Δευτέρα, Ιανουαρίου 21, 2008

Από τις αλάνες στις... αLANΕς


Από τις αλάνες στις... αLANΕς


Ακολουθώντας ίσως τις επιταγές της τεχνολογίας, οι «αλάνες» της σύγχρονης πόλης εδώ και κάποια χρόνια έχουν μεταφερθεί στους κλειστούς χώρους με τον χαμηλό φωτισμό και τις πολλές οθόνες των ίντερνετ καφέ, εκεί που, όπως αναφέρει η Καθημερινή (17/1/2008), οι «καουμπόυδες και ινδιάνοι» της νέας χιλιετίας φιλοξενούνται σε server και η μάχη του καλού ενάντια στο κακό είναι διαθέσιμη όλο το εικοσιτετράωρο.

Μπαίνοντας σε ένα ίντερνετ καφέ, ο επισκέπτης βρίσκεται μπροστά σε δεκάδες υπολογιστές σε παράταξη, o αριθμός των οποίων μπορεί να φτάσει και σε… τριψήφιο στα καταστήματα των γνωστών αλυσίδων. Ο φωτισμός στην πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι χαμηλός ώστε να μην υπάρχουν αντανακλάσεις στις οθόνες, ενώ οι αφίσες και η διακόσμηση δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αμφιβολίας για τον gaming χαρακτήρα των μαγαζιών.

Ένα ίντερνετ καφέ θα πρέπει να καλύπτει κάποιες βασικές απαιτήσεις των θαμώνων του: Να έχει καλές και γρήγορες συνδέσεις ώστε να μην υπάρχει καθυστέρηση (latency/lag) στην επικοινωνία των υπολογιστών με τους server του εκάστοτε παιχνιδιού. Επιπλέον, θα πρέπει να έχει ποικιλία παιχνιδιών σε κάθε υπολογιστή ώστε να καλύπτει όλες τις προτιμήσεις και τέλος να διαθέτει ενημερωμένους υπολογιστές από πλευράς λογισμικού και εξοπλισμού σε κάρτες γραφικών και ήχου.

Αναλόγως την ώρα της ημέρας και όσο πλησιάζει το βράδυ γίνεται πιο δύσκολο να υπάρξει άμεσα διαθέσιμος υπολογιστής, αφού από το απόγευμα και μετά, που συμπίπτει με το τέλος του σχολείου ή την απογευματινή - βραδινή βόλτα, η προσέλευση του νεαρόκοσμου αυξάνεται κατακόρυφα.

Ο μέσος όρος ηλικίας των θαμώνων στα ίντερνετ καφέ είναι 14-17 ετών, αν και στην επίσκεψη μας σε κάποια ίντερνετ καφέ συναντήσαμε και παιδιά δώδεκα και δεκατριών ετών, αλλά και κάποιους, που το νεανικό περιβάλλον του μαγαζιού δεν έκρυβε την τρίτη, τουλάχιστον, δεκαετία της ζωής τους. Οι νεαροί έρχονται σε παρέες των δύο ή τριών ατόμων για να παίξουν κάποιο παιχνίδι, είτε στο εσωτερικό δίκτυο (LAN / Local Area Network) του ίντερνετ καφέ ή σε κάποιον από τους server του παιχνιδιού στο εξωτερικό.

Αυτοί φαίνεται ότι αποτελούν και την πλειοψηφία των επισκεπτών των ίντερνετ καφέ που θα έρθουν «για δύο ή τρεις ώρες, για τον χαβαλέ» όπως μας ανέφεραν στην επίσκεψη μας σε ένα από τα πολλά ίντερνετ καφέ της Καλλιθέας. Μάλιστα, ακόμη και στις περιπτώσεις που υπάρχει η δυνατότητα ενασχόλησης με το ίδιο παιχνίδι στο σπίτι, πολλοί προτιμούν να πάνε σε ένα ίντερνετ καφέ με παρέα για να παίξουν με τους φίλους τους στο δίκτυο του καταστήματος.

Δεν ανήκουν όλοι όμως σε αυτή την κατηγορία. Υπάρχουν και οι λεγόμενοι «καμένοι», εκείνοι που περνούν υπερβολικά πολλές ώρες σε ένα ίντερνετ καφέ, έξι, επτά και σε μερικές περιπτώσεις περισσότερες ώρες. «Ο μέσος όρος παραμονής είναι περίπου έξι ώρες» μας εξήγησε η Μαρία Λ., υπάλληλος σε ίντερνετ καφέ. «Το πρωί και το μεσημέρι έρχονται οι μικρότεροι κυρίως και το βράδυ έρχονται οι καμένοι».

Συνήθως παίζουν κάποιο από τα MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game ή παιχνίδι ρόλων όπως αναφέρεται συχνά) που γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία σε όλο τον κόσμο. Το πιο διάσημο από αυτά ακούει στον τίτλο World of Warcraft, με αριθμό παικτών που ξεπερνούν τα εννέα εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο, ενώ εξίσου γνωστά θεωρούνται τα Lineage και Lord of the Rings Online.

«Έχω ακούσει για τον εθισμό στα παιχνίδια αυτά, αλλά δε νομίζω ότι θα το πάθω» απαντά ο Αλέξης, 16 ετών, στη σχετική ερώτηση μας, χωρίς να ξεκολλήσει το βλέμμα του από την οθόνη. «Δεν είμαστε τίποτα κολλημένοι, ερχόμαστε με την παρέα μας, παίζουμε παιχνίδια που μας αρέσουν κι αυτό είναι όλο» συμπληρώνει ο 17χρονος Πέτρος που κάθεται στον διπλανό υπολογιστή.

Έρευνες ωστόσο που έχουν πραγματοποιηθεί αλλά και η πραγματικότητα δείχνουν ότι εθισμός μπορεί να υπάρξει και είναι μάλιστα πολύ σοβαρής μορφής. Ο χαρακτήρας των παιχνιδιών αυτών έχει απασχολήσει ερευνητές, γιατρούς αλλά και τους γονείς που βλέπουν τα παιδιά τους να γυρνούν στο σπίτι ξημερώματα αρκετές φορές, να χάνουν τα υπόλοιπα ενδιαφέροντά τους και να μην συμμετέχουν σε συζητήσεις παρά μόνο όταν αφορούν το εκάστοτε παιχνίδι.

Οι απόψεις σχετικά με τον τρόπο που επιδρούν τα παιχνίδια στην ανθρώπινη ψυχολογία απασχολούν έντονα την επιστημονική κοινότητα, με κάποιους να θεωρούν ότι ο εν λόγω εθισμός είναι το αποτέλεσμα βαθύτερων αιτιών που προϋπάρχουν στον ψυχισμό του ατόμου, ενώ άλλους να τηρούν μια πιο αυστηρή στάση θεωρώντας τα παιχνίδια αυτά την αιτία πρόκλησης των διαταραχών εθισμού.
e-paideia.net

2 σχόλια:

monahikoslikos είπε...

Εθισμός στο Διαδίκτυο, η νέα νόσος των εφήβων και που να δεις κάτι γεροντάκους που αν ζούσε ο Ρίτσος θα γραφε "το πληκτρολόγιο είναι συνέχεια τους χεριού τους, το adsl συνέχεια της ψυχής τους...".
Τις καλημέρες μου και καλή ...αποτοξίνωση.

Sting είπε...

Φίλε μου, μεροκάματο βγάζω, όπως ο Ρίτσος, που έλεγε ότι δούλευε 6-2 και 5-8μ.μ.Τα σέβη μου...

Duy Huynh: δημιουργός αιθέριων χαρακτήρων που λικνίζονται μέσα σε ένα σουρεαλιστικό ή ονειρικό σύμπαν

Ο Philippe Entremont είναι ο βιρτουόζος του πιάνου που παίζει Satie και  Debussy. Η τέχνη είναι του Βιετναμέζου Duy Huynh, του οποίου οι ...