Χρήστος Μουχάγιερ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΤΥΧΟ ΑΡΕΣΚΟΝΤΑ*
_____ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ______________
ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΤΥΧΟ ΑΡΕΣΚΟΝΤΑ*
Χαίρε επισκέπτη
πριν προσπεράσεις σκέψου
τον άτυχο Αρέσκοντα
που ζήλεψε ο Άδης
γιατί ήταν κοσμαγάπητος
Με πέταξε στις Νήσους των Μακάρων
ο σκληρός παρά τους θρήνους
και τα παρακάλια των δικών μου,
τις προσευχές των εραστών της Τραγωδίας
ένα παιδί ήτανε τι έκανε για του κόψεις τ΄άνθος
Ποτέ μην πεις έλα μωρέ
μια πέτρα σκαλισμένη είναι αυτή
για ένα φουκαρατζίκο ηθοποιό
που έπαιζε για λίγο λάδι
κι ένα σταμνί θασίτικο κρασί
Μην ισχυριστείς αυτά έχει η ζωή
ο Χάρος δεν κάνει διακρίσεις
ακόμα κι αν ο ηθοποιός σημαίνει φως
εξαίρεση δε γίνεται στο αιώνιο σκοτάδι
Σ΄αυτή την αίθουσα που κατοικώ
δε θέλω τη συμπόνια κανενός
μα επαιτώ για λίγη τρυφερότητα στο βλέμμα
αντίδωρο στη μοναξιά μου
σαν ελαφάκι που έχει χάσει τη μανούλα του.
___________
Θεσσαλονίκη, 16/01/2025
*Από την ανέκδοτη συλλογή «Εντροπία»
Κοντά στο ανατολικό τείχος της Θεσσαλονίκης βρισκόταν ο τάφος του τραγικού υποκριτή Μάρκου Ουαρεινίου Αρέσκοντα, ενός πρόωρα αδικοχαμένου σταρ της εποχής του. Στον επιτύμβιο βωμό που ήταν στημένος προς τιμή του εντυπωσιάζει η άριστη διατήρηση των χρωμάτων.
Ο νεκρός εικονίζεται ως ήρωας ή βασιλιάς φορώντας χιτώνα τραγικού υποκριτή. Στο δεξιά της μορφής εικονίζεται ένα γυναικείο τραγικό προσωπείο, που υποδηλώνει ότι ο Αρέσκων ήταν ηθοποιός που υποδυόταν όχι μόνο στρατιωτικούς ηγέτες ή ήρωες, όπως δείχνει το κοστούμι του, αλλά και γυναικείους ρόλους.
Το όνομά του Αρέσκων (= αυτός που αρέσει, που είναι δημοφιλής), ιδιαίτερα ταιριαστό για ηθοποιό, ταυτίζεται με εκείνο της μητέρας του, Ουαρεινίας Αρέσκουσας. Πρόκειται, δηλαδή, για μια οικογένεια ηθοποιών, μόνο που η μητέρα θα ήταν ηθοποιός του λαϊκού θεάτρου των μίμων, ενώ ο Μάρκος κατόρθωσε να προαχθεί στο «μεγάλο» θέατρο των δραματικών αγώνων και να γίνει τραγικός υποκριτής, και μάλιστα σε νεαρή ηλικία. Τα θεατρικά επαγγέλματα ήταν παραδοσιακά στην αρχαιότητα και συχνά περνούσαν από τους γονείς στα παιδιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου