Δευτέρα, Οκτωβρίου 12, 2015

Γυναίκα στους αμμόλοφους: από το βιβλίο στην ταινία

 

Κόμπο Αμπέ - Η γυναίκα της άμμου Γράφει η Αρχοντή Κόρκα
Ένας νεαρός εντομολόγος ξεκινά προς αναζήτηση νέων ειδών κάπου στην έρημο. Τα ίχνη του χάνονται έκτοτε, καθώς αυτός συμφιλιώνεται με τη νέα του κατάσταση.
Όπως ο πνευματικός του αδερφός, ο Κ. στον Πύργο του Κάφκα, έτσι και ο ήρωας της Γυναίκας της Άμμου ξεκινάει για έναν προορισμό στον οποίο δεν θα φτάσει ποτέ, ενώ την ίδια στιγμή, ολόκληρη η ζωή του αλλάζει μορφή, ίσως ακόμα και στόχο.
Παγιδεύεται σε μια αμμοθύελλα και βρίσκεται στο σπίτι μιας γυναίκας, η οποία ζει μέσα στην άμμο. Η γυναίκα αυτή παραμένει ανώνυμη (τονίζοντας έτσι τον αρχετυπικό της χαρακτήρα) καθόλη τη διάρκεια του βιβλίου και μαζί της ο ήρωας θα δημιουργήσει μια ιδιότυπη, περίεργη σχέση που είναι ένα μείγμα συντροφικότητας και εξάρτησης. Σύντομα ο Νίκι συνειδητοποιεί ότι είναι αιχμάλωτος σε αυτή την κόλαση από άμμο, υγρασία, ζέστη που -αν είναι δυνατόν- γίνεται ακόμα πιο αβάσταχτη από την έλλειψη νερού. Η παροχή νερού ελέγχεται από το μάλλον ασαφές "χωριό" που το χρησιμοποιεί για να διατηρεί τους κατοίκους δέσμιους. Την αρχική του έκπληξη διαδέχεται η αγωνία του να αποδράσει. Μηχανεύεται έναν τρόπο να ξεφύγει, ο οποίος όμως δεν έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα κι έτσι αναγκάζεται να επιστρέψει, ηττημένος, στον τάφο από άμμο όπου καλείται να ζήσει. Η γυναίκα τον δέχεται αδιαμαρτύρητα, καθώς κι εκείνη φαίνεται πως έχει εδώ και χρόνια συμφιλιωθεί αλλά και προσαρμοστεί στην κατάστασή της.Ο ίδιος βασανίζεται αλλά οι αντοχές του τελικά ακολουθούν τη ροή της άμμου.
Μια ιστορία εξαφάνισης μετατρέπεται σε ένα έντονο και μοναδικό υπαρξιακό δράμα. Η γραφή του Άμπε είναι συγκλονιστικά εμβριθής και καταφέρνει να μεταφέρει όχι μόνο το αίσθημα της κλειστοφοβίας αλλα κυρίως, το αίσθημα της απόγνωσης ενός ανθρώπου παγιδευμένου. Ο περιορισμός και ο εγκλεισμός του ήρωα δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για σημαντικές σκέψεις πάνω στην ανθρώπινη φύση, που ακόμα και σε εκείνη την ξεχασμένη, φαγωμένη από την άμμο ερημιά, καταφέρνει να εκδηλωθεί με τρόπο αναπόδραστο. Η γυναίκα, που φεύγει από τα χέρια του, όπως η άμμος, είναι την ίδια στιγμή η μοναδική του σταθερά, αυτή που του θυμίζει διαρκώς ότι πρέπει να ζήσει με ό,τι του δίνεται. Ο ήρωας δεν φτάνει να εσωτερικεύσει απλώς τη φυλακή, αλλά και την ίδια τη φύση της άμμου.
Ο αναγνώστης νιώθει την άμμο να τρέχει από τις σελίδες, νιώθει κάθε παλμό και αγωνία του ήρωα. Το κείμενο προσφέρεται για πληθώρα αναγνώσεων και ερμηνειών - από αλληγορία της ανθρώπινης κατάστασης έως υπαρξιακό δράμα. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα πραγματικό λογοτεχνικό διαμάντι, μια αναγνωστική εμπειρία που συνίσταται από ένα λεπτεπίλεπτο κέντημα ανθρώπινων συναισθημάτων και σκέψεων.
Η μετάφραση έχει γίνει από το πρωτότυπο ιαπωνικό κείμενο και αυτό βοηθά πολύ στην αμεσότητα της σκέψης. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το 1964, ο Hiroshi Teshigahara βασίστηκε στο βιβλίο για να γυρίσει την ταινία Woman in the dunes,

Kobo Abe
Η γυναίκα της άμμου
Μετάφραση από τα ιαπωνικά: Στέλιος Παπαλεξανδρόπουλος
Εκδόσεις Άγρα
***************************************

Γυναίκα στους αμμόλοφους

Σκηνοθέτης: Hiroshi Teshigahara
Σενάριο: Kobo Abe
Φωτογραφία: Hiroshi Segawa
Μουσική: Toru Takemitsu
Ηθοποιοί: Eijii Okada, Kyoko Kishida
Βραβεία: Υποψηφιότητα για τα Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας , καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και ειδικό βραβείο στο φεστιβάλ των Καννών
Τοποθεσία: Ιαπωνία, 1964
Διάρκεια: 147’

Ένας εντομολόγος αφήνει το Τόκιο για να μελετήσει ένα είδος σκαθαριού που ζει σε μια αχανή έρημο. Όταν χάνει το λεωφορείο της επιστροφής, θα περάσει τη νύχτα στο σπίτι μιας νεαρής χήρας που ζει σε μια καλύβα στον πυθμένα ενός αμμόλοφου και θα βρεθεί παγιδευμένος εκεί χωρίς πιθανότητα διαφυγής, καταδικασμένος να φτυαρίζει για πάντα μαζί της την άμμο για να μη θαφτεί από αυτήν.
Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Kobo Abe, η  «Γυναίκα στους αμμόλοφους» είναι μια μοντέρνα εκδοχή του μύθου του Σίσυφου, που ήταν καταδικασμένος από τους θεούς να περάσει την αιωνιότητα μεταφέροντας ένα βράχο στην κορυφή ενός λόφου, μόνο και μόνο για να τον δει ξανά να κυλάει προς τα πίσω. Παράλληλα, η ταινία αποτελεί ένα εμπνευσμένο παράδειγμα ψυχολογικής αλληγορίας, εστιάζοντας στον τυραννικό εγκλεισμό του ζευγαριού και στη δύναμη της σωματικής έλξης, που προκαλείται λόγω της κατάστασης στην οποία έχουν βρεθεί.
Η ταινία μας προϊδεάζει για την θεματική της ήδη από τα πρώτα πλάνα. Σ’ αυτά εισάγεται η άμμος με υπερβολικά γκρο πλάνα που σταδιακά ανοίγουν για να μας αποκαλυφθεί ο ανώνυμος άντρας, που σκαρφαλώνει έναν επιβλητικό αμμόλοφο. Ένας διαπεραστικός, υψηλής έντασης βόμβος εισάγεται απ’ τη μουσική για να σηματοδοτήσει την εξουθενωτική ζέστη της ερήμου. Ύστερα από ένα αναζωογονητικό πλάνο του μακρινού ωκεανού, εισάγεται το επάγγελμα του άγνωστου άνδρα, καθώς αιχμαλωτίζει ένα σκουλήκι της άμμου και το εγκλωβίζει σ’ έναν σωλήνα. Πρόκειται για έναν ερασιτέχνη εντομολόγο, που γυρεύει ένα σκαθάρι η ανακάλυψη του οποίου θα μπορούσε να δώσει το όνομά του στην περιοχή και να τον κατατάξει στο πάνθεον των εντομολόγων. Στην προσπάθειά του για την ανεύρεση του σκαθαριού, τον βλέπουμε να εμποδίζει ένα έντομο να θαφτεί στην άμμο και να γελά σαρκαστικά με τη μάχη που δίνει. Στη συνέχεια καθώς ξεκουράζεται πάνω σε μια εγκαταλειμμένη βάρκα, ο άνδρας σχολιάζει τις ανθρώπινες σχέσεις, αραδιάζοντας μια σειρά από πιστοποιητικά. Καθώς το πρόσωπο μιας γυναίκας παρεμβάλλεται στο στοχασμό του, συμπεραίνει ότι οι άνδρες και οι γυναίκες ζουν συνεχώς με τον φόβο ότι θα εξαπατηθούν και γι’ αυτό βγάζουν συνέχεια πιστοποιητικά για να αποδείξουν την αθωότητά τους. Όλα προμηνύουν τον επερχόμενο εφιάλτη του άντρα. Η άμμος που τόσο τον εντυπωσιάζει θα μεταλλαχθεί σε εχθρό του όταν θα βρεθεί εγκλωβισμένος στο σπίτι της γυναίκας μέσα στον λάκκο, όπως τα έντομά του στα γυάλινα βαζάκια.
Στην ταινία δεν γίνεται ποτέ σαφές αν η γυναίκα κατέβηκε στον λάκκο με τη θέλησή της ή αν την ανάγκασαν οι χωρικοί. Πάντως φαίνεται ότι έχει αποδεχτεί τη μοίρα της και δεν θα δραπέτευε ακόμα και αν μπορούσε. Συμμετέχει στη σύλληψη του άντρα, γιατί έτσι πρέπει. Μόνη της δεν μπορεί να φτυαρίσει αρκετή άμμο και η επιβίωσή της εξαρτάται από τη δουλειά της. Και οι δύο είναι αιχμάλωτοι, η γυναίκα αποδέχεται τη μοίρα, ενώ ο άντρας προσπαθεί να της ξεφύγει.
Από την άλλη πλευρά ο άντρας έχει υπερβολική αυτοπεποίθηση, προβάλλοντας τη γνώση του και υποτιμώντας την γυναικεία συντροφιά του. Στη συνέχεια όμως και ενώ κάθε προσπάθειά του να δραπετεύσει (σε μια σκηνή προσπαθεί να σκαρφαλώσει σε έναν τοίχο από άμμο, αλλά ο φαινομενικά στέρεος αμμόλοφος καταρρέει αργά και αναπόφευκτα) από το λάκκο αποτυγχάνει, αρχίζει να ελκύεται ερωτικά από αυτήν την εργατική και μοιρολατρική γυναίκα. Μπορεί όμως αυτή η σχέση να έρθει σε σύγκρουση με το πάθος του για ελευθερία;
Ως νατουραλιστής, ο άντρας αρχίζει να ενδιαφέρεται για τα πουλιά και τα έντομα που τους επισκέπτονται. Επινοεί μια παγίδα για να πιάσει ένα κοράκι και παρόλο που δεν πιάνει κανένα, κατά λάθος ανακαλύπτει πως να βγάλει νερό από την άμμο. Αυτή η ανακάλυψη ίσως είναι το μοναδικό χειροπιαστό, χρήσιμο και ασυναγώνιστο επίτευγμα της ζωής του. Όλα τα υπόλοιπα, όπως λέει η φωνή του αφηγητή (ίσως και να είναι η δική του φωνή), συμβόλαια, άδειες, χρέη, ταυτότητες είναι «καθησυχαστικές γραφειοκρατικές διατυπώσεις».
Χαρίζοντας στη σισύφεια προσπάθεια των δύο ηρώων κάτι από την αιώνια μάχη των φύλων, ο Teshigahara κινηματογραφεί με απαράμιλλο αισθησιασμό τα ιδρωμένα κορμιά να συσπώνται πάνω στην άμμο, η οποία αναδεικνύεται σε πρωταγωνιστή της ταινίας, εισβάλλοντας αδιακρίτως σε κάθε χώρο. Ποτέ άλλοτε το αμμώδες φυσικό τοπίο δεν έχει αποτυπωθεί σε φιλμ με τέτοιο τρόπο, με μια ανάγλυφη και ταυτόχρονα ρευστή ποιότητα. Με ένα στιλ επαναστατικό για την εποχή του, με μια κάμερα που εξερευνά ερωτικά τα σώματα, με πλάνα εικαστικά συναρπαστικά και με ρυθμό που δημιουργεί σασπένς, κατέφερε να φτιάξει μια ταινία όμορφη, ποιητική και ταυτόχρονα σκληρή πάνω στην αποξένωση και την υπαρξιακή αναζήτηση.

Βιβλιογραφία: Περιοδικό “Cinephile εν δράσει” τεύχος 44, Νίνος Φένεκ Μικελίδης: κριτική για την εφημερίδα “Ελευθεροτυπία”
*********************
 ΧΙΡΟΣΙ ΤΕΣΙΓΚΑΧΑΡΑ

Ο Χιρόσι Τεσιγκαχάρα αποτελεί μια εντελώς ξεχωριστή όσο και μοναχική περίπτωση στην Ιστορία της Παγκόσμιας κινηματογραφικής δημιουργίας.

Οι ταινίες του μπορούν να ιδωθούν σαν παραβολές για την ανθρώπινη ύπαρξη, οι Καφκικοί ήρωες (και ηρωίδες) υπό τη συνεχή απειλή ενός (συχνά αδιόρατου) κινδύνου,  μέσα σε μια αινιγματική, οφιοειδή πλοκή, βουτηγμένοι στον απίστευτης εικαστικής δυναμικής ασπρόμαυρο κόσμο της κάμερας του Σεγάουα, βάζοντας στο επίκεντρο του επιστημονικού διαλόγου ενός κόσμου που έψαχνε απαντήσεις στα ερωτήματα, σχετικά με την ταυτότητα, την ανθρώπινη ύπαρξη και την αλλοτρίωση του σύγχρονου ανθρώπου στην αστική κοινωνία.

Το σινεμά του Τεσιγκαχάρα, πάντοτε αισθαντικό, σχεδόν απτό, η ακαταμάχητη ατμόσφαιρα των εικόνων και των ήχων, εξακολουθεί να αποτελεί μια γοητευτική παγίδα για το μυαλό και τις αισθήσεις του σύγχρονου θεατή κι ένα μυστήριο που παραμένει συναρπαστικό μέσα στις δεκαετίες.


Βιογραφία

Γεννήθηκε στο Τόκιο στις 28 Ιανουαρίου 1927. Είναι γιος του Σόφου Τεσιγκαχάρα, ιδρυτή της Σχολής Σογκέτσου για την Ικεμπάνα. Το 1950 αποφοίτησε ως ζωγράφος από το Εθνικό Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών και Μουσικής στο Τόκιο. Το 1958 ανέλαβε τη Διεύθυνση της Σχολής Σογκέτσου και έπαιξε ηγετικό ρόλο σε πρωτοποριακές δραστηριότητες όλων των πεδίων της τέχνης. Από το 1980 δρώντας συγχρόνως ως σκηνοθέτης και κινηματογραφιστής, έγινε πρύτανης της Σχολής Σογκέτσου για την Ικεμπάνα. Πέθανε στο Τόκιο στις 14 Απριλίου 2001 από λευχαιμία.

Φιλμογραφία

1953 Hokusai
1956 Ikebana
1958 Tokyo 1958 – Τόκιο, 1958
1959 Jose Torres
1962 Pitfall – Ο Λάκκος
1964 That Tender Age– Στο άνθος της ηλικίας
1964Woman in the Dunes – Γυναίκα στους αμμόλοφους
1965 Jose Torres II
1965 White Morning – Λευκό πρωινό
1966 Stranger'sFace – Το πρόσωπο του ξένου
1967 Explosion Course – Η εξέλιξη της έκρηξης
1968 The Ruined Map – Ο κατεστραμμένος χάρτης
1972 Summer Soldiers – Καλοκαιρινοί στρατιώτες
1984 Antonio Gaudí
1989 Rikyu
1992 The Princess Goh – Η πριγκίπισσα Goh

Πηγή: http://www.cinemad.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

20 βιβλία για τη Γάζα, τον φασισμό και άλλες ιστορίες

  20 βιβλία για τη Γάζα, τον φασισμό και άλλες ιστορίες 46–58 λεπτά ...