Παρασκευή, Δεκεμβρίου 05, 2025

Μεγάλο αφιέρωμα στον Μανόλη Αναγνωστάκη από το diastiho.gr



diastixo.gr

«Πρόλογος»
του Δημήτρη Δασκαλόπουλου

 

Το τρέχον έτος 2025 συμπίπτουν τρεις σημαντικές επέτειοι για τρεις ξεχωριστούς ανθρώπους του πολιτισμού μας. Δύο μουσικοί (Μίκης Θεοδωράκης, Μάνος Χατζιδάκις) και ένας άνθρωπος των Γραμμάτων...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Μανόλης Αναγνωστάκης:
Ο ποιητικός μύθος
στη συλλογή Συνέχεια 3»
της Χρύσας Ευστ. Αλεξοπούλου

 

Υπάρχουν προσωπικότητες των οποίων το ειδικό βάρος και η ποιότητα του έργου τους τις καθιστούν πάντα επίκαιρα ενδιαφέρουσες και την ενασχόληση με αυτές απροϋπόθετη, χωρίς να είναι απαραίτητη...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Μανόλης Αναγνωστάκης,
Τίτος Πατρίκιος:
“Κατοικία της μνήμης”»
της Ελένης Αντωνιάδου

 

Το πρώτο βιβλίο αναφοράς που διάβασα, όταν άρχισα πριν από πολλά χρόνια να ασχολούμαι συστηματικά με την ποίηση του Τίτου Πατρίκιου, ήταν η Ποιητική και πολιτική ηθική του Δ. Ν. Μαρωνίτη...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Μανόλης Αναγνωστάκης: Στοιχεία του κειμενικού
του χώρου»
του Γιώργου Βέη

 

Το 1943, ο δεκαοχτάχρονος Μανόλης Αναγνωστάκης ήταν ήδη αρχισυντάκτης του περιοδικού Ξεκίνημα, όργανο, ως γνωστόν, του εκπολιτιστικού ομίλου του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Η αυτo-ανάγνωση
του Αναγνωστάκη»
της Σοφίας Βούλγαρη

 

«Πόσα άλλα κρυμμένα βαθιά». Με την τελευταία εγγραφή του ΥΓ. ο Μανόλης Αναγνωστάκης κληροδότησε στους μελλοντικούς αναγνώστες και κριτικούς ένα αίνιγμα, το οποίο μοιάζει...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Η ερωτική διάσταση της ποίησης του Μ. Αναγνωστάκη»
της Αγάθης Γεωργιάδου

 

Ο Μανόλης Αναγνωστάκης κατατάσσεται μεταξύ των σημαντικότερων πολιτικών ποιητών της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, καθώς το έργο του εστιάζει στη σχέση ανάμεσα στην ατομική εμπειρία και τις ιστορικές...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Ο Μανόλης Αναγνωστάκης
και η “Θεσσαλονίκη,
Μέρες του 1969 μ.Χ.”»
της Ανθούλας Δανιήλ

 

Ο Μανόλης Αναγνωστάκης (Θεσσαλονίκη 1925 - Αθήνα 2005) είναι μια μεγάλη ψηφίδα στο πλαίσιο της πολύμορφης και πολύφωνης τραυματικής εποχής του. Οι τίτλοι των ποιημάτων του...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Μια ανισοσκελής αλληλογραφία. Γράμματα Μανόλη Αναγνωστάκη
προς Κλείτο Κύρου»
του Δημήτρη Δασκαλόπουλου

 

Ο ποιητής Μανόλης Αναγνωστάκης δεν υπήρξε συστηματικός αλληλογράφος, όπως προκύπτει και από την πρόσφατη Βιβλιογραφία του. Μέχρι σήμερα ελάχιστα δείγματα αλληλογραφικής επικοινωνίας του...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Η σάτιρα και το ποιητικό παιχνίδι. Ο Μανόλης Αναγνωστάκης
ως Μανούσος Φάσσης»
της Διώνης Δημητριάδου

 

Από την ποίηση του Μανόλη Αναγνωστάκη, αναμφισβήτητα μια ποίηση με πολιτική αφορμή όσο και στόχευση, και μάλιστα χωρίς καμία «εντεταλμένη στράτευση», όπως σωστά διατύπωσε...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Το δραματικό στοιχείο
στην ποίηση του Μανόλη Αναγνωστάκη. Μια πρόταση ανάγνωσης του ποιήματος “Επιτύμβιον”»
της Ευσταθίας Δήμου

 

Το ποίημα «Επιτύμβιον» του Μανόλη Αναγνωστάκη περιλαμβάνεται στην ποιητική συλλογή Ο Στόχος, που κυκλοφόρησε το 1970 και περιέχει ποιήματα γραμμένα κατά την περίοδο της δικτατορίας (1967-1974)...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Το θέμα είναι, τώρα,
για τον Αναγνωστάκη, τι λες…»
της Κλεονίκης Δρούγκα

 

Ο Μανόλης Αναγνωστάκης, με φόντο την πόλη της Θεσσαλονίκης, μεταφέρει «ποιητικό αποτέλεσμα» με αγωνία και άγχος για την εποχή του, 1945 - 1971, και την Ελλάδα που γνώρισε. Σε μια σκοτεινή χρονική...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Ο Φρήντριχ Χαίλτερλιν, το καρυωτακικό μη περαιτέρω
και η θραυσματική σιωπή
του Μανόλη Αναγνωστάκη»
του Αλέξη Σ. Ζήρα

 

Ζει ανάμεσά μας ακόμα και σήμερα ένας τύπος ποιητικής συνείδησης που όμως τον καταλαβαίνουμε όλο και πιο δύσκολα. Ή, μάλλον, τον δεχόμαστε όλο και πιο δύσκολα. Η συνείδηση εκείνη...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Όλοι κάποτε νέοι. Όψεις της νεότητας στην ποίηση του Μανόλη Αναγνωστάκη»
του Κωνσταντίνου Καλαϊτζάκη

 

Ο Μανόλης Αναγνωστάκης θεωρείται «ποιητής της νεότητας». Ό,τι συμβαίνει στην ποίησή του (έρωτας, δράση, θάνατος) συνδέεται με τη νεότητα – η ποιητική του παραγωγή άλλωστε...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Μανόλης Αναγνωστάκης: Δείγματα μη αναμενόμενης, δηλαδή γνήσια ποιητικής, συγγραφικής συμπεριφοράς»
του Δημήτρη Κόκορη

 

Ορισμένα κείμενα του Μανόλη Αναγνωστάκη υποβάλλουν την υψηλόβαθμη ευαισθησία του δημιουργού μέσα από ένα γόνιμο ξάφνιασμα των αναγνωστών, που προκύπτει από «μη αναμενόμενες»...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Μανόλης Αναγνωστάκης:
Ένα ΥΓ. πριν τη σιωπή… Καλλιτεχνικές-αισθητικές συγκρίσεις και αναλογίες»
της Παρασκευής Κοψιδά-Βρεττού

 

Η έννοια της σιωπής, από τις προσφιλέστερες στην ποίηση: όχι μόνον επειδή «εικονίζεται» σε όλους τους ποιητές, αλλά και επειδή αισθητοποιεί το οικείο περιβάλλον γένεσης της ίδιας της ποιητικής δημιουργίας...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Μανόλης Αναγνωστάκης.
Οι αντοχές μιας
τέχνης ταπεινής»
του Θανάση Μαρκόπουλου

 

Αν αναρωτιέται κανείς γιατί η ποίηση του Μανόλη Αναγνωστάκη (1925-2005) εμφανίζεται ιδιαίτερα δραστική και στις μέρες μας, αφότου δηλαδή εξέλιπαν οι συνθήκες που μέσα τους βλάστησε, δεν έχει παρά...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Η δημόσια παρέμβαση
του Μανόλη Αναγνωστάκη»
της Δώρας Μέντη

 

Πολύς λόγος έχει γίνει για τη σιωπή του Μανόλη Αναγνωστάκη, αν και η επιλογή της από πλευράς του ποιητή έχει ξεκάθαρα αιτιολογηθεί από τον ίδιο. Όπως εμφατικά αναφέρει:[1] «Το ’71 ουσιαστικά σταματάει...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Η υπαρξιακή διάσταση
της ποίησης του Μανόλη Αναγνωστάκη: Η ποιητική
της αμφιταλάντευσης μεταξύ σιωπής και δράσης»
του Τάσου Μιχαηλίδη

 

Η ποίηση του Μανόλη Αναγνωστάκη συγκροτεί έναν λόγο όπου συνυφαίνονται οργανικά ο πολιτικός προβληματισμός και η εναγώνια πνευματική αναζήτηση, καθιστώντας το έργο του μια από τις πιο στοχαστικές...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Το βιβλίο και η ανάγνωση
στην ποίηση
του Αναγνωστάκη»
του Μιχ. Γ. Μπακογιάννη

 

Σε σπάραγμα από το ΥΓ. του Αναγνωστάκη διαβάζουμε: Μετά από χρόνια κατάλαβε πως καμιά δεν αγάπησε όσο την Εδουάρδα.[1] Ποια ήταν η Εδουάρδα; Η διευκρίνιση του ίδιου του Αναγνωστάκη...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Το κοινωνικό πρόσωπο της ποίησης του Αναγνωστάκη»
της Ασημίνας Ξηρογιάννη

 

Σε παλαιότερό μου κείμενο στο Poeticanet [1] είχα αναφερθεί στη διάδραση ανάμεσα σε δύο σημαντικούς Έλληνες ποιητές με αφορμή δύο ποιήματά τους. Το πρώτο ανήκει στον Νίκο Εγγονόπουλο...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Κέντρο “Ανέστης και Μανόλης Αναγνωστάκης”. Μια δωρεά στην κοινότητα, ένα δώρο
στον πατέρα»
της Έμμυς Παπαβασιλείου

 

Υπάρχουν τόποι τιμής και μνήμης που φέρουν το όνομα του Μανόλη Αναγνωστάκη – δρόμοι, πλατείες αίθουσες πολιτισμού. Ιδιαίτερα στη γενέθλια πόλη, τη Θεσσαλονίκη, αλλά και στην Αθήνα...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Μανόλης Αναγνωστάκης.
Απ’ την έμπνευση
στο εργόχειρο»
του Χρίστου Παπαγεωργίου

 

Ο Μανόλης Αναγνωστάκης είναι ένας εκπρόσωπος της Πρώτης Μεταπολεμικής Γενιάς, της Γενιάς της Ήττας, όπως λέγεται (ο ίδιος ποτέ δεν αποδέχτηκε αυτόν τον χαρακτηρισμό, αυτόν τον όρο)...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Τώρα: Πολιτική,
έρωτας, ποιητική»
της Ζωής Σαμαρά

 

Ο στίχος του Μανόλη Αναγνωστάκη, «Το θέμα είναι τώρα τι λες» («Ο Στόχος», 157)[1], μας προκαλεί να αναρωτηθούμε αν είναι υποχρεωτική η ομιλία, σαν να ήταν μελωδία πάνω σε Λυρική Σκηνή...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Μανόλης Αναγνωστάκης:
Ένας τρυφερός άνθρωπος»
της Μαρίας Στασινοπούλου

 

Ο Μανόλης Αναγνωστάκης όπως και ο Ζήσιμος Λορεντζάτος έχουν χαραχτεί στο μυαλό μου και στην καρδιά μου ως η εικόνα της απόλυτης τρυφερότητας, παρότι το ύφος τους δεν μαρτυρούσε την κρυμμένη...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Η σιωπή του Μανόλη Αναγνωστάκη ως ποιητική, ηθική και πολιτική πράξη»
του Βαγγέλη Τασιόπουλου

 

Ο κάθε καλλιτέχνης και ιδιαίτερα ο ποιητής
δεν λειτουργεί εν κενώ, αλλά εκφράζει την εποχή του, συνυπάρχει, δρα και φωτίζει, αποκαλύπτοντας τις σκοτεινές ή
και τις ηρωικές στιγμές του βίου...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Ο Μανόλης Αναγνωστάκης
και το Υστερόγραφο»
της Λίλιας Τσούβα

 

Μείζων ποιητής της ελληνικής νεωτερικότητας ο Μανόλης Αναγνωστάκης (1925-2005), από τους σημαντικότερους της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, έχει αφήσει υψηλής ποιότητας ποιητικό, κριτικό και δοκιμιακό έργο...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Ο Μανόλης Αναγνωστάκης,
τα θαλασσινά ταξίδια
κι ο Νίκος Καββαδίας»
του Φίλιππου Φιλίππου

 

Ο Μανόλης Αναγνωστάκης αγαπούσε τη θάλασσα και τα καράβια, η Θεσσαλονίκη, η γενέτειρά του, είναι μεγάλο λιμάνι στον Θερμαϊκό. Την αγάπη του για τα θαλασσινά ταξίδια την εκφράζει στο βιβλίο...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

«Υστερόγραφες παρακαταθήκες του Μανόλη Αναγνωστάκη»
του Χριστόφορου Χαραλαμπάκη

 

Ο Μανόλης Αναγνωστάκης αναδεικνύεται μέσα από το ποιητικό, δοκιμιακό και κριτικό του έργο διαπρεπής ακτινολόγος της ανθρώπινης ψυχής. Οι αμετακίνητες δημοκρατικές του αρχές, χωρίς ποτέ να πτοηθεί...

Περισσότερα »

είκονα-diastixo.gr
είκονα-diastixo.gr

Επιμέλεια αφιερώματος: Δημήτρης Δασκαλόπουλος | Μάκης Τσίτας
Σχεδιασμός: Γιώργος Φερμελετζής
Διορθώσεις κειμένων: Σωτηρία Αποστολάκη

Θερμές ευχαριστίες για την παραχώρηση του εικονογραφικού υλικού:
• Στο Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, από την έκθεση
«Τό θέμα εἶναι τ ώ ρ α τί λές. Η ζωή και το έργο του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη»
(Επιμέλεια: Άννα Ενεπεκίδου, γραφιστική επεξεργασία: Ναταλία Μπούρα)
• Στον Ανέστη Αναγνωστάκη, στον Γιώργο Ζεβελάκη, στον Μιλτιάδη Πολυβίου, στη Σοφία Βλαζάκη
• Στην Έμμυ Παπαβασιλείου, τέως Πρόεδρο του Όμιλου Φίλων Ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη,
για το ενδιαφέρον και τη συμβολή της στο παρόν αφιέρωμα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

MAX BRUCH: Violin Concerto No. 2 in D minor, Op. 44.

 Max Bruch: Violin Concerto No. 2 in D Minor, Op. 44 with violinist, Salvatore Accardo and the GewandhausOrchester, Leipsig, conducted by Ku...