H μαφία του σκραπ και το μεγάλο πλιάτσικο του ΟΣΕ
Πολλά από τα πολύτιμα και πανάκριβα υλικά του σιδηροδρομικού δικτύου καταλήγουν εδώ και χρόνια σε επιχειρήσεις ανακύκλωσης παλαιών μετάλλων (σκραπ), προκαλώντας μεγάλη οικονομική ζημιά και θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Δέλεαρ για τη μαφία του χαλκού είναι τα καλώδια της ηλεκτροκίνησης αλλά και το σιδηροδρομικό δίκτυο των περίπου 600 χιλιομέτρων που δεν χρησιμοποιείται. Σ' αυτό έχουν γίνει εκατοντάδες κλοπές μεταλλικών εξαρτημάτων και τροχαίου υλικού.
Το ρεκόρ στην αποψίλωση της δημόσιας περιουσίας κατέχει το σιδηροδρομικό δίκτυο Πελοποννήσου. Από το 2010 και μετά, όπου ουσιαστικά αναστέλλεται η λειτουργία του μεγαλύτερου μέρους του σιδηροδρομικού της δικτύου, έχουν συντελεστεί κινηματογραφικές κλοπές και οι δράστες δεν συνελήφθησαν ποτέ.
Το πεδίο της κλοπής και της παράνομης διακίνησης σκραπ περιλαμβάνει μικρές συμμορίες, αλλά και οργανωμένα κυκλώματα που έχουν δράσει σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις με τη βοήθεια υπαλλήλων του ΟΣΕ.Οι πιο τρανταχτές κλοπές σιδηροδρομικού υλικού στην ιστορία του ΟΣΕ έγιναν μετά την απόφαση να ανασταλεί η λειτουργία του μεγαλύτερου μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο το 2010. Η αναστολή έγινε με τον ίδιο νόμο που ο όμιλος του ΟΣΕ διασπάστηκε σε αυτόνομες εταιρείες. Με τον νόμο για την εξυγίανση του ΟΣΕ, η Πελοπόννησος έχασε τα τρένα οριστικά, μετά από 120 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της και αφού δαπανήθηκαν πρώτα 70 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου Κόρινθος-Καλαμάτα.
Στα καλώδια ηλεκτροκίνησης ο καλύτερος χαλκός
«Όλοι τους έχουν κάνει χρυσές δουλειές με την αποψίλωση καλωδίων ηλεκτροκίνησης τροχαίου υλικού και σιδηροδρομικών ραγών. Τελευταία, το ενδιαφέρον των κυκλωμάτων του σκραπ έχει μετατοπιστεί στην ηλεκτροκίνηση, γιατί έχει από τις καλύτερες ποιότητες σκληρού ηλεκτρολυτικού χαλκού», αναφέρει μηχανικός με μεγάλη εμπειρία κατασκευαστικών σιδηροδρομικών έργων.
Εκατομμύρια ευρώ η ζημιά
«Η ζημιά από τις κλοπές χαλκού μπορεί να φτάσει εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο», σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ που μίλησαν στη LiFO. «Μαζί με το ξήλωμα των καλωδίων της ηλεκτροκίνησης καταστρέφονται πανάκριβα εξαρτήματα και ανταλλακτικά, η αντικατάσταση των οποίων είναι δύσκολη και χρονοβόρα».
Πώς κατεβάζουν τα καλώδια
Η κλοπή καλωδίων της ηλεκτροκίνησης γίνεται με την εξής μέθοδο: «Πετάνε μία σιδερένια ράβδο που γαντζωνεται στο καλώδιο. Το σύστημα δεν μπορεί να ξεχωρίσει αν πρόκειται για δολιοφθορά ή φυσικό βραχυκύκλωμα. Το ρεύμα πέφτει. Μέχρι να έρθουν οι τεχνίτες ηλεκτροκίνησης, οι οποίοι είναι από λίγοι έως ανύπαρκτοι, να δουν τι συμβαίνει, οι δράστες σκαρφαλώνουν σε ένα στύλο και με ένα ψαλίδι κόβουν το καλώδιο, ένας από τη μία κι άλλος από την άλλη πλευρά».
[..........................................]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου