Κυριακή, Οκτωβρίου 31, 2010

H ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

 ΣΧΟΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ




Είναι απολύτως αναγκαίος ο δημόσιος διάλογος για το μάθημα της ιστορίας. Στη θέση του όμως επικρατούν κραυγές όσων εκμεταλλεύονται την ιστορία με πολιτικούς στόχους. Ετσι «εκ διαρροής» πληροφορία ότι η επιτροπή ειδικών, που ανέλαβε να εισηγηθεί αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών του λυκείου, προτείνει την ιστορία ως μάθημα επιλογής, ξεσήκωσε οιμωγές και κατάρες από τους αυτόκλητους «πατριώτες» των ΜΜΕ με τη συνήθη μέθοδο της συκοφαντίας και ανάλογες καταγγελίες.

Είναι πολύ ανησυχητικά για τη δημοκρατία φαινόμενα όπως η προσχώρηση σε αντιδραστικά ιδεολογήματα των ΜΜΕ από στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, που δηλώνει (19/10) πως για όποια αλλαγή αφορά το μάθημα της ιστορίας το «κριτήριο» είναι ότι εμείς οι Ελληνες«είμαστε λαός περήφανος για την ιστορία μας και έχουμε κάθε λόγο να είμαστε περήφανοι». Δηλαδή θα την κάναμε μάθημα επιλογής, εάν δεν ήμασταν περήφανοι (όπως π.χ. συμβαίνει στην Αγγλία, όπου άρα δεν έχουν οι Αγγλοι κανένα «λόγο» να είναι περήφανοι για την ιστορία τους).

Πώς είναι δυνατό ύστερα από τέτοια επίσημη προσχώρηση σε λαϊκιστικά συνθήματα οπισθοδρομικά, σαν να μην είναι επιστήμη η ιστορία, να καταφέρει ο δημόσιος διάλογος να παρακάμψει το θέατρο παραλόγου στα ΜΜΕ για τους δαίμονες του Βελζεβούλ που θέλουν «να σβήσουν την ιστορία μας» για να «μας αφελληνίσουν»; Πώς θα μπορέσει να γίνει αντικείμενο διαλόγου η διδασκαλία της ιστορίας, με επιχειρήματα επιστημονικά και παιδαγωγικά, ώστε να βρεθούν λύσεις για την οικτρή αποτυχία του μαθήματος σε όλα τα σχολεία;

Γιατί η αποτυχία της ιστορίας στο ελληνικό σχολείο είναι κυριολεκτικά οικτρή. Κατά έρευνα (επί κυβέρνησης Ν.Δ.) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, η ιστορία, ως υποχρεωτικό μάθημα σε όλες τις βαθμίδες, δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο, έχει τα ακόλουθα «πατριωτικά» αποτελέσματα. Η αποτυχία στις εξετάσεις όλων των βαθμίδων είναι στην ιστορία πολύ ψηλή, οι μαθητές συστηματικά καταφεύγουν στην αποστήθισή της, άρα δεν την καταλαβαίνουν, οι μαθητές λυκείου δεν μπορούν να βάλουν τα γεγονότα σε στοαιχειώδη χρονική σειρά, άρα δεν τη μαθαίνουν, ενώ οι συντριπτικά περισσότεροι μαθητές σε όλες τις βαθμίδεςαπεχθάνονται την ιστορία.

ΑΝΝΑ ΦΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ
ΤΑ ΝΕΑ/ 30 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: