Κυριακή, Ιουλίου 15, 2012

ΚΑΤΑ ΑΡΙΣΤΕΡΩΝ ΣΑΔΟΥΚΑΙΩΝ

Είναι προς τιμήν της Αυγής η δημοσίευση του παρακάτω κειμένου , που αποτελεί κόλαφο στην επίσημη πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, ανατρέποντας τη βασική λαϊκιστική θέση αυτού το ετερόκλητου πολιτικού μορφώματος  ότι δε φταίει καθόλου η ελληνική κοινωνία για τη σημερινή χρεοκοπία της χώρας, αλλά μόνο η κυρίαρχη πολιτική και οικονομική ελίτ , σε αγαστή συνεργασία με τους πονηρούς ξένους , που θέλουν να αγοράσουν  την Ελλάδα έναντι πινακίου φακής.

Το άρθρο της κυρίας Κακογιάννη πρέπει να διαβαστεί προσεχτικά από όσους αριστερούς διατηρούν ακόμα την ψευδαίσθηση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι ένα μικροαστικό κόμμα που παίζει έντεχνα το παιχνίδι του αριστερού λαϊκισμού,για να εξαπατήσει τις μάζες και να αρπάξει την εξουσία, όπως έκανε πριν από 30 χρόνια ο τετραπέρατος Ανδρέας. 

 

ΕΝΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΥΓΗΣ

15 Ιουλίου 2012

Από την ενοχή στη θυματοποίηση

της Μαρίας Κακογιάννη
Έμιλ Νόλντε, “Νεκρή φύση με χορευτές”, 1914


Αν κάτι πρέπει να μας ανησυχεί σήμερα, είναι η φασιστικοποίηση της ελληνικής κοινωνίας. Οι «αντικειμενικές» συνθήκες δεν αρκούν ως εξήγηση. Δεν έχουμε το μονοπώλιο της συμφοράς. Φτώχεια, πείνα, ανθρωπιστική κρίση υπάρχουν κι αλλού, χωρίς αυτό να σηματοδοτεί έκρηξη του φασισμού. Κάτι τέτοιο σχετίζεται με την υποκειμενοποίηση της κρίσης, το πώς ερμηνεύεται και βιώνεται.
Χονδρικά, υπάρχουν δύο στάσεις: η ενοχή («φταίμε εμείς») και η θυματοποίηση («φταίνε οι άλλοι»). Φταίμε εμείς οι πολίτες, που κλέβουμε το κράτος, πετάμε τα σκουπίδια όπου να ’ναι, έχουμε πολύ χαλαρή σχέση με την τήρηση των κανόνων, φταίει το ελληνικό κράτος που δυσλειτουργεί και δίνει επιδόματα σε χιλιάδες ανύπαρκτους τυφλούς κ.ο.κ. Η ερμηνεία της ενοχής έχει δύο βασικές συνιστώσεις. Από τη μία, απαιτεί αυτοκριτική και αλλαγή στις πρακτικές. Από την άλλη, απαιτεί νοικοκύρεμα του κράτους ή, ακόμα, στη φιλελεύθερη εκδοχή του, «αποκρατικοποίηση».
Ερχόμαστε στη δεύτερη τυπική ερμηνεία: Φταίνε οι άλλοι. Το πρόβλημα είναι, βέβαια, ποια μορφή παίρνουν αυτοί οι άλλοι. Γιατί τον ρόλο του «άλλου» μπορεί να τον παίξει η Γερμανία, το χρηματοπιστωτικό σύστημα, ο ευρωπαϊκός ιμπεριαλισμός, ο καπιταλισμός ή ο Αφγανός μετανάστης. Όλα αυτά είναι ενσαρκώσεις του άλλου, που φταίει για τη μιζέρια μου· που φταίει για την κρίση: όχι εγώ, ο άλλος.
Όταν το 2008 άρχισε να ξεσπάει η κρίση, μεγάλο μέρος της μεσοαστικής τάξης, που δεν είχε ακόμα πληγεί, φλέρταρε με την ερμηνεία της ενοχής που  πριμοδοτούσαν οι δανειστές μας, η εγχώρια πολιτική ηγεσία των κυβερνητικών κομμάτων και τα κυρίαρχα ΜΜΕ, με φράση-κλειδί: «Όλοι μαζί τα φάγαμε». Αυτή η συν-ενοχή σήμαινε μια κάποια συν-πληρωμή του χρέους. Στην πορεία φάνηκε ότι, ακόμα κι αν «όλοι μαζί τα φάγαμε, μερικοί από εμάς θα τα πληρώσουν».Έτσι άρχισε να ενισχύεται η ερμηνεία της θυματοποίησης. Ήταν αναμενόμενο ότι οι δυνάμεις της Αριστεράς, καθώς και η αντιμνημονιακή ρητορική θα κέρδιζαν έδαφος. Στην πορεία όμως προέκυψε η άνοδος του φασισμού και της ξενοφοβίας, σε βίαιες και απροκάλυπτες μορφές. Και είναι λογικό, όταν «φταίει μόνο ο άλλος».
Απέναντι σε αυτήν τη φασιστικοποίηση, η Αριστερά μπορεί να κρατήσει δύο στάσεις: της αυτοκριτικής («φταίμε κι εμείς») ή της αποποίησης ευθυνών («φταίνε μόνο οι άλλοι»).
Είναι ενδεικτική η ερμηνεία ότι η πλειονότητα των ψηφοφόρων της Χρυσής Αυγής «δεν ήξερε» ότι ήταν φασιστικό κόμμα και συμμορία που μαχαιρώνει μετανάστες. Μετά τα πολυάριθμα επεισόδια, ανάμεσα στις δύο εκλογικές αναμετρήσεις, «δεν ήξερε, δεν έμαθε»; Στο ίδιο πλαίσιο, και η ερμηνεία ότι ευθύνεται η προπαγάνδα των ΜΜΕ και οι εκβιασμοί που δεν κέρδισε ο ΣΥΡΙΖΑ. Πάντως, σε τελική ανάλυση, ο λαός ποτέ δεν φταίει: είναι θύμα πιέσεων ή άγνοιας. Πρόκειται για ερμηνευτικά σχήματα που επαναλαμβάνουν το κλασικό ελάττωμα της προοδευτικής ιντελιγκέντσιας: αντιμετωπίζει τον λαό σαν  ανήλικο παιδάκι.
Ένας πολιτικός λόγος που δεν κάνει άλλο παρά να χαϊδεύει τα αφτιά των ακροατών του είναι εύκολο να εκτροχιαστεί σε εθνικιστικές κορώνες — κυρίως όταν οι μικρομεσαίες τάξεις πλήττονται και φοβούνται. Η «ελληνική κρίση» δεν είναι προϊόν της φοροδιαφυγής ή του πελατειακού κράτους. Δεν μπορούμε να εξισώσουμε την ευθύνη κάποιου που παίρνει ένα επίδομα τυφλού με τα ευρωπαϊκά κεντρα αποφάσεων και τη νεοφιλελεύθερη θεραπεία-σοκ.
Τι επιθυμούν όμως όσοι αντιστέκονται; Επιστροφή στο παλιό, την Ελλάδα με τα αυθαίρετα, τα φτηνά καταναλωτικά δάνεια, τα 4×4, τους διορισμούς στο δημόσιο; Το σύστημα αναπαράγεται στον βαθμό που παράγει και αναπαράγει τα υποκείμενά του. Πραγματική αλλαγή δεν μπορεί να υπάρξει παρά μόνο στο μέτρο που εμπλέκει το ίδιο το υποκείμενο, το ταρακουνάει από την αναπαυτική του κριτική καρέκλα: δεν μπορεί να φταίει μόνο ο άλλος.
Μπορούμε να ορίσουμε τον φασισμό σαν υποκειμενικότητα ως εξής: ο άλλος είναι τελείως άλλος (ο άλλος είναι τελείως ομοφυλόφυλος κι εγώ καθόλου, τελείως βρωμιάρης κι εγώ καθαρός κ.ο.κ.). Επομένως, για ό,τι μου συμβαίνει φταίει μόνο ο άλλος και ως θύμα δικαιούμαι να τον αφανίσω.
Για την «αναπαυτική Αριστερά» φταίνε μόνο οι άλλοι ή το Σύστημα, ο μεγάλος Άλλος. Η κριτική της απόλυτης θυματοποίησης δεν σημαίνει να πάμε στο άλλο άκρο, την απόλυτη ενοχή και το αυτομαστίγωμα, σαν να ήταν η κρίση ένα είδος Θείας Δίκης για τους αμαρτωλούς καταναλωτές.
Δεν υπάρχει τελείως άλλος. Αυτό που βρωμάει είναι πάντα πολύ πιο κοντά από όσο νομίζουμε. Δεν είναι ο Αφγανός εργάτης, αλλά ο μικροαστικός μας ιδρώτας από τον φόβο μιας παλιάς ευμάρειας που μας γλιστρά από τα χέρια.
Σε ένα διάσημο άρθρο του, ο Ιμμάνουελ Καντ όρισε τον Διαφωτισμό ως την έξοδο του ανθρώπου από την ανωριμότητα για την οποία ο ίδιος είναι υπεύθυνος. Στην Ελλάδα των μνημονίων και της φασιστικοποίησης, είναι επιτακτική ανάγκη ο πολιτικός αριστερός λόγος να σταματήσει να διατηρεί τον «λαό» στη βρεφονηπιακή ηλικία. Η πρώτη χειραφέτηση είναι η χειραφέτηση από τη θέση του θύματος.
 
*Η Μαρία Κακογιάννη διδάσκει φιλοσοφία στα Πανεπιστήμια Paris 8 και Paris 9. Κυκλοφόρησε πρόσφατα στις γαλλικές εκδόσεις L’Harmattan το βιβλίο της «Περί θυματοποίησης» (με πρόλογο του Αλαίν Μπαντιού).

4 σχόλια:

Νίκος Δ.Ε. Καββαδάς είπε...

ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΚΑΘΕ ΜΑΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΩΣ ΦΩΣΦΟΡΙΖΩΝ ΦΩΣΤΗΡΑΣ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙ ΤΙ;ΑΝΤΕ ΧΑΣΟΥ ΚΑΙ ΣΥ ΡΕ ΤΣΟΛΙ ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΖΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ

Ανώνυμος είπε...

Δηλαδή είναι έγκλημα που η κυρία ζει και διαπρέπει στο εξωτερικό;
Πολύ περισσότερο, σας ερωτώ γιατί δεν δικαιούται να έχει άποψη για το τι συμβαίνει στην πατρίδα μας;
Κι εσείς τι παριστάνετε;Τον χουλιγκάνο του δρόμου;
Αν δε σας αρέσει το άρθρο , κονιορτοποιήστε το με επιχειρήματα όχι βρίζοντας.Λίγη ευγένεια δε βλάπτει.

Μαρία Π.

Νίκος Δ.Ε. Καββαδάς είπε...

Δυστυχώς ναι αγαπητή μου τώρα που ηρέμησα κάπως μπορώ να σας εξηγήσω την ακραία αλλά αναγκαία συμπεριφορά μου.
Δεν μπορώ να δεχτώ τον καθένα όσο κι αν θεωρεί ή θεωρείται από άλλους τον εαυτό του πετυχημένο και ¨δια- πρέπον¨ στέλεχος του εξωτερικού να κρίνει εκ του ασφαλούς, και μάλιστα να κατακρίνει έχοντας χάσει βασικά κομμάτια της εξέλιξης της υπόθεσης που κρίνει.Η αυθαιρεσία για μένα είναι θράσος χουλιγκανισμός αντίστοιχος αυτού που εξέφρασα εγώ.Μα θεωρώ την έκρηξη της οργής μου λιγότερο υποκριτική από την ανούσια κατηγορία προσώπων και πραγμάτων χάριν ευρυμάθιας.Ολα τα ξέρουν όλα τα μαχαιρώνουν μερικοί αλλά αυτοί που τους μαχαιρώνουν δεν το δέχονται απλά και ρητά.

Ανώνυμος είπε...

Και πάλι απαντάτε οργισμένα και αυτό δε συμβάλλει στη συζήτησή μας.
Η κρίση και η επίκριση είναι δικαίωμα καθενός/μιάς, ανεξάρτητα από το τι κάνει και το πού ζει.
Γιατί θεωρείτε ότι η Κακογιάννη δε δικαιούται να ομιλεί επειδή, προφανώς, έχει μια δουλειά και δεν περνάει όσα περνάμε εμείς εδώ στην ταλαίπωρη πατρίδα; Τυχαίνει να γνωρίζω την κυρία, και σας πληροφορώ ότι πονάει και αγωνίζεται για την Ελλάδα πολύ περισσότερο από πολλούς αγανακτισμένους "αριστερο-δεξιούς πατριώτες". Διαβάστε προσεκτικά το άρθρο που δημοσίευσε η Αυγή και αναδημοσίευσε ο Γεροντακος. Πείτε μου, σας παρακαλώ, πού διαφωνείτε;
Νηφάλια όμως κι όχι συναισθηματικά.
Νομίζω ότι λέει πολύ σημαντικά πράματα για τις ευθύνες όλων μας , που ανεχθήκαμε τους πολιτικούς της συμφοράς, αλλά και της Αριστεράς σήμερα, που υιοθετεί μια λαϊκίστικη τακτική δικαολογώντας όλες ανεξαίρετα τις αντιδράσεις κατά του Μνημονίου.
Φιλικά, Μαρία Π.

Βιβλία του 2024: Είκοσι τρεις προτάσεις για όλα τα γούστα από το Inside Story

Βιβλία του 2024 23 προτάσεις για όλα τα γούστα. Μαζί με τα 10 καλύτερα βιβλία του 2024 , σύμφωνα με τη Washington...