Δημοσίευση in.gr: 09 Νοε. 2014
Με το βλέμμα του καλλιτέχνη
Ο Πικάσο και οι γυναίκες του σε εκατοντάδες φωτογραφίες
- H φωτογραφία της πρώτης γυναίκας του Πικάσο, Όλγα Χόχλοβα: Το αρχείο δεν δείχνει μόνο τη μεταβολή των σχέσεων του ζωγράφου, αλλά και τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις
Λονδίνο
Το
τεράστιο αρχείο της οικογένειας του Πικάσο αποφάσισε να δώσει στη
δημοσιότητα ο εγγονός του, παραδίδοντάς το σε βρετανό βιογράφο του
ζωγράφου. Στις εκατοντάδες φωτογραφίες και τα βίντεο που είχε τραβήξει ο
ίδιος ο Πάμπλο Πικάσο φαίνεται το πιο προσωπικό βλέμμα του, είτε
πρόκειται για τις καθημερινές οικογενειακές στιγμές, για την σπουδή πάνω
σε καλλιτεχνικά θέματα ή για το πώς άλλαξε με τα χρόνια ο τρόπος που
έβλεπε τις γυναίκες και τις ερωμένες του.
Ο εγγονός του ζωγράφου, ο Μπερνάρ Ρουίς-Πικάσο έδωσε στον βρετανό ιστορικό τέχνης Τζον Ρίτσαρντσον πρόσβαση στο αρχείο της οικογένειας.
«Ήταν εκατοντάδες φωτογραφίες που δεν είχε ξαναδεί κανείς, μία αποκάλυψη που ανοίγει τη ζωή του Πικάσο και την κάνει τρισδιάστατη» είπε ο Ρίτσαρντσον μιλώντας στον Guardian, με την ευκαιρία σχετικής έκθεσης που διοργανώνει.
Το αρχείο δεν δείχνει μόνο τη μεταβολή των προσωπικών σχέσεων του ζωγράφου, αλλά και τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις. Σε αρκετές φωτογραφίες, φαίνεται ένας καθημερινός Πάμπλο που παίζει με τα σκυλιά του, σε άλλες τραβάει τα μέλη της οικογένειάς του -και το στήσιμο δείχνει και το πώς αλλάζει η σχέση του μαζί τους- και σε άλλες φαίνεται καθαρά να τραβά φωτογραφίες εξερευνώντας οπτικές για θέματα που αργότερα θα κάνει πίνακες.
Από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι φωτογραφίες της πρώτης γυναίκας του Πικάσο, Όλγα Χόχλοβα. Στις αρχικές, θαυμάζει την ομορφιά της και πειραματίζεται με το πώς θα την ζωγραφίζει: Η κεντρική φωτογραφία είναι ίδια με το γνωστότερό της πορτρέτο, διά χειρός του συζύγου της.
Σε μεταγενέστερες φωτογραφίες, αποθεώνεται η γνωστότερη ερωμένη του Πικάσο Ντόρα Μαρ, ή μία πιο γηρασμένη και πικραμένη Χόχλοβα ποζάρει στο φακό με την πόρτα του στούντιο ανοιχτή ώστε να φαίνεται πορτρέτο της άλλης του ερωμένης, Μαρί-Τερέζ Βάλτερ.
«Αυτά δεν τα είχε δει κανείς και ανήκουν στην οικογένεια» είπε ο Ρίτσαρντσον, λέγοντας πως από τις φωτογραφίες «μπορείς να νιώσεις εάν ο Πικάσο αγαπά ή απεχθάνεται αυτό που φωτογραφίζει».
Ο εγγονός του ζωγράφου, ο Μπερνάρ Ρουίς-Πικάσο έδωσε στον βρετανό ιστορικό τέχνης Τζον Ρίτσαρντσον πρόσβαση στο αρχείο της οικογένειας.
«Ήταν εκατοντάδες φωτογραφίες που δεν είχε ξαναδεί κανείς, μία αποκάλυψη που ανοίγει τη ζωή του Πικάσο και την κάνει τρισδιάστατη» είπε ο Ρίτσαρντσον μιλώντας στον Guardian, με την ευκαιρία σχετικής έκθεσης που διοργανώνει.
Το αρχείο δεν δείχνει μόνο τη μεταβολή των προσωπικών σχέσεων του ζωγράφου, αλλά και τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις. Σε αρκετές φωτογραφίες, φαίνεται ένας καθημερινός Πάμπλο που παίζει με τα σκυλιά του, σε άλλες τραβάει τα μέλη της οικογένειάς του -και το στήσιμο δείχνει και το πώς αλλάζει η σχέση του μαζί τους- και σε άλλες φαίνεται καθαρά να τραβά φωτογραφίες εξερευνώντας οπτικές για θέματα που αργότερα θα κάνει πίνακες.
Από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι φωτογραφίες της πρώτης γυναίκας του Πικάσο, Όλγα Χόχλοβα. Στις αρχικές, θαυμάζει την ομορφιά της και πειραματίζεται με το πώς θα την ζωγραφίζει: Η κεντρική φωτογραφία είναι ίδια με το γνωστότερό της πορτρέτο, διά χειρός του συζύγου της.
Σε μεταγενέστερες φωτογραφίες, αποθεώνεται η γνωστότερη ερωμένη του Πικάσο Ντόρα Μαρ, ή μία πιο γηρασμένη και πικραμένη Χόχλοβα ποζάρει στο φακό με την πόρτα του στούντιο ανοιχτή ώστε να φαίνεται πορτρέτο της άλλης του ερωμένης, Μαρί-Τερέζ Βάλτερ.
«Αυτά δεν τα είχε δει κανείς και ανήκουν στην οικογένεια» είπε ο Ρίτσαρντσον, λέγοντας πως από τις φωτογραφίες «μπορείς να νιώσεις εάν ο Πικάσο αγαπά ή απεχθάνεται αυτό που φωτογραφίζει».
Newsroom ΔΟΛ
The
Women of Pablo Picasso (1881-1973) |
Most of the art displayed
in the Saper Galleries exhibition of original graphics
and ceramics revolves around Picasso's relations
with his various mistresses and wives, sometimes
overlapping, sometimes, private, and sometimes
public. It has been said that Picasso changed his
companions as often as he changed painting styles.
Many of his portraits are of his wives, mistresses and
children. Click
here for a genealogical picture of these
relationships. Picasso had two wives (Olga and Jacqueline) and four children by three women. I have assembled this summary below to provide you a better understanding of eight of Picasso's major relationships. If you would like to own an original Picasso consider what we display here. Saper Galleries ships anywhere in the world. We are honored to have been recognized by Decor Magazine in 2007 as the top gallery based on our Picasso exhibition from 2006. I hope you enjoy this summary I prepared of the women of Pablo Picasso!
~ Roy Saper
|
1904-1912
Artist
model
Fernande Olivier
(1881-1966)
was Picasso's first long term relation and subject of
many of Picasso's Rose Period paintings
(1905-07). Picasso met her after settling
in Paris in 1904. Although Fernande was married,
she stayed with Picasso for 7 years. Fernande
modeled for other artists between 1900 and 1905 after
which she moved in with "the
Spanish artist", Picasso, who then
prevented her from modeling for others.
Fernande's having published selections from the
memoirs of her life with Picasso infuriated the artist
but eventually, at age 70, Picasso paid the ailing and
bedridden Fernande a small pension. The full
memoir was not published until 1988, "Loving Picasso".
In early 2004 the National Gallery in Washington, D.C.
had an exhibition of 60 portraits of Fernande that
Picasso painted in a few months of 1909. |
||
1912-1915
Fernande
left
Picasso in 1912, months after Picasso took an interest
in Marcelle Humbert, known as Eva Gouel
(1885-1915). Picasso was devastated by her early
death due to tuberculosis or cancer in
1915. Picasso professed his love to Eva by
painting "I Love Eva" in some of his
paintings. Still, during Eva's sickness
Picasso managed a relationship with Gaby
Lespinasse. (Picasso's father died in May, 1913
at the time that Eva moved in with him.) |
||
1917-1927
In
1917 ballerina Olga Khokhlova
(1891-1955)
met Picasso while the artist was designing the ballet
"Parade" in Rome, to be performed by the Ballet
Russe. They married in the Russian Orthodox
church in Paris in 1918 and lived a life of
conflict. She was of high society and enjoyed
formal events while Picasso was more bohemian in his
interests and pursuits. Their son Paulo
(Paul) was born in 1921 (and died in 1975),
influencing Picasso's imagery to turn to mother and
child themes. Paul's three children are Pablito
(1949-1973), Marina (born in 1951), and Bernard
(1959). Some of the Picassos in this Saper
Galleries exhibition are from Marina and
Bernard's personal Picasso collection. |
||
In
1927 Picasso met Marie-Thérèse
Walter (1909-1977), a 17 year old who Picasso then
lived with in a flat across the street from his
marital home (while still married to Olga).
Marie-Thérèse and Picasso
had a daughter, Maya
(Maria de la
Concepcion) on October 5,
1935. (Picasso
and Olga later separated although they remained
married so Olga would not receive half of Picasso's
wealth -- until she died in 1955. )
Picasso's relation with Marie was kept from Olga until
Olga was told of Marie's pregnancy. Marie
understandably became jealous when Picasso started to
fall in love with Dora Maar in 1936, a year after Maya
was born. It was Marie-Thérèse
who
was the inspiration for many of Picasso's famous Vollard Suite
etchings. Marie-Thérèse died
by hanging herself in 1977, four years after Picasso
died. Maya's son, Olivier Widmaier wrote
"Picasso: The Real Family Story" about his artist
grandfather, in 2004. |
||
1936-1944
In
1936 54-year old Picasso met Yugoslavian Dora Maar (1907
-1997), the photographer who documented Picasso's
painting of Guernica, the
1937 painting of Picasso's depiction of the German's
having bombed the Basque city of Guernica, Spain
during the Spanish Civil War. She became
Picasso's constant companion and lover from 1936
through April, 1944. Maar went back to painting
and exhibited in Paris soon after Picasso left her for
Françoise. Picasso referred to Dora as his
"private muse". In later years she became a
recluse, dying poor and alone. |
||
In
1943 Picasso (age 62) then kept company with young art
student Françoise
Gilot (born in 1921). Their two
children were Claude (1947)
and Paloma (1949)
who was named for the dove of peace that Picasso
painted in support of the peace movement post World
War II. Gilot, frustrated with Picasso's
relationships with other woman and his abusive nature
left him in 1953. Gilot's book "Life with
Picasso" was published 11 years after their
separation. In 1970 she married American
physician-researcher Jonas Salk (who later died in
1995). |
||
1951-1953
In
1944 17-year old Genevieve Laporte
(born in 1927) interviewed Picasso for a
school newspaper. Years
later in May,1951 Picasso began an affair with the
then-24 year old. The relationship started when
Laporte visited the 70-year old Picasso at his studio
while he was still living with Françoise
Gilot.
That summer of 1951
Picasso took Laporte to St Tropez, leaving Françoise
behind. After declining Picasso's invitation to
move in with him in St. Tropez, she left him in 1953
at the same time that Françoise
left the artist.In 1972 she went public with the affair and stored the art that Picasso created of her in a safe. In 2005, at age 79, the poet Laporte auctioned 20 drawings of her that Picasso created during their secret affair. Picasso's time with Laporte has been referred to as Picasso's "tender period". |
||
1953-1973
Dejected
and
alone, in 1953 Picasso met Jacqueline
Roque (1926 -1986) at the Madoura Pottery where
Picasso created his ceramics. In 1961 (when
Picasso was 79) she became his second
wife. Picasso created more works of art
based on Jacqueline than any of his other loves, in
one year painting over 70 portraits of her.When Picasso died on April 8, 1973, Jacqueline, who had been with Picasso for 20 years, prevented Picasso's children Claude and Paloma from attending his funeral. Jacqueline died from shooting herself in 1986. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου