Το χαμένο πορτρέτο του Χαλεπά από τον Γύζη


Έγραφε μεταξύ των άλλων: «Εάν είχομεν περισσότερον αίσθημα και βαθύτερα ιδανικά, τα έργα τα οποία αφήκεν εις το εργαστήριόν του ο προ μηνών εν Μονάχω αποθανών Έλλην τεχνίτης, θα είχον αγορασθή παρά της Ελληνικής Κυβερνήσεως και θα εστόλιζον ήδη μίαν ολόκληρον αίθουσαν της Καλλιτεχνικής Πινακοθήκης εις το Πολυτεχνείον. Εάν είχομεν μόνον αίσθημα. Δεν λογαριάζω τόσον το χρήμα. Διότι όσον χρήμα απαιτείται δια την αγοράν των εκλεκτών πινάκων ενός τέκνου της οίος ο Γύζης, δεν λείπει από το πενιχρόν χρηματοκιβώτιον της Ελλάδος. Δεν έγινε τόσον πτωχόν το Ελληνικόν κράτος, ώστε χάριν φειδούς ολίγων εκατοντάδων χιλιάδων δραχμών να δικαιολογήται αφίνον να περιέλθουν εις την κατοχήν ξένων μουσείων ολίγαι εικόνες, αι οποίαι περικλείουν ένα κομμάτι της νεοελληνικής ψυχής αρθείσης εις τους αληθείς ορίζοντας της τέχνης με μίαν έντασιν τιμώσαν το Ελληνικόν όνομα εις μίαν Γερμανίαν».
Το ενδιαφέρον για την τύχη των έργων του Νικολάου Γύζη ή Γκύζη το συνάντησα σε πολλά κατά καιρούς δημοσιεύματα αλλά η επιστολή που επαναφέρω και σχολιάζω εδώ περιέχει μια εντελώς άγνωστη πληροφορία. Αυτή αφορά μια καλλιτεχνική σχέση του κι ένα έργο του. Ο περιπατητής του κέντρου των Αθηνών και κάτοικος Κολωνακίου, Δημ. Αλ. Κασσαβέτης στέλνει, μεσούσης της Κατοχής, στην εφημερίδα Ελεύθερον Βήμα, επιστολή για ένα πίνακα που είδε αναρτημένο προς πώληση στη βιτρίνα καταστήματος της οδού Βουκουρεστίου. Πλησιάζοντας, και πιθανόν ρωτώντας τον πωλητή, διαπίστωσε «ότι επρόκειτο περί μιας προσωπογραφίας του Νικολάου Γκύζη και ο εν αυτή εικονιζόμενος ο Γιαννούλης Χαλεπάς». Εκτός από τα αισθήματα συμπάθειας προς τον κάτοχο του πίνακα, που η ανέχεια εκείνων των ημερών τον ανάγκασε να τον πουλήσει, αγωνιά για την αυριανή τύχη του έργου («ποιος ξέρει σε ποίου νεόπλουτου τα χέρια θα ευρεθή») και εύχεται να διαθέσει ένας δημόσιος φορέας το απαιτούμενο ποσό για να τον αγοράσει.


Η αξία της χαμένης προσωπογραφίας, έγκειται στο ότι απεικονίζει, και μάλιστα με την τέχνη του Γύζη, τη σχεδόν άγνωστη μορφή του εικοσπεντάχρονου Χαλεπά, ακμαίου και δημιουργικού, πριν από τη μακρόχρονη περιπέτεια της ψυχικής του υγείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου