ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Μύρων Μιχαηλίδης
«Η Ελλάδα δεν είναι μόνο
τζατζίκι και γύρος»
Εκανε διεθνή μια τοπική ορχήστρα, την Κρατική Θεσσαλονίκης. Ηχογραφεί στις μεγάλες εταιρείες Βis και Νaxos. Μιλάει στο «Βήμα» για την ευρωπαϊκή πορεία του συνόλου της μακεδονικής πρωτεύουσας λίγο πριν από την εμφάνισή του στο Βερολίνο και για το πώς η οικονομική κρίση δημιουργεί ευκαιρίες για τον πολιτισμό
ΙΣΜΑ Μ. ΤΟΥΛΑΤΟΥ | Το Βήμα της Κυριακής
_____________________ 10 Οκτωβρίου 2010
Η κουβέντα μας με τον Μύρωνα Μιχαηλίδη έγινε αργά το απόγευμα της προπερασμένης Δευτέρας. Ο αρχιμουσικός και καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης είχε μόλις ολοκληρώσει την πρόβα για τη συναυλία που έδινε δύο ημέρες αργότερα το σύνολο στο Μέγαρο Μουσικής της μακεδονικής πρωτεύουσας, με σολίστ τον σουπερστάρ ρώσο βιολονίστα Βαντίμ Ρέπιν. Η συνεργασία με κορυφαίους καλλιτέχνες δεν είναι πλέον κάτι ασυνήθιστο για την ΚΟΘ, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει παράλληλα σταθερή παρουσία στο εξωτερικό αλλά και εντυπωσιακή δισκογραφική δραστηριότητα.
Σε μια συζήτηση η οποία, παρ΄ ότι τηλεφωνική, είχε όλα τα χαρακτηριστικά της επαφής πρόσωπο με πρόσωπο ο Μύρων Μιχαηλίδης μίλησε για όλα: για τον πολιτισμό και την κρίση, για τους νέους καλλιτέχνες και τις δυνατότητές τους, αλλά και για την άλλη εικόνα της Ελλάδας.
***
- Ποια είναι η συνταγή της επιτυχίας που εφαρμόσατε στην Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης;«Η συνισταμένη της επιμονής, της συλλογικότητας, της οργανωτικότητας, της πειθαρχίας και της συνέπειας. Μιλάμε για τη μετεξέλιξη από μια ορχήστρα τοπικής εμβέλειας σε ένα σύνολο με ευρωπαϊκό στίγμα. Δεν μου αρέσουν τα μεγάλα λόγια, δεν ισχυρίζομαι ότι έχουμε φτάσει στην ελίτ των ευρωπαϊκών ορχηστρών, αλλά μπορώ να πω με σιγουριά ότι διαγράφουμε απόλυτα ανοδική πορεία».
- Οι ελληνικές ορχήστρες έχουν δυνατότητες στο εξωτερικό;
«Ασφαλώς. Το μυστικό είναι να βγάλεις τον καλό εαυτό του Ελληνα. Σε ορισμένους αυτό φαντάζει διαδικασία αδύνατη ή έστω δύσκολη αλλά πραγματικά αυτό είναι το κλειδί. Η Ελ λάδα έχει εξαιρετικό μουσικό υλικό. Εμείς τα τελευταία χρόνια έχουμε ξεκινήσει μια προσπάθεια να το καταγράψουμε, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τους νέους. Από εφέτος μάλιστα η προσπάθειά μας αυτή έλαβε και πιο επίσημο χαρακτήρα».
- Δηλαδή;
«Να ξεκινήσω από τον τίτλο που έχουμε δώσει: ΚΟΘ@μέλλον.gr. Δεν θέλουμε να κάνουμε το κοινότοπο, να πούμε ότι δίνουμε μια συναυλία με νέους καλλιτέχνες ή να παίξουν κάποιοι νέοι σε μια συναυλία της ΚΟΘ σε στυλ μαθητικό. Αυτό που επιχειρούμε είναι να αναδείξουμε το δυναμικό που υπάρχει, να πούμε ότι ανακαλύψαμε ορισμένα άτομα τα οποία μπορούν να σταθούν άμεσα ως σολίστ».
- Τη σημερινή εποχή έχει μέλλον στην Ελλάδα ένας νέος που θέλει να ασχοληθεί με την τέχνη;
«Εχει τόσο μέλλον όσο είχε χθες και όσο θα έχει και αύριο. Στην τέχνη η αναγνώριση της αξίας περνούσε πάντα από τις δυσκολίες της εποχής». - Επειδή αυτό ακούγεται κάπως θεωρητικό,εσείς τον γιο σας θα τον ενθαρρύνατε να γίνει μουσικός;
«Υπάρχει μια ερώτηση που κάνουμε εμείς οι μουσικοί σε έναν νέο. Αν μας πει: Δεν μπορώ να κάνω χωρίς τη μουσική, τον ρωτάμε: Η μουσική, άραγε, μπορεί να κάνει χωρίς εσένα; Αστείο είναι αυτό, βέβαια, αλλά είναι και μια ένδειξη. Αν ένα νέο παιδί έχει ονειρευτεί ως χώρο έκφρασής του τη μουσική, τότε οφείλει κατ΄ αρχάς να δοκιμάσει. Υστερα βλέπουμε. Δεν σημαίνει ότι με το που αρχίζεις κάτι είσαι αυτομάτως και ολοκληρωμένος. Ποτέ λοιπόν δεν θα απέτρεπα έναν νέο αν το ήθελε πραγματικά. Είναι άλλωστε και μια ικανοποίηση της προσωπικότητάς του».
- Ο πολιτισμός είναι αίτημα της ελληνικής κοινωνίας σήμερα;
«Σαφώς. Ο πολιτισμός αφορά την καθημερινότητά μας, από το πρωί που θα ξυπνήσουμε ως το βράδυ που θα κοιμηθούμε. Το κέρδος της τέχνης είναι όταν καταφέρει να εκλεπτύνει το αισθητήριο του κόσμου, όταν τον βοηθά να διαχωρίσει το χοντροκομμένο από το καλλίγραμμο, το μπιμπελό από το κιτς. Κάκιστα, λοιπόν, τα ΜΜΕ την αγνοούν. Αν για μία εβδομάδα μόνο οι μεγάλοι σταθμοί επιχειρούσαν μια τέτοια πολιτιστική επίθεση, οι ιθύνοντες θα έμεναν έκπληκτοι από το αποτέλεσμα. Στο μέλλον άλλωστε θα υποχρεωθούν να αναθεωρήσουν».
«ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΕ ΦΑΣΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ»
- Πολιτισμός και κρίση.Τι σκέπτεστε γι΄ αυτό;
«Πάντοτε πρέπει να βλέπουμε τη θετική πλευρά των πραγμάτων. Η άνθηση της τέχνης έχει συχνά συντελεστεί σε καθεστώτα προβληματικά ή επικίνδυνα. Αρα δεν είναι συνθήκη για την πρόοδό της η ευρυθμία του οικονομικού συστήματος. Η έμπνευση των δημιουργών έρχεται σε περιόδους αλλαγής, σε μεταίχμια. Σε ένα τέτοιο μεταίχμιο βρίσκεται σήμερα η Ελλάδα. Προσωπικά δεν πιστεύω πως είμαστε σε φάση καταστροφής. Αν δούμε την κρίση ως ευκαιρία, θα πάμε μπροστά».
- Ωστόσο εφέτος η σεζόν προμηνύεται δύσκολη και ορισμένοι φοβούνται ότι τα πρώτα «θύματα» θα είναι τα θεάματα...
«Να σας πω τι κάνουμε εμείς γι΄ αυτό. Αντί να περιμένουμε να έρθει ο κόσμος να μας βρει, πάμε εμείς να τον συναντήσουμε. Το καλοκαίρι εγκαινιάσαμε τις συναυλίες κοινωνικής παρέμβασης. Πήγαμε στο ΚΕΘΕΑ Ιθάκη, σε μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων και ατόμων με ειδικές ανάγκες. Θέλαμε να δείξουμε στον κόσμο ότι και σε καιρούς κρίσης η τέχνη μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός ψυχικής ανάτασης. Βεβαίως δεν κρύβω τη χαρά μου για την επιτυχία του 1ου Φεστιβάλ Ανοιχτής Εκφρασης και Δημιουργίας, μια πρωτοβουλία των μουσικών της Ορχήστρας, η οποία είχε σκοπό να καταδείξουμε ότι δεν είμαστε απλώς κάποιοι τύποι με φράκα αλλά έχουμε ευρύτερες ανησυχίες. Τέλος, το DVD μας που δείχνει ότι τα πράγματα μπορούν να λειτουργούν και αλλιώς...». - Δηλαδή; «Σε αυτό το DVD εμφανίζεται η Ορχήστρα να παίζει στα ωραιότερα εξωτερικά σημεία της Θεσσαλονίκης. Και ρωτώ: Δεν είναι αυτό μια πρόταση για τον πολιτιστικό τουρισμό; Εχω βαρεθεί τις καμπάνιες που εστιάζουν στο τζατζίκι και στον γύρο. Η Ελλάδα δεν είναι μόνο αυτά...».
Η ΚΟΘ υπό τον Μ. Μιχαηλίδη θα εμφανιστεί στις 12/10 (στις 20.00) στο Κonzerthaus του Βερολίνου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την «Κρητική Γιορτή» του Δ. Μητρόπουλου (σε ενορχήστρωση Ν. Σκαλκώτα),το 3ο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπετόβεν (σολίστ Κ.Κατσαρής) και το Κοντσέρτο του καλοκαιριού του Πιτσέτι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου