ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ ΑΡΕΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ
|
||
Υπερβολή |
Έλλειψη |
Μεσότητα |
ὀργιλότης |
ἀναλγησία |
πραότης |
| Ἀριστοτέλης, Ἠθικά Εὐδήμια, Α, 1221a 1-10 | ||

Το ηθικό πλαίσιο του Αριστοτέλη βασίζεται στην επίτευξη της ευδαιμονίας — που συχνά μεταφράζεται ως «ευτυχία» αλλά συχνότερα σημαίνει «να ακμάζεις». Για τον Αριστοτέλη, η ευδαιμονία είναι το υψηλότερο αγαθό που μπορούν να φτάσουν οι άνθρωποι. Είναι ο απώτερος στόχος της ζωής. Δεν είναι ένα φευγαλέο συναίσθημα, αλλά μια μόνιμη κατάσταση που προκύπτει από την ενάρετη ζωή. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, η ενάρετη ζωή — η οποία περιλαμβάνει τόσο τις διανοητικές αρετές (που αναπτύσσονται μέσω της διδασκαλίας) όσο και τις ηθικές αρετές (που αναπτύσσονται μέσω της συνήθειας) — δεν είναι εγγενής. Ενισχύεται μέσω της πρακτικής. Η Μεσότητα , που είναι ιδιαίτερα σχετική με τις ηθικές αρετές, μπορεί να εφαρμοστεί και στις διανοητικές.
ΥΜΝΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΕΤΗ
Benner Emmanuel Michel (1836-1896) , Ο Ηρακλής ανάμεσα στην Αρετή και την Κακία.

*Αρετή - Βικιπαίδεια
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ *
*Αριστοτέλης - Βικιπαίδεια
ΠΑΙΑΝ ΕΙΣ ΑΡΕΤΗΝ πολύμοχθε γένει βροτείω
θήραμα κάλλιστον βίω
σας πέρι παρθένε μορφάς
και θανείν ζαλωτός εν Ελλάδι πότμος
καί πόνους τλήναι μαλερούς
ακάμαντας΄ τοίον
επί φρένα βάλλεις
καρπόν τ΄αθάνατον
χρυσού τε κρείσσον καί γονέων,
μαλακαυγήτοιό θ’ ύπνου.
σεύ δ’ ένεχ’ ουκ Διός Ηρακλέης
Λήδας τε κούροι πόλλ’ ανέτλασαν,
έργοις σάν αγρεύοντες δύναμιν.
σοίς δέ πόθοις Αχιλλεύς
Αίας τ’ Αίδαο δόμους ήλθον.
σάς δ’ ένεκεν φιλίου μορφάς
Αταρνέος έντροφος
ηελίου χήρωσεν αυγάς.
τοιγάρ αοίδιμος έργοις,
αθάνατόν τε μιν αυξήσουσι Μούσαι,
Μναμοσύνας θύγατρες.
Διός ξενίου σέβας αύξουσαι,
φιλίας τε γέρας βεβαίου.
*********************************
"Αρετή πολύμοχθη του γένους των θνητών,
το πιο ωραίο θήραμα στη ζωή.
για χάρη της μορφής σου, παρθένα,
αξιοζήλευτος είναι ακόμη και ο θάνατος στην Ελλάδα.
ρίχνεις μες στην ψυχή,
που ΄ναι καλύτερος
από γονείς και πλούτο κι απ΄τον απαλό τον τον ύπνο την αυγή.
Για σένα ο γιος του Δία ο Ηρακλής
μα και της Λήδας τα αγόρια πολλά τόλμησαν
θέλοντας με τα έργα τους
ν΄αντλήσουν απ΄ τη δύναμή σου.
Για τις δικές σου επιθυμίες ο Αχιλλέας
κι ο Αίαντας έδωσαν τη ζωή τους.
Για την αγαπημένη σου μορφή
και ο γόνος που ανάθρεψε ο Αταρνέας
άφησε τις αυγές του ήλιου.
Αιώνια ξακουστός θα είναι για τα έργα του
Μετάφραση:Gerontakos

Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΕΤΗ ΤΗΣ ΜΕΣΟΤΗΤΑΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΔΥΟ ΑΚΡΑ, ΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΒΟΛΗ
Η αρετή είναι μεσότητα
Στην ενότητα αυτή θα μελετήσουμε τη θεωρία του Αριστοτέλη σύμφωνα με την οποία η αρετή είναι μεσότητα ανάμεσα σε δύο άκρα, την έλλειψη και την υπερβολή. Θα μελετήσουμε επίσης τον ορισμό της αρετής ως «έξεως προαιρετικής» και ως τελειότητας του χαρακτήρα και θα εξετάσουμε τον κεντρικό ρόλο που αυτή καταλαμβάνει στην αριστοτελική ηθική.[......]
=>Η αρετή είναι μεσότητα
Η Αλληγορία της αριστοτελικής μεσότητας: η μορφή της μετριοπάθειας και ευημερίας ανάμεσα σττις μορφές της σπατάλης και της φιλαργυρίας.Χαρακτικό του Τσέχου Βάτσλαβ Χόλλαρ (1607-1677)
***************



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου