ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ
Βγήκες βρεγμένο από τα κύματα
και ξύπνησες τ ακίνητα νερά,
και ξάφνιασες τα ασάλευτα νερά.
Μη με κοιτάζεις έτσι. Σε φοβάμαι.
Βγήκες βρεγμένο τα μεσάνυχτα απ' το πέλαγος
και λάμπουνε και τρέμουν τα νερά,
-μια ίσια γραμμή που αστράφτει, τα νερά...
Αθόρυβα που λάμνεις κι ανεβαίνεις,
κόκκινο ασήμι φλωροκαπνισμένο,
άπλετο φως που απλώνεις κι ανεβαίνεις
μες στη βαθιά ησυχία τ' ουρανού!
...Και μπαίνεις απ τα μαύρα παραθύρια
στα γκρεμισμένα σπίτια του θανάτου,
και ψάχνεις για να βρεις αραχνιασμένο
τον ύπνο που κοιμήθηκε στα θάμνα,
σκόνη του ονείρου, χάος τ' ουρανού.
Ο άνεμος που σωπαίνει έχει φορέσει,
μυστηριακός, κι αυτός το φόρεμά σου,
κι εκεί, στα δυο βουνά, μες στην κοιλάδα,
σταχτιά φαντάσματα έχουν βγει απ' την καταχνιά.
Μην πέφτεις πια χλομό σ' αυτούς τους τοίχους,
μη σπάζεις μ' αστραπές σ' αυτά τα τζάμια.
Στάσου μονάχα κι άκου αυτόν τον ήχο
στην ερημιά. Απ' το φως σου μια σταγόνα,
σα μέταλλο, άκου: στά-
ζει μια σταγόνα
μες στ' ουρανού την άσπρη παγωνιά.
Τι με κοιτάζεις έτσι; Σε φοβάμαι.
Αφού το ξέρεις: δε θα σου ξεφύγω.
Συλλογή: Τα τοπία του φεγγαριού (1955)
ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ: ΕΝΑΣ ΕΥΠΑΤΡΙΔΗΣ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΑΣ
Κάθε χρόνο στις 6 Δεκεμβρίου,τού αγίου Νικολάου, μου τηλεφωνούσε απ' όπου κι αν βρισκόταν για να μου ευχηθεί, εγκάρδια, χρόνια πολλά
για τη γιορτή μου. Φέτος δεν μου τηλεφώνησε, και αμέσως σκέφθηκα ότι
κάτι σοβαρό θα έχει συμβεί (γνώριζα πως αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας,
και άλλωστε ήταν ήδη ενενήντα ετών).Σκόπευα μάλιστα να τηλεφωνήσω στο
σπίτι του αυτές τις μέρες και να μάθω νέα του από τη σύζυγο και τη
μονάκριβη θυγατέρα του,όταν ανοίγοντας χτες το απόγευμα τον υπολογιστή
μου πληροφορήθηκα τον θάνατό του.(Τον τελευταίο καιρό όλους τους
θανάτους των φίλων μου τους μαθαίνω από το διαδίκτυο).
Όχι, ο Κώστας Στεργιόπουλος (την απώλεια τού οποίου θρηνούμε από χτες) δεν ήταν απλώς ένας ευγενής,καλλιεργημένος λογοτέχνης, τον οποίο αξίζει έτσι να θυμόμαστε, όπως έγραψε εδώ στο φέισμπουκ χτες μια κυρία. Ήταν κάτι πολύ περισσότερο:μια εξέχουσα μορφή, των ελληνικών γραμμάτων. Ποιητής,πεζογράφος,κριτικός,μελετητής τής λογοτεχνίας,αλλά και εξαίρετος πανεπιστημιακός δάσκαλος, ο Στεργιόπουλος άφησε πίσω του ένα έργο που εντυπωσιάζει με το εύρος,την πολυμέρεια και το ακμαίο λογοτεχνικό του φρόνημα. Η αφοσίωσή του στα γράμματα,η εργατικότητα,η συνέπεια,το ήθος,η ευθύτητα τού χαρακτήρα του και το αίσθημα δικαιοσύνης που τον διέκρινε,είναι στοιχεία τα οποία αξίζει να εξάρει κανείς και να τα προβάλει συνεχώς στο μέλλον ως πρότυπα παραδειγματισμού για τους νέους που πιάνουν τώρα τη γραφίδα στα χέρια τους.
Φίλος (ήδη από την ηλικία των 17 ετών) τού ποιητή και σπουδαίου κριτικού Τέλλου Άγρα (τα κριτικά άπαντα τού οποίου επιμελήθηκε σε έξι τόμους με άκρα ευαισθησία και φιλολογική δεινότητα),λάτρης τής ομορφιάς,αλλά και τής κλασικής μουσικής,οπαδός τής μεθόδου στην έρευνα,φιλαλήθης,και αυστηρός στις κρίσεις του,ο Στεργιόπουλος ήταν ένας άνθρωπος γεμάτος ζωντάνια που παρακολουθούσε τα πάντα και δεν άφηνε τίποτε να τού ξεφύγει. Αμέτρητες φορές τον είχα συναντήσει σε λογοτεχνικές εκδηλώσεις,συχνά, με κακές καιρικές συνθήκες. Πήγαινε παντού, όπου τον καλούσαν, συναναστρεφόταν με νέους ποιητές και συγγραφείς, τους συμβούλευε και τους ενθάρρυνε. Η σχολαστικότητα (για την οποία κάποιοι τον κατηγορούσαν) ήταν το αποτέλεσμα τής τελειομανίας και τής αυστηρής προσήλωσής του στο αντικείμενό του.
Όμως ο σκοπός μου στο σημείωμα αυτό δεν είναι να σκιαγραφήσω το πορτρέτο τού Κώστα Στεργιόπουλου (αυτού τού ευπατρίδη των γραμμάτων μας )λίγα εικοσιτετράωρα μετά την εκδημία του εις Κύριον,αλλά να τονίσω την παγερή αδιαφορία,την απάθεια ή αν θέλετε την ασέβεια και την παντελή έλλειψη ευγνωμοσύνης με τις οποίες αντιμετωπίζουν τα Μέσα μαζικής ενημέρωσης την απώλεια συμπατριωτών μας, με ουσιαστική προσφορά στα γράμματα και στις τέχνες όπως είναι ο Στεργιόπουλος.
Και καλά από τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια τής διαπλοκής και της υποκουλτούρας (τα οποία λειτουργούν εδώ και δεκαετίες παράνομα) δεν μπορεί ασφαλώς να περιμένει κανείς τίποτα. Αλλά από τη δημόσια τηλεόραση; Την τηλεόραση των υψηλόβαθμων στελεχών και των χιλιάδων υπαλλήλων που αμείβονται με τα χρήματα των ελλήνων φορολογουμένων; Δεν υπάρχει κανείς εγγράμματος εκεί, να αναφέρει την είδηση τού θανάτου τού Στεργιόπουλου; Μπορώ εύκολα να αντιληφθώ την υστερία που έχει καταλάβει τους πάντες για τον θάνατο ενός λαϊκού είδώλου τής μουσικής όπως είναι ο Ντέιβιντ Μπάουι. Δυο λέξεις μόνο όμως για την απώλεια τού Στεργιόπουλου θα μπορούσαν να στριμωχτούν και να χωρέσουν στα δελτία ειδήσεων τής δημόσιας τηλεόρασης. Ή μήπως όχι;
Όχι, ο Κώστας Στεργιόπουλος (την απώλεια τού οποίου θρηνούμε από χτες) δεν ήταν απλώς ένας ευγενής,καλλιεργημένος λογοτέχνης, τον οποίο αξίζει έτσι να θυμόμαστε, όπως έγραψε εδώ στο φέισμπουκ χτες μια κυρία. Ήταν κάτι πολύ περισσότερο:μια εξέχουσα μορφή, των ελληνικών γραμμάτων. Ποιητής,πεζογράφος,κριτικός,μελετητής τής λογοτεχνίας,αλλά και εξαίρετος πανεπιστημιακός δάσκαλος, ο Στεργιόπουλος άφησε πίσω του ένα έργο που εντυπωσιάζει με το εύρος,την πολυμέρεια και το ακμαίο λογοτεχνικό του φρόνημα. Η αφοσίωσή του στα γράμματα,η εργατικότητα,η συνέπεια,το ήθος,η ευθύτητα τού χαρακτήρα του και το αίσθημα δικαιοσύνης που τον διέκρινε,είναι στοιχεία τα οποία αξίζει να εξάρει κανείς και να τα προβάλει συνεχώς στο μέλλον ως πρότυπα παραδειγματισμού για τους νέους που πιάνουν τώρα τη γραφίδα στα χέρια τους.
Φίλος (ήδη από την ηλικία των 17 ετών) τού ποιητή και σπουδαίου κριτικού Τέλλου Άγρα (τα κριτικά άπαντα τού οποίου επιμελήθηκε σε έξι τόμους με άκρα ευαισθησία και φιλολογική δεινότητα),λάτρης τής ομορφιάς,αλλά και τής κλασικής μουσικής,οπαδός τής μεθόδου στην έρευνα,φιλαλήθης,και αυστηρός στις κρίσεις του,ο Στεργιόπουλος ήταν ένας άνθρωπος γεμάτος ζωντάνια που παρακολουθούσε τα πάντα και δεν άφηνε τίποτε να τού ξεφύγει. Αμέτρητες φορές τον είχα συναντήσει σε λογοτεχνικές εκδηλώσεις,συχνά, με κακές καιρικές συνθήκες. Πήγαινε παντού, όπου τον καλούσαν, συναναστρεφόταν με νέους ποιητές και συγγραφείς, τους συμβούλευε και τους ενθάρρυνε. Η σχολαστικότητα (για την οποία κάποιοι τον κατηγορούσαν) ήταν το αποτέλεσμα τής τελειομανίας και τής αυστηρής προσήλωσής του στο αντικείμενό του.
Όμως ο σκοπός μου στο σημείωμα αυτό δεν είναι να σκιαγραφήσω το πορτρέτο τού Κώστα Στεργιόπουλου (αυτού τού ευπατρίδη των γραμμάτων μας )λίγα εικοσιτετράωρα μετά την εκδημία του εις Κύριον,αλλά να τονίσω την παγερή αδιαφορία,την απάθεια ή αν θέλετε την ασέβεια και την παντελή έλλειψη ευγνωμοσύνης με τις οποίες αντιμετωπίζουν τα Μέσα μαζικής ενημέρωσης την απώλεια συμπατριωτών μας, με ουσιαστική προσφορά στα γράμματα και στις τέχνες όπως είναι ο Στεργιόπουλος.
Και καλά από τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια τής διαπλοκής και της υποκουλτούρας (τα οποία λειτουργούν εδώ και δεκαετίες παράνομα) δεν μπορεί ασφαλώς να περιμένει κανείς τίποτα. Αλλά από τη δημόσια τηλεόραση; Την τηλεόραση των υψηλόβαθμων στελεχών και των χιλιάδων υπαλλήλων που αμείβονται με τα χρήματα των ελλήνων φορολογουμένων; Δεν υπάρχει κανείς εγγράμματος εκεί, να αναφέρει την είδηση τού θανάτου τού Στεργιόπουλου; Μπορώ εύκολα να αντιληφθώ την υστερία που έχει καταλάβει τους πάντες για τον θάνατο ενός λαϊκού είδώλου τής μουσικής όπως είναι ο Ντέιβιντ Μπάουι. Δυο λέξεις μόνο όμως για την απώλεια τού Στεργιόπουλου θα μπορούσαν να στριμωχτούν και να χωρέσουν στα δελτία ειδήσεων τής δημόσιας τηλεόρασης. Ή μήπως όχι;
ΕΛΕΝΗ ΛΑΔΙΑ
*Κώστας Στεργιόπουλος - Βικιπαίδεια
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου