ΩΣ ΛΑΟΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΕΓΑΛΕΣ ΨΩΝΑΡΕΣ
Μια συνέντευξη του καθηγητή Θάνου Βερέμη, με αφορμή τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου 1821, όπου λέγονται μεγάλες αλήθειες και καταρρίπτονται πολλοί μύθοι γύρω από την Επανάσταση του 21, το ρόλο της Εκκλησίας αλλά και την εθνική ταυτότητα των Ελλήνων.
[.................................]
Η επανάσταση (του 1821) πότε ξεκίνησε και γιατί ορίστηκε την 25η Μαρτίου;
Αυτός είναι ακίνδυνος εθνικός μύθος. Στην Καλαμάτα ξεκίνησε και όχι στα Καλάβρυτα. Η αλήθεια είναι ότι έγινε σε πολλά μέρη ταυτόχρονα, τώρα γιατί κόλλησαν τα Καλάβρυτα; Γιατί τότε ο φιλέλληνας Φρανσουά Πουκεβίλ, πρόξενος στην Πάτρα, έβγαλε αυτό το μύθο ρωτώντας πού έγινε. Του είπαν στα Καλάβρυτα και έτσι είπε ότι ξέσπασε εκεί. Παρόλο που έλεγαν ότι βρισκόταν εκεί ο Κολοκοτρώνης -που δεν ήταν- ή ότι ο Παλαιών Πατρών Γερμανός σήκωσε το λάβαρο στην Αγία Λαύρα, κάτι που δεν ισχύει, αφού ήταν στο Αίγιο. Έτσι λοιπόν, από παρεξήγηση, αυτό έγινε κάτι θέσφατο. Φυσικά ταίριαξε και με το Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, ώστε να υπάρχει το στοιχείο της εκκλησίας που ήταν το πιο σημαντικό στοιχείο για την ελληνική κοινωνία εκείνη την εποχή. Η ταυτότητα ενός ανθρώπου τότε διαμορφωνόταν από την εκκλησία που ανήκε. Τα πάντα τα καθόριζε η εκκλησία.
Τι ρόλο έπαιζε η εκκλησία και γιατί η επανάσταση αφορίστηκε από τον Πατριάρχη Γρηγόριο Ε’; Υπάρχει ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα που λέει ο ίδιος «Ο Θεός αδελφοί μας έδωσεν την τυραννίαν και πρέπει να την υποφέρουμε με καλήν καρδίαν».
Ήταν υπεύθυνος για το ‘Ρουμ μιλλέτ’ που ήταν η ορθόδοξη κοινότητα, ήταν ο Γενάρχης. Ο Κοραής είχε τσακωθεί με την εκκλησία για αυτό το λόγο, τους έλεγε ότι δεν πρέπει να είμαστε ‘υπο’ τους Τούρκους, για να πληρώσουμε αμαρτίες άλλων γενεών, αντιθέτως πρέπει να πολεμάμε για την ελευθερία μας. Εκεί ήρθαν σε ρήξη με τους κοσμικούς. Ασφαλώς υπήρχε ένα χάσμα αγεφύρωτο, που όμως το γεφύρωσαν οι Τούρκοι με την ανοησία τους να δολοφονήσουν τον Πατριάρχη και καμιά τριανταριά μητροπολίτες. Όσοι επέζησαν, φυσικά, πήγαν με την πλευρά της επανάστασης και έτσι στο τέλος έμεινε ότι η εκκλησία ταυτίστηκε με την επανάσταση. Δεν υπήρχε και άλλη επιλογή. Η εκκλησία ήταν ο διαμορφωτής της κοινωνίας και σε πολλές περιστάσεις ο ρόλος της ήταν σημαντικός αφού διέσωσε την παράδοση. Σε άλλες περιπτώσεις όχι τόσο χρήσιμη, αφού δίδασκε την υπομονή, την καρτερικότητα, την σημασία της τιμωρίας που ο θεός επέβαλλε στους Χριστιανούς για να τους κάνει καλύτερους.
Άλλος ένας μύθος ήταν ότι τα ελληνικά απαγορεύονταν εκείνη την περίοδο;
Όχι φυσικά, αυτή είναι η μεγαλύτερη μπούρδα της ιστορίας. Ουδόλως ενδιαφέρονταν οι Οθωμανοί για το αν μιλούσαν την γλώσσα τους οι Έλληνες ή Εβραίοι ή οι Αρμένιοι, θα έλεγα το αντίθετο. Επεδίωκαν οι ‘τζιμήδες’, που ήταν οι άπιστοι, να μιλούν ελληνικά.
Το κρυφό Σχολειό υπήρξε;
Λάθος μέγιστο. Μάλιστα, πολλές φορές παρουσιάζεται σαν απόδειξη ο πίνακας του Γύζη, που έγινε πενήντα χρόνια μετά την επανάσταση. Είναι μέρος της εκπαίδευσης του ελληνικού κράτους. Βέβαια, σε κάθε προπαγάνδα υπάρχει μια δόση αλήθειας. Υπήρξαν περίοδοι και μέρη όπου οι Οθωμανοί καταδίωκαν την γλωσσική εκπαίδευση για να εξισλαμίσουν τους πληθυσμούς. Επίσης, ταυτίστηκε με τον Κοσμά τον Αιτωλό εκατό χρόνια νωρίτερα, αφού πράγματι υπήρξε μια δίωξη των σχολείων και ήταν κρυφά, αλλά μιλάμε για μια περίοδο 20-30 χρόνια που διήρκησε αυτό. Επίσης, ήταν νυχτερινό σχολείο και όχι κρυφό, γιατί τα παιδιά δούλευαν τότε τα πρωινά στα χωράφια. Είχαν ευκαιρία να μάθουν κάποια γράμματα μόνο το βράδυ και ο παπάς ήταν ο μόνος μορφωμένος, δηλαδή τι μορφωμένος, πέντε κολλυβογράμματα ήξερε και να διαβάζει τις γραφές.
Ο χορός του Ζαλόγγου;
Ασφαλώς αυτοκτονούσαν οι γυναίκες εκείνη την εποχή, γιατί πράγματι η μοίρα τους ήταν τα δουλοπάζαρα για να τις βάλουν σε χαρέμια ή για να τις έχουν προς χρήση καθημερινή σεξουαλική. Αυτό με την θρησκεία δεν κόλλαγε γιατί ήταν αμαρτία, άρα τι σου έμενε, ή να ζήσεις και να υποστείς όλα αυτά ή να πάς στον άλλο κόσμο και να επιλέξεις τον παράδεισο. Οι περισσότερες επέλεγαν τον παράδεισο.
Στον αγώνα κατά των Οθωμανών συμμετείχαν ποικιλίες εθνικών προελεύσεων; Ο μύθος του ελληνικού αίματος και η συζήτηση για τον Φαλμεράγιερ;
Ευτυχώς, το μύθο του Φαλμεράγιερ τον κατέρριψε ο Παπαρρηγόπουλος. Ο Φαλμεράγιερ είχε πει «ουδεμία σταγόνα ελληνικού αίματος υπάρχει στις φλέβες των Ελλήνων» και ότι είμαστε εξαλβανισμένοι Σλάβοι. Τότε ο Παπαρρηγόπουλος απάντησε «ε, και;». Εξήγησε ότι η εθνότητα δεν έχει σχέση με το αίμα. Αντίθετα, αυτό που σου λέει τι είσαι είναι η πολιτισμική σου εκπαίδευση. Ποιος λαός της Ευρώπης είναι αμιγής, είναι οι Άγγλοι, οι Γερμανοί ή οι Γάλλοι; Οι βιολογικές θεωρίες είναι αποτέλεσμα του πρώτου Παγκοσμίου πολέμου και ειδικά αργότερα, κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου με τον Χίτλερ. Φτάνοντας, βέβαια, στο σήμερα και έχοντας την Χρυσή Αυγή να μας λέει ότι είμαστε συνέχεια των Αρχαίων Ελλήνων. Είμαστε ψώνια ως λαός, πολύ μεγάλες ψωνάρες. Πάρτε για παράδειγμα: έχουν ερωτευτεί όλοι τον Μακρυγιάννη, έναν θεοπάλαβο. Έγραφε ωραία, ήταν γενναίος, συμπαθής, με μια αφέλεια παιδική, όχι όμως να πάρεις τοις μετρητοίς αυτά που έλεγε.
Τα σχολεία κάνανε τους Έλληνες, Έλληνες. Είμαστε αυτό που μάθαμε. Το μόνο καλό που έχουμε ως λαός είναι η έλλειψη ενιαίας ταυτότητας. Ο κατακτητής στην Ελλάδα ήταν ο έλληνας δάσκαλος, αυτός είναι ο μηχανισμός κατάκτησης, όλα τα άλλα είναι παραμύθια. Αρχαία Ελλάδα; Είναι δυνατόν, εδώ μεσολάβησαν χιλιάδες χρόνια με επιμειξίες, πολυγαμίες, είναι κωμικό να συζητάμε για επιβίωση της αρχαιότητας βιολογικά. Δείτε τους Φιλανδούς, ξέρετε ποια είναι η καταγωγή τους; Τάταροι, Κινέζοι. Φαίνονται; Όχι, γιατί τους άλλαξε το κλίμα τους, έγιναν πιο άσπροι για να απορροφά το δέρμα την βιταμίνη C του ηλίου. Τα μάτια τα σχιστά που έχουν οι Κινέζοι είναι για να μην περνάει πολύς ήλιος. Αυτά είναι πράγματα που η φύση κανονίζει. Και όλους τους Έλληνες να σκότωναν οι Τούρκοι, πάλι θα ξαναγεννιόντουσαν Έλληνες.
Πολλοί λένε ότι τελικά η επανάσταση είχε κοινωνική διάσταση και οι ξένες δυνάμεις ήταν αυτές που αποφάσισαν να δημιουργηθεί ελληνικό κράτος.
Αναμφίβολα. Η Ελλάδα είναι μια κουκίδα στον χάρτη, θα άφηναν λοιπόν να γίνει κάτι χωρίς την επέμβαση τους; Είναι κωμικό να το πιστεύουμε. Κακά τα ψέματα, χωρίς την Ναυμαχία στο Ναβαρίνο η Ελλάδα δεν θα ήταν ελεύθερη και η Πελοπόννησος θα ήταν Αιγυπτιακή. Όσο για την κοινωνία, ήταν κάτι τελείως καινούργιο αυτό που είχε δημιουργηθεί. Το μόνο που έμεινε ήταν η εκκλησία, όλα τα άλλα πήγαν περίπατο. Δημιουργήθηκε μια νέα μεσαία τάξη που ήταν οι δημόσιοι υπάλληλοι, για αυτό όλοι οι Έλληνες θέλουν να γίνουν δημόσιοι υπάλληλοι. Τότε κατάλαβαν, ότι εδώ είναι το πιλάφι. (γέλια)
Για όλα φταίνε οι ξένοι;
Οι ξένοι παίζουν έναν κυρίαρχο ρόλο στην ιστορία, αλλά το ‘φταίνε’, τι σημαίνει; Δεν λέμε φταίνε για το Ναβαρίνο, λέμε φταίνε για τα κακά. Οι Έλληνες επέλεξαν καλές ηγεσίες και αξίζει να το πούμε αυτό. Ούτε τον Χαρίλαο Τρικούπη επέβαλλαν, ούτε τον Καποδίστρια, ούτε τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Μπορεί να τους ταλαιπωρήσαμε, αλλά τους αναδείξαμε και επιλέξαμε καλούς άρχοντες. Βέβαια τώρα τελευταία φοβάμαι ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει.
Σήμερα ποιους θεωρείτε ήρωες;
Αυτούς που καταφέρνουν και υπομένουν την πολιτική μας ηγεσία. Θέλει ένα ηρωισμό για να το πετύχεις.
Στην εποχή που ζούμε τι μας ενώνει και τι μας διχάζει;
Μας ενώνει και μας διχάζει το κοινό μας πρόβλημα που λέγεται κρίση. Για μένα είναι μια κρίση του κράτους, ενός κράτους ανίκανου. Ένα κράτος που μας μισεί. Αν δεν υπάρξει μια συμφιλίωση και βελτίωση στις σχέσεις πολίτη- κράτους, δεν ξέρω κατά πόσο μπορούμε να συνεχίσουμε.
Είστε υπέρ ή κατά των παρελάσεων;
Είμαι υπέρ των παρελάσεων γιατί είναι ένα ευχάριστο γεγονός και ένα είδος κοινωνικής αλληλεγγύης. Είναι σημαντική μέρα η σημερινή που γιορτάζουμε, άσχετα αν έγιναν παρατράγουδα, ακρότητες και εμφύλιοι. Είναι η επέτειος της ελευθερίας των Ελλήνων.
Μια συνέντευξη του καθηγητή Θάνου Βερέμη, με αφορμή τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου 1821, όπου λέγονται μεγάλες αλήθειες και καταρρίπτονται πολλοί μύθοι γύρω από την Επανάσταση του 21, το ρόλο της Εκκλησίας αλλά και την εθνική ταυτότητα των Ελλήνων.
[.................................]
Η επανάσταση (του 1821) πότε ξεκίνησε και γιατί ορίστηκε την 25η Μαρτίου;
Αυτός είναι ακίνδυνος εθνικός μύθος. Στην Καλαμάτα ξεκίνησε και όχι στα Καλάβρυτα. Η αλήθεια είναι ότι έγινε σε πολλά μέρη ταυτόχρονα, τώρα γιατί κόλλησαν τα Καλάβρυτα; Γιατί τότε ο φιλέλληνας Φρανσουά Πουκεβίλ, πρόξενος στην Πάτρα, έβγαλε αυτό το μύθο ρωτώντας πού έγινε. Του είπαν στα Καλάβρυτα και έτσι είπε ότι ξέσπασε εκεί. Παρόλο που έλεγαν ότι βρισκόταν εκεί ο Κολοκοτρώνης -που δεν ήταν- ή ότι ο Παλαιών Πατρών Γερμανός σήκωσε το λάβαρο στην Αγία Λαύρα, κάτι που δεν ισχύει, αφού ήταν στο Αίγιο. Έτσι λοιπόν, από παρεξήγηση, αυτό έγινε κάτι θέσφατο. Φυσικά ταίριαξε και με το Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, ώστε να υπάρχει το στοιχείο της εκκλησίας που ήταν το πιο σημαντικό στοιχείο για την ελληνική κοινωνία εκείνη την εποχή. Η ταυτότητα ενός ανθρώπου τότε διαμορφωνόταν από την εκκλησία που ανήκε. Τα πάντα τα καθόριζε η εκκλησία.
Τι ρόλο έπαιζε η εκκλησία και γιατί η επανάσταση αφορίστηκε από τον Πατριάρχη Γρηγόριο Ε’; Υπάρχει ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα που λέει ο ίδιος «Ο Θεός αδελφοί μας έδωσεν την τυραννίαν και πρέπει να την υποφέρουμε με καλήν καρδίαν».
Ήταν υπεύθυνος για το ‘Ρουμ μιλλέτ’ που ήταν η ορθόδοξη κοινότητα, ήταν ο Γενάρχης. Ο Κοραής είχε τσακωθεί με την εκκλησία για αυτό το λόγο, τους έλεγε ότι δεν πρέπει να είμαστε ‘υπο’ τους Τούρκους, για να πληρώσουμε αμαρτίες άλλων γενεών, αντιθέτως πρέπει να πολεμάμε για την ελευθερία μας. Εκεί ήρθαν σε ρήξη με τους κοσμικούς. Ασφαλώς υπήρχε ένα χάσμα αγεφύρωτο, που όμως το γεφύρωσαν οι Τούρκοι με την ανοησία τους να δολοφονήσουν τον Πατριάρχη και καμιά τριανταριά μητροπολίτες. Όσοι επέζησαν, φυσικά, πήγαν με την πλευρά της επανάστασης και έτσι στο τέλος έμεινε ότι η εκκλησία ταυτίστηκε με την επανάσταση. Δεν υπήρχε και άλλη επιλογή. Η εκκλησία ήταν ο διαμορφωτής της κοινωνίας και σε πολλές περιστάσεις ο ρόλος της ήταν σημαντικός αφού διέσωσε την παράδοση. Σε άλλες περιπτώσεις όχι τόσο χρήσιμη, αφού δίδασκε την υπομονή, την καρτερικότητα, την σημασία της τιμωρίας που ο θεός επέβαλλε στους Χριστιανούς για να τους κάνει καλύτερους.
Άλλος ένας μύθος ήταν ότι τα ελληνικά απαγορεύονταν εκείνη την περίοδο;
Όχι φυσικά, αυτή είναι η μεγαλύτερη μπούρδα της ιστορίας. Ουδόλως ενδιαφέρονταν οι Οθωμανοί για το αν μιλούσαν την γλώσσα τους οι Έλληνες ή Εβραίοι ή οι Αρμένιοι, θα έλεγα το αντίθετο. Επεδίωκαν οι ‘τζιμήδες’, που ήταν οι άπιστοι, να μιλούν ελληνικά.
Το κρυφό Σχολειό υπήρξε;
Λάθος μέγιστο. Μάλιστα, πολλές φορές παρουσιάζεται σαν απόδειξη ο πίνακας του Γύζη, που έγινε πενήντα χρόνια μετά την επανάσταση. Είναι μέρος της εκπαίδευσης του ελληνικού κράτους. Βέβαια, σε κάθε προπαγάνδα υπάρχει μια δόση αλήθειας. Υπήρξαν περίοδοι και μέρη όπου οι Οθωμανοί καταδίωκαν την γλωσσική εκπαίδευση για να εξισλαμίσουν τους πληθυσμούς. Επίσης, ταυτίστηκε με τον Κοσμά τον Αιτωλό εκατό χρόνια νωρίτερα, αφού πράγματι υπήρξε μια δίωξη των σχολείων και ήταν κρυφά, αλλά μιλάμε για μια περίοδο 20-30 χρόνια που διήρκησε αυτό. Επίσης, ήταν νυχτερινό σχολείο και όχι κρυφό, γιατί τα παιδιά δούλευαν τότε τα πρωινά στα χωράφια. Είχαν ευκαιρία να μάθουν κάποια γράμματα μόνο το βράδυ και ο παπάς ήταν ο μόνος μορφωμένος, δηλαδή τι μορφωμένος, πέντε κολλυβογράμματα ήξερε και να διαβάζει τις γραφές.
Ο χορός του Ζαλόγγου;
Ασφαλώς αυτοκτονούσαν οι γυναίκες εκείνη την εποχή, γιατί πράγματι η μοίρα τους ήταν τα δουλοπάζαρα για να τις βάλουν σε χαρέμια ή για να τις έχουν προς χρήση καθημερινή σεξουαλική. Αυτό με την θρησκεία δεν κόλλαγε γιατί ήταν αμαρτία, άρα τι σου έμενε, ή να ζήσεις και να υποστείς όλα αυτά ή να πάς στον άλλο κόσμο και να επιλέξεις τον παράδεισο. Οι περισσότερες επέλεγαν τον παράδεισο.
Στον αγώνα κατά των Οθωμανών συμμετείχαν ποικιλίες εθνικών προελεύσεων; Ο μύθος του ελληνικού αίματος και η συζήτηση για τον Φαλμεράγιερ;
Ευτυχώς, το μύθο του Φαλμεράγιερ τον κατέρριψε ο Παπαρρηγόπουλος. Ο Φαλμεράγιερ είχε πει «ουδεμία σταγόνα ελληνικού αίματος υπάρχει στις φλέβες των Ελλήνων» και ότι είμαστε εξαλβανισμένοι Σλάβοι. Τότε ο Παπαρρηγόπουλος απάντησε «ε, και;». Εξήγησε ότι η εθνότητα δεν έχει σχέση με το αίμα. Αντίθετα, αυτό που σου λέει τι είσαι είναι η πολιτισμική σου εκπαίδευση. Ποιος λαός της Ευρώπης είναι αμιγής, είναι οι Άγγλοι, οι Γερμανοί ή οι Γάλλοι; Οι βιολογικές θεωρίες είναι αποτέλεσμα του πρώτου Παγκοσμίου πολέμου και ειδικά αργότερα, κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου με τον Χίτλερ. Φτάνοντας, βέβαια, στο σήμερα και έχοντας την Χρυσή Αυγή να μας λέει ότι είμαστε συνέχεια των Αρχαίων Ελλήνων. Είμαστε ψώνια ως λαός, πολύ μεγάλες ψωνάρες. Πάρτε για παράδειγμα: έχουν ερωτευτεί όλοι τον Μακρυγιάννη, έναν θεοπάλαβο. Έγραφε ωραία, ήταν γενναίος, συμπαθής, με μια αφέλεια παιδική, όχι όμως να πάρεις τοις μετρητοίς αυτά που έλεγε.
Τα σχολεία κάνανε τους Έλληνες, Έλληνες. Είμαστε αυτό που μάθαμε. Το μόνο καλό που έχουμε ως λαός είναι η έλλειψη ενιαίας ταυτότητας. Ο κατακτητής στην Ελλάδα ήταν ο έλληνας δάσκαλος, αυτός είναι ο μηχανισμός κατάκτησης, όλα τα άλλα είναι παραμύθια. Αρχαία Ελλάδα; Είναι δυνατόν, εδώ μεσολάβησαν χιλιάδες χρόνια με επιμειξίες, πολυγαμίες, είναι κωμικό να συζητάμε για επιβίωση της αρχαιότητας βιολογικά. Δείτε τους Φιλανδούς, ξέρετε ποια είναι η καταγωγή τους; Τάταροι, Κινέζοι. Φαίνονται; Όχι, γιατί τους άλλαξε το κλίμα τους, έγιναν πιο άσπροι για να απορροφά το δέρμα την βιταμίνη C του ηλίου. Τα μάτια τα σχιστά που έχουν οι Κινέζοι είναι για να μην περνάει πολύς ήλιος. Αυτά είναι πράγματα που η φύση κανονίζει. Και όλους τους Έλληνες να σκότωναν οι Τούρκοι, πάλι θα ξαναγεννιόντουσαν Έλληνες.
Πολλοί λένε ότι τελικά η επανάσταση είχε κοινωνική διάσταση και οι ξένες δυνάμεις ήταν αυτές που αποφάσισαν να δημιουργηθεί ελληνικό κράτος.
Αναμφίβολα. Η Ελλάδα είναι μια κουκίδα στον χάρτη, θα άφηναν λοιπόν να γίνει κάτι χωρίς την επέμβαση τους; Είναι κωμικό να το πιστεύουμε. Κακά τα ψέματα, χωρίς την Ναυμαχία στο Ναβαρίνο η Ελλάδα δεν θα ήταν ελεύθερη και η Πελοπόννησος θα ήταν Αιγυπτιακή. Όσο για την κοινωνία, ήταν κάτι τελείως καινούργιο αυτό που είχε δημιουργηθεί. Το μόνο που έμεινε ήταν η εκκλησία, όλα τα άλλα πήγαν περίπατο. Δημιουργήθηκε μια νέα μεσαία τάξη που ήταν οι δημόσιοι υπάλληλοι, για αυτό όλοι οι Έλληνες θέλουν να γίνουν δημόσιοι υπάλληλοι. Τότε κατάλαβαν, ότι εδώ είναι το πιλάφι. (γέλια)
Για όλα φταίνε οι ξένοι;
Οι ξένοι παίζουν έναν κυρίαρχο ρόλο στην ιστορία, αλλά το ‘φταίνε’, τι σημαίνει; Δεν λέμε φταίνε για το Ναβαρίνο, λέμε φταίνε για τα κακά. Οι Έλληνες επέλεξαν καλές ηγεσίες και αξίζει να το πούμε αυτό. Ούτε τον Χαρίλαο Τρικούπη επέβαλλαν, ούτε τον Καποδίστρια, ούτε τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Μπορεί να τους ταλαιπωρήσαμε, αλλά τους αναδείξαμε και επιλέξαμε καλούς άρχοντες. Βέβαια τώρα τελευταία φοβάμαι ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει.
Σήμερα ποιους θεωρείτε ήρωες;
Αυτούς που καταφέρνουν και υπομένουν την πολιτική μας ηγεσία. Θέλει ένα ηρωισμό για να το πετύχεις.
Στην εποχή που ζούμε τι μας ενώνει και τι μας διχάζει;
Μας ενώνει και μας διχάζει το κοινό μας πρόβλημα που λέγεται κρίση. Για μένα είναι μια κρίση του κράτους, ενός κράτους ανίκανου. Ένα κράτος που μας μισεί. Αν δεν υπάρξει μια συμφιλίωση και βελτίωση στις σχέσεις πολίτη- κράτους, δεν ξέρω κατά πόσο μπορούμε να συνεχίσουμε.
Είστε υπέρ ή κατά των παρελάσεων;
Είμαι υπέρ των παρελάσεων γιατί είναι ένα ευχάριστο γεγονός και ένα είδος κοινωνικής αλληλεγγύης. Είναι σημαντική μέρα η σημερινή που γιορτάζουμε, άσχετα αν έγιναν παρατράγουδα, ακρότητες και εμφύλιοι. Είναι η επέτειος της ελευθερίας των Ελλήνων.
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ Θ. ΒΕΡΕΜΗ=> Ως λαός είμαστε πολύ μεγάλες ψωνάρες –GREKA
Διάβασε ολόκληρη τη συνέντευξη στο site του ΓΚΡΕΚΑ. Πηγή: www.lifo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου