H αδικία της Τήνου
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ*: 23/12/2014 06:00
Το γραφείο του Ανδρέα
Λοβέρδου στην οδό Βαλαωρίτου έχει τα περισσότερα εικονίσματα πασόκου
πολιτικού. Από το πάτωμα ως το ταβάνι. Ο υπουργός Θρησκευμάτων είναι
γνωστό παπαδοπαίδι και όσοι το γνωρίζουν δεν εξεπλάγησαν με την απόφασή
του να απαλλοτριώσει το Πανελλήνιο Ιερό Ιδρυμα Ευαγγελιστρίας Τήνου.
Πήρε ένα ίδρυμα ιδιωτικό και το χάρισε στην Εκκλησία, συγκεκριμένα στον
μητροπολίτη Σύρου Δωρόθεο.
Δεν θα μείνουμε στις λεπτομέρειες που αφορούν τους νησιώτες, ούτε στα πρόσωπα. Αυτό που μας αφορά είναι το τρίγωνο μητρόπολη, υπουργείο, δήμος. Δεν θα αναφερθούμε ούτε σε άλλες παραμέτρους όπου τα ράσα μπερδεύονται στην μπουγάδα με στολές του Λιμενικού. Δεν θα ανασύρουμε παλιές ιστορίες για δοσοληψίες με εικονίσματα. Θα μείνουμε στην τροπολογία του Λοβέρδου με την οποία ένα ιδιωτικό ίδρυμα γίνεται εκκλησιαστική περιουσία.
Η Παναγία Τήνου διοικείται εδώ και 200 χρόνια σε λαϊκή βάση.
Παραχωρήθηκαν ιδιωτικές εκτάσεις και δόθηκαν κεφάλαια ντόπιων για την ανέγερση του ναού. Συγκεντρώθηκε καταπίστευμα ώστε το ίδρυμα να στηρίζει τους αδυνάτους, να αναλαμβάνει δημόσια έργα, να πληρώνει για τις σπουδές των Τηνιακών. Πέρα από τα οικόπεδα και τα κεφάλαια, υπάρχει το αφήγημα: οι Τηνιακοί κατάφεραν να κάνουν τη δική τους Παναγία κέντρο της Ορθοδοξίας. Μιλάμε για μεγάλο ανταγωνισμό, αφού καταγράφονται τουλάχιστον 500 ναοί αφιερωμένοι στη θεομήτορα στην επικράτεια.
Η ιδέα µιας ιδιωτικής εκκλησίας δεν ξενίζει από μόνη της. Η Ελλάδα
είναι γεμάτη ιδιωτικούς χώρους λατρείας στους οποίους βεβαίως
λειτουργούν οι δημόσιοι υπάλληλοι με την ιδιότητα του παπά. Πώς θα μας
φαινόταν αν ο Ανδρέας Λοβέρδος έλεγε ότι απαλλοτριώνει ένα ξωκλήσι, μαζί
με το κτήμα και τα υπόλοιπα οικοδομήματα; Κάπως έτσι πρέπει να
φανταστούμε την απόφαση του υπουργού Θρησκευμάτων. Με τη διαφορά ότι οι
πιστοί αφήνουν στην ιδιωτική Παναγία μερικά εκατομμύρια τον χρόνο
- τρία, τέσσερα, πέντε, ανάλογα.
Η εντολή των κτητόρων ήταν να δίδονται τα χρήματα σε ευεργεσίες και τα χρήματα να τα διαχειρίζονται λαϊκοί. Στη διαθήκη αναφέρουν: «Οι εφημέριοι, οι διάκονοι, οι ψάλται, οι κανδηλανάπται να εκτελούν τα χρέη τους και να μην ανακατώνονται διόλου εις τας υποθέσεις της Εκκλησίας». Οι διαχειριστές αναδεικνύονται από την τοπική κοινωνία, δηλαδή από τους δημοτικούς συμβούλους και κοινοτάρχες καθώς και από την Αδελφότητα των Τηνίων εν Αθήναις.
Επί 200 χρόνια διοίκησαν με χρηστό τρόπο. Δεν καταγράφεται κανένα σκάνδαλο κακοδιαχείρισης.
Το υπουργείο διαβεβαιώνει ότι η τροπολογία που ψηφίστηκε τον
Οκτώβριο δεν θα αλλάξει τίποτε. Τούτο είναι σχετικό αν υπολογίσουμε την
ένταση που καταγράφεται τις τελευταίες εβδομάδες. Ο μητροπολίτης
Δωρόθεος έχει γίνει persona non grata και η υποδοχή που του επιφυλάσσουν
οι Τηνιακοί είναι προσβλητική. «Ανάξιο» τον ανεβάζουν, «αλήτη» τον
κατεβάζουν. Κάθε φορά που εμφανίζεται στο νησί για πρακτικά ζητήματα,
γίνεται αντικείμενο χλεύης.
Καθώς το ίδρυμα είναι πλέον εκκλησιαστικό, το ελέγχει απόλυτα. Μπορεί κάλλιστα να προβεί σε αλλαγές που ο ίδιος επιθυμεί για να βρει την ησυχία του και να διαχειριστεί τα εκατομμύρια σύμφωνα με τις δικές του προτεραιότητες.
Καθώς το ίδρυμα είναι πλέον εκκλησιαστικό, το ελέγχει απόλυτα. Μπορεί κάλλιστα να προβεί σε αλλαγές που ο ίδιος επιθυμεί για να βρει την ησυχία του και να διαχειριστεί τα εκατομμύρια σύμφωνα με τις δικές του προτεραιότητες.
Η αντιμετώπιση των Τηνίων από τη μητρόπολη είναι εξόχως πολιτική. Παλαιό δόγμα: διαίρει και βασίλευε. Ο Δωρόθεος επιχειρεί να διασπάσει τους ορθόδοξους από τους καθολικούς. Παραβλέπει ότι η συμμετοχή των καθολικών στη διοίκηση του ευαγούς ιδρύματος καταγράφεται από τον 19ο αιώνα. Υπάρχουν έγγραφα που το μαρτυρούν. Η λογική των κτητόρων ήταν απλή: όταν όριζαν λαϊκή διοίκηση, δεν λάμβαναν υπ' όψιν το δόγμα κανενός.
Λαϊκός σημαίνει πολίτης, δεν σημαίνει πιστός. Η δεύτερη διαίρεση αφορά τους ψηφοφόρους ανά κόμμα. Δηλαδή η Μητρόπολη Σύρου προσπαθεί να παρουσιάσει την αντίδραση στην απαλλοτρίωση ως ένα μικροκομματικό ζήτημα του δημάρχου Σίμου Ορφανού.
Τι πρέπει να κρατήσουμε από αυτήν την υπόθεση; Πέρα από τα δόγματα, πέρα από τα χρήματα, υπάρχει η αυθαιρεσία. Ο Ανδρέας Λοβέρδος χωρίς καμία αιτιολόγηση αλλάζει το καθεστώς ενός ιδρύματος που λειτούργησε υποδειγματικά επί 200 χρόνια. Αυτό κρατάμε λοιπόν: την αυθαιρεσία, την εκτροπή, την αδικία, την παρατυπία.
*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου