1. Jan Fabre quitte sa fonction de curateur au Festival international d’Athènes
"Le chorégraphe et plasticien belge Jan Fabre a annoncé samedi qu’il quittait sa fonction de curateur au Festival international d’Athènes. Il évoque un «environnement artistique hostile ». La nomination de l’artiste a été annoncée en février dernier et devait durer quatre ans.
«J’ai accepté le mandat que m’a octroyé le ministre grec de la Culture sous condition de pouvoir faire mes choix artistiques en toute liberté », explique Jan Fabre dans un court communiqué. «Cela ne semble plus possible en Grèce. Je ne souhaite pas travailler dans un environnement artistique hostile, dans lequel je suis pourtant arrivé avec l’esprit et le coeur ouverts. »
Le chorégraphe et plasticien anversois, qui fête cette année les 30 ans de sa compagnie Troubleyn est connu pour son art de la provocation, mêlant danse, performance, musique et arts visuels dans une débauche de corps.
*************************************
Ο Γιαν Φαμπρ παραιτείται από τη θέση του επιμελητή του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών
O Bέλγος χορογράφος και εικαστικός καλλιτέχνης Jan Fabre, δήλωσε το Σάββατο ότι παραιτήθηκε από τη θέση του ως επιμελητή του Διεθνούς Φεστιβάλ της Αθήνας, επικαλούμενος « ένα εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον." Ο διορισμός του καλλιτέχνη είχε ανακοινωθεί τον Φεβρουάριο και θα διαρκούσε τέσσερα χρόνια.Αποδέχθηκα την εντολή που μου ανέθεσε ο Έλληνας υπουργός πολιτισμού, υπό την προϋπόθεση να μπορώ να κάνω τις καλλιτεχνικές επιλογές μου με πλήρη ελευθερία», λέει ο Jan Fabre σε μια σύντομη δήλωσή του . "Αυτή φαίνεται πλέον ότι δεν είναι δυνατή στην Ελλάδα. Δεν θέλω να εργαστώ μέσα σε ένα εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον, στο οποίο παρ΄όλα αυτά προσήλθα με ανοιχτά το μυαλό και την καρδιά μου. "
Ο χορογράφος και εικαστικός καλλιτέχνης από την Αμβέρσα, που φέτος γιορτάζει τα 30 χρόνια της ομάδας του Troubleyn, είναι γνωστός για την τέχνη της πρόκλησης, αναμειγνύοντας το χορό, την εκτέλεση του ρόλου, τη μουσική και τις εικαστικές τέχνες σε ένα σώμα (σημ. του μτφρ. :διονυσιακής) κραιπάλης.
Μετάφραση: Gerontakos
*************************
2. 10 πράγματα που κατάλαβα από το... «μακελειό» Γιαν Φαμπρ
1) Το Υπουργείο Πολιτισμού τα έκανε (επιεικώς) μούσκεμα. Οι χειρισμοί του από την αρχή μέχρι το τέλος αυτή την εβδομάδα ήταν σκέτη... πλημμύρα. Απέτυχαν, παταγωδώς. Κι εκτέθηκαν. Τόσο ο Αριστείδης Μπαλτάς όσο και ο ίδιος ο Γιαν Φαμπρ που μας παρουσίασε ως φεστιβάλ το πανόραμα της... βελγικής τέχνης και του... προσωπικού του έργου. Τρέλα.2) Υπάρχουν καθώς φαίνεται πολλά σημεία στην τέχνη που ενώνουν τους «Μένουμε Ευρώπη» με τους εθνικιστές ακροδεξιούς. Είτε αυτά λέγονται Σάββας Ξηρός και Πειραματική Σκηνή, είτε Γιαν Φαμπρ και αφελληνισμός του Ελληνικού Φεστιβάλ.
3) Οι καλλιτέχνες έχουν δίκιο που εξεγείρονται (όχι όλοι φυσικά). Ήταν τόσο άστοχο (για να μην χρησιμοποιήσω άλλη λέξη, πιο ταιριαστή) ο αποκλεισμός της ελληνικής παραγωγής από το Φεστιβάλ, που δεν κράτησε ούτε 24 ώρες. Βέβαια, από την άλλη, δεν τους είδα να αντιδρούν με τέτοιο πάθος σε θέματα που αφορούν την... τέχνη και όχι την... ύλη (της τέχνης). Θα έλεγα πως έχουν 100% δίκιο αν δεν έβγαζαν αυτή την αστεία ανακοίνωση που ζητούν παραίτηση Μπαλτά και Φαμπρ. Και δεν τον αναγνωρίζουν τον τελευταίο ως καλλιτεχνικό διευθυντή. Θλιβερό.
4) Το κατεστημένο, δημοσιογραφικό και καλλιτεχνικό, είναι πολύ ισχυρό. Αρμαγεδδών, σκέτος. Το αντίκρισα και τρόμαξα από το μέγεθός του. Δεν το φοβήθηκα, αλλά δεν περίμενα πως ήταν τόσο μεγάλο και πολύπλοκο. Και δίχως τσίπα. Εδώ βγήκαν δημοσιογράφοι (καλά οι καλλιτέχνες) και κραύγαζαν εναντίον του Φαμπρ όταν οι ίδιοι πληρώνονταν για υπηρεσίες τους στο Φεστιβάλ (του Λούκου) για πολλά χρόνια.
5) Αυτοί οι φιλοευρωπαϊστές είναι τελικά, όχι πως δεν το ξέραμε, για τα μπάζα. Ποια ιδεολογία και ποια Ευρώπη, οι άνθρωποι άγονται και φέρονται ανάλογα τα συμφέροντά τους και τα μίση τους.
6) Τώρα που ανέλαβαν δράση Espresso, Πρώτο Θέμα και οι υπόλοιποι θεματοφύλακες της τέχνης μας, ο πολιτισμός μας δεν θα κινδυνεύσει πια.
7) Τώρα που ανέλαβαν δράση Espresso, Πρώτο Θέμα (αλλά και οι καλλιτέχνες με την ανακοίνωσή τους), ο Γιαν Φαμπρ δεν έχει πολύ χρόνο ζωής στο Φεστιβάλ. Που να ανακαλύψουν κι άλλες παραστάσεις του, ακόμα πιο ακραίες. Εκεί να δείτε αντίδραση. «Θαυμάστε την επιλογή του διευθυντή του ελληνικού Φεστιβάλ και τα παλλόμενα πέη» έγραψε η εφημερίδα του Θέμου Αναστασιάδη, που στο «Όλα» κάθε εβδομάδα μας δείχνει (και συγγνώμη για την έκφραση) συνεχώς κώλους και βυζιά.
8) Κατάλαβα επίσης πως ο Γιώργος Λούκος δεν άφησε τίποτε έτοιμο για το 2016, ούτε ένα συμβόλαιο. Μόνο κάποιες προτάσεις και ανολοκλήρωτες συμφωνίες στο μιλητό (συν υπερβάσεις προηγούμενων προϋπολογισμών). Την ίδια ώρα θυμάμαι τον Σωτήρη Χατζάκη στο Εθνικό Θέατρο να έχει ετοιμάσει (άλλος κι ετούτος) πλήρες πρόγραμμα «δένοντας» τα χέρια του Στάθη Λιβαθινού που τον διαδέχτηκε.
9) Να σημειώσουμε πως όλη η κριτική γίνεται χωρίς να ξέρουμε καν ποιο είναι το πρόγραμμα, έστω και αυτό το λειψό για φέτος. Χώρια που όλοι εκείνοι οι οποίοι θα σύρουν το χορό των αντιδράσεων (Espresso, style), δεν πρέπει να έχουν παρακολουθήσει ποτέ έργο του Γιαν Φαμπρ. Μόνο το σύντομο βίντεο στο youtube με τα πέη θα έχουν δει.
10) Το καλύτερο σας το άφησα για το τέλος. Δήλωση βουλευτή ενός... φιλοευρωπαϊκού και... μεταρρυθμιστικού κόμματος. Ο Ιάσων Φωτήλας, από το Ποτάμι: «Τι να περιμένει κανείς από έναν υπουργό Πολιτισμού, όταν έχει καταντήσει τον πολιτισμό, αριστερά της τσουτσούνας».
************************
Γιαν Φαμπρ: Μου αρέσετε γιατί δεν είστε ακριβώς σύγχρονοι ...
********************
3. Μπαλτάς: H παραίτηση Φαμπρ είναι αποτέλεσμα συντονισμένης επίθεσης
Την επιστολή παραίτησης του Γιαν Φαμπρ
από επικεφαλής του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου φέρνει στη δημοσιότητα το
Υπ. Πολιτισμού, σχολιάζοντας ταυτόχρονα τη μεγάλη λύπη του Αρ. Μπαλτά
για την εξέλιξη των πραγμάτων.
Ολόκληρη η ανακοίνωση:
«Με μεγάλη του λύπη ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κος Αριστείδης Μπαλτάς, έλαβε την ακόλουθη επιστολή παραίτησης:
Με την παρούσα, εγώ, ο Jan Fabre, παραιτούμαι από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή (curator) του Ελληνικού Φεστιβάλ. Αποδέχτηκα την πρόταση του Υπουργού Πολιτισμού της Ελλάδας να προβώ σε καλλιτεχνικές επιλογές με πλήρη ελευθερία. Αυτό δεν φαίνεται να είναι πλέον δυνατόν στην Ελλάδα. Δεν επιθυμώ να εργαστώ σε ένα εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον, στο οποίο προσήλθα με ανοιχτό μυαλό και ανοιχτή καρδιά. Εύχομαι στους Έλληνες καλλιτέχνες καλή τύχη στη δουλειά τους και στο Φεστιβάλ τους».
Jan Fabre, 2 Απριλίου 2016
Στο σημείο αυτό, πρέπει να επισημανθεί ότι ο Jan Fabre προσήλθε ουσιαστικά ως εθελοντής για να συνεισφέρει στην Ελλάδα της κρίσης. Με αυτό κατά νου, ανέλαβε να οργανώσει σε ελάχιστο χρονικό διάστημα το Ελληνικό Φεστιβάλ αυτοπεριορίζοντας το σύνολο των οικονομικών του αξιώσεων στο ποσό των 20.000 ευρώ για κάθε χρόνο που θα παρείχε τις υπηρεσίες του, τόσο ως καλλιτεχνικός υπεύθυνος του θεσμού, όσο και για τις παραγωγές της ομάδας του.
Η επιλογή της παραίτησης υπήρξε αποτέλεσμα της συντονισμένης επίθεσης που δέχτηκε ο Jan Fabre από πολιτικά κόμματα, Μ.Μ.Ε. και μέρους του καλλιτεχνικού κόσμου. Οι επιτιθέμενοι χαρακτήρισαν συλλήβδην ως ανθελληνικό ένα δομημένο τετραετές πρόγραμμα, το οποίο αποσκοπούσε όχι απλώς στη διεύρυνση του ούτως ή άλλως διεθνούς χαρακτήρα του Φεστιβάλ, αλλά και στη διεθνοποίηση της ίδιας της ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Θεώρησαν persona non grata έναν διεθνώς καταξιωμένο δημιουργό και απαξίωσαν συνολικά και οργανωμένα το καλλιτεχνικό του έργο καταρρακώνοντας έτσι κάθε έννοια ελευθερίας στην καλλιτεχνική έκφραση. Σε απόλυτο συγχρονισμό, Μ.Μ.Ε., αποσπασματικά και στοχευμένα εστίασαν σε ένα ελάχιστο σημείο ενός έργου του, παράγοντας πλήρως παραπλανητικές εντυπώσεις και παίζοντας με το δημόσιο αίσθημα.
Οι βεβιασμένες αντιδράσεις των καλλιτεχνών, πριν καν ανακοινωθεί το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ, μέσα μάλιστα από την παραπειστική επιχειρηματολογία περί αφελληνισμού του θεσμού, οδηγούν σε θλιβερούς συνειρμούς σε σχέση τόσο με την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, όσο και με την επιδιωκόμενη θέση της στο σύγχρονο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ενδιαφέρουσα αντιστροφή αυτού που κατά κανόνα συμβαίνει στην ανθρώπινη ιστορία, όπου οι πνευματικές δυνάμεις διεκδικούν την ελευθερία του λόγου και υπεραμύνονται αυτής έναντι της πολιτικής εξουσίας. Στη δική μας ιστορία φαίνεται δυστυχώς να συνέβη το αντίστροφο.
Εξυπακούεται ότι ο Υπουργός σε συνεργασία με το Δ.Σ. του Φεστιβάλ θα αναλάβει άμεσα τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για την καλύτερη δυνατή λειτουργία του θεσμού.»
Η παραίτηση του Βέλγου έρχεται μετά τις αντιδράσεις που δημιουργήθηκαν από την απόφασή του να αφιερώσει το Φεστιβάλ Αθηνών σε βελγικές παραγωγές, όπως είχε σε ανακοινώσει ο ίδιος.
Ολόκληρη η ανακοίνωση:
«Με μεγάλη του λύπη ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κος Αριστείδης Μπαλτάς, έλαβε την ακόλουθη επιστολή παραίτησης:
Με την παρούσα, εγώ, ο Jan Fabre, παραιτούμαι από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή (curator) του Ελληνικού Φεστιβάλ. Αποδέχτηκα την πρόταση του Υπουργού Πολιτισμού της Ελλάδας να προβώ σε καλλιτεχνικές επιλογές με πλήρη ελευθερία. Αυτό δεν φαίνεται να είναι πλέον δυνατόν στην Ελλάδα. Δεν επιθυμώ να εργαστώ σε ένα εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον, στο οποίο προσήλθα με ανοιχτό μυαλό και ανοιχτή καρδιά. Εύχομαι στους Έλληνες καλλιτέχνες καλή τύχη στη δουλειά τους και στο Φεστιβάλ τους».
Jan Fabre, 2 Απριλίου 2016
Στο σημείο αυτό, πρέπει να επισημανθεί ότι ο Jan Fabre προσήλθε ουσιαστικά ως εθελοντής για να συνεισφέρει στην Ελλάδα της κρίσης. Με αυτό κατά νου, ανέλαβε να οργανώσει σε ελάχιστο χρονικό διάστημα το Ελληνικό Φεστιβάλ αυτοπεριορίζοντας το σύνολο των οικονομικών του αξιώσεων στο ποσό των 20.000 ευρώ για κάθε χρόνο που θα παρείχε τις υπηρεσίες του, τόσο ως καλλιτεχνικός υπεύθυνος του θεσμού, όσο και για τις παραγωγές της ομάδας του.
Η επιλογή της παραίτησης υπήρξε αποτέλεσμα της συντονισμένης επίθεσης που δέχτηκε ο Jan Fabre από πολιτικά κόμματα, Μ.Μ.Ε. και μέρους του καλλιτεχνικού κόσμου. Οι επιτιθέμενοι χαρακτήρισαν συλλήβδην ως ανθελληνικό ένα δομημένο τετραετές πρόγραμμα, το οποίο αποσκοπούσε όχι απλώς στη διεύρυνση του ούτως ή άλλως διεθνούς χαρακτήρα του Φεστιβάλ, αλλά και στη διεθνοποίηση της ίδιας της ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Θεώρησαν persona non grata έναν διεθνώς καταξιωμένο δημιουργό και απαξίωσαν συνολικά και οργανωμένα το καλλιτεχνικό του έργο καταρρακώνοντας έτσι κάθε έννοια ελευθερίας στην καλλιτεχνική έκφραση. Σε απόλυτο συγχρονισμό, Μ.Μ.Ε., αποσπασματικά και στοχευμένα εστίασαν σε ένα ελάχιστο σημείο ενός έργου του, παράγοντας πλήρως παραπλανητικές εντυπώσεις και παίζοντας με το δημόσιο αίσθημα.
Οι βεβιασμένες αντιδράσεις των καλλιτεχνών, πριν καν ανακοινωθεί το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ, μέσα μάλιστα από την παραπειστική επιχειρηματολογία περί αφελληνισμού του θεσμού, οδηγούν σε θλιβερούς συνειρμούς σε σχέση τόσο με την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, όσο και με την επιδιωκόμενη θέση της στο σύγχρονο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ενδιαφέρουσα αντιστροφή αυτού που κατά κανόνα συμβαίνει στην ανθρώπινη ιστορία, όπου οι πνευματικές δυνάμεις διεκδικούν την ελευθερία του λόγου και υπεραμύνονται αυτής έναντι της πολιτικής εξουσίας. Στη δική μας ιστορία φαίνεται δυστυχώς να συνέβη το αντίστροφο.
Εξυπακούεται ότι ο Υπουργός σε συνεργασία με το Δ.Σ. του Φεστιβάλ θα αναλάβει άμεσα τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για την καλύτερη δυνατή λειτουργία του θεσμού.»
Η παραίτηση του Βέλγου έρχεται μετά τις αντιδράσεις που δημιουργήθηκαν από την απόφασή του να αφιερώσει το Φεστιβάλ Αθηνών σε βελγικές παραγωγές, όπως είχε σε ανακοινώσει ο ίδιος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου