Σάββατο, Φεβρουαρίου 08, 2025

Arnold Bocklin: επιφανής εκπρόσωπος του συμβολισμού στη ζωγραφική

Ο μυθικός κόσμος του συμβολιστή Άρνολντ Μπέκλιν

Γράφει η Μαρία Δήμου*

 artviews.gr 

12/10/2022

Ο Άρνολντ Μπέκλιν ήταν Ελβετός ζωγράφος του Συμβολισμού κατά το 1840 με 1890. Γεννήθηκε στη Βασιλεία της Ελβετίας και σπούδασε στην ακαδημία του Ντύσσελντορφ πριν ταξιδέψει την Ευρώπη. Επισκέφτηκε τις Βρυξέλλες, το Παρίσι, γνώρισε το έργο πολύφημων καλλιτεχνών της εποχής του, ενώ ένα μεγάλο μέρος της ζωής του, το πέρασε στην Ιταλία.

Με την τρίτη κατά σειρά σημαντική γυναίκα στην ζωή του και πρώτη του σύζυγο, απέκτησε δέκα τέσσερα παιδιά, εκ των οποίων τα πέντε πέθαναν σε πολύ νεαρή ηλικία. Άλλα τρία, από την άλλη, απεβίωσαν πριν από τον ίδιο τον Μπέκλιν. Εκείνος δε, κατάφερε να γλιτώσει ακόμη και τον τύφο, που του “χτύπησε” την πόρτα το 1859.

Ο Άρνολντ Μπέκλιν ήταν καθαρός συμβολιστής, επηρεασμένος φυσικά κατά έναν μεγάλο βαθμό από το κίνημα του ρομαντισμού. Οι πίνακές του, άλλοι πιο γλαφυροί ενώ άλλοι πιο αφηρημένοι, περικλείονται από μια σκοτεινή αύρα. Απόκοσμη. Συναίσθημα που μοιάζει να απασχολούσε τόσο τον Μπέκλιν, που ακόμη και οι πιο “φωτεινοί” του πίνακες, το έκρυβαν έως έναν βαθμό.

Παρ’ ότι ήταν διασημότερος για την στοιχειωτική σχέση του με τον θάνατο (το γνωστότερό του έργο: «Αυτοπροσωπογραφία με το Θάνατο Βιολιστή»), μεγάλο κομμάτι της δουλειάς του, είχε αφιερώσει στην ελληνική και την ρωμαϊκή μυθολογία, με απεικονίσεις από ξακουστούς μύθους και μυθικά πρόσωπα όπως τα φανταζόταν ο ίδιος. Σήμα κατατεθέν έργα του, βρίσκονται στο μουσείο του Μπρκούκλιν στην Νέα Υόρκη, στο Μόναχο, στο Βερολίνο, τη Φιλαδέλφεια, την γενέτειρά του, την Βασιλεία και το Μουσείο Σταίντελ στη Φραγκφούρτη μεταξύ άλλων.

Άρνολντ Μπέκλιν
Οδυσσέας και Καλυψώ, 1882 Πηγή εικόνας: pinterest.com

«Οδυσσέας και Καλυψώ» του Άρνολντ Μπέκλιν

Τεράστια πηγή έμπνευσης για τον Μπέκλιν, ήταν η ελληνική και η ρωμαϊκή μυθολογία, από την οποία πολλάκις “έκλεψε” στιγμιότυπα και τα μετέτρεψε σε διακεκριμένα έργα τέχνης. Περίτρανα παραδείγματα, αποτελούν, «Ο κένταυρος και η νύμφη», «Η νύμφη και ο σάτυρος», «Η αναδυόμενη Αφροδίτη», «Η Μέδουσα» και πολλά άλλα.

Το 1883, ο Άρνολντ Μπέκλιν δημιούργησε μια δική του πτυχή για την ιστορία του Οδυσσέα και της Καλυψούς, με τίτλο: «Οδυσσέας και Καλυψώ». Ο Οδυσσέας κατά το πολυτάραχο ταξίδι του συνάντησε την Καλυψώ, η οποία τον αιχμαλώτισε για να καλύψει την ατέρμονη μοναξιά της. Επιδιώκοντας όμως να τον “τυλίξει” με την απροκάλυπτη γοητεία της, εκείνος αποκόπτεται συναισθηματικά ολοένα και περισσότερο από εκείνη, πιστός στην αγαπητικιά του που βρίσκεται μίλια μακριά και τον περιμένει στωικά να γυρίσει στην αγκαλιά της.

Ο πίνακας απεικονίζει την Καλυψώ, όχι ακριβώς ως αιθέρια ύπαρξη αλλά μια γυναίκα γεμάτη ερωτισμό που αναμένει τον Οδυσσέα της να παραπέσει στα “δίχτυα” της. Ευελπιστώντας πως κρατώντας τον κοντά της, εκείνος αναπόδραστα θα ενδώσει στις ερωτικές της επιθυμίες.[.........................................]

ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ =>Ο μυθικός κόσμος του συμβολιστή Άρνολντ Μπέκλιν

**************************** 

Μαρία Δήμου artviews.gr από artviews.gr*Μαρία Δήμου, Author at Artviews

**************************************

ARNOLD BOCKLIN: Μια συλλογή από 143 πίνακες (HD)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Arnold Bocklin: επιφανής εκπρόσωπος του συμβολισμού στη ζωγραφική

Ο μυθικός κόσμος του συμβολιστή Άρνολντ Μπέκλιν Πηγή εικ...