Σάββατο, Μαΐου 23, 2009

Tom Stoppard "Rock ’n’ Roll" στο Θέατρο ΕΓΝΑΤΙΑ




Tom Stoppard
Rock ’n’ Roll
στο Θέατρο ΕΓΝΑΤΙΑ
από την Πέμπτη 21 Μαϊου 2009

Το ROCK ‘N’ ROLL µετά από µια θριαµβευτική πορεία σε Λονδίνο, Βερολίνο, Πράγα, Λισσαβόνα, Σίδνεϋ και Νέα Υόρκη και µια σειρά επιτυχηµένων παραστάσεων στο θέατρο ΠΟΡΤΑ στην Αθήνα τη φετινή θεατρική σαιζόν, έρχεται από τις 21 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο Εγνατία.

Το 1968, τη χρονιά της µεγάλης παγκόσµιας αναταραχής, ο Γιαν, ένας Τσέχος φοιτητής, λάτρης του ροκ, έχει αποφασίσει να εγκαταλείψει το Καίηµπριτζ, όπου κάνει το διδακτορικό του, για να επιστρέψει στην Πράγα και να υπερασπιστεί τις ιδέες του και την αγαπηµένη του µουσική από τον σοβιετικό οδοστρωτήρα: είναι Αύγουστος, και τα ρωσικά τανκς µόλις έχουν εισβάλει στην Τσεχοσλοβακία.

Ο καθηγητής του στο Καίµπριτζ, ο Μαξ Μόρροου, εξέχων αριστερός φιλόσοφος, συγκρούεται µε τον Γιαν, κατηγορώντας τους πρωτεργάτες της Άνοιξης της Πράγας ότι προκάλεσαν µε τις µεταρρυθµίσεις τους άσκοπη αναστάτωση και ταυτόχρονα την οργή της Μόσχας. Η γυναίκα του Μαξ, κλασική φιλόλογος και φεµινίστρια, προσπαθεί να καταπολεµήσει τον καρκίνο της, ενώ η κόρη τους, η Εσµέ, είναι χίπισσα, ερωτευµένη µε τον Γιαν και, µε το µυαλό της θολωµένο από το «χόρτο», βλέπει την ενσάρκωση του θεού Πάνα στο πρόσωπο του τραγουδιστή Συντ Μπάρρετ των Πινκ Φλόυντ.

Περίπου έτσι ξεκινάει η πρώτη σκηνή ενός πολυεπίπεδου και πολύπλοκου έργου που, όπως και «H Αρκαδία» και «Η ακτή της ουτοπίας» του ίδιου συγγραφέα, αντιστέκεται σθεναρά σε κάθε απόπειρα σύνοψής του, πέρα από την περιγραφή του γενικότερου πλαισίου µέσα στο οποίο κινείται.

Η τελευταία σκηνή του εκτυλίσσεται ύστερα από 22 χρόνια: είναι πάλι Αύγουστος, η χρονιά είναι το 1990, το Τείχος του Βερολίνου έχει γκρεµιστεί, σηµατοδοτώντας και την πτώση του «υπαρκτού σοσιαλισµού», τα τανκς έχουν αποσυρθεί από την Τσεχοσλοβακία. Στο Καίµπριτζ, µια άλλη κλασική φιλόλογος µελετάει µε τη φοιτήτριά της ένα απόσπασµα από τον Πλούταρχο, όπου περιγράφεται µια µεταφυσική «ανακοίνωση» σχετικά µε τον θάνατο του θεού Πάνα. Παράλληλα, στον άλλο πόλο της πλοκής, ο Γιαν µαζί µε την Εσµέ παρακολουθούν µέσα σε µια γενική έκρηξη χαράς την πρώτη συναυλία των Ρόλλινγκ Στόουνς στην ελεύθερη Πράγα.

Πηγαίνοντας από το Καίµπριτζ στην Πράγα και αντιστρόφως, από το 1968 στο 1990, σταµατώντας σε κάποιες κρίσιµες χρονιές αυτής της εικοσαετίας, παρακολουθούµε τα βασικά πρόσωπα να ωριµάζουν, να αλλάζουν απόψεις, να χάνει έδαφος η εφαρµογή των ιδεών τους και να κερδίζουν οι ιδέες τους σε βάθος• βλέπουµε να συνοψίζονται οι εσωτερικές συγκρούσεις της αριστεράς στη σύγκρουση δύο προσώπων που εκτιµούν απέραντα το ένα το άλλο• βλέπουµε να χρησιµοποιείται η ποίηση της Σαπφώς σαν ιδεολογικός καταλύτης• να αντιπαραβάλλεται η ελευθερία του τύπου στην ανελευθερία όχι µόνο των σοσιαλιστικών καθεστώτων, αλλά και της ελεύθερης αγοράς (ένα θέµα από τα πιο καυτά της σύγχρονης εποχής, που αντιµετωπίζεται µε την οξυδέρκεια ενός αδέσµευτου διανοούµενου)• να ζουν οι άνθρωποι την καθηµερινή τους ζωή συµµετέχοντας στις εξελίξεις της εντελώς πρόσφατης ιστορίας, να ερωτεύονται µπροστά στα µάτια µας και να σµίγουν ύστερα από χρόνια, να µεγαλώνουν, κάποιοι να πεθαίνουν στη διαδροµή, και κάποιοι άλλοι να πενθούν και να προχωρούν• κυρίως όµως ακούµε τη µουσική αυτών των χρόνων και, µέσα από την ιστορία των βασικών προσώπων, αντιλαµβανόµαστε ότι η καταδίωξη του ροκ εν ρολ στις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισµού οφειλόταν στο ότι τα καθεστώτα εκείνα καταλάβαιναν πως η µουσική αυτή και η νοοτροπία των ανθρώπων που τη διακονούσαν, απειλούσαν την εξουσία τους περισσότερο και βαθύτερα από τους πολιτικούς αντιπάλους και τους διαφωνούντες.

Για να καταλήξουµε σ’ ένα κάθε άλλο παρά άγνωστο συµπέρασµα: πως ο άνθρωπος δεν είναι µόνο µια ορθολογική µηχανή και πως η ανατρεπτική δύναµη του παγανισµού, µετά τον θάνατο του Πάνα, έχει εξασφαλίσει µέσα από άλλες µορφές την επιβίωσή της.


∆ΙΑΝΟΜΗ Rock ’n’ Roll (Με σειρά εµφάνισης)

Ο Αυλητής / 1οςΑστυνοµικός / Στήβεν Βασίλης Παπαδηµητρίου
Εσµέ (νέα) / Άλις Μαργαρίτα Πανουσοπούλου
Γιαν Αλέκος Συσσοβίτης
Μάξ Γιώργος Κοτανίδης
Έληνορ / Εσµέ (µεγαλύτερη) Ίρις Χατζηαντωνίου
Τζίλλιαν / Μάγδα / Ντήαρντρη Στέλλα Μπαλωµένου
Ανακριτής / Νάιτζελ Βαγγέλης Ρόκκος
Φέρντιναντ Γιάννης ∆ρίτσας
Μίλαν / 2ος Αστυνοµικός / Γκαρσόνι Σταύρος Μερµήγκης
Λένκα Εύα Κοτανίδη
Κάντιντα Νεκταρία Γιαννουδάκη

Σκηνοθεσία: Γιώργος Κοτανίδης
Μετάφραση: Σεραφείµ Βελέντζας
Σκηνικά: Αντώνης ∆αγκλίδης
Κοστούµια: Κλερ Μπρέισγουελ
Φωτισµοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Video Art: Μαρίνα Γιώτη
Make up: ∆ήµητρα Φαφαλιού
Επιµέλεια Μαλλιών: Χρόνης Τζήµος
Σκηνοθετική επιµέλεια video εισαγωγής:
Αντρέας Αποστολίδης - Παραγωγή Anemon

Παραγωγή: ADaM Productions σε συνεργασία µε τους Σαλτιµπάγκους
Παραγωγός: Μιχάλης Αδάµ


Θέατρο Εγνατία:
Πατριάρχου Ιωακείμ 1, Πλ. Αγ.Σοφίας, τηλ.: 2310-225172

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 23€, Φοιτητικό: 17€
Πληροφορίες: 2310-428007

Ώρες παραστάσεων:

Πέμπτη 21/5: 21.30
Παρασκευή 22/5: 21.30
Σάββατο 23/5: 18.00 & 21.30
Κυριακή 24/5: 21.30
Δευτέρα 25/5: 21.30
Τετάρτη 27/5: 19.00
Πέμπτη 28/5: 21.30
Παρασκευή 29/5: 21.30
Σάββατο 30/5: 18.00 & 21.30
Κυριακή 31/5: 21.30





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Γρηγόρης Γεροτζιάφας: «Ήρθε η ώρα η Αριστερά και η ευρύτερη προοδευτική παράταξη να κάνουν ένα βήμα μπροστά»

Γρηγόρης Γεροτζιάφας: Τι να κάνουμε anoixtoparathyro.gr 19 Απριλίου 2024 Ήρθε η ώρα η Αριστερά και η ευρύτερη προοδευτική παράταξη ...