Ο Μαξ Ερνστ και η "μούσα" του, Λεονόρα Κάρινγκτον
Leonora Carrington (1917-2011). Γεννήθηκε στην Αγγλία και σπούδασε στη Φλωρεντία και στο Παρίσι καθώς και καλές τέχνες στο Λονδίνο. Το 1937 συνάντησε τον Μαρξ Ερνστ και πήγε μαζί του στο Παρίσι όπου εντάχθηκε στην ομάδα των υπερρεαλιστών, είχε δε σημαντική παρουσία. Συμμετείχε στις εκθέσεις ζωγραφικής που οργάνωνε η ομάδα και δημοσίευσε τα πρώτα διηγήματά της σε μικρά περιοδικά και την Ανθολογία του Μαύρου Χιούμορ του Αντρέ Μπρετόν. Στην αρχή του δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου ο Μαρξ Ερνστ συλλαμβάνεται από τη Γαλλική αστυνομία ως ανεπιθύμητος αλλοδαπός και η Λεωνόρα καταφεύγει στην Ισπανία κι αργότερα στη Νέα Υόρκη και στο Μεξικό.
Φτάνει
στο Μεξικό το 1942 με τον τότε σύζυγό της, Μεξικάνο διπλωμάτη και
ποιητή, Renato Leduc. Κατόπιν αφιερώνεται στη ζωγραφική και κερδίζει
διεθνή αναγνώριση. Το λογοτεχνικό της έργο, παρόλο που γράφτηκε τη
δεκαετία του 40 εκδίδεται μόνο στα μέσα της δεκαετίας του 70, σε
γαλλικές μεταφράσεις στο Παρίσι. Ένα βιβλίο της έχει μεταφραστεί στα
ελληνικά με το τίτλο ´´Πέτρινη πόρτα´´, μετάφραση Νατάσσα Χατζηδάκη,
Αιγόκερως, 1982 και είναι ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στο κόσμο της
σουρεαλιστικής φαντασίας, γεμάτο προμηνύματα, μαγικές επωδούς και
περιπέτειες.
Στο Μεξικό
βρίσκουμε ανάμεσα σε πολλούς πίνακες και τοιχογραφίες με ονειρικά και
σουρεαλιστικά θέματα, μια μεγάλη τοιχογραφία της με τίτλο ´´Ο μαγικός
κόσμος των Μάγιας´´, του 1964, που έχει τοποθετηθεί στο τμήμα Εθνολογίας
του Εθνικού Μουσείου Ανθρωπολογίας, μετά από παραγγελία της κυβέρνησης
του Μεξικού.
Το
περιεχόμενο της μεγάλης αυτής τοιχογραφίας είναι η καλλιτεχνική
ερμηνεία του πολιτισμού των Μάγιας βασισμένη σε ιστορικές πηγές (κώδικα
Μάγια και το παραδοσιακό βιβλίο Popol vuh) καθώς και έρευνα της
πραγματικότητας in situ (φωτογραφίες και σκίτσα της ζωγράφου) καθώς και
συμμετοχή ειδικών, της ανθρωπολόγου Laurette Séjourné και της Ελβετίδας
ανθρωπολόγου Gértrude Blom. Μέσω αυτών, η Κάρινγκτον είχε συμμετάσχει
σε τελετές μάγων και πραγματοποίησε ένα ταξίδι στην Selva Lacandona στο
Τσιάπας, το 1963. Συγκεκριμένα αναπαραστώνται στη τοιχογραφία οι θεοί : ο
Τσάκ Μόολ, ο Ιαγουάρος, η Ixchel, που ήταν η κυρία του ουράνιου τόξου,
θεά του πλεξίματος, της ιατρικής, της γέννησης και του φεγγαριού.
Υπάρχουν δέντρα, το θεϊκό δέντρο Ceiba και πουλιά, το Quetzal. Ακόμα, ζώα : τάπιροι, αγριογούρουνα, ελάφια, πίθηκοι και λεοπαρδάλεις.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΥΒΑΛΗΣ, Ο ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΜΕΞΙΚΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου