Δευτέρα, Ιουνίου 16, 2025

Τόμας Κόουλ, ο ιδρυτής της Σχολής του Ποταμού Χάντσον (Hudson River School)-Thomas Cole's Art in 4K: A Visual Journey with Elegant Background Music

 

Thomas Cole: American Artist | Thomas Cole National Historic Site Ο Τόμας Κόουλ(αν και Άγγλος στην καταγωγή) θεωρείται ως  ένας από τους πιο σημαντικούς τοπιογράφους στην ιστορία της αμερικανικής τέχνης. Η επιρροή του διατηρείται μέσω της Σχολής του Ποταμού Χάντσον και της έμφασης στη φύση ως πηγή πνευματικής και ηθικής έμπνευσης.

Τόμας Κόουλ (Thomas Cole, 1801–1848) :  Αμερικανός ζωγράφος του 19ου αιώνα, γνωστός ως ο ιδρυτής της Σχολής του Ποταμού Χάντσον (Hudson River School), μιας αμερικανικής καλλιτεχνικής κίνησης που επικεντρώθηκε στις μνημειώδεις και ρομαντικές απεικονίσεις του φυσικού τοπίου.

Βιογραφικά Στοιχεία:

  • Γέννηση: 1 Φεβρουαρίου 1801, Μπόλτον λε Μουρς, Λάνκασαϊρ, Αγγλία

  • Εγκατάσταση στις ΗΠΑ: 1818 (μετανάστευσε με την οικογένειά του)

  • Θάνατος: 11 Φεβρουαρίου 1848 (47 ετών), Κάτσκιλ, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ

    Το αίτιο του θανάτου του ήταν πνευμονία, μια σοβαρή λοίμωξη των πνευμόνων, που εκείνη την εποχή συχνά ήταν θανατηφόρα, ειδικά χωρίς τη σύγχρονη αντιβιοτική θεραπεία.

    Είναι ενδιαφέρον ότι ο θάνατός του συνέβη λίγο μετά την ολοκλήρωση της τελευταίας του σειράς, "The Voyage of Life", που απεικόνιζε το στάδιο των Γηρατειών και του θανάτου.

Καλλιτεχνικό Έργο:

Ο Κόουλ είναι γνωστός για τις επικές τοπιογραφίες του, που συνδύαζαν ρεαλιστικές λεπτομέρειες με ρομαντική και συμβολική διάθεση. Τα έργα του συχνά εξέφραζαν την ανησυχία του για την επίδραση της βιομηχανίας και του πολιτισμού στη φύση.

Διάσημες Σειρές & Έργα:

  1. "The Course of Empire" (1833–1836) – Πέντε πίνακες που απεικονίζουν την άνοδο και την πτώση ενός πολιτισμού.

  2. "The Oxbow" (1836) – Εικονίζει μια πανόραμα του ποταμού Κονέκτικατ, συμβολίζοντας τη σύγκρουση μεταξύ φύσης και ανθρώπινης παρέμβασης.

  3. "The Voyage of Life" (1842) – Τέσσερις πίνακες που αναπαριστούν τα στάδια της ανθρώπινης ζωής (Παιδική ηλικία, Νεανική ηλικία, Ωριμότητα, Γηρατειά).


Ο Κόουλ θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς τοπιογράφους στην ιστορία της αμερικανικής τέχνης. Η επιρροή του διατηρείται μέσω της Σχολής του Ποταμού Χάντσον και της έμφασης στη φύση ως πηγή πνευματικής και ηθικής έμπνευσης.

Thomas Cole | Art for Sale, Results & Biography | Sotheby’s

Βικιπαίδεια/Τόμας Κόουλ (Thomas Cole, 1 Φεβρουαρίου 1801 - 11 Φεβρουαρίου 1848)

Thomas Cole, «Η Πορεία της Αυτοκρατορίας: Η Ολοκλήρωση της Αυτοκρατορίας», 1835–6 | © Συλλογή της Ιστορικής Εταιρείας της Νέας Υόρκης, Νέα Υόρκη / Ψηφιακή εικόνα που δημιουργήθηκε από τις εκδόσεις Oppenheimer

Απελπισία και εγκατάλειψη στο αμερικανικό όνειρο


Στην αρχή υπάρχει ο καμβάς. Κενός. Τόσο προκλητικά λευκός ώστε να δείχνει πως προσμένει ανυπόμονα να μεταμορφωθεί σε κάτι άλλο. Σαν χρυσαλλίδα που θα αναγεννηθεί στο φως, θα ξεδιπλώσει τα πολύχρωμα, εύθραυστα φτερά της για να πετάξει και να μεταφέρει την ομορφιά της στους αιθέρες, να θαυμαστεί.

Στήνεται ο καλλιτέχνης μπροστά στο φιλόξενο τίποτα που θα ανταγωνιστεί και προσπαθεί με όλους τους τρόπους που εφευρίσκει να αποτυπώσει το όραμά του μέσα από την προσωπική οπτική, τη φαντασία και τις εμπειρίες του που οδηγούν το πινέλο να αποτυπώσει το συναίσθημα.

Αυτό το συναίσθημα που θα αρπάξει τις αισθήσεις του θεατή, θα τις ανυψώσει και θα τις απογειώσει στο ζενίθ. Αυτή είναι η επιδίωξη. Να αισθανόμαστε την τέχνη, να θαυμάζουμε την τεχνική.

Προσεγγίζουμε πάντα με ενδιαφέρον και περιέργεια τις εκθέσεις και τα εκθέματα που φυσικά μας οδηγούν σε δρόμους για να εκτιμήσουμε και να μάθουμε τον κόσμο μας μέσα από τη ματιά του δημιουργού.

Η εκτίμηση της εποχής, των γεγονότων, των συνηθειών αλλά και πολλές φορές και της ίδιας της ιστορίας μας περνάει μέσα από το όραμα του καλλιτέχνη. Μπορεί όμως να είναι και αποκαλυπτική καθώς αποτυπώνει και την αίσθηση της προσμονής αλλά και της μελλοντικής προοπτικής. Αλλες φορές φέρνοντας αισιόδοξα μηνύματα και οραματισμούς και άλλες φορές αποτυπώνοντας την πεσιμιστική διάθεση με την απαισιοδοξία για τα μελλούμενα από τον δημιουργό.

Αυτό το καλοκαίρι το όνειρο μιας ολόκληρης ηπείρου αλλά και η μακάβρια ομορφιά μέσα από την άνοδο και την πτώση του τοπίου της ξεδιπλώνονται στις αίθουσες της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου, στην πλατεία Τραφάλγκαρ.

Μέσα από δύο εκθέσεις που προσφέρουν στους θεατές την ευκαιρία να δουν τα οράματα δύο πρωτοπόρων της εικαστικής τέχνης, αλλά και να απολαύσουν τη διαφορετική οπτική του βορειοαμερικανικού ονείρου.

Στις γκαλερί του ισογείου ξεδιπλώνονται τα έργα του Τόμας Κόουλ (1801-1848) που αναγνωρίζεται ως ο πατέρας της ζωγραφικής τοπίου στις ΗΠΑ. Με τίτλο «Thomas Cole: Eden to Empire» (Από την Εδέμ στην Αυτοκρατορία) μάς οδηγεί στην τοπιογραφία του 19ου αιώνα και τη ρομαντική αποτύπωση της φύσης.

Δίπλα ακριβώς στην αίθουσα 1, με ελεύθερη είσοδο, εκτίθενται τα έργα του Εντ Ρούσα (1937) με τίτλο «Ed Ruscha: Course of Empire» (Η πορεία της Αυτοκρατορίας) που μεταφέρει το μοναδικό στίγμα της σύγχρονης αμερικανικής οπτικής. Και οι δύο χωριστές εκθέσεις, οι οποίες δρουν συμπληρωματικά η μία δίπλα στην άλλη, προσπαθούν να καταδείξουν τη φθορά του αμερικανικού τοπίου όπως ξεφτίζει στον χρόνο. Θα διαρκέσουν μέχρι τις 7 Οκτωβρίου.

Αν ταξιδέψουμε λίγο πιο βαθιά στον χρόνο θα δούμε πως η προκολομβιανή τέχνη, στη Βόρεια Αμερική -πριν δηλαδή την ανακαλύψει στα τέλη του 15ου αιώνα ο μεγάλος θαλασσοπόρος Χριστόφορος Κολόμβος και πριν από τη μαζική άφιξη των Ευρωπαίων χριστιανών που είχε επακόλουθο τον αφανισμό των αυτόχθονων Αμερικανών- ήταν η τέχνη των ιθαγενών Ινδιάνων με πραγματικά εξαιρετικά δείγματα.

Σήμερα οι Αμερικανοί Ινδιάνοι είναι μόλις το 2% του συνολικού πληθυσμού. Οι κάτοικοι από τα ανατολικά όμως, όπως προέλαυναν στην άγρια Δύση έφερναν μαζί τους και έναν άλλου είδους πολιτισμό, ισοπεδώνοντας φύση και ανθρώπους που συναντούσαν.

Ο Τόμας Κόουλ στην πραγματικότητα ήταν ένας Αγγλος μετανάστης στις Ηνωμένες Πολιτείες. Γεννήθηκε στο Μπόλτον του Λάνκασαϊρ στο Ηνωμένο Βασίλειο και έφυγε με την οικογένειά του για τη Γη της Επαγγελίας σε ηλικία 18 ετών. Εφτασε στη Φιλαδέλφεια αποφασισμένος να γίνει ζωγράφος.

Έκανε διάφορα ταξίδια πίσω στην Ευρώπη -στην Εθνική Πινακοθήκη και στην Ιταλία- απορροφώντας σαν σφουγγάρι ιδέες και τεχνοτροπία.

Επηρεάστηκε από μεγάλους ρομαντικούς ζωγράφους μεταξύ των οποίων οι Ουίλιαμ Τέρνερ, Κλοντ Λορέν, Τζον Κόνσταμπλ, αλλά και εντυπωσιάστηκε έντονα από τα ερείπια του Τίβολι.

Πίσω στις ΗΠΑ, δημιούργησε έναν διάσημο κύκλο πέντε έργων ζωγραφικής για την άνοδο και την πτώση του πολιτισμού που ονομάζεται «The Course of Empire» (Η πορεία της Αυτοκρατορίας, 1833-36).

Παρουσιάζει το ίδιο τοπίο σε διαφορετικές φάσεις: ξεκινώντας με την παρθένα φύση, τα έργα συνεχίζουν να δείχνουν μια αυτοκρατορία στην κορυφή της, ακολουθούμενη από την παρακμή και τη διάλυσή της.

Ο αυτοδίδακτος καλλιτέχνης απεικόνισε την αμερικανική άγρια φύση όπως φαίνεται μέσα από τα μάτια ενός Βρετανού. Επική θέα, δραματικά φυσικά και φανταστικά τοπία, δείχνοντας τον κόσμο που μας περιβάλλει ισχυρό αλλά και ευάλωτο μαζί.

Στους πίνακές του κυριαρχεί το μοναδικό έδαφος της Βορειοανατολικής Αμερικής -σε μεγάλο βαθμό ακόμα παρθένο-, ενώ παράλληλα χρησιμεύουν ως προειδοποιητική αφύπνιση συνειδήσεων για τη χρήση των φυσικών πόρων σε μια ολοένα και πιο βιομηχανική εποχή που έφτανε.

Εκτός αυτού του κύκλου, η έκθεση περιλαμβάνει 58 έργα με δάνεια από βορειοαμερικανικές συλλογές, ανάμεσά τους και το καταπληκτικής ομορφιάς επικό αριστούργημά του «View from Mount Holyoke, Northampton, Massachusetts, after a Thunderstorm-The Oxbow» (Η θέα από το όρος Holyoke στο Νορθάμπτον της Μασαχουσέτης μετά από καταιγίδα - περισσότερο γνωστό ως The Oxbow που είναι το όνομα του ποταμού που διασχίζει το Κονέκτικατ), 1836.

Ηταν μια πρόκληση για το αμερικανικό κοινό ώστε να προβληματιστεί, εξετάζοντας τη θέση του στον φυσικό κόσμο ώστε να μπορέσει να ελέγξει τη φαινομενικά αναπόφευκτη πορεία προς την καταστροφή.

Πριν από τον πρόωρο θάνατό του σε ηλικία 47 ετών, ο Κόουλ ίδρυσε την πρώτη Αμερικανική Σχολή Τέχνης Τοπίου, αντιμετωπίζοντας το θέμα της ανάπτυξης μιας νέας χώρας πάντα με απέραντο σεβασμό στους κανόνες της φύσης.

Μια απάντηση στο έργο του Κόουλ σήμερα είναι η παράλληλη έκθεση του Εντ Ρούσα που παρουσιάζει έναν κύκλο δέκα ζωγραφικών έργων από τον διάσημο καλλιτέχνη του Λος Αντζελες.

[................................]

 ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ 

Απελπισία και εγκατάλειψη στο αμερικανικό όνειρο | ΕΦΣΥΝ

 

 https://thomascole.org

Thomas Cole National Historic Site

************************** 


Thomas Cole's Art in 4K: A Visual Journey with Elegant Background Music

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο Τραμπ και η πολιτική εξόντωσης όσων δεν υποκύπτουν στις απειλές του

  Tραμπ και Σία: η αλυσίδα επιχειρήσεων εξόντωσης ανοίγει παντού υποκαταστήματα Όλγα Αθανίτη Η ΕΠΟΧΗ epohi.gr  Φωτογραφία: Aaron Kittredge /...