Τρίτη, Οκτωβρίου 11, 2022

Ποιες ήταν στ΄ αλήθεια οι αρχαίες Ελληνίδες;


Από την Πηνελόπη στην Ασπασία και από την Πυθία στις Μαινάδες – Ποιες ήταν στ΄ αλήθεια οι αρχαίες Ελληνίδες;


Πόσο αντιπροσωπευτική άραγε ήταν η άποψη των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων για την πραγματική θέση της γυναίκας στην αρχαιότητα; Και πόσο ευθύνεται ο Αριστοτέλης αίφνης, που στα «Πολιτικά» του θεωρεί τις γυναίκες υποτελείς στους άντρες –αν και ανώτερες από τους δούλους– για την πεποίθηση, που διαμορφώθηκε και ίσχυσε επί αιώνες στον δυτικό κόσμο και στους Άραβες, αναφορικά με την κατωτερότητα των γυναικών;

Γιατί ως αυθεντία που θεωρείτο ο Αριστοτέλης, η θέση του, ότι  «το αρσενικό είναι από τη φύση του ανώτερο και το θηλυκό κατώτερο, το αρσενικό κυριαρχεί και το θηλυκό κυριαρχείται» επηρέασε και ενίσχυσε τις προκαταλήψεις εναντίον των γυναικών για πάνω από δύο χιλιάδες χρόνια…

Το γεγονός εξάλλου, ότι τα περισσότερα από τα αρχαία κείμενα έχουν προέλθει από την Αθήνα, που η στάση της απέναντι στις γυναίκες ήταν πιο περιοριστική έχει οδηγήσει στο λάθος συμπέρασμα, ότι το ίδιο ίσχυε για όλες της ελληνικές πόλεις.

Σύμφωνα με τους σύγχρονους μελετητές ωστόσο, οι γυναίκες στην αρχαιότητα είχαν διαφορετική θέση, ανάλογα με την πόλη-κράτος όπου ζούσαν, την κοινωνική και οικονομική τους τάξη, την ηλικία και τη συμμετοχή τους στη θρησκευτική λατρεία.

Σκηνή γάμου σε αμφορέα του 425 π.Χ. Οι συνοδοί προετοιμάζουν την εστεμμένη νύφη ενώ ο θεός Έρως στέκεται πίσω της
Σκηνή γάμου σε αμφορέα του 425 π.Χ. Οι συνοδοί προετοιμάζουν την εστεμμένη νύφη ενώ ο θεός Έρως στέκεται πίσω της

Αλλιώς αντιμετωπιζόταν η γυναίκα στην αρχαία Αθήνα και αλλιώς στην αρχαία Σπάρτη ενώ μεγάλες ήταν οι διαφορές μεταξύ των κοινωνικών τάξεων. Οι φτωχές δούλευαν όπως και οι σκλάβες ως πλύστρες, υφάντριες, πωλήτριες στην αγορά, μαίες και σε άλλα επαγγέλματα. Ενώ στον αντίποδα οι ιέρειες ήταν γυναίκες με περισσότερη ελευθερία και σεβασμό από όσο θεωρούνταν ως τώρα.

Σκηνή γυναίκας που μαγειρεύει ενώ ένα νεαρό κορίτσι παρακολουθεί. Από την Τανάγρα του 5ου π.Χ αιώνα
Σκηνή γυναίκας που μαγειρεύει ενώ ένα νεαρό κορίτσι παρακολουθεί. Από την Τανάγρα του 5ου π.Χ αιώνα

Το ελληνικό Πάνθεον άλλωστε  είναι γεμάτο από ισχυρές γυναικείες θεότητες, όπως η Αθηνά, η Άρτεμις, η Ήρα και άλλες. Αντί για μια μονολιθική κατάσταση δηλαδή, οι ρόλοι των γυναικών στην αρχαία Ελλάδα ήταν ποικίλοι. Αυτό είναι και το θέμα που θίγει το History Magasine του National Geographic ενημερώνοντας το διεθνές κοινό για το ρόλο των γυναικών στην αρχαία Ελλάδα, βασισμένο στις νέες μελέτες.

Καθρέφτης με την λαβή του ως γυναικεία μορφή που κρατά περιστέρι, 5ος π.Χ. αιώνας
Καθρέφτης με την λαβή του ως γυναικεία μορφή που κρατά περιστέρι, 5ος π.Χ. αιώνας

Κορίτσια και νύφες

Σύμφωνα με την κρατούσα άποψη, και αναφορικά με την αρχαία Αθήνα αλλά και πολλές ακόμη πόλεις, η ζωή των γυναικών ήταν περιορισμένη στο σπίτι, μακριά από τα ξένα βλέμματα αλλά και από τα δημόσια πράγματα, χωρίς ιθαγένεια και χωρίς καμία πολιτική και νομική θέση. Ήταν νοικοκυρές, σύζυγοι, μητέρες και κόρες. Η ενήλικη ζωή ξεκινούσε από τις αρχές έως τα μέσα της εφηβείας, όταν παντρεύονταν και μετακόμιζαν στο σπίτι του συζύγου της. Στην προίκα τους δεν είχε πρόσβαση ο σύζυγος αλλά αν ο γάμος αποτύγχανε, τα χρήματα επιστρέφονταν στον πατέρα τους.

Μία λουτροφόρος, το αγγείο που χρησιμοποιούνταν κατά τις τελετές του γάμου, περίπου 340-330 π.Χ.
Μία λουτροφόρος, το αγγείο που χρησιμοποιούνταν κατά τις τελετές του γάμου, περίπου 340-330 π.Χ.

Αυτά αναφορικά με τις κόρες Αθηναίων πολιτών, έναν τίτλο που δεν ανήκε σε όλους, όπως ξέρουμε. Οι άλλες; Ένα παράδειγμα είναι η Ασπασία της Μιλήτου, η ερωμένη του Περικλή και μητέρα του γιου του (επίσης Περικλή). Επειδή δεν είχε γεννηθεί στην Αθήνα ήταν απαλλαγμένη από τις συμβάσεις που δέσμευαν τις Αθηναίες. Φημισμένη λοιπόν για την ομορφιά και την ευφυΐα της, κινήθηκε στους ίδιους κύκλους με μερικούς από τους πιο σημαντικούς άνδρες της Αθήνας του 5ου αιώνα π.Χ.. συμπεριλαμβανομένου του Σωκράτη και του Φειδία.

Μερικοί ιστορικοί πιστεύουν, ότι η οικία της ήταν ένας δημοφιλής χώρος, όπου συγκεντρώνονταν οι μεγάλοι στοχαστές της Αθήνας, άλλοι όμως, τον χαρακτηρίζουν απλώς ως οίκο ανοχής. Κανένα από τα γραπτά της Ασπασίας ωστόσο δεν έχει διασωθεί, σβήνοντας τη φωνή της από την ιστορία. Μια απουσία, που αφήνει πολλές εικασίες για το ποια ήταν πραγματικά.

Η Πηνελόπη μπροστά στον αργαλειό της υφαίνει περιμένοντας την επιστροφή του Οδυσσέα. Από αγγείο του 440 π.Χ.
Η Πηνελόπη μπροστά στον αργαλειό της υφαίνει περιμένοντας την επιστροφή του Οδυσσέα. Από αγγείο του 440 π.Χ.

Ο γυναικείος χώρος

Μέσα στο σπίτι οι γυναίκες  είχαν τα δικά τους αποκλειστικά διαμερίσματα, έστω κι αν ήταν ένα μόνο δωμάτιο. Ήταν υπεύθυνες για τη λειτουργία του σπιτιού, στα καθήκοντά τους ήταν επίσης η κλώση και η ύφανση ενώ βέβαια ήταν  επιφορτισμένες με τη φροντίδα των παιδιών. Στην ευθύνη τους επομένως ήταν και η εκπαίδευση των κοριτσιών και των νέων αγοριών  –τα αγόρια μετά από κάποια ηλικία τα αναλάμβανε ο παιδαγωγός– αλλά και η εκμάθηση μουσικής, συνήθως λύρας, στα κορίτσια. Τέλος έπαιζαν βασικό ρόλο στις τελετουργίες της οικογένειας.

 Υπήρχαν όμως και μερικές γυναίκες, που έλαβαν ιδιαίτερη εκπαίδευση και έκαναν αξιοσημείωτη συνεισφορά στις τέχνες και τις επιστήμες. Γύρω στο 350 π.Χ., η Αξιοθέα  από τον Φλιούντα της Κορινθίας σπούδασε φιλοσοφία κοντά στον Πλάτωνα, κάποιες πηγές μάλιστα λένε, ότι μεταμφιέστηκε σε άντρα για να παρεισφρήσει στη σχολή του.

Ανάγλυφο του 5ου π.Χ. αιώνα με μία γυναίκα τοποθετεί το ρούχο της σε κασέλα
Ανάγλυφο του 5ου π.Χ. αιώνα με μία γυναίκα τοποθετεί το ρούχο της σε κασέλα

 

*Μαρία Θερμού - Βιογραφικό | Inside Story

Δεν υπάρχουν σχόλια: