Κυριακή, Ιανουαρίου 14, 2007

Group Creative Director

Λάζαρος Ευμορφίας,Group Creative Director της Spot JWT

Είναι νέος, ωραίος και προπάντων τετραπέρατος, αφού είναι διαφημιστής. Δουλειά του είναι να μας πλασάρει ( τις πιο πολλές φορές) φούμαρα για μεταξωτές κορδέλες, να "
εξιτάρει" δηλαδή (για να χρησιμοποιήσουμε ένα μεταμοντέρνο όρο στη θέση του ιθαγενούς "διεγείρει") το ενδιαφέρον μας για ένα σωρό άχρηστα προϊόντα καί αμφίβολες , ως προς τη χρησιμότητά τους, υπηρεσίες.
Μας κοιτάει με σκυμμένο το κεφάλι ρίχνοντάς μας ένα πονηρό βλέμμα,
απ' αυτά που υπονοούν " Κοίτα φίλε, εγώ είμαι ο μετρ της εικονικής πραγματικότητας , εγώ κατευθύνω τη ζωή σου, εγώ διαμορφώνω τα γούστα και τις συνήθειές σου, απ
ό μένα δε θα ξεφύγεις ποτέ!"
Σ' αυτόν οφείλεται το πασίγνωστο φιλμάκι με τον κακομοίρη που μπαίνει σε ένα πλοίο της γραμμής και τρέχει όλο το πλήρωμα να τον υποδεχτεί σαν να είναι ο Μπιλ Γκέιτς κι αυτός περιφέρεται σαν χαμένος για τη συμπεριφορά των σαλταρισμένων ναυτών, που τον αποκαλούν "αφεντικό" και κάνουν εδαφιαίους τεμενάδες, ενώ ο καπετάνιος τον προσφωνεί με το βαρύγδουπο τίτλο "Πρόεδρε!".
Το να κερδίσεις στο Τζόκερ ισοδυναμεί με το να βουτήξεις με το κεφάλι από τον
πύργο του Άιφελ και να προσγειωθείς στο έδαφος σώος και αβλαβής.
Τι έκανε όμως ο καλός μας ο Ευμορφίας, για να μας πείσει να καταθέσουμε το δελτίο μας εγκαίρως στον πράκτορα της γειτονιάς μας και να τα κονομήσει ο ΟΠΑΠ; Έπιασε και έστησε ένα παιχνίδι φαντασιώσεων μέσα στο μυαλό μας, όπου όλα είναι δυνατά. Και ποιος δε θα 'θελε να είναι στη θέση του "πρωταγωνιστή" της ιστορίας μας; Και ποιος δε θα 'θελε να του συμπεριφέρονται σαν να είναι μια εξέχουσα προσωπικότητα , που οφείλει τον πλούτο της όχι στην πετυχημένη εργασία του (πράγμα αδύνατο για τους πολλούς) , αλλά σε μιαν εξαιρετική εύνοια της τύχης; Το λέει εξάλλου ο Ευμορφίας στο περιοδικό Paper Magazine (22/12/06): "Το Τζόκερ είναι ένα παιχνίδι μαζικό, λαϊκό. Απευθύνεται σε μια τεράστια ομάδα του κοινού και άρα η επικοινωνία του οφείλει να διέπεται από αυτά τα στοιχεία...".
Ως εδώ καμία αντίρρηση , μια και αναγνωρίζουμε πολύ καλά τους κανόνες που διέπουν το στήσιμο μιας διαφήμισης. Όμως το πρόβλημα με τις διαφημίσεις αυτού του είδους είναι ότι εξ αρχής όλες οι ιστορίες που "διηγούνται" βρίσκονται στον αέρα. Είναι αληθοφανείς , αλλά όχι πειστικές. Μοιάζουν με αστυνομικά έργα όπου ο δολοφόνος συλλαμβάνεται στο τέλος, επειδή έχει κάνει το μοιραίο λάθος.
Και ποιο ήταν το λάθος του ωραίου Ευμορφία σ' αυτήν τη διαφήμιση;
Το αποκαλύπτει άθελά του με την εξής καταπληκτική διασάφιση του κεντρικού συνθήματος της διαφήμισης:" Η κορύφωση της ιστορίας έρχεται με μια επίσης λαϊκή και προσφιλή φράση , που είναι το : Δεν θα ξέρεις τι έχεις, αλλά με την κυριολεκτική του σημασία. Ο ήρωάς μας πράγματι δε γνωρίζει τι έχει από τα αμύθητα κέρδη του Τζόκερ. Παρ' όλα αυτά , όμως, παραμένει ο ίδιος, απλός και καθημερινός. Δεν τον αλλάζουν τα πλούτη, γεγονός που τον καθιστά ακόμα πιο συμπαθή στο θεατή.".
Λάζαρε, Λάζαρε , δεύρο έξω! Γιατί αν δε δεύρο εσύ , θα σε δεβρώσουμε εμείς! Είπαμε ότι είσαι ο εξπέρ της διαφήμισης , αλλά μην πας να ιδεολογικοποιήσεις και από πάνω την απατούλα σου.
Καλέ μου νέε, ποιος από μας που έχει σώας τα φρένας του θα φαντασιωθεί ως πειστικό το παραμύθι που στήνεις; Θα πρέπει να είσαι πολύ χαχανές για να πιστέψεις ότι:
α/ Ο φουκαράς και ξέρει ότι κέρδισε και δεν ξέρει τι έχει,
β/ Η συμπεριφορά του μέσα στο πλοίο είναι του ανθρώπου που δεν έχει ιδέα γιατί όλοι τρέχουν να στρώσουν χαλιά, για να τα πατήσει,
γ/ Όλοι μέσα στο πλοίο γνωρίζουν ποιος είναι ο υπερτυχερός του Τζόκερ.
Έχεις δει ποτέ κανένα υπερτυχερό , ρε Λάζαρε, να δημοσιεύεται φάτσα φόρα στον τύπο από τον ΟΠΑΠ; Σου φτάνουν αυτά ή μήπως θέλεις και άλλα; Άντε γεια τώρα και καλά νέα μπαλαμούτια!

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ρε παιδιά μην το χέζουμε.
διαφήμιση είναι δεν είναι το φάρμακο κατά του καρκίνου.

ας ανοιξουμε τα ματακια μας να δουμε την ουσια της ζωης.

καναμε τους διαφημιστες σταρς!!
ΕΛΕΟΣ

παπαριες πουλανε,απλα μας κανουν και γελαμε καποιες φορες αλλα μην τρελαθουμε κιολας...

Sting είπε...

Η διαφήμιση όμως, φίλε μου, επηρεάζει τη ζωή μας. Εσύ , όπως φαίνεται, είσαι ενήλικος, μορφωμένος και έξυπνος, ιδιότητες που σε θωρακίζουν , κατά κάποιο τρόπο, από την επιδρασή της.
Τι γίνεται όμως με τους ανθρώπους που δεν έχουν τα "προσόντα" σου;
Νομίζω ότι αυτούς στοχεύουν οι διαφημιστές κι όχι εσένα. Γιατί αυτοί είναι ευάλωτοι και επομένως αναλώσιμοι.

Βιβλία του 2024: Είκοσι τρεις προτάσεις για όλα τα γούστα από το Inside Story

Βιβλία του 2024 23 προτάσεις για όλα τα γούστα. Μαζί με τα 10 καλύτερα βιβλία του 2024 , σύμφωνα με τη Washington...