Ο ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΓΚΡΕΚΟ
Ο μοντερνισμός του Γκρέκο
Σειρά: minima, Αρ. 13
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2019
Σελίδες: 176 με 48 έγχρωμες και 2 α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 11,5 x 18,5 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-960-250-738-4
Τιμή: 15,00 € // στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ 13,50 €
«Ο “μοντερνισμός” του ζωγράφου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι ενστερνίστηκε την ιταλική καλλιτεχνική θεωρία και χρησιμοποίησε τις συνταγές των βενετσιάνικων εργαστηρίων. Ό,τι έχει παρατηρηθεί στο έργο του από θετική ή αρνητική σκοπιά επί τέσσερις αιώνες –η απουσία συμμετρίας, η παραμόρφωση των αναλογιών, οι παραβιάσεις της εικονογραφικής παράδοσης, η άρνηση του χώρου, η δουλειά με χρωματικούς λεκέδες πάνω στον καμβά– προέρχεται από τις ιταλικές εμπειρίες και τη “μαθητεία” του εκεί. Όταν βρισκόταν στην Ιταλία, στις δεκαετίες του 1560 και του 1570, η Αναγέννηση ήταν πια ένα μακρινό όνειρο. Δεν υπάρχει λόγος να επαινεί κανείς ένα ζωγράφο που ήρθε από μια διαφορετική πολιτιστική παράδοση, ιδιαίτερα ως προς την αντίληψη της “εικόνας”, για το γεγονός ότι αρνήθηκε τα αναγεννησιακά αξιώματα για τη ζωγραφική τέχνη με τόσο ριζοσπαστικό τρόπο. Έτσι κι αλλιώς άλλοι είχαν προηγηθεί. Ως προς την άρνηση της Αναγέννησης αρκεί να σκεφθούμε τι υλοποίησαν ζωγράφοι όπως ο Ποντόρμο, o Ρόσσο ή ο Μπεκκαφούμι στην Τοσκάνη, οι οποίοι πεθαίνουν όταν ο Γκρέκο δεν έχει ακόμα βγει από την εφηβεία. Μπορεί όμως κανείς να αναγνωρίσει τη συνέπεια και τη δύναμη με την οποία συνέχισε και διεύρυνε στην Ισπανία όσα είχε μάθει στη Βενετία και τη Ρώμη, με αποτέλεσμα να δημιουργήσει έργα απαράμιλλης τόλμης.
Απομονωμένος στο Τολέδο, ο ζωγράφος, περισσότερο ενστικτωδώς παρά κατά τρόπο προγραμματικό και συστηματικό, έκανε πειράματα αδιανόητα για την κοινωνία στην οποία ζούσε. Ο δημιουργικός ρόλος της απομόνωσης του δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Ήταν από περισσότερες πλευρές ένα κίνητρο, το σταθερό ελατήριο της δράσης του.
Πυρήνας του μοντερνισμού του, τόσο από κοινωνική όσο και από αισθητική άποψη, μπορεί να θεωρηθεί η διεκδίκηση (όχι με λόγια και έννοιες στο χαρτί αλλά με τη ζωγραφική πράξη) του δικαιώματος που έχει ο καλλιτέχνης / παραγωγός, ως δημιουργός, να “παίζει” κατά το δοκούν με τα συστατικά στοιχεία της εικόνας.»
Ο συγγραφέας μελετάει απ’ αυτή τη σκοπιά τρία κορυφαία έργα του καλλιτέχνη και εντοπίζει τα ριζοσπαστικά στοιχεία τους: τον Διαμερισμό των ιματίων του Ιησού, το λεγόμενο Expolio, το οποίο ζωγράφισε στην αρχή της παραμονής του στην Ισπανία (1577-1579), την Παναγία Ελεούσα στην Ιγιέσκας (1605) και το ώριμο έργο του Άποψη και χάρτης του Τολέδο (περ. 1610-1614).
Ο Νίκος Χατζηνικολάου, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου
Κρήτης, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1938 και σπούδασε στη Αυστρία, τη
Γερμανία και τη Γαλλία. Δίδαξε επίσης σε πολλά ξένα πανεπιστήμια ως
επισκέπτης καθηγητής. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με την τέχνη του Γκρέκο
και έχει συγγράψει πολλά βιβλία και επιστημονικά άρθρα.
●●● / ●●●
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΠΟΛΕΜΟΥ (1940-1941) & ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑΣ (1944-1945)
Ημερολόγιο πολέμου (1940-1941) & Ημερολόγιο αιχμαλωσίας (1944-1945)
Σειρά: Αρχειοθήκη, αρ. 2
Πρόλογος: Ηρώ Νικοπούλου
Μεταγραφή: Κώστας Γ. Τσικνάκης
Σχόλια – Επίμετρο: Ελένη Κούκη
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2019
Σελίδες: 331 με 43 α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-250-724-1
Τιμή: 22,00 € // στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ 19,80 €
Τα ημερολόγια του Παναγιώτη Νικόπουλου, πέντε συνολικά σημειωματάρια, χωρίζονται σε δύο διακριτές χρονικές ενότητες. Η πρώτη είναι η περίοδος του πολέμου 1940–1941. Ο Νικόπουλος, στρατιώτης ήδη κατά την κήρυξη του πολέμου, αρχίζει να καταγράφει τις εντυπώσεις και τις σκέψεις του σ’ ένα ημερολόγιο καθώς η μονάδα του προωθείται προς το μέτωπο και στη συνέχεια υποχωρεί μετά την αστραπιαία επέλαση των χιτλερικών στρατευμάτων. Η δεύτερη χρονική ενότητα είναι η περίοδος κατά την οποία ο Νικόπουλος μεταφέρεται στο Γκρατς της Αυστρίας, τότε τμήμα του Τρίτου Ράιχ, και υποχρεώνεται σε καταναγκαστική εργασία. Στο διάστημα των τριών χρόνων που μεσολαβεί ανάμεσα στο πρώτο και το δεύτερο ημερολόγιο, ο Νικόπουλος έχει οργανωθεί στο ΕΑΜ, ενώ δύο μήνες πριν από τη μεταφορά του στο Γκρατς συλλαμβάνεται και προτείνεται η φυλάκισή του ως «επικίνδυνου κομμουνιστή».
Στο εκτενές επίμετρο, που τιτλοφορείται «Γράφοντας για τον εαυτό σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης», η ιστορικός Ελένη Κούκη σκιαγραφεί το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να διαβαστούν τα ημερολόγια. Αν το πρώτο ημερολόγιο έρχεται να προστεθεί σ’ ένα ήδη εκτενές σώμα αντίστοιχων κατάλοιπων από στρατιώτες της ίδιας περιόδου, το δεύτερο αφορά μια μαζική, τραυματική εμπειρία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, την ιδιοποίηση από το Γ΄ Ράιχ του εργατικού δυναμικού των κατεχόμενων από τους ναζί χωρών – εμπειρία που παραμένει υποφωτισμένη, κυρίως στην ελληνική ιστοριογραφία.
Την έκδοση την προλογίζει η ανιψιά του συγγραφέα Ηρώ Νικοπούλου και την συμπληρώνει ένα πλούσιο εικονογραφικό υλικό με φωτογραφίες και τεκμήρια –ανάμεσά τους και επίσημα προσωπικά έγγραφα του Νικόπουλου από την παραμονή του στο Γκρατς ως κρατούμενου καταναγκαστικής εργασίας– καθώς και ένα Ευρετήριο Κυρίων Ονομάτων που περιλαμβάνει όσα ανθρωπωνύμια και τοπωνύμια αναφέρονται στα ημερολόγια.
●●● / ●●●
Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ
Η τιμή και το χρήμα
Έρη Σταυροπούλου
Οι ερωτευμένες ηρωίδες του Κωνσταντίνου Θεοτόκη και οι λογοτεχνικές αδελφές τους: παραλλαγές μιας τυπολογίας
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2019
Σελίδες: 303
Διαστάσεις: 12 x 16,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-541-2
Τιμή: 12,00 €
Η Τιμή και το χρήμα είναι ένα έργο για τον ρόλο του χρήματος στον
έρωτα και τις οικογενειακές σχέσεις στην Ελλάδα των αρχών του 20ού
αιώνα. Η νεαρή ηρωίδα Ρήνη ερωτεύεται έναν νέο από ανώτερη τάξη. Η
μητέρα της όμως αρνείται να δώσει την προίκα που θέλει ο υποψήφιος
γαμπρός, ακόμη κι όταν εκείνος κλέβει την κόρη της. Μέσα από μια ιστορία
απλή και σύντομη, ο συγγραφέας κατορθώνει να αποτυπώσει με παραστατική
δύναμη και κριτική σκέψη ένα διαχρονικό και καίριο κοινωνικό πρόβλημα,
με μια πολύ προωθημένη για την ελληνική πραγματικότητα της εποχής
αντιμετώπιση του γυναικείου ζητήματος.
Η μελέτη της Έρης Σταυροπούλου, με αφετηρία το έργο του Θεοτόκη, επιχειρεί να φωτίσει το θέμα της ερωτευμένης γυναίκας στην ελληνική και ευρύτερα την ευρωπαϊκή λογοτεχνία, από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα ως τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τα παραδείγματα από έργα των Κωστή Παλαμά, Καλλιρρόης Παρρέν, Γρηγόριου Ξενόπουλου, Κώστα Χατζόπουλου, Νίκου Καζαντζάκη, Μπαλζάκ, Ντοστογιέφσκι, Τολστόι, Ίψεν, Χάρντυ, Στρίντμπεργκ, Τσέχωφ κ.ά. δείχνουν ότι, σε μια περίοδο αγώνων για μόρφωση, ισότητα και ουσιαστική απελευθέρωση της γυναίκας, η λογοτεχνία προβάλλει τραγικές ερωτικές ιστορίες, που συγκρούονται με οικονομικά συμφέροντα ή διακόπτονται βίαια όταν η κοινωνική ηθική δεν επιτρέπει την ευόδωση του ερωτικού αισθήματος. Ανάμεσα στις ηρωίδες των ιστοριών αυτών η Ρήνη ξεχωρίζει για τη θαρραλέα στάση της και την υπεράσπιση του δικαιώματός της στη ζωή.
●●● / ●●●
ΦΥΤΩΡΙΑ ΕΥΦΥΪΑΣ. ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Φυτώρια ευφυΐας. Ένα ταξίδι στα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα του κόσμου
Μετάφραση: Μαρία Παπαηλιάδη
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2019
Σελίδες: 380
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-546-7
Τιμή: 14,00 €
Η βρετανίδα εκπαιδευτικός Lucy Crehan, νέα αλλά με θητεία στις σχολικές τάξεις, αναρωτήθηκε γιατί οι μαθητές από ορισμένα εκπαιδευτικά συστήματα πρωτεύουν συστηματικά στις διεθνείς εκπαιδευτικές δοκιμασίες. Αποφάσισε, λοιπόν, να κάνει μια έρευνα πεδίου: ταξίδεψε διαδοχικά στη Φινλανδία, την Ιαπωνία, τη Σαγκάη, τη Σιγκαπούρη και στον Καναδά, ώστε να κατανοήσει βαθύτερα τον τρόπο ζωής και την κουλτούρα τους, φιλοξενήθηκε σε σπίτια εκπαιδευτικών με παιδιά σχολικής ηλικίας, μελέτησε από πρώτο χέρι την εκπαιδευτική διαδικασία σε σχολεία αντιπροσωπευτικά του κάθε συστήματος και μίλησε με διευθυντές σχολείων, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.
Καρπός τούτης της έρευνας, που συνδυάζει το βίωμα με την απαραίτητη θεωρητική τεκμηρίωση, όπου χρειάζεται, είναι μια ολοκληρωμένη πρόταση «θεωρίας και πράξης» της εκπαίδευσης η οποία προσφέρει εξαιρετικά διδάγματα, χρήσιμα σε όσους θέλουν να ξέρουν πώς διαφορετικές κουλτούρες και κοινωνίες προσεγγίζουν την εκπαίδευση ώστε ν’ αντλήσουν ιδέες για τις δικές τους πρακτικές. Ουσιαστικά ένας «εκπαιδευτικός γύρος του κόσμου», τα Φυτώρια ευφυΐας απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς, γονείς, αρμόδιους για την παιδεία, αλλά και σε κάθε πολίτη που πιστεύει πως η εκπαίδευση είναι το θεμέλιο του κοινού μας μέλλοντος.
●●● / ●●●
ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Ηλίας Σ. Κεβόρκ, Χρήστος Γ. Κόλλιας
Βόλος, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, 2018
Σελίδες: 584
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-9439-57-2
Τιμή: 25,00 €
Τα κεφάλαια του συλλογικού τόμου καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα θεμάτων της άμυνας και της ασφάλειας, προσφέροντας στον αναγνώστη μια σφαιρική εικόνα του συγκεκριμένου κλάδου της οικονομικής επιστήμης.
Οι συγγραφείς πραγματεύονται θέματα, όπως τη σχέση της οικονομίας και του πολέμου, το κόστος των ενόπλων συγκρούσεων, τα οικονομικά του πολέμου και οι εξοπλιστικοί ανταγωνισμοί, θέματα εφοδιαστικής στην άμυνα και διοίκησης προμηθειών, το έγκλημα και το σωφρονιστικό σύστημα, τρομοκρατία και αγορές, πληροφόρηση και ασφάλεια, αξιολόγηση συστημάτων συντήρησης υλικού. Απευθύνεται τόσο σε προπτυχιακούς όσο και σε μεταπτυχιακούς φοιτητές, αλλά και σε όσους σταδιοδρομούν επαγγελματικά στον τομέα της εθνικής άμυνας και την ασφάλειας.
●●● / ●●●
ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ 1922-1967. ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Δραπετσώνα 1922-1967. Ένας κόσμος στην άκρη του κόσμου
Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών / Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, 2019
Σελίδες: 488 με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-9538-80-0
Τιμή: 18,00 €
●●● / ●●●
MACMILLAN ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Επιμέλεια: W. F. Bynum, E. J. Browne, Roy Porter
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2019
Σελίδες: 803
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-538-2
Τιμή: 35,00 €
●●● / ●●●
Αγωνιστές του 1821 μετά την Επανάσταση
Αθήνα, Εκδόσεις Ασίνη, 2019
Σελίδες: 311
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-5346-11-9
Τιμή: 15,00 €
Τι απέγιναν οι Αγωνιστές του ’21 μετά την Επανάσταση; Το βιβλίο αυτό εξετάζει την τύχη των Αγωνιστών κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων ζωής του ελληνικού βασιλείου: τη συζήτηση γύρω από τα κριτήρια ιεράρχησής τους· τη διαχείριση της δημόσιας εικόνας τους· τις μεταξύ τους έριδες και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ομονοούσαν· τη συμβολή τους στη διαμόρφωση ενός ξενηλατικού και αντιδυτικού πνεύματος με ποικίλες εκφάνσεις (αντιβαυαρισμός, αυτοχθονισμός, αντιφαναριωτισμός)· τις ιδεολογικές και πολιτικές παραμέτρους που συντέλεσαν στη διαμόρφωση του ιδεοτύπου του Αγωνιστή, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους ο ιδεότυπος αυτός συνεισέφερε στη σφυρηλάτηση της εθνικής ταυτότητας.
Η διάλυση των ατάκτων στρατευμάτων της Επανάστασης, η δίκη του Κολοκοτρώνη, η δαιμονοποίηση των Φαναριωτών και οι διαμάχες μεταξύ των πρωταγωνιστών της Επανάστασης για τα δημόσια αξιώματα και την υστεροφημία είναι μερικά μόνο από τα στιγμιότυπα μιας ταραχώδους και συναρπαστικής εποχής, κατά την οποία οι Αγωνιστές αναζήτησαν τρόπους προσαρμογής στο νεοσύστατο κράτος, επωφελούμενοι από την -εθνικά αναγκαία- μνημειοποίηση του ’21.
●●● / ●●●
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ Α' ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ
Διεθνές Επιστημονικό Συμπόσιο
Κείμενα: συλλογικό
Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2018
Σελίδες: 421 με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-12-2430-5
Τιμή: 28,00 €
Με γνώμονα το παραπάνω σκεπτικό, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και το Ίδρυμα Μελετών Χερσονήσου του Αίμου, τρεις καταξιωμένοι επιστημονικοί φορείς της πόλης, με την ενεργό συμμετοχή του Γενικού Προξενείου της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη, αποφάσισαν την από κοινού οργάνωση ενός διεθνούς επιστημονικού Συμποσίου με θέμα: ʺΤο θέατρο επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του Α΄ Παγκοσμίου πολέμουʺ. Στόχος των εργασιών ήταν να αποτιμηθεί και να αναδειχθεί η στρατηγική σημασία του μετώπου της Θεσσαλονίκης μέσα στο ευρύτερο επιχειρησιακό πλαίσιο, το οποίο του αναλογεί...».
●●● / ●●●
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΜΠΛΟΚ 10. ΙΑΤΡΙΚΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΣΤΟ ΑΟΥΣΒΙΤΣ
Οι γυναίκες του Μπλοκ 10. Ιατρικά πειράματα στο Άουσβιτς
Μετάφραση: Νίκη Eideneier-Αναστασιάδη
Πρόλογος: Τζέκυ Μπενμαγιόρ
Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2019
Σελίδες: 354
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-12-2419-0
Τιμή: 22,00 €
Μετάφραση: Νίκη Eideneier-Αναστασιάδη
Πρόλογος: Τζέκυ Μπενμαγιόρ
Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2019
Σελίδες: 354
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-12-2419-0
Τιμή: 22,00 €
●●● / ●●●
Τα νέα σχολικά κτίρια
Α΄έκδοση: Αθήνα, Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος 1938
Επιμέλεια: Πάτροκλος Καραντινός
Α΄ανατύπωση: Αθήνα, Εκδόσεις Καπόν, 2019
Επιμέλεια: Ανδρέας Γιακουμακάτος
Σελίδες: 296 με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 24
x 30 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-618-5209-45-2
Τιμή: 44,50 €
//
στο βιβλιοπωλείο μας
40,05 €
●●● / ●●●
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ
Κείμενα - Επιμέλεια: Σπύρος Μοσχονάς, Κωνσταντίνα Ντακόλια
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, 2019
Σελίδες: 151
Διαστάσεις: 16,5 x 22 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-476-241-5
Τιμή: 15,00 €
●●● / ●●●
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΣΚΟΥΛΑΚΗΣ. ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΝΤΙΦΑΤΙΚΟΣ
Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Γενική επιμέλεια: Ελένη Αθανασίου
Δίγλωσση έκδοση (ελληνικά / αγγλικά)
Μετάφραση αγγλικών κειμένων: Αναστασία Καραμάνη
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, 2019
Σελίδες: 359, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 24 x 30 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-960-476-240-8
Τιμή: 45,00 €
Η πλούσια έκδοση αποτελεί τον συνοδευτικό κατάλογο της ομότιτλης έκδοσης
που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη (Φεβρουάριος-Μάιος 2019),
αφιερωμένης στο έργο του Δημοσθένη Σκουλάκη, ενός από τους
σπουδαιότερους εκπροσώπους της γενιάς του ’70. Επίκεντρο του έργου του
υπήρξε ο Άνθρωπος, ιδωμένος μέσα από μια κριτική ρεαλιστική
κοινωνικοπολιτική προσέγγιση προσανατολισμένη στις θέσεις αμφισβήτησης
των κινημάτων της νεολαίας στο τέλος της δεκαετίας του ’60 και των αρχών
του ’70. Η έκδοση, σύμφωνα και με τη λογική της έκθεσης, ακολουθεί
θεματικά και χρονολογικά την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη:
παρουσιάζονται πρώιμα έργα του (από το 1957), από την περίοδο της
πολιτικής του ζωγραφικής (1960-1967), την περίοδο της αυτοεξορίας του σε
Ευρώπη, Αμερική, Καναδά (1967-1972), καθώς και από τον κύριο όγκο της
δουλειάς του στην Ελλάδα (1981-2014).
●●● / ●●●
Ο ΠΛΟΥΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ο Πλούτος της Ελλάδας. Η ελληνική οικονομία από τους βαλκανικούς πολέμους μέχρι σήμερα
Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 2019
Σελίδες: 654
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-960-16-8261-7
Τιμή: 22,90 €
Το βιβλίο δεν απευθύνεται μόνο σε ιστορικούς και οικονομολόγους, αλλά αποτελεί μία προσπάθεια να μιλήσει για μία δύσκολη και πολύ συχνά αγωνιώδη πορεία της χώρας, στην οποία παράγοντες πολιτικοί όσο και κοινωνικοί βαρύνουν εξίσου στη διαμόρφωση της ελληνικής οικονομικής πραγματικότητας. Παραπέρα δε, η λογική την οποία σέβεται η αφήγηση δε λαμβάνει υπόψη της κύκλους ή νομοτέλειες, αλλά είναι το προϊόν της προσπάθειας, άλλοτε πετυχημένης και άλλοτε όχι, των ανθρώπων που ζουν και εργάζονται στη χώρα αυτή, που παράγουν δηλαδή τον πλούτο της.
●●● / ●●●
«ΣΤΟ ΜΠΕΧΤΣΙΝΑΡΙ ΣΕ ΦΙΝΟ ΑΚΡΟΓΙΑΛΙ» Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ ΤΟΥ ΜΠΕΣ ΤΣΙΝΑΡ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
«Στο Μπεχτσινάρι, σε φίνο ακρογιάλι» Η ιστορία του Κήπου του Μπες Τσινάρ στη Θεσσαλονίκη
Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Κυριακίδη, 2019
Σελίδες: 573, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 16 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-599-292-7
Τιμή: 39,90 €
Με μία τέτοια θολή μαγική εικόνα ασχολείται το περιεχόμενο αυτού του βιβλίου. Αναφέρεται σε έναν τόπο της Θεσσαλονίκης που η ανάπτυξη της πόλης υποβάθμισε, παραμέρισε και εξαφάνισε. Έναν τόπο τόσο αγαπητό, όσο και ξεχασμένο, με πολύβουη και πολυάνθρωπη παρουσία για αιώνες και σήμερα σιωπηλό, έναν τόπο λαμπερό και παραμυθένιο για μικρούς και μεγάλους, όπου όμως πλέον οι παραμυθάδες έχουν χαθεί. Έναν τόπο που αξίζει να θυμηθούμε ή να γνωρίσουμε σήμερα, γιατί η ζωή της πόλης περνούσε καθημερινά από αυτόν και η ιστορία της πολλές φορές ξαπόστασε στα όμορφα ανθισμένα παρτέρια του.
Εκεί, λοιπόν, που έχει επεκταθεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο ύψος περίπου της τρίτης και της τέταρτης προβλήτας του σημερινού λιμανιού, βρισκόταν παλαιότερα ένας μεγάλος κήπος. Ένας κήπος, ο οποίος ήταν χαρακτηριστικός για τη ζωή των κατοίκων της Θεσσαλονίκης και φιλοξένησε εκατοντάδες χιλιάδες από αυτούς για θαλάσσια μπάνια και αναψυχή. Ένας κήπος που διαμορφώθηκε από την οθωμανική διοίκηση σε μία περιοχή της Θεσσαλονίκης, η οποία ήταν ήδη δημοφιλής τόπος εκδρομών από ακόμη παλαιότερα. Επρόκειτο για τον εθνικό ή δημόσιο Κήπο στο «Μπες Τσινάρ» που σημαίνει «Πέντε Πλάτανοι», ένα τοπωνύμιο, το οποίο είναι παλαιότερο της δημιουργίας του Κήπου. Ο Κήπος εξακολούθησε να υπάρχει και μετά την απελευθέρωση της πόλης το 1912, οπότε μετονομάστηκε σε «Κήπος Πριγκήπων» και φιλοξενούσε θαλάσσια λουτρά, εστιατόρια, καφενεία, μουσικές και τραγούδια μέχρι που έχασε τη μάχη με την επέκταση του λιμένα της Θεσσαλονίκης.
Ήταν, λοιπόν, κάποτε ένας Κήπος...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου