Η Marzena Diakun 
διευθύνει τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Radio France , στη Συμφωνία Νο. 9 του Antonín Dvořák* , «Του Νέου Κόσμου ». Ηχογραφήθηκε
στις 15 Μαρτίου 2018 στο Auditorium του Maison de la Radio (Παρίσι). Ο Ντβόρζακ γνώρισε διεθνή αναγνώριση για το μουσικό του ταλέντο στην Ευρώπη. Ωστόσο άφησε την Πράγα μαζί με την οικογένειά του το 1892 και πήγε στη Νέα Υόρκη όπου εργάστηκε ως διευθυντής του Εθνικού Ωδείου της Ν. Υόρκης έως το 1895.
Ο Ντβόρζακ άρχισε να απορροφάται από την αμερικανική κουλτούρα. Μελέτησε σε βάθος την αμερικανική λαϊκή παράδοση, όπως αυτή απεικονίζεται μέσα από τις μελωδίες των γηγενών νέγρων και των ινδιάνων.
Ο Harry Burleigh, ένας μαθητής στο Εθνικό Ωδείο, έφερε τον Ντβόρζακ σε επαφή με την αφροαμερικανική μουσική. Τα τραγούδια που έμαθε από τον Burleigh, αυτά που ονομάζουμε Θρησκευτικά Τραγούδια των Νέγρων, τον ενέπνευσαν να γράψει τη μουσική του δεύτερου μέρους της9ης Συμφωνίας, και ειδικότερα το περίφημο θέμα του αγγλικού κόρνου .
Ενώ συνέθετε την 9ηΣυμφωνίαμε τον τίτλο ‘Του Νέου Κόσμου’ ο Ντβόρζακ έγραψε στο φίλο του Emil Kozanek:Μου αρέσει πολύ και θα διαφέρει πολύ από τις πρώιμες συνθέσεις μου. Την επιρροή της Αμερικής μπορεί να την νιώσει αυτός που έχει 'μύτη' ... ενώ ο τίτλος ‘Από τον Νέο Κόσμο’ δείχνει τις εντυπώσεις μου και μεταφέρει τους χαιρετισμούς μου από τον Νέο Κόσμο.
Σύμφωνα με την ανάλυση του Kretzschmar, τα θέματα που χρησιμοποίησε ο Ντβόρζακ στην Συμφωνία προκύπτουν από τις αμερικανικές ινδιάνικες μελωδίες και ιδίως από τα θρησκευτικά τραγούδια των Νέγρων.Ωστόσο ο Ντβόρζακ είχε διαβάσει πολύ πριν έρθει στην Αμερική το ποίημα Hiawatha τουHenry Wadsworth, την ιστορία ενός γηγενούς Αμερικανού ήρωα. Σε ένα άρθρο του που δημοσίευσε στην Herald της Νέας Υόρκης ο Ντβόρζακ μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο το ποίημα τον ενέπνευσε να γράψει την Συμφωνία και για τις λανθασμένες αναλύσεις του Kretzschma
«Γνώρισα το Hiawatha τριάντα χρόνια πριν. Μου είχε κάνει εντύπωση όταν το διάβασα αλλά η παραμονή μου στην Αμερική ενδυνάμωσε εκείνη την εντύπωση. Το σκέρτσο της συμφωνίας είχε προκύψει από την σκηνή του εορτασμού στη Hiawatha όπου οι Ινδιάνοι χορεύουν. Μελέτησα με προσοχή πολλές Ινδιάνικες μελωδίες, που μου έδωσε ένα φίλος, και τα χαρακτηριστικά τους με διαπότισαν με το πνεύμα τους. Το πνεύμα αυτό προσπάθησα να αναπαράγω στην καινούργια μου συμφωνία.Δεν χρησιμοποίησα κάποια από αυτές τις μελωδίες. Έγραψα πρωτότυπες μελωδίες που ενσωματώνουν τις ιδιαιτερότητες της Ινδιάνικης μουσικής και με την χρήση αυτών των μελωδιών ως θέματα τις ανέπτυξα με όλες τις πηγές των σύγχρονων ρυθμών, την αρμονία, την αντίστιξη και το ορχηστρικό χρώμα.Αφήνεται στον ακροατή να κρίνει αν η Συμφωνία του Νέου Κόσμου είναι γραμμένη με βοημικό ή αμερικανικό ύφος.»
Στις 16 Δεκεμβρίου 1893 η Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης υπό τη διεύθυνση του Anton Seidl, στο Carnegie Hall έπαιξε για πρώτη φορά την Συμφωνία του Νέου Κόσμου , η οποία σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Αυτό αποδεικνύεται από τους κριτικούς και τον κόσμο , οι οποίοι το θεώρησαν ως το σημαντικότερο συμφωνικό έργο που γράφτηκε ποτέ στην Αμερική, ένα πραγματικό έργο τέχνης. Η Συμφωνία αυτή παραμένει και σήμερα μια από τις δημοφιλέστερες συμφωνίες στο κλασικό ρεπερτόριο.
Ειρήνη Κρίκη , Αθήνα 2 Ιουλίου 2004
Πηγή: dspace.mmb.org.gr
*Αντονίν Ντβόρζακ - Βικιπαίδεια
ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ
00:00 - Début du concert
00:36 - 1er mouvement : Adagio - Allegro molto
13:30 - 2ème mouvement : Largo
25:57 - 3ème mouvement : Scherzo molto vivace
33:27 - 4ème mouvement : Allegro con fuoco
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου