Τρίτη, Μαρτίου 03, 2015

Ένα αντιπολεμικό αριστούργημα

Bridge38 sm.jpg
Η ΓΕΦΥΡΑ
 (Die Brücke), 1959
 του Μπέρνχαρτ Βίκι
(βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μάνφρεντ Γκρέγκορ Ντορφμάιστερ)

1. Η ΥΠΟΘΕΣΗ 

Κατά τους τελευταίους μήνες του Β΄Παγκόσμιου Πολέμου στην Ευρώπη, οι Γερμανοί επιστρατεύουν  έφηβους και γέροντες για να υπερασπιστούν το καταρρέον Τρίτο  Ράιχ.
Η ταινία εστιάζεται σε  επτά έφηβους-στρατιώτες  που εγκαταλείπονται  από την Βέρμαχτ,  η οποία υποχωρεί με το ηθικό καταρακωμένο , με την εντολή να υπερασπίσουν μία άχρηστη γέφυρα , εμποδίζοντας την προώθηση των Αμερικανών. 
Η ταινία ήταν υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1960 , θεωρείται από πολλούς ως η μεγαλύτερη γερμανική ταινία για τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και μια από τις μεγαλύτερες αντιπολεμικές ταινίες όλων των εποχών. 
Gerontakos
*********************************************

 2.
Η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος, εκτός από μορφές τέχνης είναι και τρόποι με τους οποίους ένας λαός βλέπει την ιστορία του και τον εαυτό του. Η μεταπολεμική γερμανική κοινωνία και κουλτούρα έχει δώσει κορυφαία παγκοσμίως δείγματα χρήσης τού κινηματογράφου ως συλλογικής κοινωνικής αυτοκριτικής και αυτογνωσίας (κάτι που δυστυχώς δεν έχουμε ακόμα δει στην Ελλάδα - κοινώς αρνούμαστε πεισματικά να δούμε τα χάλια μας και αρεσκόμαστε να ευλογάμε τα γένεια μας με τις γνωστές ψευδοϊστορικές κινηματογραφικές γραφικότητες που προβάλλονται σε κάθε εθνική επέτειο).

Ταινίες γνήσιας συλλογικής πολιτικής και ιστορικής αυτοκριτικής όπως "Η Πτώση" (2004), "Στάλινγκραντ" (1993), "Το Σύμπλεγμα Μπάαντερ-Μάινχοφ" (2008), "Το Κύμα" (2008), "Η Χαμένη Τιμή Τής Καταρίνα Μπλουμ" (1975) και αυτό το αριστούργημα του 1959, αποδεικνύουν ότι η επανάκαμψη (και μάλιστα μετά από δύο συντριπτικές συνεχόμενες ήττες σε παγκόσμιους πολέμους) μιας χώρας σαν τη Γερμανία δεν μπορεί να αποδοθεί ούτε μόνο, ούτε κυρίως σε οικονομικές αιτίες, αλλά μάλλον στο μεγαλιθικό πολιτισμικό της υπόβαθρο (κάτι που στην περίπτωση της Γερμανίας υπάρχει από τον 18ο αιώνα, δηλ. πολύ προτού η Γερμανία γίνει κάν χώρα και η μεταγενέστερη υπερδύναμη που γνωρίζουμε).

Από τις πιο εύστοχες καταγγελίες εναντίον του εθνοπατριωτικού κουτόχορτου (και όχι γενικώς ειπείν "αντιφασιστική"), το οποίο μάς ταΐζουν στο σχολείο (για να πάμε να σκοτωθούμε πρόθυμα, "αν χρειαστεί", σαν τους δεκαεξάχρονους μαθητές της ταινίας). Αλλά και "ακατάλληλο" μάθημα αληθινής Ιστορίας για εφήβους (και όχι μόνο).
Τους υπότιτλους τους βρήκα στο διαδίκτυο και έκρινα ότι αποδίδουν με ακρίβεια τα λεγόμενα και τα νοήματα της ταινίας.


Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΔΕΝ ΑΠΟΣΚΟΠΕΙ ΣΕ ΙΔΙΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ Ή ΑΛΛΟ ΟΦΕΛΟΣ

Θοδωρής Λαμπρόπουλος (http://hypnovatis.blogspot.gr/2014/05...)
Bridge3 sm.jpgBridge34 sm.jpgBridge50 sm.jpgBridge63 sm.jpg

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ (ΝΤΕΜΕΚ) ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΟΥ ΤΑΚΗ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ , ΙΚΑΝΟ ΝΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕΙ ΓΕΛΙΟ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΚΟΤΕΣ

  Επιστροφή στην εποχή του φανατικού  «γλωσσαμύντορος» καθηγητή Γεωργίου Μιστριώτη; Ο κ. Θεοδωρόπουλος θέλει απαρέμφατα (!) ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΝ...