«Το Δέντρο» και ο επίμονος αναγνώστης (του).
Του Σπύρου Κακουριώτη.
Πηγή: oanagnostis.gr
«Ανάμεσα στις πολλές αστοχίες που έχω κάνει στη ζωή μου, υπάρχει και μια πράξη σωστή: Η απόφασή μου να παρουσιάζω βιβλία. Έτσι εξασφάλισα τη δυνατότητα να διαβάζω συστηματικά […] Τώρα που τα πράγματα είναι οριακά, σκέφτομαι ότι δίχως την παραπάνω απόφασή μου, απλούστατα δεν θα μπορούσα να διαβάζω». Με αυτήν την εξομολογητική διάθεση, που εκπλήσσει με την διασκεδαστική (αλλά κατά βάθος τραγική) ειλικρίνειά της, ο Δημήτρης Φύσσας εξηγεί, στο τελευταίο –διπλό– τεύχος (212-213) του καλού περιοδικού Το Δέντρο και στη στήλη σχολίων για την πνευματική –και μη– επικαιρότητα «Τα Φύλλα» πώς κατόρθωσε, παρά την προσωπική του, αλλά και την γενικότερη, οικονομική κρίση, να παραμείνει ένας επίμονος αναγνώστης…
Δεν είναι αυτό το μόνο κείμενο που ξαφνιάζει στις πίσω σελίδες του καλού περιοδικού –το ίδιο ευχάριστο ξάφνιασμα δημιουργεί ο «διάλογος» ανάμεσα στον αφγανό συγγραφέα και δημοσιογράφο Αζίζ Χακίμι και τον ισραηλινό συγγραφέα Ετγκάρ Κερέτ, κείμενα των οποίων (ανα)δημοσιεύονται στη στήλη «Αναγνώσεις: Διαβάζοντας και σχολιάζοντας τον ξένο Τύπο». Οι δύο συγγραφείς αφηγούνται, με χιουμοριστικό τρόπο, πώς η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος (οι ιστορίες του Κερέτ για τον μεν, οι ταινίες του Μοσέν Μακχμαλμπάφ για τον δε) τους βοήθησαν να ξεπεράσουν τα εχθρικά στερεότυπα με τα οποία βομβαρδίζονταν από παιδιά και να κατανοήσουν βαθύτερα τον Άλλο.
Αν η ανάγνωση του Δέντρου άρχισε, αυτή τη φορά, από τις τελευταίες σελίδες, η επιστροφή στην αρχή προσφέρει στον αναγνώστη αρκετά και σημαντικά κείμενα του –και για τον– Τζέιμς Τζόυς, κείμενα δημοσιογραφικά και κριτικά, επιστολές (στον Ίψεν) αλλά και συνεντεύξεις του ιρλανδού μοντερνιστή, καθώς και κείμενα των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα, που αποτυπώνουν πτυχές του τρόπου με τον οποίο υποδέχτηκε η κριτική και το κοινό τον Οδυσσέα, έργο που θεωρήθηκε «αποκρουστικό» και «άσεμνο» από μεγάλο μέρος των ορθοφρονούντων της εποχής του.
Τις σελίδες του τεύχους συμπληρώνουν κείμενα των Ναντίν Γκόρντιμερ, Μαρίνα Τσβετάγιεβα, Γιόζεφ Ροτ, Χαβιέ Θέρκας και πολλών άλλων, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μελέτη του Αλμπέρτο Αρμπαζίνο για τον Έζρα Πάουντ ως «επιμελητή» του Έλιοτ, τις σημαντικές διορθώσεις που έκανε ο miglior fabbro, αλλά και την τύχη του αρχικού χειρογράφου της Έρημης χώρας που του είχε στείλει ο Έλιοτ.
info: [ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ, Τζ. Αλεβιζάτου 82, 156 69, Παπάγου, 210-380.46.30, dentromag@yahoo.gr]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου