O Ντέιβιντ Χόκνεϊ μπροστά από
αντιπροσωπευτικό έργο του που παρουσιάστηκε στην έκθεση «Η μεγαλύτερη
εικόνα» στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου, το 2012
Ντέιβιντ Χόκνεϊ: Η ψυχή πίσω από το βλέμμα
Μάρτυρας της εποχής μας, ο Βρετανός εικαστικός, χαράκτης, σκηνογράφος και φωτογράφος, αποδεικνύει με το έργο του ότι κάτι πάντα υπάρχει γύρω μας, κάτι νέο που μπορεί ο χρωστήρας του να αποτυπώσει πηγαίνοντας πίσω από την εικόνα, ώστε να προσεγγίσει την ανθρώπινη ψυχολογία.
Αντικρίζοντας κανείς για πρώτη φορά τα πορτρέτα του Χόκνεϊ, νιώθει την ένταση που μπορεί να κρύβει ένα ανθρώπινο πρόσωπο, που πρώτα θέλει να μιλήσει στην ψυχή σου, για να σου αποκαλυφθεί στη συνέχεια.
Το 2012 στον ίδιο χώρο, ο Χόκνεϊ είχε εστιάσει στη μνημειακή τοπιογραφία. Τώρα, ο σπουδαίος Βρετανός ζωγράφος επανακάμπτει στην προσωπογραφία που έπαιξε κομβικό ρόλο στην καλλιτεχνική του διαδρομή. Η έκθεση μας καλεί να ρίξουμε μια κλεφτή ματιά στη ζωή του Χόκνεϊ στην Πόλη των Αγγέλων και στις σχέσεις του με το περιβάλλον του. Από τη θέση του μοντέλου, στο στούντιό του στην Καλιφόρνια, πέρασαν συγγενείς, φίλοι και άνθρωποι της τέχνης.
Αν και πρόκειται για πορτρέτα οικείων προσώπων που μοιάζει να έχει μελετήσει καλά, αναδίδουν ωστόσο έναν τόνο σαρκασμού και μυστηρίου που τα κάνει ακόμη πιο γοητευτικά απ' ό,τι είναι στην πραγματικότητα, χωρίς να λείπει και η χιουμοριστική διάθεση από τη μεριά του καλλιτέχνη.
«Οι προσωπογραφίες ήταν πολύ σημαντικές στην καριέρα του, ήδη από το 1954, όταν έκανε αυτοπροσωπογραφίες ή πορτρέτα των μελών της οικογένειάς του. Άρα έπαιξαν πάντα κάποιον ρόλο. Ενδιαφέρεται επίσης για το πώς έχει αλλάξει η κάμερα την αντίληψή μας για το τι είναι προσωπογραφία και, κατά κάποιον τρόπο, την αμφισβητεί. Αποκαλεί αυτά τα έργα 'έκθεση των προσώπων για 20 ώρες' που είναι πικρόχολο σχόλιο για τη φωτογραφία» επισημαίνει η επιμελήτρια της έκθεσης, Ίντιθ Ντιβάνεϊ, η οποία ήταν ένα από τα μοντέλα του αντισυμβατικού ζωγράφου.
Ο Χόκνεϊ ζωγραφίζει άτομα από τον φιλικό του κύκλο στο στούντιό του στο Λος Άντζελες τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Τα 82 μοντέλα έπρεπε να κάθονται σε μια κίτρινη καρέκλα, με φόντο μια μπλε κουρτίνα. Εν μέσω όλων των πορτρέτων υπάρχει μια πανέμορφη νεκρή φύση.
Σε αντίθεση με την ήσυχη μοναξιά των τοπίων του Γιορκσάιρ, την «καυτή» εμπειρία της Καλιφόρνιας ο «Κόουλ Πόρτερ της σύγχρονης τέχνης», όπως τον αποκαλεί ο τεχνοκριτικός Ρόμπερτ Χιούζ, δεν θα πάψει να κουβαλάει μέσα του το Μπράντφορντ όπου γεννήθηκε, στα χρώματα του οποίου θα επιστρέψει τις δύο τελευταίες δεκαετίες.
Το χρώμα σε όλες τις αποχρώσεις και τους τόνους του παραμένει το πάθος του Χόκνεϊ, η βάση του έργου του, η αφετηρία της έμπνευσής του, η κινητήρια δύναμή του. Είναι ένα μάθημα ζωγραφικής, που δείχνει το ταλέντο και την υψηλή τεχνική μαεστρία του καλλιτέχνη, αλλά και την αγάπη του για τον Πάμπλο Πικάσο και τον Ανρί Ματίς. Παράλληλα, επιβεβαιώνει τη μεγάλη ευκολία και την ελάχιστη προσπάθεια που χρειάζεται ο ζωγράφος για να φτιάξει ένα πορτρέτο σε μόλις 20 ώρες.
Το φθινόπωρο του 2012, ο σπουδαίος Βρετανός καλλιτέχνης υπέστη ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, το οποίο τον άφησε προσωρινά ανάπηρο και τον βύθισε σε κατάθλιψη για διάστημα αρκετών μηνών. Ο Χόκνεϊ κατάφερε να το ξεπεράσει για να επιστρέψει στη συνέχεια δριμύτερος και να ολοκληρώσει μερικά από τα πιο σημαντικά έργα του.
Το 2017 η Tate Britain θα φιλοξενήσει μια μεγάλη αναδρομική έκθεση του ζωγράφου, φωτίζοντας και τις έξι δεκαετίες δημιουργικής πορείας του, με αφορμή τη συμπλήρωση των 80 ετών του. Πρόκειται, όπως ανακοινώθηκε, για τη μεγαλύτερη έκθεση έργων του, η οποία θα έχει μεγάλο εύρος, από τους ομοερωτικούς πίνακες της δεκαετίας του 1960 και τους διάσημους καμβάδες με τις πισίνες του Λος Άντζελες έως τα τοπία του Γιορκσάιρ και τα έργα που έκανε μετά το 2013.
Η αναδρομική έκθεση μετά το Λονδίνο θα ταξιδέψει στο Πομπιντού, στο Παρίσι, και στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.
info:
Η έκθεση "Ντέιβιντ Χόκνεϊ: 82 πορτρέτα και 1 νεκρή φύση" παρουσιάστηκε στη Βασιλική Ακαδημία των Τεχνών (Royal Academy of Arts) από τις 2 Ιουλίου έως τις 2 Οκτωβρίου του 2016.
www.royalacademy.org.uk
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου