Παρασκευή, Μαΐου 03, 2024

ΕΙΚΟΣΙ ΕΝΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ (Πρόταση)

 

21 αστυνομικά μυθιστορήματα που ξεχωρίσαμε τον τελευταίο καιρό

Παντελής ΤσομπάνηςΠαντελής Τσομπάνης

Ελληνικές γραφές

MacGuffin: Όρος που έκανε γνωστό στο ευρύ κοινό ο Άλφρεντ Χίτσκοκ και ο οποίος αναφέρεται σε αφηγηματικό στοιχείο υψίστης σημασίας, που όμως στην πορεία μιας ιστορίας αποδεικνύεται ήσσονος σημασίας. Μακριά από ό,τι μας είχε συνηθίσει, λοιπόν, ο Βαγγέλης Γιαννίσης εκμεταλλεύεται αυτή την τεχνική και αφήνεται στο μαύρο χιούμορ. Στο Μακγκάφιν (εκδ. Διόπτρα) χτίζει έναν διασκεδαστικό και επικίνδυνο μικρόκοσμο σε ένα επιβατικό πλοίο που κάνει τον γύρο του Αιγαίου, γεμάτο ζευγάρια, οικογένειες και τουρίστες που δεν τους υπολογίζει κανείς για δολοφόνους, αλλά και επιβάτες οι οποίοι φορούν μπλούζες με στάμπα ένα τανούκι, είδος ρακούν από την Ιαπωνία. 

Στα Χανιά, ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Γιώργος Δάντης δέχεται επίσκεψη από τη νεαρή αντιδήμαρχο Λένα Καράκη, η οποία έχει βάσιμες υποψίες πως κάποιος θέλει να σκοτώσει τη μικρή της αδερφή, ένα ταλέντο του τένις. Με πρωτοπρόσωπη αφήγηση, το Κάτι σαν αγάπη (εκδ. Πατάκη) του Πολυχρόνη Κουτσάκη ανοίγει ένα παράθυρο στα μυστικά της χανιώτικης κοινωνίας.

Στην Αθήνα ένα μυστήριο ψάχνει τη λύση του, ανεξάρτητα από τη χρονική περίοδο που γεννιέται. Μεταφερόμενοι στο 1850, παρακολουθούμε την υψηλή κοινωνία να σοκάρεται από τον θάνατο μιας δεσποινίδας επί των τιμών στην Αυλή της βασίλισσας Αμαλίας. Όλοι νομίζουν πως είναι ατύχημα, αλλά η Φράνσις Χιλλ, διευθύντρια του πρώτου παρθεναγωγείου της χώρας, και η επιστήθια Αγγλίδα φίλη της θα υπερνικήσουν όλες τις διπλωματικές ίντριγκες για να βρουν τι απέγινε με το Πτώμα στην Αυλή της Αμαλίας (εκδ. Ψυχογιός). Το αστυνομικό-ιστορικό μυθιστόρημα του Τεύκρου Μιχαηλίδη διακρίνεται για την ιστορική έρευνα που πραγματοποίησε ο Κύπριος συγγραφέας. 

Από την άλλη, Η απαγωγή του εκδότη του Δημήτρη Μαμαλούκα, που επανεκδίδεται από τις εκδόσεις Κέδρος, ξεχωρίζει για την ιστορία εκδίκησης που στήνει με γρήγορο ρυθμό και στιλ γραφής που παραπέμπει στις ιστορίες του Ζαν-Πατρίκ Μανσέτ. Με φόντο τη Νάπολη και την αμαρτωλή πλευρά της, ένας πρώην πωλητής πολύτιμων λίθων σχεδιάζει την εκδίκησή του από μια πλούσια γυναίκα· εκείνη τον κατέστρεψε οικονομικά, επειδή αυτός την απέρριψε σεξουαλικά, και τώρα θέλει να απαγάγει τον άντρα της για αντίποινα. Το πλοτ τουίστ; Είναι ο εκδότης του.

Ξένες γραφές

Το κακό έρχεται από τη Βόρεια Ευρώπη

Ο Άνθρωπος του καθρέφτη (εκδ. Πατάκη) του Λαρς Κέπλερ (ψευδώνυμο ενός λογοτεχνικού ζευγαριού) διαβάζεται ανεξάρτητα από τα υπόλοιπα επτά της σειράς μυστηρίου του επιθεωρητή Γιούνα Λίννα. Εδώ, ο Σουηδός επιθεωρητής ανακαλύπτει μια σύνδεση ανάμεσα στην εξαφάνιση μιας έφηβης και μια προ αμνημονεύτων χρόνων δηλωμένη αυτοκτονία. «Σκληρό» βιβλίο, που μένει χαραγμένο στο μυαλό. Στο Μίμικ του Σεμπάστιαν Φίτζεκ (εκδ. Διόπτρα), η Χάνα Χερμπστ ερμηνεύει τις εκφράσεις των προσώπων, βοηθώντας στη σύλληψη εγκληματιών. Υπάρχει όμως ένα μικρό πρόβλημα: δεν είναι η αμνησία από την οποία πάσχει, ούτε το γεγονός πως η οικογένειά της είναι δολοφονημένη, εκτός από τον γιο της. Το πρόβλημα είναι ότι ο δολοφόνος είναι η ίδια. Κατά καιρούς, η πλοκή μοιάζει παράλογη, αλλά στο τέλος όλα βγάζουν νόημα. Τέλος, μετά το Ξύπνημα του κτήνους (εκδ. Του Εικοστού Πρώτου) του Ζακ Μουλέν, όπου μπήκαμε στα άδυτα της Ακροδεξιάς και της Γιούροπολ, σειρά έχει η Επιστροφή στο Βερολίνο. Ο αστυνόμος Ντενίζ Σαλβέρ καλείται να εξιχνιάσει φόνους που σχετίζονται με μια υπόθεση ακροδεξιών χάκερ την οποία πρόσφατα διαλεύκανε. Με όπλο την καταιγιστική πλοκή, μαθαίνουμε τον τρόπο που η Ακροδεξιά καταφέρνει πολλές φορές να κινεί τα νήματα στον πυρήνα της κοινωνίας.

Φόνοι στη Νότια Ευρώπη

Αν μαθαίνατε ότι κληρονομήσατε ένα σπίτι σε μια παραθαλάσσια πόλη στη βόρεια ακτή της Ισπανίας, σίγουρα θα χαιρόσασταν. Το ίδιο ισχύει και για τον Όλιβερ Γκόρντον στο βιβλίο της Μαρία Ορούνια Το μυστικό λιμάνι (εκδ. Διόπτρα) – απλώς το μουμιοποιημένο πτώμα ενός μωρού και οι φόνοι που σημειώνονται στην περιοχή τού κόβουν τη χαρά. Απλή γλώσσα με ημερολογιακή γραφή, ιντριγκαδόρικη πλοκή και πολλά μυστικά που «ξύνουν» το τραύμα του Εμφυλίου. Σε παρόμοιο μοτίβο πατάει και η Κριστίνα Κασάρ Σκαλία, η οποία επηρεάζεται από τη σχολή του Αντρέα Καμιλέρι: σκιαγραφεί χαρακτήρες, μοιράζεται όσες πληροφορίες χρειάζεται και περιγράφει την Κατάνια σαν να παίρνει τον αναγνώστη από το χέρι, με τη βοήθεια της αστυνομικής υποδιευθύντριας Τζοβάνα «Βανίνα» Γκουαράζι και του συνταξιούχου Μπιάτζο Πατανέ. Στη Μαύρη άμμο (εκδ. Διόπτρα), λοιπόν, η Αίτνα βρυχάται. Τι πιο ταιριαστό σκηνικό για ένα αστυνομικό μυστήριο, καθώς το σώμα μιας γυναίκας αποκαλύπτεται σε μια εγκαταλελειμμένη εδώ και δεκαετίες βίλα; Η λύση θα δοθεί στο σήμερα της Σικελίας. Τέλος, οι ίδιες εκδόσεις επανακυκλοφορούν την Τριλογία του φασισμού του Κάρλο Λουκαρέλι, μια έκδοση που αποτελείται από τρεις ιστορίες (Εν λευκώ, Ένα μουντό καλοκαίρι και Το μπουρδέλο της οδού Όκε) με πρωταγωνιστή τον αμφιλεγόμενο επιθεωρητή Ντε Λούκα. Μέσα από τον γρήγορο ρυθμό της γραφής καταλαβαίνει κανείς πως, αφενός, ο Ιταλός συγγραφέας αναπαριστά άψογα το κλίμα του 1945 με λίγες λέξεις, ενώ, αφετέρου, αντιλαμβάνεται την αδιάρρηκτη σχέση μεταξύ πολιτικής και Δικαιοσύνης.

Νέες φωνές, νέα είδη

Με τους Καθεδρικούς (εκδ. Carnivora), η Αργεντίνα Κλαούδια Πινιέιρο δημιουργεί ένα νέο υποείδος νουάρ: το οικογενειακό. «Ό,τι γίνεται στο σπίτι πρέπει και να μένει στο σπίτι», επισημαίνει η εφημερίδα La Nación. Tριάντα χρόνια μετά, το τεμαχισμένο σώμα της 17χρονης Άννα Σάρδα στοιχειώνει ακόμα τους συγγενείς και τους οικείους της. Μέσα από τις αφηγήσεις τους ξεδιπλώνεται ένα μωσαϊκό ετερόκλητων χαρακτήρων και βίαιων συμπεριφορών που εντείνει το ενδιαφέρον μέχρι και την τελευταία σελίδα, δίχως τη βοήθεια αστυνομικών ή ντετέκτιβ. Θα μπορούσε να είχε μεταφερθεί και στο θέατρο. Η Χρονιά της ακρίδας (εκδ. Διόπτρα) του Τέρι Χέιζ κατατάσσεται στην κατηγορία του τεχνολογικού θρίλερ, με δόσεις επιστημονικής φαντασίας, κατασκοπείας και φυσικής. Ο ειδικός πράκτορας της CIA ονόματι Κέιν ταξιδεύει στην terra incognita της Μέσης Ανατολής για την απόδραση ενός εκδικητικού ανθρώπου που μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο, αν το θελήσει. Μην αποθαρρύνεστε από τις σχεδόν χίλιες σελίδες. Είμαστε σίγουροι ότι δεν θα θέλετε να τελειώσουν.

Λεπτομέρεια στα σημεία

«Υπονοείς ότι ένας από τους εν ενεργεία δικαστές μας έχει διαπράξει φόνο;» διαβάζουμε στο Η λίστα του δικαστή (εκδ. Ελληνικά Γράμματα) που μας αποκαλύπτει τον δολοφόνο από τις πρώτες σελίδες. Παρακινδυνευμένη τακτική. Όχι όμως όταν μιλάμε για τον συγγραφέα Τζον Γκρίσαμ, ο οποίος στήνει ένα κυνήγι γάτας-ποντικιού με γραμμική αφήγηση. Μεταφερόμαστε πίσω στον χρόνο: 14 Iουνίου 1940. Οι Γερμανοί μπαίνουν στο Παρίσι και ο αστυνομικός Εντί Ζιράλ, επιζών του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, προσπαθεί να διαλευκάνει τους φόνους τεσσάρων προσφύγων – είναι οι λεγόμενοι Ανεπιθύμητοι νεκροί (εκδ. Μεταίχμιο) διά χειρός Κρις Λόιντ. Ο πρωταγωνιστής του, λοιπόν, θα πρέπει να μείνει πιστός στις αρχές του, να συνεργαστεί με τους κατακτητές αλλά και να ξεπεράσει τα τραύματα του Μεγάλου Πολέμου. Όσο για τα Κουτσά άλογα (εκδ. Αίολος) του Μικ Χέρον, που κυκλοφορούν σε λίγες μέρες; Αφηγείται το τι συμβαίνει όταν οι Βρετανοί κατάσκοποι πέσουν σε δυσμένεια –λόγω κακής απόδοσης, λόγω κακών δημοσίων σχέσεων, λόγω αλκοολισμού– αλλά και το πώς προσπαθούν απεγνωσμένα να επανέλθουν στην ενεργό δράση. Η επιστροφή, προφανώς, κρύβει μεγάλες παγίδες. Στις Ένοχες αλήθειες (εκδ. Bell), το πέμπτο βιβλίο των περιπετειών του ερευνητή αγνοούμενων προσώπων Ντέιβιντ Ρέικερ, ο Τιμ Γουίβερ δημιουργεί έναν ιστό που ξεκινά από την εξαφάνιση από προσώπου γης ενός πρώην υψηλόβαθμου ντετέκτιβ. Δεν θα σας πούμε πού θα καταλήξει και τι είδους ψέματα θα αναδυθούν στην επιφάνεια, αλλά παρατηρήστε τη λεπτομέρεια με την οποία χτίζει την πλοκή ο συγγραφέας· όλα βγάζουν νόημα. Σε παρόμοιο κλίμα και από τις ίδιες εκδόσεις κυκλοφορεί η τελευταία περιπέτεια της ειδικής πράκτορα Άτλι Πάιν διά χειρός Ντέιβιντ Μπαλντάτσι. Το Έλεος δίνει τη λύση στο οικογενειακό μυστήριο της Πάιν με τόνους σασπένς. 

Στα χνάρια του Στίβεν Κινγκ

[....................................] ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ


21 αστυνομικά μυθιστορήματα που ξεχωρίσαμε τον τελευταίο καιρό...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η Αυγή - Στο Κόκκινο 105,5 : τα εμβληματικά ΜΜΕ της Αριστεράς δεν πρέπει να κλείσουν

  Η Αυγή και Στο Κόκκινο 105,5 :το πρόβλημα είναι πολιτικό Η ΑΥΓΗ έχει επιβιώσει σε πιο χαλεπούς οικονομικά καιρούς, όταν το κόμμα δεν έμ...