Κυριακή, Φεβρουαρίου 21, 2016

Το μυθιστόρημα που λάτρεψαν όλοι οι βιβλιόφιλοι

https://www.psichogios.gr/site/remote.jpg.ashx?width=200&urlb64=aHR0cDovL2hkY292ZXJzLnBzaWNob2dpb3MuZ3IvR1IvOTc4OTYwNDk2MDcyOS5qcGc&hmac=NDpFdf-lLMA

 Το μυθιστόρημα μεταφέρει τον αναγνώστη σε ένα ιταλικό μοναστήρι των Βενεδικτίνων και, γύρω από την αναζήτηση ενός χειρογράφου του Αριστοτέλη, αναπτύσσεται η πλοκή του, με φόνους, άνομες σχέσεις μεταξύ μοναχών και το κυνήγι των αιρετικών εν έτει 1327. Το όλο έργο παρουσιάζεται ως καταγραφή των αναμνήσεων ενός γηραιού βενεδικτίνου μοναχού, του αδελφού Άντσο (Adso) της Μελκ, ο οποίος έζησε τα περιγραφόμενα γεγονότα ως νεαρός δόκιμος μοναχός. Κεντρικό πρόσωπο στο έργο είναι ο αδελφός Γουλιέλμος της Μπάσκερβιλ, ο οποίος είναι φανταστικό πρόσωπο, υποκαθιστώντας, σύμφωνα με τον συγγραφέα, τον Γουλιέλμο Όκαμ. Στο έργο εμπλέκονται τόσο φανταστικά όσο και ιστορικά πρόσωπα, όπως ο ιεροεξεταστής Μπερνάρντο Γκι και ο μοναχός Ουμπερτίνο της Καζάλε. Μέσα από αυτό το έργο ο Έκο βρίσκει την ευκαιρία να κάνει μια εκτενή παρουσίαση της Σχολαστικής Μεθόδου, η οποία κυριαρχούσε στη μεσαιωνική σκέψη. Εδώ πρέπει να αναφερθεί ότι στο έργο αυτό του Έκο γίνεται εκτενής αναφορά σε πρόσωπα όπως ο Φραγκίσκος της Ασίζης, ο Ρογήρος Βάκων (Roger Bacon) και ο Άγιος Θωμάς Ακινάτης, άνθρωποι που υπήρξαν όλοι στο παρελθόν μελετητές και υποστηρικτές του Σχολαστικισμού. Ταυτόχρονα, όμως, αυτά τα πρόσωπα υπήρξαν και άτομα με τα οποία ο Έκο ασχολήθηκε και σε ακαδημαϊκό επίπεδο με τα έργα και τις ιδέες τους - ιδιαίτερα στην περίπτωση του Θωμά Ακινάτη - συνδυάζοντας έτσι με αριστουργηματικό τρόπο την επιστημονική με τη λογοτεχνική εργασία του. [Βικιπαίδεια*/απόσπασμα]

*Το Όνομα του Ρόδου - Βικιπαίδεια

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Xειρόγραφο, φυσικά
ΠPOΛOΓOΣ
ΠPΩTH HMEPA
Ώρα Πρώτη
. Όπου φτάνουν στους πρόποδες της μονής και ο Γου-
λιέλμος αποδεικνύει την ευστροφία του.
Ώρα Tρίτη
. Όπου ο Γουλιέλμος έχει μια διαφωτιστική συζήτηση με
τον Hγούμενο.
Ώρα Έκτη
. Όπου ο Άντσο θαυμάζει το πρόθυρο της εκκλησίας και ο
Γουλιέλμος ξαναβρίσκει τον Oυμπερτίνο της Kαζάλε.
ΠερίτηνEνάτην
. Όπου ο Γουλιέλμος έχει μια λογιότατη συζήτηση με
το βοτανολόγο Σεβερίνο.
MετάτηνEνάτην
. Όπου επισκέπτονται το συγγραφείο και γνωρίζουν
πολλούς μελετητές, αντιγραφείς και ερυθρογράφους, καθώς και
έναν τυφλό γέροντα που περιμένει τον Aντίχριστο.
Eσπερινός
. Όπου επισκέπτονται την υπόλοιπη μονή, ο Γουλιέλμος
βγάζει μερικά συμπεράσματα για το θάνατο του Aντέλμου, μιλάει
με τον αδελφό υαλουργό για τα γυαλιά του διαβάσματος και για
τα φαντάσματα όποιου θέλει να διαβάζει υπερβολικά.
Aπόδειπνο
. Όπου ο Γουλιέλμος και ο Άντσο απολαμβάνουν την πρό-
σχαρη φιλοξενία του Hγουμένου και την οργισμένη συνομιλία
του Xόρχε.
ΔEYTEPH HMEPA
Aγρυπνία
. Όπου οι λίγες ώρες μυστικιστικής ευτυχίας διακόπτονται
από ένα αιματηρότατο γεγονός.
Ώρα Πρώτη
. Όπου ο Bένσιος της Oυψάλας κάνει κάποιες εξομολο-
γήσεις, ο Bερεγγάριος της Aρουντέλ κάποιες άλλες και ο Άντσο
μαθαίνει το νόημα της αληθινής μετανοίας.
Ώρα Tρίτη
. Όπου παρευρίσκονται σε μια φιλονικία χυδαίων, ο Aϊ-
μάρος της Aλεξάνδρειας κάνει κάποιους υπαινιγμούς και ο Άν-
τσο συλλογίζεται την αγιότητα και την κόπρο του Δαίμονα. Έπει-
τα ο Γουλιέλμος και ο Άντσο επιστρέφουν στο συγγραφείο, ο Γου-
λιέλμος βλέπει κάτι ενδιαφέρον, κάνει μία τρίτη συζήτηση για το
θεμιτό του γέλιου, αλλά τελικά δεν καταφέρνει να κοιτάξει εκεί
που θέλει.
ΏραΈκτη
. Όπου ο Bένσιος διηγείται μια παράξενη ιστορία, απ’ όπου
μαθαίνουν πράγματα ελάχιστα εποικοδομητικά για τη ζωή της μο-
νής.
Ώρα Eνάτη
. Όπου ο Hγούμενος δείχνει την υπερηφάνειά του για τα
πλούτη της μονής του και το φόβο του για τους αιρετικούς, και ο
Άντσο αναρωτιέται μήπως έκανε σφάλμα να περιπλανιέται στον
κόσμο.
MετάτονEσπερινό
. Όπου, αν και το κεφάλαιο είναι σύντομο, ο γέρο-
ντας Aλινάρδος λέει αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα για το λαβύ-
ρινθο και για το πώς θα μπουν μέσα.
Aπόδειπνο
. Όπου μπαίνουν στο Oικοδόμημα, ανακαλύπτουν έναν
μυστηριώδη επισκέπτη, βρίσκουν ένα μυστικό μήνυμα με σύμβο-
λα νεκρομαντείας, και χάνεται, όταν μόλις έχει βρεθεί, ένα βιβλίο
που θα το αναζητούν για πολλά ακόμη κεφάλαια, ενώ η κλοπή των
πολύτιμων φακών του Γουλιέλμου δεν είναι η τελευταία τους πε-
ριπέτεια.
Nύχτα
. Όπου εισέρχονται τελικά στο λαβύρινθο,έχουν παράξενα ορά-
ματα και, όπως συμβαίνει στους λαβυρίνθους, χάνονται.
TPITH HMEPA

Aπό τον Όρθρο έως την Πρώτη Ώρα.
Όπου βρίσκεται ένα κομμάτι ύφα-
σμα λεκιασμένο από αίμα στο κελί του χαμένου Bερεγγάριου, κι
αυτό είναι όλο.
ΏραTρίτη
. Όπου ο Άντσο στο συγγραφείο αναλογίζεται την ιστορία
του Tάγματός του και τη μοίρα των βιβλίων
ΏραΈκτη
. Όπου ο Άντσο δέχεται τις εξομολογήσεις του Σαλβατόρε,
που δεν συνοψίζονται σε λίγα λόγια, μα του προξενούν πολλές και
στενόχωρες σκέψεις.
ΏραEνάτη
. Όπου ο Γουλιέλμος μιλάει στον Άντσο για το μεγάλο ρεύ-
μα των αιρετικών, για τον τρόπο λειτουργίας των απλών μέσα στην
Eκκλησία, για τις αμφιβολίες του πάνω στη γνώση γενικών νόμων,
και διηγείται, εν παρενθέσει, πώς αποκρυπτογράφησε τα νεκρομα-
ντικά σύμβολα που άφησε ο Bενάνσιος.
Eσπερινός
. Όπου μιλούν και πάλι με τον Hγούμενο, ο Γουλιέλμος έχει
μερικές καταπληκτικές ιδέες για την αποκρυπτογράφηση του αι-
νίγματος του λαβυρίνθου, και τα καταφέρνει με τον πιο λογικό
τρόπο. Έπειτα τρώνε τυρί τηγανητό.
Mετά το Aπόδειπνο
. Όπου ο Oυμπερτίνος διηγείται στον Άντσο την
ιστορία του αδελφού Nτολτσίνο, ο Άντσο θυμάται και διαβάζει
άλλες ιστορίες μόνος του στη βιβλιοθήκη κι ύστερα έχει μια τυ-
χαία συνάντηση με μια κόρη ωραία και τρομερή, καθώς στρατός
σε παράταξη μάχης.
Nύχτα
. Όπου ο ταραγμένος Άντσο εξομολογείται στον Γουλιέλμο,
στοχάζεται την αποστολή της γυναίκας στο σχέδιο της Δημιουρ-
γίας, αργότερα όμως ανακαλύπτει το πτώμα ενός άνδρα.
TETAPTH HMEPA
Όρθρος
. Όπου ο Γουλιέλμος και ο Σεβερίνος εξετάζουν το πτώμα του
Bερεγγάριου κι ανακαλύπτουν ότι η γλώσσα του είναι μαύρη,
πράγμα παράδοξο για έναν πνιγμένο. Έπειτα συζητούν για επώ-
δυνα δηλητήρια και για μια κλοπή που έγινε στο παρελθόν.
Ώρα Πρώτη
. Όπου ο Γουλιέλμος προτρέπει πρώτα τον Σαλβατόρε κι
ύστερα τον αποθηκάριο να ομολογήσουν το παρελθόν τους, ο Σε-
βερίνος ξαναβρίσκει τους κλεμμένους φακούς, ο Nικόλας φέρνει
τους καινούργιους και ο Γουλιέλμος πηγαίνει με έξι μάτια να απο-
κρυπτογραφήσει το χειρόγραφο του Bενάνσιου.
Ώρα Tρίτη
. Όπου ο Άντσο σπαρταράει απ’ τον καημό της αγάπης κι
ύστερα καταφθάνει ο Γουλιέλμος με το κείμενο του Bενάνσιου,
που συνεχίζει να παραμένει ακατανόητο, ακόμη και μετά την απο-
κρυπτογράφησή του.

ΏραΈκτη
. Όπου ο Άντσο πάει να ψάξει για τρούφες και βρίσκει τους
Mινορίτες να έρχονται, αυτοί συζητούν πολύ με τον Γουλιέλμο και
τον Oυμπερτίνο, και κάποια πολύ θλιβερά πράγματα μαθεύονται
για τον Iωάννη
KB
~
Ώρα Eνάτη
. Όπου καταφθάνουν ο καρδινάλιος του Ποτζέτο, ο Bερ-
νάρδος Γκι και οι υπόλοιποι άνθρωποι της Aβινιόν, κι ύστερα ο κα-
θένας κάνει κάτι διαφορετικό.
Eσπερινός
. Όπου ο Aλινάρδος φαίνεται να δίνει πολύτιμες πληρο-
φορίες και ο Γουλιέλμος αποκαλύπτει τη μέθοδό του να φτάνει σε
μία πιθανή αλήθεια μέσα από μιαν αλληλουχία αναμφισβήτητων
σφαλμάτων.
Aπόδειπνο
. Όπου ο Σαλβατόρε μιλάει για θαυματουργά μάγια.
MετάτοAπόδειπνο
. Όπου επισκέπτονται και πάλι το λαβύρινθο, φτά-
νουν στο κατώφλι του finis Africae, μα δεν μπορούν να μπουν μέ-
σα,γιατί δενξέρουντιείναι τοπρώτοκαιτοέβδομοτωντεσσάρων,
και, τέλος, ο Άντσο έχει μια υποτροπή, αν και περισπούδαστη, της
ασθένειας του έρωτα.
Nύχτα
. Όπου ο Σαλβατόρε αφήνεται αξιοθρήνητα να τον ανακαλύ-
ψει ο Bερνάρδος Γκι, το κορίτσι που αγαπάει ο Άντσο συλλαμβά-
νεται ως μάγισσα, και όλοι πηγαίνουν για ύπνο πιο δυστυχισμένοι
κι ανήσυχοι από πριν.
ΠEMΠTH HMEPA
Ώρα Πρώτη
. Όπου γίνεται μία αδελφική συζήτηση για την πενία του
Iησού.
Ώρα Tρίτη
. Όπου ο Σεβερίνος μιλάει στον Γουλιέλμο για ένα παρά-
ξενο βιβλίο και ο Γουλιέλμος μιλάει στους πρέσβεις για μια παρά-
ξενη έννοια κοσμικής διακυβέρνησης.
ΏραΈκτη
. Όπου ο Σεβερίνος ανακαλύπτεται δολοφονημένος και χά-
νεται πια το βιβλίο που είχε βρει.
Ώρα Eνάτη
. Όπου απονέμεται δικαιοσύνη και υπάρχει η ενοχλητική
εντύπωση ότι όλοι έχουν άδικο.
Eσπερινός
. Όπου ο Oυμπερτίνος τρέπεται σε φυγή, ο Bένσιος αρχίζει
να παρατηρεί τους νόμους και ο Γουλιέλμος κάνει κάποιες σκέψεις
για τα διάφορα είδη λαγνείας που συνάντησαν εκείνη την ημέρα
Aπόδειπνο
. Όπου ακούν ένα κήρυγμα για την έλευση του Aντίχρι-
στου, και ο Άντσο ανακαλύπτει τη δύναμη των συγκεκριμένων
ονομάτων.
EKTH HMEPA
Aγρυπνία
. Όπου οι άρχοντες sederunt και ο Mαλαχίας σωριάζεται
στο έδαφος.
Όρθρος
. Όπου εκλέγεται ένας νέος αποθηκάριος, μα όχι κι ένας νέος
βιβλιοθηκάριος.
Ώρα Πρώτη
. Όπου ο Nικόλας διηγείται πολλά πράγματα, ενώ επι-
σκέπτονται την κρύπτη του θησαυρού.
ΏραTρίτη
. Όπου ο Άντσο, ακούγοντας το
Diesirae
, βλέπει ένα όνει-
ρο, ή όραμα, αν θέλετε.
Mετά την Tρίτη Ώρα
. Όπου ο Γουλιέλμος εξηγεί στον Άντσο το όνει-
ρό του.
ΏραΈκτη
. Όπου ανασυνθέτουν την ιστορία των βιβλιοθηκάριων και
έχουν μερικά ακόμη στοιχεία για κάποιο μυστηριώδες βιβλίο.
Ώρα Eνάτη
. Όπου ο Hγούμενος αρνείται ν’ ακούσει τον Γουλιέλμο,
μιλάει για τη γλώσσα των πολύτιμων λίθων και δείχνει την επιθυ-
μία να μη συνεχιστεί η έρευνα για τα θλιβερά εκείνα γεγονότα.
Mεταξύ Eσπερινού και Aπόδειπνου
. Όπου ατελείωτες ώρες ταραχής
παρατίθενται εν συντομία.
Mετά το Aπόδειπνο
. Όπου σχεδόν τυχαία ο Γουλιέλμος ανακαλύπτει
το μυστικό για να μπουν στο finis Africae.
EBΔOMH HMEPA
Nύχτα
. Όπου, για να συνοψιστούν οι θαυμαστές αποκαλύψεις που
αναφέρονται εδώ, ο τίτλος θα ’πρεπε να είναι το ίδιο μακρύς με το
κεφάλαιο, πράγμα αντίθετο με όσα συνηθίζονται.
Nύχτα
. Όπου επέρχεται η εκπύρωση και λόγω της υπερβολικής αρε-
τής υπερισχύουν οι δυνάμεις της Κολάσεως.
TEΛEYTAIO ΦYΛΛO

Δεν υπάρχουν σχόλια: