Τάσος Γουδέλης: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
Πηγή: diastixo.gr
[...........................]
Ποια είναι τα πρώτα σας διαβάσματα;
Ο θείος μου Γιάννης Γουδέλης είχε δημιουργήσει
μεταπολεμικά τον μεγάλο εκδοτικό «Δίφρο» και ο πατέρας μου ήταν
φιλαναγνώστης με φιλοδοξίες συγγραφέα. Βιβλία ευρείας γκάμας περίσσευαν
στο σπίτι. Από νωρίς ανακάτεψα την κλασική με την εύπεπτη λογοτεχνία.
Πάντως η σοβαρή λογοτεχνία υπερτερούσε στα διαβάσματά μου, αν και όπως
καταλαβαίνετε δεν ήμουν σε θέση να διεισδύσω στον Τολστόι ή στον Τόμας
Μαν.
Από πότε ξεκινήσατε να γράφετε;
Έχοντας στο μυαλό μου αυτό που έχει πει ο
Μπόρχες για τη μεγαλύτερη εκτίμηση που έτρεφε στην ανάγνωση από ό,τι στη
γραφή, πρώτα διάβασα πολύ και μετά έγραψα. Δεν υπήρξα, θέλω να πω,
«παιδί θαύμα» της λογοτεχνίας….
Πριν από λίγους μήνες εκδόθηκε η συλλογή διηγημάτων Απόσταση αναπνοής. Ποιος ήταν ο λόγος που τη γράψατε;
Δεν ξέρω.
Ο τίτλος που διαλέξατε είναι συμβολικός ή προσδιορίζει κάτι άλλο;
Είναι κυριολεκτικός καθότι στεγάζει το
ομότιτλο διήγημα της συλλογής, το οποίο μιλά για το αναπότρεπτο, το
μοιραίο, την πιο κοντινή απειλή για τον καθένα μας.
Γιατί προτιμάτε να γράφετε διηγήματα;
Το έχω ξαναπεί: γιατί θεωρώ την καλλιέργεια
της μικρής φόρμας μεγαλύτερο στοίχημα από εκείνη της εκτεταμένης. Δεν
μου αρέσει να πλατειάζω, όπως συμβαίνει στην καθημερινή ομιλία συνήθως.
Προτιμώ να επικεντρώνομαι στο «δέντρο» (στο διήγημα), ας χάνω, δήθεν, το
«δάσος» (το μυθιστόρημα), το οποίο έτσι κι αλλιώς το αγνοούμε, ούτε θα
το μάθουμε ποτέ. Ας λέει τα αντίθετα το γνωμικό.
Σε ένα από τα διηγήματά σας αναφέρεστε στον κινηματογράφο «Σινεάκ». Γιατί το παρελθόν και οι μνήμες μάς σημαδεύουν;
Ο χρόνος, για εντελώς συμβατικούς λόγους, έχει
διαιρεθεί. Στην πραγματικότητα είναι ενιαίος, παρότι η εξωτερική μας
φθορά όσο μεγαλώνουμε δείχνει το αντίθετο. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι αυτή η
φθορά είναι που κάνει πιο πειστική τη θεωρία του ενιαίου, γιατί
ενισχύει αυτή τη συνείδηση, λόγω της ανάγκης μας για επιστροφή στο
παρωχημένο.
[.....................]
Είσαστε συνεκδότης του περιοδικού Το Δέντρο. Τι θυμάστε από την όμορφη διαδρομή του;
Θα ήθελα ολόκληρο βιβλίο για να αφηγηθώ τα
σχετικά: τους ανθρώπους που γνώρισα, τις απομυθοποιήσεις και τις
ευχάριστες εκπλήξεις, τις αναγνωστικές εμπειρίες από υπέροχα κείμενα, το
ταλέντο του Κώστα Μαυρουδή στο στήσιμο του περιοδικού κλπ., κλπ. Εάν
μιλήσω περισσότερο θα υποβαθμίσω, φοβάμαι, μια διαδρομή που δεν μπορώ
ακόμα να σχηματοποιήσω και να περιορίσω σε λίγες γραμμές.
Σήμερα υπάρχουν και τα ηλεκτρονικά περιοδικά. Ποια είναι η γνώμη σας για αυτά;
Προσφέρουν έργο. Το πρόβλημα, όμως, με την
ηλεκτρονική επικοινωνία είναι γενικότερο και το έχω θίξει πολλές φορές.
Αφορά στην αρχειοθέτηση και διαφύλαξη όλου αυτού του λόγου που
κυκλοφορεί στο συγκεκριμένο μέσο. Μέχρι στιγμής η ηλεκτρονική
πραγματικότητα είναι… αμνήμων.
Η οικονομική κρίση επηρέασε και το αναγνωστικό κοινό. Συνεχίζει να διαβάζει ο μέσος αναγνώστης;
Η οικονομική κρίση ασφαλώς επηρέασε κάποιες
πλευρές της κυκλοφορίας του έντυπου λόγου. Μειώθηκαν πωλήσεις βιβλίων
και περιοδικών. Αλλά το απαιτητικό φιλαναγνωστικό κοινό πάντα βρίσκει
τρόπους επαφής με την πηγή. Βέβαια, πρέπει να σκεφτούμε και τις απώλειες
που έχει υποστεί ο συνολικός αριθμός του γνωστού κοινού, το οποίο μέχρι
πριν από λίγα χρόνια επισκέπτονταν αποκλειστικά τα βιβλιοπωλεία, ενώ
σήμερα κομμάτι του είναι πελάτης του ίντερνετ.
[........................]
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Τάσος Γουδέλης: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη - Diastixo.gr
********************************
Ο ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ ΔΙΑ ΖΩΣΗΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΚΑΛΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ...
.:BiblioNet : Το ωραίο ατύχημα / Γουδέλης, Τάσος, 1949-
Απο την παρουσίαση του βιβλίου "Το ωραίο ατύχημα" του Τάσου Γουδέλη,
εκδόσεις Κέδρος που εγινε στις 29 Ιουνίου στο Αστικό Καφενείο ΑΝΩ
ΠΟΥΡΝΑΡΟΥΣΑ.
Για το βιβλίο και τη μικρή φόρμα, μίλησε ο Τάσος Γουδέλης.
Αποσπάσματα απο το βιβλίο καθώς και απο το βιβλίο του Τάσου Γουδέλη
"Παρουσία" διάβασε η ηθοποιός Νάνα Παπαδάκη
Το ωραίο ατύχημαΔιηγήματα Τάσος Γουδέλης Κέδρος, 2013 222 σελ. ISBN 978-960-04-4340-0, [Κυκλοφορεί] Τιμή |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου