Πέμπτη, Νοεμβρίου 20, 2025

Τα κατάντια μιας χώρας που άλλοτε περηφανευόταν για την Ακαδημαϊκή Ελευθερία της

 

undefined

Γαλλία / Απαγόρευσαν συνέδριο για την Παλαιστίνη!

Το Κολέγιο της Γαλλίας, ένας ιστορικός θεσμός, επέλεξε για πρώτη φορά από τον 19ο αιώνα να υποχωρήσει σε λογοκριτικές πιέσεις
 
Ελένη Τσερεζόλε - KontraNewsΕλένη Τσερεζόλε

Το Κολέγιο της Γαλλίας, ένας ιστορικός θεσμός, επέλεξε για πρώτη φορά από τον 19ο αιώνα να υποχωρήσει σε λογοκριτικές πιέσεις

Ενα συνέδριο στο Παρίσι για την Παλαιστίνη και την Ευρώπη το οποίο ακυρώθηκε «για λόγους ασφαλείας» αλλά τελικά διεξήχθη σε άλλο χώρο εξέθεσε βαθιά το Κολέγιο της Γαλλίας, έναν ιστορικό θεσμό που επέλεξε για πρώτη φορά από τον 19ο αιώνα να υποχωρήσει σε λογοκριτικές πιέσεις, πλήττοντας την ακαδημαϊκή ελευθερία. Παράλληλα, η υπόθεση αυτή ανέδειξε τον ρόλο της γαλλικής κυβέρνησης, που χαιρέτισε μια απόφαση διόλου αθώα ή συγκυριακή, πλήρως εναρμονισμένη με την κυβερνητική πολιτική.

«Η Παλαιστίνη και η Ευρώπη: το βάρος του παρελθόντος και οι σύγχρονες δυναμικές». Αυτός ήταν ο τίτλος του διήμερου συνεδρίου που επρόκειτο να λάβει χώρα στο Κολέγιο της Γαλλίας στις 13 και 14 Νοεμβρίου, με διοργανωτές την Έδρα Σύγχρονης Ιστορίας του Αραβικού Κόσμου, του ιδρύματος που κατέχει ο διακεκριμένος ιστορικός Ενρί Λοράν, και το Αραβικό Κέντρο Ερευνών και Πολιτικών Μελετών. Μεταξύ των συμμετεχόντων έγκριτων πανεπιστημιακών και ερευνητών ήταν και οι Φραντσέσκα Αλμπανέζε, ειδική απεσταλμένη του ΟΗΕ, Ζοζέπ Μπορέλ, πρώην εκπρόσωπος της Ε.Ε. για εξωτερικές υποθέσεις, και Ντομινίκ ντε Βιλπέν, πρώην υπουργός Εξωτερικών της Γαλλίας. Φευ! Την Κυριακή 9 Νοεμβρίου o Τομά Ρεμέρ, διοικητής του Κολεγίου της Γαλλίας, ανακοίνωνε την ακύρωση της εκδήλωσης για «λόγους ασφαλείας»! Το Κολέγιο της Γαλλίας «δεν προβάλλει, ούτε ενθαρρύνει, ούτε υποστηρίζει οποιαδήποτε μορφή ακτιβισμού» σημείωνε η σχετική ανακοίνωσή του, υπογραμμίζοντας την «απόλυτη ουδετερότητα» του ιδρύματος σε σχέση «με θέματα πολιτικής ή ιδεολογικής φύσης». Πρόκειται για μια πρωτόγνωρα ριζοσπαστική απόφαση, που θυμίζει το ιστορικό προηγούμενο της 26ης Φεβρουαρίου 1862, όταν ο αυτοκράτορας Ναπολέων Γ΄ ανέστειλε «μέχρι νεωτέρας» το μάθημα του Ερνέστ Ρενάν! Ο Ρεμέρ εξήγησε ότι η απόφαση επιβλήθηκε λόγω «της πολεμικής γύρω από τη διεξαγωγή της εκδήλωσης».

Την πολεμική στην οποία αναφέρθηκε ο Ρεμέρ πυροδότησε άρθρο του περιοδικού Le Point στις 7 Νοεμβρίου, όπου υπό τον εύγλωττο τίτλο «Ένα φιλοπαλαιστινιακό συνέδριο υψηλού ρίσκου» προέβλεπε «δύο ημέρες με αναλύσεις υπέρ της Χαμάς», σημειώνοντας ότι ο κατάλογος των ομιλητών «δεν αφήνει καμία αμφιβολία, η εκδήλωση θα είναι φιλοπαλαιστινιακή, αντισιωνιστική και αποαποικιακή».

Αντιδρώντας αμέσως στην απόφαση του διοικητή του Κολεγίου της Γαλλίας, ο υπουργός Ανώτατης Εκπαίδευσης Φιλίπ Μπατίστ χαρακτήρισε την ακύρωση πράξη ευθύνης. «Η υπεράσπιση της ακαδημαϊκής ελευθερίας σημαίνει υπεράσπιση ελεύθερου διαλόγου, με σεβασμό και πλουραλισμό» είπε, προσθέτοντας ότι «αυτό το μήνυμα μετέφερα στη διοίκηση του Κολεγίου της Γαλλίας τις τελευταίες μέρες». «Ανακούφιση» χαρακτήρισε την ακύρωση της εκδήλωσης ο Γιοναθάν Αρφί, πρόεδρος του Αντιπροσωπευτικού Συμβουλίου των Εβραϊκών Θεσμών στη Γαλλία. «Τίποτα δεν ήταν σωστό σε αυτή την εκδήλωση. Τίποτα δεν πήγαινε καλά σε αυτό το συνέδριο» εξήγησε ο ίδιος. «Ούτε η μεροληπτική και στρατευμένη προσέγγιση, ούτε οι αμφισβητήσιμοι ομιλητές, ούτε η ανάρμοστη ημερομηνία της 13ης Νοεμβρίου». Ενώ από την πλευρά της η Διεθνής Ένωση κατά του Ρατσισμού και του Αντισημιτισμού το χαρακτήρισε «αντισιωνιστικό πανηγύρι», μιλώντας για «διασυρμό ενός σημαντικού θεσμού».

Η υπόθεση πήρε διαστάσεις με την απόρριψη από το Διοικητικό Δικαστήριο του Παρισιού της προσφυγής κατά της ακύρωσης της εκδήλωσης στον χώρο του Κολεγίου της Γαλλίας - δικαστική απόφαση άκρως επικίνδυνη καθώς, στη βάση αμφισβητούμενων στοιχείων, υπονομεύει την ακαδημαϊκή ελευθερία.

Παρά την απόπειρα λογοκρισίας, το συνέδριο διεξήχθη

Ωστόσο, οι αρνητικές αυτές εξελίξεις προκάλεσαν κύμα αντιδράσεων. Έτσι την απόφαση του Κολεγίου της Γαλλίας έσπευσαν να στηλιτεύσουν με κείμενό τους στη Le Monde 300 έγκριτοι διανοούμενοι και πανεπιστημιακοί, όπως οι Τζούντιθ Μπάτλερ, Ζαν Φρανσουά Μπαγιάρ, Ντομινίκ Βιντάλ κ.ά., καταγγέλλοντας «μια άνευ προηγουμένου επίθεση στην ακαδημαϊκή ελευθερία». «Αυτή η απόφαση που ελήφθη ύστερα από ένα πολεμικό άρθρο και άμεσες πιέσεις που άσκησε το υπουργείο Ανώτατης Παιδείας και Έρευνας συνιστά πλήγμα άνευ προηγουμένου στην ακαδημαϊκή ελευθερία στη Γαλλία. Με το πρόσχημα της διασφάλισης της ακαδημαϊκής ελευθερίας, το υπουργείο νομιμοποίησε μια πολιτική παρέμβαση στο πεδίο της έρευνας, σε αντίθεση με τη βασική αποστολή της, που είναι η προστασία της ανεξαρτησίας των πανεπιστημιακών και του πλουραλισμού των επιστημονικών προσεγγίσεων»: Δεν μάσησαν τα λόγια τους οι υπογράφοντες το κείμενο. Εξήγησαν ότι οι παρεμβαίνοντες στο συνέδριο «προερχόμενοι από έγκριτα πανεπιστήμια, όπως η Ομοσπονδιακή Πολυτεχνική Σχολή της Λωζάννης, η Σχολή Ανατολικών και Αφρικανικών Σπουδών του Λονδίνου, η Σχολή Ανώτατων Σπουδών Κοινωνικών Επιστημών και το Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας στο Παρίσι, το Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου, απαξιώθηκαν αδίκως στη βάση αμαλγαμάτων και αβάσιμων κατηγοριών». Τονίζοντας ότι τα έργα τους, η διεθνής τους αναγνώριση «δεν μπορούν να σβηστούν από εκστρατείες αμαύρωσης».

Παράλληλα, μια ιντερνετική έκκληση που συγκέντρωσε πάνω από 2.200 υπογραφές καλεί τον υπουργό Ανώτατης Εκπαίδευσης να παραιτηθεί: «Αυτή η εκφρασμένη θέληση να παρεμποδιστεί η ακαδημαϊκή έρευνα για το Ισραήλ και την Παλαιστίνη από τη στιγμή που αυτή αντιβαίνει στα αναλυτικά πλαίσια που εκφράζουν οι υποστηρικτές της ισραηλινής πολιτικής είναι εξαιρετικά ανησυχητική».

Για την ιστορία πάντως να τονιστεί ότι το συνέδριο δεν ακυρώθηκε - διεξήχθη τις ίδιες μέρες σε άλλο χώρο. Μεταφέρθηκε στο Αραβικό Κέντρο Ερευνών και Πολιτικών Μελετών με διαδικτυακή κάλυψη. «Αυτή η μεταφορά εκτός των τειχών του Κολεγίου της Γαλλίας προσφέρει την ευκαιρία επιβεβαίωσης μιας θεμελιώδους αρχής: ότι η ακαδημαϊκή γνώση δεν περιορίζεται σε έναν τόπο και ότι η αποστολή της είναι η όσο το δυνατόν ευρύτερη διάδοσή της» παρατήρησε σε ανακοίνωσή του το Κέντρο.


France doubles down on Collège de France censorship of  Palestine academic conference, raising questions on limits of academic freedoms in the country

Δεν υπάρχουν σχόλια:

«Όταν θέλεις να μάθεις ποιος είσαι, κοίτα τους τάφους»» ..Το σημείο όπου τέμνονται αλλά και αποκλίνουν η αρχαιοελληνική και η χριστιανική φιλοσοφία τοτ θανάτου

  Ο Χορός του Θανάτου (αντίγραφο τοιχογραφίας του 15ου αιώνα· Εθνική Πινακοθήκη της Σλοβενίας)· Η κεντρική ιδέα της είναι η παγκοσμιότητα τ...