθημερινού ωραρίου και αναδιάρθρωση μαθημάτων με χαρακτηριστικά ιδιωτικών σχολείων, όπως ενοποίηση διδακτικών ωρών (ένα συνεχόμενο δίωρο για ένα μάθημα).

Ειδικότερα, προβλέπεται:
α) Ωράριο για πρώτες τάξεις δημοτικού, 8.00-3.00, για Ε' και ΣΤ' τάξη 8.00-3.30 και για γυμνάσιο 8.00-4.00.
β) Συνεχόμενα δίωρα για ένα μάθημα ή ενοποίηση μονόωρων μαθημάτων.
γ) Ζώνες μαθησιακών-διδακτικών αντικειμένων με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας κάποιων μαθημάτων μέσα σε μια σχολική χρονιά και όχι σε όλη τη βαθμίδα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: