Ρόμπερτ ντε Νίρο προς μεγιστάνες του πλούτου: «Αν μπορείτε να ξοδέψετε δισεκατομμύρια για να φτιάξετε πυραύλους, εφαρμογές και εικονικούς κόσμους,
μπορείτε να ξοδέψετε ένα κλάσμα από αυτό για να ταΐσετε παιδιά και να ανοικοδομήσετε κοινότητες.
Θέλετε να αυτοαποκαλείστε οραματιστές;
Τότε αποδείξτε το με συμπόνια, όχι με δελτία τύπου»
Κυριακή, Δεκεμβρίου 07, 2025
«Όταν θέλεις να μάθεις ποιος είσαι, κοίτα τους τάφους»» ..Το σημείο όπου τέμνονται αλλά και αποκλίνουν η αρχαιοελληνική και η χριστιανική φιλοσοφία του θανάτου
Ο Χορός του Θανάτου (αντίγραφο τοιχογραφίας του 15ου αιώνα· Εθνική
Πινακοθήκη της Σλοβενίας)· Η κεντρική ιδέα της είναι η παγκοσμιότητα του
θανάτου ανεξάρτητα από κοινωνική τάξη ή επάγγελμα.
ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ*
[Απόσπασμα από άγνωστο έργο]
Πηγή :Musa Graeca: Selecta Ex Poetis Melioris Notae, In Usum Scholae Hergensis (1833)
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
[ Gerontakos ]
Όταν θέλεις να μάθεις ποιος είσαι,
κοίτα τους τάφους καθώς περπατάς μόνος.
Μέσα τους βρίσκονται τα οστά και η λεπτή σκόνη
ανθρώπων που ήταν
βασιλιάδες και τύραννοι, σοφοί άνθρωποι
περήφανοι για την [ευγενή]
καταγωγή τους,
για τον πλούτο τους, για τη δόξα τους
και για την ομορφιά
των σωμάτων τους.
Τίποτα όμως από αυτά δεν τους προστάτευσε από τον χρόνο.
και η διαφορετική αντίληψη του Χριστιανισμού για το ίδιο θέμα
Πτυχή
Μένανδρος (Στοχασμός Ελληνορωμαϊκός)
Χριστιανική Νεκρώσιμη Ακολουθία
1. Τελικό Σημείο & Ελπίδα
Κεντρικό μήνυμα : Η Υποταγή στο μοιραίο.
Ο θάνατος είναι το απόλυτο κοινό μας τέλος (ο «κοινός Άδης»). Το μήνυμα
είναι σαφές : «Αυτή είναι η μοίρα σου, δέξου την για να γνωρίσεις τον εαυτό
σου». Η προοπτική είναι εγκλωβισμένη στον τάφο.
Ελπίδα & Μετάβαση.
Ο θάνατος δεν είναι τέλος, αλλά «κοίμηση» (ύπνος) και μετάβαση στη
ζωή του μέλλοντος αιώνα. Ο τάφος δεν είναι το τέλος της ιστορίας. Η
προοπτική είναι εκτός του τάφου – στην Ανάσταση και την αιώνια ζωή.
2. Θεϊκό Στοιχείο & Κρίση
Απουσιάζει. Ο κόσμος είναι ανθρώπινος, η μοίρα είναι απροσδιόριστο κίνητρο. Δεν υπάρχει Θεός που να κρίνει ή να προσφέρει σωτηρία.
Κεντρική η παρουσία του Θεού.
Ο θάνατος συνδέεται άμεσα με τον Θεό δημιουργό, τον Χριστό που νίκησε
τον θάνατο και την επερχόμενη Κρίση. Η προσευχή είναι για τη «μετάσταση» της ψυχής «ἐν τόπῳ φωτεινῷ... πρὸς τοὺς Ἁγίους σου».
3. Σκοπός της Υπενθύμησης
Φιλοσοφική-Ρεαλιστική αποδοχή του θανάτου.
Ο σκοπός είναι να αποκτήσεις ψυχραιμία και ταπεινότητα (σωφροσύνη) μέσα
από την αναγνώριση του εφήμερου της ανθρώπινης ύπαρξης. Είναι ένα ηθικό μάθημα
για τη παρούσα ζωή.
Πνευματική Προετοιμασία & Μετάνοια. Η ενθύμηση του θανάτου είναι μια κλήση για μετάνοια,
για αλλαγή κατεύθυνσης της ζωής προς τον Θεό, για να ετοιμαστείς για τη
μετά θάνατον ζωή και την Κρίση. Είναι ένα πνευματικό εργαλείο για τη μέλλουσα ζωή.
4. Τόνος & Ατμόσφαιρα
Ελεγχόμενη μελαγχολία & επίγνωση του άφευκτου τέλους. Ο τόνος είναι κοσμικός, αλλά πικρός. Επικεντρώνεται στη φθορά των έμβιων όντων και στη διάλυση του σώματος.
Διττός Τόνος: Πένθος & Ελπίδα. Υπάρχει το φυσικό πένθος για τον χωρισμό («Ζωή άναυδος, θανάτου μεταστάσεις»), αλλά το επικρατέστερο συναίσθημα είναι η παρακλητική διάθεση προς το Θείον («Χριστέ ὁ Θεός... δὸς ἀνάπαυσιν τῷ δούλῳ σου»). Η ατμόσφαιρα είναι συγκεντρωτικά προσευχητική.
Συμπέρασμα
Το απόσπασμα του Μένανδρου είναι ένα φιλοσοφικό και κοσμικό Μemento mori
(«Θυμήσου ότι θα πεθάνεις»). Επιδιώκει να μας ταπεινώσει και να μας
φέρει σε αρμονία με τη φύση των πραγμάτων μέσω της αποδοχής του
αναπόφευκτου τέλους.
Η χριστιανική νεκρώσιμη ακολουθία είναι ένα πνευματικό και θεολογικό Μemento mori et resurrectionis («Θυμήσου τον θάνατο αλλά κυρίως την Ανάσταση»). Δεχόμενη την πραγματικότητα του θανάτου και της φθοράς, υπερβαίνει τα δύο στοιχεία μέσω της πίστης στη σωτηρία του Χριστού. Η εικόνα των τάφων δεν είναι το τελευταίο πλαίσιο, αλλά ένα σημείο διέλευσης.
Έτσι,
ενώ και τα δύο κείμενα μοιράζονται μια βαθιά αίσθηση της προσωρινότητας της ανθρώπινης ύπαρξης, το πρώτο οδηγεί σε μια ρεαλιστική θεώρησή του , ενώ το
δεύτερο μετασχηματίζει το πένθος σε προσευχή γεμάτη ελπίδα για την "αιώνια
ζωή".
Πηγή εικόνας: en.wikipedia.org, “Vanitas Still Life” by Pieter Claesz, 1630
*********************
Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗΝ 7Η ΤΕΧΝΗ
Η Έβδομη Σφραγίδα
(1957)
Σκηνοθέτης: Ingmar Bergman Σενάριο: Ingmar Bergman Φωτογραφία: Gunnar Fischer Μουσική: Erik Nordgren Ηθοποιοί: Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Nils Poppe, Bengt Ekerot Βραβεία: Ειδικό βραβείο στο φεστιβάλ των Καννών κ.α. Τοποθεσία: Σουηδία 1957 Διάρκεια: 96’Ένας ιππότης και ο ιπποκόμος του. Επιστρέφουν από τις Σταυροφορίες σε
μια Σουηδία που μαστίζεται από την πανούκλα. Στο δρόμο τους θα
συναντήσουν τον Θάνατο, ο οποίος θα ζητήσει από τον Ιππότη να τον
ακολουθήσει. Εκείνος, για να κερδίσει χρόνο, μήπως και μπορέσει να βρει
απαντήσεις στις υπαρξιακές αγωνίες και τα μεταφυσικά προβλήματα που τον
ταλανίζουν προτείνει στο Θάνατο να παίξουν μια παρτίδα σκάκι και όταν
τελειώσει, αυτή να είναι και η τελευταία προθεσμία του.[................]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου